Genustråden

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
blomman

Inlägg av blomman »

Att testosteronnivån skulle påverka, och att ringfingret är längre än PEKfingret (blev fel där innan) hos dem med hög halt.. Jag ansvarar inte för sanningshalten :wink: , men det finns forskare som hävdar det här.
De hävdar att det har visat sig att fingertillväxten påverkas i livmodern av testosteronnivån. Ju högre testosteronhalt totalt sett under graviditeten dessto större skillnad mellan lång och pekfinger.

Och precis som vi pratat om innan, det här varierar INOM könen. Kvinnor kan ha ett längre ringfinger precis som män kan ha ett kortare. Men tydligen, enligt de här brittiska forskarna, så är folk med längre ringfinger ofta mer tävlingsinriktade och har mer "manliga" egenskaper..
K-ina skrev: Och jag som är en obotlig optimist tror att varje generation faktiskt förändrar till det bättre...
Det tror jag med, men det går såååå låångsamt bara..
blomman

Inlägg av blomman »

Jo, Nya mamman, jag tycker delar av Annica Dahlströms forskning ÄR intressant, men det du nämnde (som jag också läst) är ju helt galet och där håller jag naturligtvis INTE med. Men jag upplever att hon tolkar forskningresultaten efter sin egen bild av hur män och kvinnor är.

Jag läser Richard Dawkins just nu, fast av andra skäl. Men han funderar runt vad evolutionen har gynnat (han är biolog) och varför. Bl.a förälskelsen mellan man och kvinna och hur den skulle kunna bidra till något, rent överlevnadsmässigt. Hans teori (och fler med honom) är att genom att bli förälskad så håller mannen och kvinnan ihop tillräckligt länge för att barnet ska växa upp och överleva. Och då vore det väl opraktiskt om bara den ena föräldern knöt an till barnet och vårdade det?

Vi är ju flockdjur och naturen skulle knappast vara så dum att den bara lät det ena könet förstå sig på sin avkomma. Män får ju bevisligen också förhöjda halter av oxytocin av att bli förälder.
Nya mamman skrev:Dels för att det ofta används som svepande bortförklaringar på saker som kan ha en annan förklaring. (Hörde en kompis, mor till tre barn under 4, säga häromdagen: "Här hemma sprutar testosteronet mellan väggarna!!!" Det har jag svårt att tro. Jag tror att en 4-åring, en 2-åring och en nyfödd kan göra sig hörda av HELT andra orsaker. Vad hade hon sagt om det var tjejer det rörde sig om...? Och hon är inte ensam om att bortförklara saker med hormoner. Pissirriterande och lite hopplöst.)
Jag vet. Många ler och säger "ja, se pojkar" när små killar härjar. Och folk i min egen ålder dessutom (så hiskeligt gammal är jag ju inte)! Folk i min egen ålder som också kommenterade Felix blommiga blöjbadbyxor han ärvt av Mira. Folk i min egen ålder som tycker att skillnaden mellan män och kvinnor är bra, och att den skillnaden tydligen går ut på om man kan hantera en hammare eller inte. Trodde liksom min generation inte behövde köra fast i samma hjulspår som på 50-talet.. alla är inte såna, men otäckt många ändå..
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Jag följer tråden med spänning!
blomman skrev: Folk i min egen ålder som också kommenterade Felix blommiga blöjbadbyxor han ärvt av Mira. Folk i min egen ålder som tycker att skillnaden mellan män och kvinnor är bra, och att den skillnaden tydligen går ut på om man kan hantera en hammare eller inte. Trodde liksom min generation inte behövde köra fast i samma hjulspår som på 50-talet.. alla är inte såna, men otäckt många ändå..
Appråpå badbyxor kan jag inte låta bli att minnas en händelse från när prinsen var bebbe.
Vi var på ÖF och en annan mamma frågade vad min flicka hette.
Jag svarade vad han hette. Varpå mamman kommenterade att, ja man kan ju kanske inte matcha kläderna varje dag.
Först fattade jag ingenting, sedan upptäckte jag att prinsens dregellapp hade rosa kanter :lol: . :roll:. Jag muttrade väl något om att jag tar det som är rent :lol: . (Dregellappen var inte ett arv efter sessan utan kom från annat håll.)

Sen tycker jag ändå inte att det är fel om män och kvinnor klär sig olika/gör olika saker så länge inget anses bättre än det andra. Det är när man tvingas vara på ett visst vis för att passa in som det blir fel. Alla borde få utvecklas efter sina förutsättningar och bli accepterade för det.

Kostaterar snabbt att mina ringfingrar ÄR längre än pekfingrarna. Jag är och har alltid varit en pojkflicka, som älskade att hänga med pappa på alla hans "sysslor" :-k Arv eller miljö :?: :lol:
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

En till pojkflicka med längre ringfingrar! Jag hängde med min älskade storebror överallt och gjorde killgrejer. Älskade ocksa köra lastbil med pappsen. Arv eller miljö :?:

Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Både arv OCH miljö :!: För det är det ALLTID. Men med övervikt mot miljö, tror jag, tralala.

