Hur funkar det med en 2 åring som vill till mamma o pappa

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Andreas_GBG

Hur funkar det med en 2 åring som vill till mamma o pappa

Inlägg av Andreas_GBG »

Hej på er, Jag har läst SHN boken och massor av inläggen här på forumet.
Men får inte ihop det riktigt.
Vi har lite små krux med vår Hugo på snart 2 år.
Han somnar oftast i famnen efter vällingenca 19.00 . sover alltid till 22-23 tiden.
Sedan skall han bara upp och sova i vår säng.
Vi har i dags läget hans spjälsäng i samma rum som vår säng.
Det blir ett jäkla liv när vi försöker få honom att lägga sig i sin egna säng igen. Får han komma till oss så somnar han direkt. Han sover väl antagligen ganska bra men att ha hälar i ansiktet eller nån som klappar frenetiskt på kinden är inte så sövande för oss.

Skulle behöva tips?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Välkommen till forumet :D

Finns det möjlighet att ha sonen i eget rum :?: Det skulle underlätta kurandet enormt för er tror jag.

AW skriver här på hemsidan under fliken "Sova hela natten":

"SHN för äldre barn
• Fungerar Sova hela natten-kuren på äldre barn?
Ja. Slopa buffningen. (Om lilla ungen inte är van vid att buffas, får hon eller han förmodligen slag av dylik behandling!) Lägg distinkt tillrätta, antingen enligt Lathunden eller så som du vet att barnet brukar tycka om att ligga, och håll på plats med "solfjädern" i ca tio sekunder. (Det kan behövas mer, och förstås särskilt första gången. Den lilla ska bli sömntung i kroppen men inte hinna somna.) Säg ingenting Exclamation Tryck till avslutningsvis och gå ut med ramsan. Fortsätt med ramsan bort från dörren och gör andra ljud i huset, som inte har med barnet att göra. För påminnelser och bekräftelser därefter: följ kuren.

• Ännu större barn, då?
För det första: behåll spjälsängen eller återinför den. Två- treåringar är för små för att ligga i öppna landskap. De tar sig ur, inte nödvändigtvis för att de längtar efter sina dagars ömma upphov utan för att de inte vet var de hör hemma längre. De saknar sin kära gamla säng, som var deras trygga "rum". De blir så innerligt glada när de får den tillbaka. Vänta med ökensäng till åtminstone efter trotsåldern! Kör sedan kuren. Lägg tillrätta enligt ovan. Träna in en effektiv ramsa. Pratar barnet och ropar ord, upprepa ramsan utifrån i glatt orubblig evighet à la goddag-yxskaft - lika många gånger som barnet kör sina diverse tricks (frågor), och en gång till."

:wink: Vore väl skönt att inleda 2009 med att slippa hälar i ansiktet. Jag är ganska övertygad om att ni gör sonen en tjänst också, även om han i nuläget inte förstår det ännu. Lite tillspetsat kan man säga att det som ni tycker är "hans vilja" i själva verket är vad Ni lärt honom så om ni vill ha en förändring får ni lära om :wink:

Hälsningar från Nancy
Andreas_GBG

tack för stödet.

Inlägg av Andreas_GBG »

Dessvärre har vi ingen möjlighet till eget sovrum för knodden ännu på ett tag. Ombyggnasplaner finns. inte heller att skärma av med diverse draperier... får se om det är nån ide nu då eller kanske vänta till det är löst.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej på er :D

Jag känner mig osäker på vad jag skall svara här så jag hoppas att någon annan kan hoppa in.

Nancy
Lua

Inlägg av Lua »

Det var väl inte direkt någon fråga att svara på, eller :wink:

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "