2 år vaknar på natten och har "hoppcirkus" ???

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Två små semlor

2 år vaknar på natten och har "hoppcirkus" ???

Inlägg av Två små semlor »

Hej!

Lilla E 24 mån har upptäckt att meningen med livet är att hoppa :-) ! Man hoppar i soffan tills mamma eller pappa lyfter ner och visar att man hoppar på golvet/mattan istället. Man hoppar i storasysters säng tills man blir nerlyft och visad var man hoppar istället. Ute hoppar man i vattenpölarna och ropar PLASK! Det är så kul och hela ungen lyser och tjuter av skratt.

Lilla E har även upptäckt att man kan hoppa i sin egen säng (spjälis såklart!) för det gnisslar rätt kul. Man håller sig i sängramen och så sätter man fart... I sin säng hoppar han ALDRIG när det är läggdags. Men däremot när man har sovit klart sin middagslur innan mamma eller pappa kommer och hämtar mig och man fullkomligen TJUTER av skratt och är lyckligast i hela världen! Att ta upp en så nöjd unge är ju som att få ett nobelpris!

Det som hänt sedan en vecka tillbaka är att han vaknar ca 03 och istället för att bara somna av sig själv som han brukar om han vaknar till, börjar man hoppa och ha rena rama cirkusföreställningen och tjuta av skratt. Man kan också sitta på rumpan i sängen och kasta sig bakåt mot kudden - det är minst lika kul. Vissa nätter pågår föreställningen kanske en kvart och han somnar om själv. Vi ligger inne hos oss och bara lyssnar till hälften roade för han är så lycklig och till hälften frustrerade för att hans såväl som våra hela nätter plötsligt är brutna.

Inatt tog han priset, en timma och ingen tendens till att sova. Jag klev upp och gick in och sa ramsan, då kastade han sig ner i sovställning och var knäpptyst och somnade till sist. Samma häromnatten när min man gick in.

Här känner jag mig så fundersam? Hoppar han för att han helt enkelt inte kan låta bli, så kul som det är? Eller ställer han en fråga? Ska jag verkligen sova nu? Så fort vi kommer in och säger ramsan så somnar han ju! Man vill ju inte gärna klampa in i rummet om det inte är nödvändigt och nu känns det som vi går in mest för vår skull men även för hans för att han ska orka långa dagen.

Lilla E är ju en semla så han äter som en häst hemma såväl som på dagis, sover som en gris hemma såväl som på dagis. Sover middag ca 1,5-2 h och natt 12h (med avbrott för lite hoppande ibland...) I övrigt i full färd med att lära sig prata och och visar ibland lite tendens till förtrots, men väldigt lite på det stora hela.

Vad gör vi????
Mamma till tjejsemla -04 och pojksemla -06
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Hoppgurkor är söta - och det är ju bra att de får rejält utlopp för sitt hoppande på dagtid då. Och med lite förtrots i kroppen kan det ju bli alldeles oemotståndligt att låta bli även på nätterna.

Två saker, som jag tror kan göra nattunderhållningen mindre underhållande:

- Säg ramsan UTANFÖR rummet. Ramsar gör man inte I rummet. Meningen är ju att ni finns därute på vakt. Och blir det lite för mycket tokbus på nattkröken så tycker jag man kan få en käck, men lite småbarsk ramsa. Men utanför då.

- 1,5-2 timmars daglur är i mesta laget för en 2-åring med 12-timmarsnatt. Med 1,5 tim exakt - varje dag - KANSKE det ger med sig. Jag har kortat till 45 min runt 2,5 med båda mina, för då har det behövts. Så jag TROR inte du behöver korta så mycket ännu. Men håll 1,5 tim så att det inte blir längre.

Och se gärna till att han får rejält med utehopp också - om dagarna.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
blomman

Inlägg av blomman »

Du har fått så bra svar av Ewa, så jag tänker inte säga nåt.

MEN, jag måste bara få säga att din ton i hela inlägget är sååå underbar!
Jag småskrattade för mig själv för jag ser denne lille hoppande man framför mig, och jag fullkomligt älskade din beskrivning av det här.
Hela ditt inlägg lyser av din föreståelse, glädje och din humoristiska saklighet för ditt barn! Helt underbart!