/P
blomman

Inlägg av blomman »

Det tror jag med!
Miljön påverkar mest, speciellt barn. De är formbara, på gott och ont.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Mitt vänstra ringfinger var längre än pekfingret ända tills jag vände på handen... Då såg jag att det var pekfingersnageln som hade brutits av... :lol: 8) :!: 8)
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Mina ringfingrar är längre än pekfingrarna. Känner mig väldigt testosteron-stinn! :lol:
man kan ju kanske inte matcha kläderna varje dag.
Först fattade jag ingenting, sedan upptäckte jag att prinsens dregellapp hade rosa kanter
Jag har fått en massa liknande kommentarer om mina tvillingar. Jag har inte klätt dem som pojke, flicka utan helst i gula, gröna, bruna, oranga mm könsneutrala kläder. Gissa om folk har ansträngt sig för att få ledning via kläderna om vem som är vem! En gång gissade en person att sonen var flickan, pga strumpor med röda kanter...Sedan har jag inte kunnat låta bli att "jäklas" lite. När barnen var nyfödda var standardpresenten ett rosa babyplagg och ett ljusblått...Men det slutade de illa kvickt med då jag satte de rosa kläderna på "fel" barn :lol:
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

K-ina :lol:
Solglimt, så du har en räv bakom örat :lol:
blomman

Inlägg av blomman »

Jag har förresten kortare ringfingrar!
Jag har inte varit en "pojkflicka" men heller inte en "flickflicka". Jag är mittemellan, och det är garanterat miljö.
Jag är inte den som kommer o-fixad till en fest, defintivt inte, jag är fåfäng som bara den. :roll:
Men jag är också den som går igång på en V8, kan bygga stallinredning och är riktigt stark.Jag är urusel på bollsport, men har världens tävlingsinstinkt (två av de egenskaper folk med längre ringfinger brukar ha tydligen, men jag har bara den ena).
Vad jag vill säga är, att även om man kan mäta vissa saker, så handlar det ju om vad man FÅR göra med dem sen, vad man uppmuntras till att prova, vad man inte hindras i.
Jag tror en människa är så otroligt komlex, att vetenskapen bara kan skrapa på ytan. Jag tycker det är jätteintressant, men det är inte allt.

Nån som såg filmen "Normal" på svt igår? Jag var alldeles för trött egentligen, men den var såå bra, och vad jag grät. Det är intressant (fast naturligtvis inte enkelt för den som känner så), och jag tackar verkligen Gablex för att jag fått läsa om könsbyteslagen och allt kring den. I de fallen kan man ju säga att arvet segrar över miljön?
inger
Kontakt:

vill bara inflika

Inlägg av inger »

Gabriels gamla dagisfröken var och åt middag hos oss i går.
De berättade hon att de ska börja med genuspedagogik på Gabriels gamla dagis. Dagiset är ett föräldrakooperativ och en av mammorna är professor i genus.
Genuspedagogik handlar inte om att ta bort något från barnen berättad ehon utan bara om att tillföra mer.
Man kan som pojke både få var duktig på sihockey och samtidigt gilla att sy :D . Som flicka kan man vara omtänksam men samtidg bli en baddare på att synas höras och argumenteras etc.

Boktips Kenta och Barbisarna av Pija Lindenbaum, den visar på det här ur ett barnperspektiv. :)
Var för övrigt och lyssnade på nämnda författare när boken kom ut. Pija berättade att hon tjuvkikat på pojkar och föräldrar i skoaffärer. Många tre-fyraåringar som var pojkar(det är glitteråldern enligt Pija) hade fastnat för rosa sommarsandaler.
Hon såg det i ett tjugotal fall. Det var bara en enda tre-fyraårig pojke som fick dessa sandaler.

Vad är man då så rädd för frågade Pija. Att ens treåriga pojke ska bli bög om han tillåts gå runt i rosa sammarsandaler?
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

även om man kan mäta vissa saker, så handlar det ju om vad man FÅR göra med dem sen, vad man uppmuntras till att prova, vad man inte hindras i.
Jag tror en människa är så otroligt komlex, att vetenskapen bara kan skrapa på ytan.

=D> Instämmer! =D>
Vad är man då så rädd för frågade Pija. Att ens treåriga pojke ska bli bög om han tillåts gå runt i rosa sammarsandaler?
Jag tror till stor del att det handlar om att det "kvinnliga" inte är lika mycket värt som det "manliga" i vårt samhälle. En pojkflicka är mycket mer accepterad, för hon sänker sig inte i status så som en "flickpojke" gör.

Till och med jag kan känna ett visst motstånd om sonen vill klä sig i klänning, och jag har ändå tänkt MYCKET på de här frågorna, och önskar ju att individen ska få utvecklas fritt utan att begränsas av sitt kön.
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

PS: Jag låter ju pojken gå med klänning om han vill, och skulle nog också köpa de rosa sandalerna. Inser ju att det är jag som behöver jobba med mig själv.DS
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Idag pratade vi om present till Prinsens födelsedag som börjar närma sig.
Han talade om att han vill ha ett glittrigt diadem (ett sådant som prinsessan fått).

Hon kommenterar att det kan han ju inte få. "Det är ju fult på killar".

Då kommenterar min man :shock: att "vem har sagt att det är fult på killar? Varför skulle inte killar kunna ha det?" (Inte visste jag att han smygtänkt på mina liknande kommentarer :lol: ).

Varpå Sessan svarar "men pappa det har ju aldrig du på dig 8) .
Varpå maken bedjande tittar på mig :lol:

Jag måste erkänna att jag blev ganska svarslös. Mumlade något om att vuxna män inte brukade ha diadem, men att många killar har hårband när de idrottar :oops: :oops: :oops: .

Sessan tittade skeptiskt på mig.

Hjälp någon :!: :lol: :!:

Köper nog iallafall ett glittrigt diadem om de finns kvar...
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Brukar DU har glittrigt diadem??? Inte jag :D
Så vuxna brukar inte ha det, kanske är ett svar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"