Hjälp hur tycker ni jag ska göra? Kurstart ikväll.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
JagIgen
Inlägg: 45
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 22:58
Ort: Vilhelmina

Inlägg av JagIgen »

Nu är hon vaken igen och kommer så vara tills dess vi tar upp henne. Ja som tyckte det var jobbigt när hon vaknade kl 23 och fick komma till vår säng men nu när hon sover 15-20 minuter på kvällen och sedan startar kommer ta knäcken på oss.

Magsjukan verkar vara över men Trollungen vill inte äta bra än så vi måste vänta med kurstart :roll:
Älskade 0604
Underbara 0806
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Följer du era tider någorlunda nu under magsjukan? Försök att följa så gott det går i morgon så ska du se att aptiten kommer åter, servera favoriträtter :lol:

Pangramsa är EN vers i ramsan PANG lixom :lol: alla köper inte det, min gör det inte, så jag ramsar alltid x4 även som pangramsa men jag ger bara EN sen får hon klara sig och gör så de få gånger det har behövts.

DU bestämmer hur och var hon ska sova och du förväntar dig att hon sover tiden ut :lol: Attityden du vet. Jag gillar själv att ha sov stunderna inomhus eller på balkongen för det ger mig frihet att göra vad jag vill under tiden. Jag skulle lägga långluren inne om jag var du. Och ja du hanterar dagarna på samma sätt som natten, enligt SHN boken.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
JagIgen
Inlägg: 45
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 22:58
Ort: Vilhelmina

Inlägg av JagIgen »

kiki skrev:Följer du era tider någorlunda nu under magsjukan? Försök att följa så gott det går i morgon så ska du se att aptiten kommer åter, servera favoriträtter :lol:

Pangramsa är EN vers i ramsan PANG lixom :lol: alla köper inte det, min gör det inte, så jag ramsar alltid x4 även som pangramsa men jag ger bara EN sen får hon klara sig och gör så de få gånger det har behövts.

DU bestämmer hur och var hon ska sova och du förväntar dig att hon sover tiden ut :lol: Attityden du vet. Jag gillar själv att ha sov stunderna inomhus eller på balkongen för det ger mig frihet att göra vad jag vill under tiden. Jag skulle lägga långluren inne om jag var du. Och ja du hanterar dagarna på samma sätt som natten, enligt SHN boken.

Kristina
Vi har inget satt dagsschema ännu utan tänkte ta det i samband med kurstart. Men dagarna ser rätt lika ut ändå och har gjort nu under sjukdom också.
Men nu ge rjag upp för ikväll...hon har gråtit i en timma nu efter att ha sovit 15 min så det blir till att lägga sig för natten med henne i vår säng. Inte mycket till kvällar i detta hus...
Älskade 0604
Underbara 0806
JagIgen
Inlägg: 45
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 22:58
Ort: Vilhelmina

Inlägg av JagIgen »

Hon äter nu vid alla måltider, dock inte lika mycket som vanligt. Vällingen äter hon hela portionen.
Vad tror ni kan jag köra eller måste vi vänta tills hon äter ännu mer?
Älskade 0604
Underbara 0806
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Vad skönt att hon äter :lol: om du ska köra igång måste du känna själv, vi vill inte att du har några matvargar när du börjar :wink:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
JagIgen
Inlägg: 45
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 22:58
Ort: Vilhelmina

Inlägg av JagIgen »

kiki skrev:Vad skönt att hon äter :lol: om du ska köra igång måste du känna själv, vi vill inte att du har några matvargar när du börjar :wink:
Jag hade tänkt ge de till imorgonkväll och hoppas på att hon äter bra under morgondagen. Jag vill verkligen göra det här under veckan iom att sambon är ledig hela veckan och kan hjälpa till.
Älskade 0604
Underbara 0806
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Vad bra :!:

Skriv ner ditt schema här så kan vi bolla det.

Har ni bestämt vem som tar de första nätterna?
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
JagIgen
Inlägg: 45
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 22:58
Ort: Vilhelmina

Inlägg av JagIgen »

JagIgen skrev:Fortfarande sjuka men har lite frågot.

Hon har hittils sovit 2ggr/dag ca 2 timmar per gång. Men det är alltså nödvändigt att dela upp det på 3 gånger? Varför?

När hon sovit på dagen har hon sovit så gott utan gråt i sin vagn ute eftersom storebror inte ger någon sovro :lol:
Är det fel att fortsätta lägga henne på rygg i vagnen med tutten på dagen?

När kuren sitter kommer hon då kunna sova inne tror ni utan att vakna trots storebros vilda och högljudda lekar?

Försöker klura på ett schema men tycker att det hela tiden blir för tätt mellan sovlurarna, hon kommer inte vara trött nog.