Jag kände att jag bara måste säga det här! :wink:
kiki

Inlägg av kiki »

blomman skrev:Du har fått så bra svar av Ewa, så jag tänker inte säga nåt.

MEN, jag måste bara få säga att din ton i hela inlägget är sååå underbar!
Jag småskrattade för mig själv för jag ser denne lille hoppande man framför mig, och jag fullkomligt älskade din beskrivning av det här.
Hela ditt inlägg lyser av din föreståelse, glädje och din humoristiska saklighet för ditt barn! Helt underbart!

Jag kände att jag bara måste säga det här! :wink:
Jag kopierar helt sonika Blommans text för hon skriver bättre än mig :lol: Men exakt så hade jag velat skriva om jag kunnat :shock:

Vilken underbar unge du har och vilken mamma.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Två små semlor

Tack snälla söta för er respons, den värmer ända in i själen en gråkulen dag som denna! 8)

Nu kommer helgen med middagssömn hemma så vi ska klocka 1,5h middagsvila ! Och ramsa om han ändå vaknar ska vi göra utanför rummet, såklart! Ni, ser man kör fast ibland och glömmer av sig fastän man tycker sig ha hyfsad kläm på det hela!

Återkommer med rapporter!

Kram till er alla på detta fantastiska forum!
Två små semlor

Dags att ta upp denna tråd igen efter först sjukdomar och sedan några friska dagar och nätter!

Sen sist har följande hänt:
Vi har dragit ner middagsvilan till 1,5h. Det hjälpte föga så nu är vi nere på 1h blankt + 12h natt. 13h är väl vad små söta 2-åringar behöver om jag inte minns fel. Eftersom vi varit lediga har vi varit ute och lekt och hoppat och knatat på benen och även busat inne. Hans delaktighet är tvätt i och ur maskinen, trycka på knappen, "städa" hallen och duka.

Inatt vaknade E ca 03.30 och direkt när jag hörde hopp och glada tjut gick jag upp, ställde mig utanför dörren och ramsade. Jag hör att han lägger sig ner men han ropar efter nallen. Han har nalle och tumme när han sover. Då anar jag att han för att få full valuta för sitt hoppande kastat ut kudde, täcke och även nallen. Det har hänt tidigare när han hoppat efter middagsluren. Så jag gick in (kolmörkt) och mycket riktigt låg allt på golvet... Så jag la tillbaka kudden och la nallen på kudden och la i täcket, ganska barskt tycker jag själv, inget som helst "gos" eller ompysslande och ramsade barskt en gång på vägen ut. Sen låg han och skrattade och pratade med sig själv en stund innan han somnade.

Min man föreslog nät över sängen så han inte kan kasta ut nåt :-) ....! Någon som har fler förslag??? Lilla hoppgurkan verkar inte ge upp i första taget..., men det gör inte vi heller, jag vet bara inte vad som ska bli nästa drag???
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hehe :lol: Det här är en liten kille som har riktigt kul i sin lilla nyfunna sport. Och det kan nog vara en smula förtrots i bilden också. Båda mina har haft lite urhopp ur sängen omkring 22 mån-2 år, och det är ju inte just något ovanligt fenomen, om man säger. Men det är ju mindre roligt när det börjar stökas mitt i natten också. Och jag tycker du sköter det gott som du gör. INGEN underhållning vill vi ha. Så barsk ramsa och minimalt med insats från er del, så torde även detta gå över inom en snar framtid. Har du BB så läs om den lille trixaren så tror jag du får dig lite härlig läsning och ett och annat gott skratt. Er lillbus tycks mig som en liten trixare. Och det är inte så dumt. Det kan, i förstone, vara svårare att behålla sakligheten när det förtrotsas medelst gråt och tandagnisslan. Läs gärna den här tråden så kan du jämföra och kanske ger det också lite mer kött på benen kring hur man hanterar olika småfnurror som dyker upp:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298 :D

Apropå kortad lur, funkar det bra med 1 tim så är allt fint. Men märker du av svårt humör när raringen ska upp kan du istället klocka 45 minuter från insomningen (på ett ungefär), så väcker du honom efter ett naturligt sömnrytmpass. Det brukar underlätta.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Två små semlor

Tack för länkarna jag har läst, skrattat och funderat. Det där med infraröd stråle kanske vore nåt för lilla hoppgurkan när han kastar ut täcke, kudde och nalle så får han en signal och lär bli överraskad :-) !

