När dagisstart?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

När dagisstart?

Inlägg av J och Å »

Ja precis som rubriken lyder. När har era tvillingar börjat på dagis.

Storebror började när han var 3½, och det har alltid fungerat kanon. Han är en stor social själ som behöver många att prata med.

Damerna är ju släkt med honom :wink: och har att brås på, även från mor och far.

De vill alltid följa med då storebror skall dit, han går tre dagar i veckan och de vill väldigt sällan gå där ifrån.

Nu måste man ju köa för plats, och eftersom vi vill ha på samma som storebror ställde vi oss i kö i november, så det inte skulle bli nå strul. Och nu har de redan fixat platser. Så de har plats från mars. Det som jag känner är att de inte hunnit fylla tre, å andra sidan kan det vara kul för dem någon timme i veckan. För som det är nu är de alltid tillsammans, och då menar jag alltid. För vi har löst så det alltid finna en förälder hemma, så då är de hemma jämt. Till våren börjar J plugga igen, på distans, jag går på schema och börjar aldrig före 14.00, så de "behöver" inte för barnpassningsskull. Utan vi tänker mer på att det kunde vara lite kul för dem. Vi har inget öppna förskola här, ingenting alls för barn, lekparkerna tomma och de älskar sin gympa de går på en gång i veckan tillsammans med andra barn. Då har de kul och då märker vi att de inte har något problem med att leka utan varandra, om ni förstår vad jag menar.

De gånger man försöker ta med bara en och göra något blir det sammanbrott. Inte för att vara utan sin syster, utan för att "gå miste" om ex. att åka och handla. De enda gångerna det funkar är om man säger att man ska till doktorn. Men det vill vi inte, eftersom Lisen var så sjuk för över ett år sedan och försvann hemifrån i flera veckor.

Så lite råd skulle jag gärna ta emot, och tips på hur man kan "lura" iväg sig själv och en syster.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu har ju inte mina tvillingar börjat på dagis än, men känner att jag måste svara i alla fall..
så du får nått svar i alla fall :wink: Kanske inte så många tvillingföräldrar som hittat hit ännu 8)

Jag kommer att börja om att jobba när tvillingarna är 17 månader, men jag och pappan har inte riktigt bestämt när och i vilken utsträckning han kommer att vara hemma.
Någon gång mellan 17 månader och 2 år så kommer det att bli aktuellt med förskoleplats.

Jag tror att barn har det bäst hemma, men vi har ju fler familjemedlemmar som jag inte tycker ska behöva straffas, (en hockeyspelare som kostar förfärligt) och att ta bort detta skulle inte kännas rättvist.
Plus att jag känner pressen från arbetsgivarnen.
( i bland i mina hemligaste tankar så finns det en liiiiten önskan om att bli varslad)
då skulle i alla fall den biten lösa sig,
men egentligen vill jag inte bli av med jobbet :wink:

Men när de börjar så tänker jag som så att de kommer att ha varandra och så har de ju förståss sin storebror som kommer att finnas där.
Och vi har det inte värst, de kommer att vara på dagis högst 3 dagar i veckan. Så jag försöker ändå döva mitt lilla samvete på så vis.
twins
Inlägg: 291
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 15:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av twins »

Våra är ju fortfarande små, men vi har ju börjat fundera :? Jag ska börja jobba till sommaren och då ska pappsen vara hemma några månader, till september. Tjejerna är då ca 19 månader och jag tycker det känns jättehemskt att lämna dem på dagis då. Ska räkna på dagar och pengar för att se om jag kan få vara hemma ett tag till då , hoppas hoppas [-o< .
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Hoppas att det är okej att jag dyker in här, trots att jag inte har tvillingar. Det är ju hela 10,5 månad mellan våra... :wink: De började på dagis i höstas när Isak var 20 månader och Allis 2 år och 7 månader. Det gick strålande och jag är övertygad om att deras tvåsamhet var en stor anledning till att det går så bra. De har ju hela tiden en flockmedlem med sig, även om det är en liten en! Den tryggheten är nog jättebra. Sen har de tredagarsvecka eftersom vi båda har valt att jobba 75% och är lediga varsin dag. Ekonomiskt är det ju ingen hit, men på alla andra sätt är det verkligen toppen!

Nu: Cityakuten :D

Kram Lua. :heart:
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Tack för alla svar. Lua man måste ju inte ha tvillingar för att hänga här. Alla är ju sååå välkomna.

Ja vi har fått plats i början av mars och jag tror de kommer att tycka att det är super kul.

J pluggar heltid på distans och jag går på schema, slutar endera 10 på morgonen eller börjar 14.00. Så det blir knappast mer än 3 timmar per tillfälle och kanske 2 dagar i veckan.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Nelly
Inlägg: 100
Blev medlem: tis 09 dec 2008, 21:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Nelly »

Hej hej!

Ja våra är ju ännu inte heller så stora, 4mån imorgon :D så detta känns ju lååååångt bort, men jag vet ju att det går snabbare än man tror.

Jag kommer nog att börja jobba till nästa årskift, sen så är det pappa som ska vara hemma, och sen precis som twins skriver så hoppas jag att vi kan vara hemma till semestern. Vi får räkna, snåla.... :o

Sen så är det lite skakigt på mitt jobb, och ja även om jag vill vara hemma med mina barn så vill jag ju inte bli av med jobbet.

Ja men som sagt jag skjuter det framför mig ännu ett bra tag :D
Stolt mamma till:
O :heart: 061117 :heart:
E&M :heart: 080908 i v38+1 :heart:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"