Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Ni som har kurser och sånt, känner ni till cope? Tror jag det heter... Det är nån föräldrakurs som kommunen här erbjuder. Funderar på att anmäla mig, eftersom det faktiskt är på en tid som skulle kunna funka, men om det inte är "barnaboksaktigt" så vet jag inte... Nu har jag hängt här och läst och lärt så mycket så nu har jag blivit kritisk till en del annat om man säger...

Tinis det låter verkligen som du har fullt upp! Hur orkar du? Men en bebbe till låter ju härligt! Klart ni ska ha det!

:heart: Varma tankar till Sussi med familj!

Och kramar till er allihop!
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Gotlandsmamma - så länge du har barn under ööö 7 eller 8 år vilket det nu är, har du rätt att gå ner i tid till 75 %. Det kan de inte neka dig.
Stilla
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag förstår precis vad du menar, Linda!

Sök på Föräldraledighetslagen så får du alla dina rättigheter. Det finns flera trådar på Kackel och/eller Diskussionsforum som hanterat detta utförligt också. Jag kan söka lite senare. Kort sammanfattat är det såhär:

fram till barnet är 18 månader har du rätt att var helt ledig från jobbet oavsett om du har föräldrapenning eller inte.

Därefter har du rätt att vara helt ledigt endast om du har full föräldrapenning eller vårdnadsbidrag.

Du har rätt att vara ledig upp till 25% oavsett om du har föräldrapenning eller inte tills barnet är 7 år (eller 8?, minns inte...). Vill du gå ner ännu mer i tjänst måste du ha föräldrapenning att ta ut.

Det är alltså vad LAGEN säger. Du kan deala enskilt med din arbetsgivare.

Hej Stilla!
Det man vill hinner man, eller hur?! Det är massor jag inte hinner, men jag har insett att det är jag som priorterar ner det. Mitt problem är att prioritera bland allt det jag tycker är kul och viktigt. Övriga saker ägnar jag inte en tanke... 8) :lol:
Stilla

Inlägg av Stilla »

Tinis skrev: Det man vill hinner man, eller hur?! Det är massor jag inte hinner, men jag har insett att det är jag som priorterar ner det. Mitt problem är att prioritera bland allt det jag tycker är kul och viktigt. Övriga saker ägnar jag inte en tanke... 8) :lol:
Jo det är väl därför det så ofta är ostädat och ostruket här :roll: det finns ju roligare - och viktigare - saker i livet... :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Stilla skrev::D Gotlandsmamma - så länge du har barn under ööö 7 eller 8 år vilket det nu är, har du rätt att gå ner i tid till 75 %. Det kan de inte neka dig.
Stilla
haha, Stilla. Minnesförlust samtidigt i samam fråga på samma sätt! :wink: :lol:

Psst Stilla. Ungefär var bor du, Fru Hemlig? :wink:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej! :D
Vad kul att läsa så många inlägg i den här tråden!

Först av allt en stor kram till dig Sussi. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle kännas om ens barn var sjukt. Man vill ju bara att de ska ha det så bra som det bara är möjligt och förskonas från allt ont. Ibland blir det inte så. :cry: Hoppas att ni från bra hjälp och att du har krafter kvar att finnas där för alla barnen och att du också har någon som finns där för dig!

Jag har varit lite frånvarande från forumet. Det går lite upp och ner och energin räcker inte till för allt. Därmed inte sagt att jag är särskilt aktiv och har så fullt upp. Men för mig räcker det med familjen, hemmet och jobbet för att jag ska vara trött på kvällen. Kanske har det lite med årstiden att göra. När våren kommer tror jag inte att det blir lika många lata timmar i soffan på kvällen längre... Det blir lättare att umgås på eftermiddagarna också när det inte känns som om det är kväll vid 16-tiden.

Hittills tycker jag iallafall att det varit en jättebra vinter. Mycket pulkaåkning och lite skridskoåkning har vi hunnit med. Just nu töar det här, men det är rätt skönt som omväxling.

Idag har jag, mannen och Lovisa varit på IKEA. Hannes fick vara hos mormor och morfar och det hade gått så bra. Det är ju rätt lätt med barnvakt när barnet sover middag över två timmar och bara kan läggas ner i sängen och sen är det tyst. Så skönt! En del av det vi ville ha på IKEA var slut. Lite frustrerande men lite Billy-hyllor till Lovisas rum fanns det iallafall. En byggde vi upp nu ikväll och hon tyckte det var såå roligt att plocka in saker i den. Hon är lite sån att hon inte leker så mycket med sina saker utan mest njuter av att ha dem! Men hon uppskattar verkligen sina saker, det är inte så att hon inte bryr sig om dem.

Hoppas mannen är färdig med att sortera in allt lego i de nya förvaringslådorna nu, för nu vill jag se ett avsnitt av Brothers and Sisters. Har ni sett det? Det är så bra!

