Räknade fel på schemat - vad göra nu?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Räknade fel på schemat - vad göra nu?

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! Jag skulle behöva några tips - min son är nästan 3 månader och har tidvis sovit rätt dåligt på nätterna, i alla fall har han mycket sällan kommit upp till 6 timmar sammanhängande. Han har en del bra ursäkter - eller vi har väl det, snarast - vi har flyttat mellan kontinenter med allt vad det innebär av jet lag och stress. Men nu har vi varit i Europa i en månad och eftersom det inte verkar ordna sig med hans sovande av sig själv, beslutade vi oss för att vagna på nätterna för att hjälpa honom att hitta rätt sovtid. Och utifrån hans dagsprogram - som funkar hyggligt, sedan åtminstone tre veckor tillbaka - blev lämpliga nattider läggning 22, sova till 6, äta, och sedan sova igen till 9.

Första natten vi körde det här lyckades vi lägga honom kl 21.30 och sedan blev det som man förväntar sig - en hel del gråt och tandagnisslan. Men vi höll en positiv attityd och jobbade i skift, och redan andra natten gick det bättre, med bara tre vagningsomgångar. MEN jag lyckades inte hålla honom vaken till 22 då heller, utan han somnade redan 20.45. Igårkväll var det etter värre, och han somnade ifrån mig redan 20.30 - och sedan blev natten rätt dålig också (även om vi fortfarande håller på schemat). Det känns som en kalldusch att det går SÄMRE tredje natten när det gick så bra den andra... Jag vill inte förlora min tillförsikt!

Det känns alltså som att jag tänkte fel när jag planerade detta och att 22-6 inte är en bra sovtid för honom. Bättre vore antagligen att satsa på 20-4 - MEN nu har vi ju redan börjat tillämpa nattschemat och då vill jag inte ändra på det innan det har satt sig! Då kommer han ju aldrig tro på att vi vet vad vi gör nästa gång...?

Så vad tycker ni att jag ska göra nu? Tro på att han klarar att sova 20.30-6 direkt (han är som sagt nästan 3 mån, mer än fullviktig och äter så det står härliga till) och framhärda, eller anpassa tiderna till 20.30-4 och riskera att göra honom förvirrad?

Tacksam för all input!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej tvåbarnsmamma chokladkaninen, nu får du allt uppdatera profilen :wink:

Blir faktiskt full i skratt när jag läser ditt inlägg för här har vi ett strålande exempel på att sonen håller på att läxa upp sin mor som i onödan håller honom vaken på kvällen :wink: :roll: :lol:

Lyssna på sonen vet ja :thumbsup:

:idea: Lägg honom den tid det är dags att ha natt även framöver. Bestäm tid för nattmål och om du märker efter några nätter att han inte äter särskilt mycket tar du bort nattmålet helt.

Vänliga hälsningar från Nancy
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej och tack, Nancy!
Ja, är det inte typiskt att man inte ens behöver vara 3 månader för att bli smartare än sin mor...? Jag lägger honom förstås gärna tidigare eftersom han verkar vilja det. Men om jag förstår dig rätt tycker du att jag ska införa ett nattmål vid 4-tiden, för att sedan direkt hoppa på 12-timmarssömnen om det inte verkar behövas längre?

Hoppas att jag kan tänka lite klarare nu; jag har varit ute i solen och frosten med min pålitliga tvååring medan lillebror sov - han brukar oftast få följa med men hans far sov ändå i soffan och det är skönt att få lite egen tid med storasyster också.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

:lol: :wink: :lol:

Ja nu vet jag ju inte hur lång natt du tänkt ha på sikt. AW anger ju 4 mån som "gräns" för 12 tim men det varierar ju lite såklart.

Min Lucine sov 11 tim vid 3 mån och lilla Lani 11,5 tim redan vid 2,5 mån och det var "hela" nätter eftersom det var den längden på natten jag siktade på. Hade väl aldrig kunnat drömma om att Lani så tidigt skulle sätta hel natt men eftersom hon ändå inte ville ha nån mat så var det inget att dra på.

Idag har jag natt 19.30-07.00 för alla tre flickorna.

Om du vill ha 12-timmarsnatt så kör på att natten infinner sig den tiden men gå lite på känn med maten tycker jag. Precis så som du skrev alltså :thumbsup:

Nancy
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Ja, men då gör jag kanske så, och lägger natten 20.30 till 4 istället, tills vidare. Bara han inte blir helt förvirrad när han nu plötsligt får mat kl 4 istället... jag menar nu när vi har slitit på till kl 6 de senaste nätterna. Men jag antar att om jag bara lyckas övertyga oss föräldrar om att det är det bästa så kommer det nog att sätta sig hos lillkillen rätt snabbt också.

