Trotsande 3-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Evrok

Trotsande 3-åring

Inlägg av Evrok »

Det var LÄNGE sedan jag var härinne.... Jag har väl trott att jag kan lösa det själv, men nu har vi kört fast ganska rejält!

David blev tre i november, och han har väl trotsat sedan sommaren egentligen. Det tär på mig och min man, och 7-åringen.... David skriker och gapar, kastar saker, slår katten, springer från matbordet, och tar Jakobs saker..... Det slutar oftast med att vi alla skriker, och David blir jätteledssen, men så fort han slutat gråta börjar han igen. När båda barnen är hemma (som nu på jullovet) är det KAOS nästan jämt, och de är OFTA osams om struntsaker.

Jag tror att mycket beror på att David har svårt att prata och göra sig förstådd. Han märker ju att han får uppmärksamhet när han skriker och trotsar.

Jag VET att jag ska läsa gamla trådar, och inte bara klampa in och begära hjälp, men jag (och vi) är trötta, och behöver faktiskt hjälp ganska akut.

/E
Mamma till Jakob f?dd 011102 och David f?dd 051124!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Trotsen ÄR svår innan man hittat sin egen roll och hur man ska agera och hantera barnets frågor. Absolut! Men dit måste man ju, om det ska kunna bli någon bättring. Och det söker ni ju! Härligt - då är ni ju redan en bit på väg :thumbsup:

Jag har en liten tös som inte har pratat så hysteriskt mycket hon heller tidigare, men trotsen kom hon in i ändå, vid 2,5 - så tro för all del inte att han skriker och gapar för att han inte kan göra sig förstådd på annat vis. Tänk istället att vad ni kan och bör göra är att visa honom HUR man kommunicerar här i världen.
:!: Visa, leda, lära, hjälpa.

Han varken vill eller ska få hela familjen ur balans och i kaos. Det är inte det han söker. HANS liv är en aning i kaos, det är till stor del det trotsen handlar om. Allt man trodde man visste ställs på ända och man inser att man just inte vet alls så mycket om världen som man trodde. Och det kan verkligen skapa ett inre kaos. Vad behöver man bäst då? En trygg klippa som står stadigt. Som visar och lär hur världen fungerar, hur vi tar oss fram och vad för sociala regler som gäller. Som är barnets bästa vän och samtidigt dess vägledare genom en turbulent tid.

Ta er dit kan ni bara själva. Och för det skulle jag tro att ni behöver läsa på en hel del också. För allting blir lättare när man själv vet VAD man ska göra - och framför allt VARFÖR. Så läs Trotskapitlet och Fostrankapitlet i BB till att börja med. Lättöverskådligt och mycket tydligt. Har du sedan konkreta situationer som du vill diskutera så återkom förstås med dem så bollar vi vidare.

Stor kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"