Oops, som vanligt när jag kommer igång att skriva blev det lite långt....
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
kiki

Inlägg av kiki »

Bra Krumel, tycker jag, att du skriver mycket, vi andra är ju så lata så lata :wink:

Sussi, jag tänker ofta på dig. Kommer du ner till stockholm någonting framöver? Jag ska till IKEA en sväng nästa vecka men jag gissar att du prioriterar jobbet framför en kaffe med mig :roll: men om jag har fel kan du väl hojta :wink:

Stilla, jag har bara hört talas om coop någon gång för länge sen och jag har för mig att det är mycket ajabaja och nannymetoder men är inte säker. Har du googlat?

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Stilla

Inlägg av Stilla »

kiki skrev: Har du googlat?
Japp nu har jag googlat. Det var en hel del "problem" och "konflikt" och "förstärka positivt beteende" och "time-out" och "belöning" där... Njae, jag ska nog inte gå den kursen! Mina barn är inga problem! Det kanske är jag som är ett problem, förresten... :-k när jag tappar tålamodet och så... man kanske borde skicka barnen på kurs istället, hur man hanterar otåliga mammor :-k att ingen har kommit på det???
Tinis skrev: Psst Stilla. Ungefär var bor du, Fru Hemlig?
:lol: Ungefär? Ungefär 300 m från havet! Östra sidan av landet Sverige!
Kram kram från Hemliga Frun
kiki

Inlägg av kiki »

Stilla skrev: :lol: Ungefär? Ungefär 300 m från havet! Östra sidan av landet Sverige!
Kram kram från Hemliga Frun
MEN :shock: det gör ju jag med :wink:

Men å andra sidan =P~ så tror jag att all fortbildning är bra, alltid är det någon man kan ta till sig :lol: sen är det ju bra om någon argumenterar emot skamvrår och belöningssystem :wink: jag tycker du ska gå. Vissa kommuner erbjuder väl kursen kostnadsfritt å gratis e ju kul :lol:

Social delaktighet
Stilla

Inlägg av Stilla »

Du o ja, kiki!
kiki skrev: gratis e ju kul :lol:
I och för sig! :wink:
Stilla
kiki

Inlägg av kiki »

Stilla skrev:Du o ja, kiki!
:heart:

Social delaktighet
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Bor också 300 m från havet, östra delen...he he!

Stor-gossen i badet säger till sin mamma att han tycker bara om pappa o Josef. Jahapp. Vad säger man? Han fortsätter, då jag ser frågande ut, jo mamma, jag tycker inte om när vi inte är hemma, när du går iväg med oss till dagis, och är i skolan, i Klintehamn...oh, mighty god. Vad säger man DÅ?

Idag var jag allt annat än grå. Men jag har ont i axlarna så det heter duga. Skulle gärna vilja gå till massören, men eftersom maken är på kurs, så när ska det bli? Jag smörjer in med lite Reparil o hoppas på bättre tillstånd! Ha!
Värst vad det bakas här...C frågade mig i morse om vi inte kunde baka muffins. Så det har vi gjort, med hallon o blåbär. J är i förtrotsen o mådde riktigt gott av mer social delaktighet. Det hjälper!

Tänk, jag pratar ofta med min man (vi har lite olika uppfattning om barnuppfostran, ibland...) om hur man kan bemöta trotsande barn o annat som har med barn att göra...nåt går väl in annars är han ganska ståndaktig. Men så ringde han på em o berättade att en psykoterapeut hade varit på utbildningen o berättat om (vi pratade jättekort) att mellan 0-3 år grundläggs ett barns, ja vad ska man säga...förutsättningar för framtiden...om de blir kriminella eller ej. Så hur de blir bemötta o behandlade i tidig ålder, påverkar alltså hur de blir när de växer upp och om de hamnar i den kriminella världen eller ej. Och han var jätteintresserad o oj oj vad spännande, när en psykoterapeut pratat ja, men när jag, som säkert säger samma sak, då är det inte ett dugg intressant...suck!

Nu känner jag mig lite trött...varit uppe sen 06.00...
Extra-kram till Sussi!

Må gött.
L. :wink:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Stilla - här i Visby har de också Cope-utbildning, gratis, om man har barn som är över 3 år. Har hört att de pratar om skäms-pall...men säkert finns väl något man kan ta till sig, eller få chans att argumentera, och få upp ögonen för någon annan förälder, som du kan få på andra tankar, med dina kloka funderingar...givande o tagande. Man får ju sålla, eller hur?!
Gå dit o ge det en chans o återkom sen o berätta! Nyfiken! :D :!:
Stilla

Inlägg av Stilla »

Gotlandsmamma skrev:Bor också 300 m från havet, östra delen...he he!
:D kiki, Gotlandsmamma å ja´ - vi är visst grannar allihop!

:heart: Stilla
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D
Senast redigerad av Gäst den sön 15 mar 2009, 11:48, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"