Storasyster har haft natt 20-8 i över ett år nu, men vi behövde inte planera så mycket med henne eftersom hon successivt förlängde nätterna av sig själv. (Det började hon med en dag när hon var 6 veckor och hade skrikit nästan hela dagen - på kvällen läste jag om SM första gången, började försöka mata enl SM nästa morgon och bums sov hon 6 timmar i streck. Hon väntade verkligen bara på att jag skulle ta ledningen!) Men lillkillen har ju fått lite oreda i sitt liv pga allt flyttande, trots att han SM:ats från början. Men målet är att han med stigande ålder och visdom så småningom ska hamna på samma schema som har fungerat så bra så länge för storasyster, allt för att förenkla logistiken här hemma.

Tack för hjälpen!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Du har en cool inställning så det här fixar du så fint så.

:roll: Vadå förvirring... sonen är ju knappt född ens så jag lovar att han inte kan klockan ännu. Han är bara intresserad av att sova ordentligt. Och hur du än vill påskina att ni gjort så mycket "fel" så är jag ganska övertygad om att det mesta blivit "rätt" hittills. Ni jobbar jättefint allihop och jag gissar att både son och dotter mycket snart har samma tider till natten.

Lova att du berättar hur det går :!: :D

Nancy
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Uppdatering:

Vi har precis klarat oss igenom femte natten och det går sådär. Att mata bara kl 4 funkar bra, och morgonmålet har halkat fram till 8 istället för 9, men det gör inget - 9 var ändå något av en specialkonstruktion för att vi föräldrar skulle få sovmorgon under julhelgerna :oops:

Han vaknar inte och ångestvrålar på nätterna, däremot vaknar han och förbereder sig på att börja ångestvråla... så några gånger per natt vagnar jag ändå, även om det inte är några långa kämpiga vagningspass. Max ett par minuter, så somnar han om. (Som någon tipsade om här på forumet så brukar jag tänka ungefär: Nu ska du sova, mamma är en superhjälte, nu ska du sova... medan jag vagnar!) Men, vi har ännu inte uppnått sova hela natten-stadiet, och det var ju ditt vi ville komma. Å andra sidan antar jag att han får hyggliga svar på sina frågor, annars skulle han väl ångestvråla? Men han verkar ju inte riktigt ha ställt dem färdigt än, i vilket fall.

På dagen tycker jag att det går bättre och bättre. Han var ganska stabil där innan också, men nu sover han hela sina sovpass nästan hela tiden och somnar nästan av sig själv.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag tycker att det låter som om ni är på mycket god väg :thumbsup: Kanonbra jobbat på nätterna :D Smart det där med positivt tänkande. Det kan ju inte skada, eller hur :?: Jag tror att det gör att man utstrålar mer säkerhet då vilket lättare lugnar barnet = attityden :wink:

Snart kommer han att sova hela nätterna men det kanske tar ett par veckor till. Eller inte.

Nancy
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Snarare inte! Inatt fick jag väcka honom för nattamningen! Hurra! Jag blev så överraskad när väckarklockan drog igång att jag inte fattade vad det var...

Ska bli intressant att se om det är en ny trend eller om han börjar hatta igen - imorgon ska vi nämligen flytta igen, fjärde gången på en och en halv månad. Tack och lov håller vi oss inom samma tidszon så ev trassel borde kunna åtgärdas rätt snabbt.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Nej, nu har det blivit så där jobbigt igen!
Vi flyttade som sagt i fredags och första natten blev rätt hattig, men sedan har det inte blivit bättre, snarare värre (4 nätter sedan flytten, 11 nätter sedan vi började vagna på nätterna för att få lite ordning på torpet). Nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp med att klara ut vad det är som inte funkar.

Vi gör natt vid 20-tiden och så sover han fint tills omkring midnatt, och sedan är det upp och vagna flera gånger innan det till slut är matdags kl 4. Sedan brukar han behöva vagnas igen, oftast flera gånger innan det är morgon kl 8. Jag tyckte att läget förbättrades drastiskt andra natten vi vagnade, men sedan har vi halkat ned i ungefär den här rutinen och jag förlorar tillförsikten av att inte göra några framsteg.... ska det vara så här så kändes det nästan enklare när jag ammade hela nätterna!

Inatt pallade vi inte för trycket utan han fick en extra måltid vid 2-snåret. Sedan sov han till 4, men efter det blev det hattigt igen.