7.00 Morgon + Välling
9.00 Lite extra frukost --> 1 portion gröt
9.15-10.00 Sova
11.30 Lunch
12.00-14.00 Sova
14.15 Mellis
16.00-16.45 Sova (Här tror jag det kan bli svårt när hon vaknade kl 14)
17.00 Middag
18.45 Välling
19.00 Sova

:?: :?: :?:
Jag hade detta men skulle helst bara ha 2 lurar och Lua sa att det kunde nog fungera på 2 lurar och hon skulle också klura på schemat mitt men hon har ej varit inne än.
Vad tycker du?
Älskade 0604
Underbara 0806
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur gammal är fröken, 6 månader? Vid 7 månader brukar man korta sista luren till 20 min, kan det vara nästa steg?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
JagIgen
Inlägg: 45
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 22:58
Ort: Vilhelmina

Inlägg av JagIgen »

duggan skrev:Hejsan :D

Hur gammal är fröken, 6 månader? Vid 7 månader brukar man korta sista luren till 20 min, kan det vara nästa steg?
¨

Hon blir 7 månader den 18.
Älskade 0604
Underbara 0806
Lua

Inlägg av Lua »

Det är gränsfall om hon klarar sig med två lurar men jag tycker att du kan prova, eftersom hon sovit så tidigare. I krisfall kan ni ju ge en fem-minutare eller lägga upp till en halvtimme tidigare på kvällen.

Så här såg Isaks första 2-lursschema ut. Vad tycks? Det är ju bara att flytta tillbaka allt en timme så att morgonen blir 7. Jag hade långluren först för att synka med Allis långlur så därför kom lunchen tidigt. Det är ju fullt möjligt att göra tvärtom om ni vill.

8.00 Godmorgon!
10.45 Lunch.
11-13(30) Sova
14.30 Gröt
16.00-16.45 Sova
17.30 Ersättning
19.30 Nattslurk
20.00 Godnatt!

Kommentarer?

Kram Lua. :heart:
JagIgen
Inlägg: 45
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 22:58
Ort: Vilhelmina

Inlägg av JagIgen »

Lua skrev:Det är gränsfall om hon klarar sig med två lurar men jag tycker att du kan prova, eftersom hon sovit så tidigare. I krisfall kan ni ju ge en fem-minutare eller lägga upp till en halvtimme tidigare på kvällen.

Så här såg Isaks första 2-lursschema ut. Vad tycks? Det är ju bara att flytta tillbaka allt en timme så att morgonen blir 7. Jag hade långluren först för att synka med Allis långlur så därför kom lunchen tidigt. Det är ju fullt möjligt att göra tvärtom om ni vill.

8.00 Godmorgon!
10.45 Lunch.
11-13(30) Sova
14.30 Gröt
16.00-16.45 Sova
17.30 Ersättning
19.30 Nattslurk
20.00 Godnatt!

Kommentarer?

Kram Lua. :heart:
Hmm..om jag ska byta plats på lunch och första luren behövs nog ett litet mellanmål innan sovning... :?:

Vad säger du om det här:

7.00 Morgon + Välling
9.00 Extra frukost (1 portion gröt)
9.15-10.45 Sova
11.30 Lunch
14.00 Mellis
14.15-15.45 Sova
16.30 Middag
18.45 Välling
19.00 Sova

:?:
Älskade 0604
Underbara 0806
Lua

Inlägg av Lua »

Lite tätt mellan målen tycker jag. Det ska helst gå tre timmar mellan.

Så här då?

7.00 Godmorgon. Välling
8.00 Frukost 2.
9.15-10.45 sova
11.00 lunch
14.00 mellis
14.15-15.45 Sova
16.30 Middag
18.45 nattslurk
19.00 Godnatt!

/Lua :heart:
JagIgen
Inlägg: 45
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 22:58
Ort: Vilhelmina

Inlägg av JagIgen »

Lua skrev:Lite tätt mellan målen tycker jag. Det ska helst gå tre timmar mellan.

Så här då?

7.00 Godmorgon. Välling
8.00 Frukost 2.
9.15-10.45 sova
11.00 lunch
14.00 mellis
14.15-15.45 Sova
16.30 Middag
18.45 nattslurk
19.00 Godnatt!

/Lua :heart:
Den slår vi till på om det är rätt antal sovtimmar och allt :thumbsup: =D>

:heart:
Älskade 0604
Underbara 0806
JagIgen
Inlägg: 45
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 22:58
Ort: Vilhelmina

Inlägg av JagIgen »

2 frågor till :oops:

Hon badar just nu varannan kväll kan man ha kvar det, strax före välling :?:

Och hon har en del hosta nu och har haft länge nu, kan vi kura ändå?

Tack för all hjälp snälla ni :heart:
Älskade 0604
Underbara 0806
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"