Visst har jag BB, den är min bibel! Men den är förtillfället utlånad till kompis med STORA bekymmer. Dags att begära hem den och tipsa om jubileeumsutgåvan! Så han kan vara en trixare 8) !?! Det blir spännande för oss! Jag minns det kapitlet och ler för jag minns att jag tänkte "heja Anna" när jag läste det!!! Det blir till att repetera så fort boken är hemma igen!

Det som skiljer sig är att han (trots att han gillar att klättra) aldrig vad jag sett försökt klättra ur sängen, han bara har den som studsmatta lite då och då.., 8) ! Fast klättra ur är säkert nästa steg. Storasyster klättrade aldrig ur! Så då blir vi nybörjare! (Hon väntade snällt på stor säng och är vi bytte sa hon - ohhh då kan jag gå upp själv!)

Men inatt var det framsteg! Först 06 hörde jag hopp och vi har morgon 06.30. Så för att ändå markera stoppade jag tillbaka sängkläder och nalle och ramsade på vägen ut. Han låg tyst till vi deklarerade GODMORGON :lol: !

Ska fundera på luren med, för det är inte poppis att bli väckt, det tar sin goda stund innan man är riktigt vaken och på banan. Men å andra sidan är det gosigt men en kille som sitter still i knät och kikar på allt som händer runt omkring. Det är inte så ofta liten raring har tid och lust att gosa långa stunder! Men det är ju en ren "egosynpunkt" :)

Huua -13 grader här idag, det är vi inte vana vid!

Kram och på återhörande!
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: Du är så klok och förnuftig och jag tror ni i stort har löst detta nu.

Helt bestämt kan jag ju inte säga att det är en trixare du har, men nog låter det så. Och det behöver inte bli en massa urhopp. Däremot allehanda små trix, just. Som t.ex att man är VÄLDIGT törstig precis när man gått och lagt sig. Eller att man kommer på att oj då, jag var visst kissnödig också. Och oj då, täcket ligger visst inte på som jag ville och ojdå, nu råkade visst gosedjuret trilla ur sängen också... ja, du förstår. Att betrakta som frågor. Vad händer om...? Och klara, tydliga och betryggande besked brukar få de flesta sorter förnöjda med tillvaron. Möjligen kan en liten trixare gärna då prova någon annan liten konst en stund. Men de tydliga beskeden är vad som söks, så att man förnöjt kan fortsätta livet utan att just behöva ifrågasätta precis DET. Om du är med. Vilket jag tror du är - du har ju full koll på detta :D :thumbsup:

Kram :heart:

PS. Litet gostips om man har små raringar med bråttom i bena: Vi läser bok efter vilan - det är vår stora gos- och lässtund. Då får man vakna lite lagom ifred och mamma får samtidigt snusa på goa ungar.
Två små semlor

Tack för feedback! :heart:
Och jag tror du har rätt - han är en liten trixare :D !
I söndags var det vid middagsluren massa "hyss" innan han somnade och det har aldrig hänt innan! Nu sover han hela nätter igen, men igår när jag skulle lägga honom var det massa pekande på allehanda saker och brett flin med "eee deeeeee???" (Vad är det?) Efter godnattskratt och svar "det visar jag dig imorgon, sov gott" somnade liten semmeltrixare och vaknade 06.30 !!!! :lol:

Så ordningen är återställd och hela nätter som vi är så vana vid är tillbaka! Boken är hemma och mannen ska få repetera om trixaren i helgen!

Kram oss!
Ewa

Inlägg av Ewa »

:lol: :thumbsup: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"