Jag har några egna teorier som jag behöver feedback på:

:arrow: Tillväxtperiod? Han är 3 månader minus 2 dagar idag.
:arrow: Det hänger ihop med hur han äter på dagen? Nu äter han 5 mål om dagen samt ett på natten, med längre tid mellan målen på förmiddagen och kortare på kvällen (principen är att jag blir trött på kvällen och har mindre mjölk så därför ger jag honom bröstet oftare då - allt förstås i hopp om att han ska vara så mätt att han mäktar med sina 8 timmars sömn utan att börja ställa frågor).
:arrow: Attityden? Jag hade laddat (och motiverat min man :roll: ) för en kur på 3 nätter. Men nu är vi ju inne på 12:e dagen utan nån särskild förbättring och då blir det svårt att hålla modet uppe.
:arrow: För visst kan det väl inte vara så att han behöver sova mindre än 15,5 timmar per dygn? (Anna Ws sömnrekommendationer har stämt fullständigt på vår dotter så jag har inga skäl att ifrågasätta dem för sonen.) Han sover som han ska på dagen, dvs 1,5h+2h+1h och med nattamningen blir 12-timmarsnatten 11,5 timmar. Och eftersom vi vagnar så mycket på nätterna kan han ju knappast få ut sina schemalagda 11,5 timmar på nätterna så jag vill absolut inte tro att jag låter honom sova för mycket på dagarna.

Tacksam för all hjälp! Jag kommer snart att förfalla till att amma hela nätterna igen - då får ju i alla fall min man sova och en pigg förälder känns som ett listigare alternativ (särskilt för storasyster) än två konstant utmattade...
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, det kan vara så att de beställer mer käk vid tre månader. Min gjorde det. Han sänkte en hel dl ersättning sist på kvällen, efter ett fullt SM-mål. Trots att jag hade mjölk som ett större mejeri annars. Då blev våra nätter prydliga igen. Nått att testa?
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Tack tack, TorpSara!
Jag har märkt att han kräkts mindre de senaste dagarna, så det är möjligt att han inte blir så överfull som tidigare... han kanske har fått mer plats i magen.
Jag testar att truga lite extra med amningen och se om det ger nåt resultat. Jag är helt klart öppen för att toppa upp lite med ersättning om det behövs (funkade finfint på storasyster) men jag avvaktar lite till och ser om det räcker med mera amning först.
Annars kom jag på en annan teori också:

:arrow: Vi kanske har vagnat för fort när han börjar gnöla på natten? Han kanske är så stor nu att han kan ta mer ansvar för sitt eget insomnande? Eller ska de vara äldre för det? På dagen är han hemskt duktig på att somna själv, antingen om jag och storasyster håller på med nåt, så tittar han på tills han tröttnar och sedan kan han helt plötsligt bara somna (oftast inom marginalkvarten, dvs jag skulle ändå ha lagt honom så fort vi var färdiga med vad vi nu håller på med), eller om jag lägger honom i vagnen, säger sov gott och går min väg så gruffas det lite men sedan somnar han oftast utan vidare åthävor. Borde det kunna funka likadant på natten?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, det funkar lika på natten! :D truga i mer mat och avvakta på honom! Han fixar det mesta själv, det kan jag lova.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Ojojoj, fast nu är det kris. Våra nätter är helt katastrofala.

I natt gav jag honom en katastrogftilldelning vid midnatt (alltså mitt i hans 8-timmars sovpass) i förhoppningen att det skulle bli lugnare resten av natten då. Och då vagnade jag nog bara nån gång sedan (mitt minne är rätt luddigt) innan matdags vid 4. Men sedan började karusellen igen; han vaknade kl 5 och så fick jag upp och vagna hela tiden tills jag föll till föga och matade igen kl 6... och sedan tog min man över men jag tror att han vagnade en hel del han med.

En del av problemet är kanske att både Bebbo och jag är så trötta när vi vaknar att vi båda två somnar ifrån nattamningarna. Jag har ingen aning om ifall han äter en hel måltid eller om han somnar så fort han får trygga tutten i munnen. Att lyckas mata från båda brösten på natten är oftast en omöjlighet.

En annan omständighet som precis har tillkommit är att han har lärt sig vända sig från rygg till mage!

Är det någon som kan hjälpa mig att strukturera upp detta? Vi behöver ju alla sova på nätterna, annars är det svårt att göra framsteg inom några andra områden!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Massa mat på dagen och så får mamma sätta sig upp på natten så hon inte somnar :wink: , och truga i. (Jag satt i en fåtölj, enda möjligheten för oss... :roll: ) Man ska bli mätt på nattmålet, inte heller där får det bli snutteri, då får man en cirkus värre än värst.

Så, min åtgärdslista: Jaga med flaska på nått eller några mål, eller testa TorsMammas nattmacka. Och se till att nattmålet blir riktigt rejält så han står sig! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"