Börja med SHN kur?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
sny

Börja med SHN kur?

Inlägg av sny »

Min son är idag 6 vecor och en dag gammal. Han har haft en del problem att sova och senaste veckan har varit mindre bra. Han kan ha varit vaken i upp till 10 timmar med ca tre 10-30min lurar lite då och då. Han har dock sovit 5-8 timmar i sträck några enstaka gånger, men vill att han ska sova såna pass på natten och inte på morgonen/dagen.

Men nu är frågan, hur börjar jag? Och hur går jag sedan tillväga? Vilka tider ska han sova och vara vaken och hur får jag honom att sova/vakna?

Jag ammar honom inte pga att han inte tar bröstet och av amningsnappen får han magknip, pumpar och ger ur flaska och ger ersättning.

Nån som kan hjälpa att komma igång? Anna?
Nåhot ni behöver veta så fråga bara :wink:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Sny och välkommen hit :D :!:
Vad bra att ni beslutat att införa SM :thumbsup:

Har du Barnaboken? Isf rekomenderar jag att du läser på om SM där, om inte skaffa den 8) :wink: den kommer ge dig mycket stöd under ALLA dina år som förälder :) .

Så länge skickar jag dig en sammanfattning, men som sagt så är det bra om du har helheten.

:idea: Vill du också vara snäll och gå i din profil (klicka här uppe under Sova hela natten) och skriva in exakt vilket datum din son är född. Gärna också till vilken vecka du bar.

Här är sammanfattningen:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Vi hörs igen,
kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
kiki

Inlägg av kiki »

Hej sny :lol: och välkommen till forumet, hoppas du kommer trivas :heart:

Jag föreslår att du inför standardmodellen som innebär att man strävar efter 2 timmar vaken och 2 timmar sova under dagen med 3 nattmål.

Här kan du läsa en sammanställning.

Vi börjar där, så kan du ställa frågor om det är något du inte förstår.

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vi var visst ute samtidigt :D
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: x2 :heart:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
sny

Inlägg av sny »

Tack för era svar!

Har kikat igenom texten med standarmodellen och förstår något så när vad det nu går ut på.

Men om han vill sova längre än 2 timmar, ska jag väcka honom då? Hur väcks han isf?
Om han ska vara vaken 2 timmar men kan vara vaken längre, dvs glad och umgås och pratar gärna med en. Hur gör man då?

Och så har vi ju ett promlen, rapningen! kan mata honom i flaska tills han mättnar en gång, men nästa gång han bjuds mat kan han suga, vifta med armar och ben, börja skrika, suga osv. Alltså en rap som behöver ut. Går med honom på axeln och han rapar och kräks. Men sedan när jag bjuder honom mat igen gör han fortfarande lika. Då är det bara nappen som duger och han kan försöka somna in eller att lägga honom på bordet och prata och busa med honom.
Hur gör man då? låta honom vara utan sista slurken om det inte går?

Inatt tycker jag han var duktig på att sova iof, 22-02.15. Nattmål till 3.30 då han sov vidare till kl 7.
Nu bjöds han mat + snabbt blöjbyte. Efter bytet bjöds han mat igen men då blev det sådär :( gick flera vändor med flera rapar och kräkor och bjöd honom efter men nej! Så han fick nappen och somnade in.
Tips?

Mvh Susanne
Har en son, Simon, kom ut med akut kejsarsnitt 15/11-08, i vecka 41+0.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen! :lol:

Ja, jag skulle väcka efter max 2,5 timme i ert fall då det handlar om att avskaffa nattklubb (som det kallas) och få in rätt dygnsrytm i kroppen. Samma gäller vakentid, max 2,5 tim och sen lägger du i vagnen oavsett och drar några tag, gå med ett skak i handtaget. Du kan inte sova ÅT ditt barn, bara ge FÖRUTSÄTTNINGARNA. 8)

Vissa barn äter allt på en gång, andra behöver flera omgångar på sig att bli mätta. Sover han i över 30 min behövs inte mer mat, men vaknar han inom 30 min så vet du att du behöver mata mera mat på vakenstunderna, då är det bara att ta nya tag till nästa vakenpass.

Vilken storlek på nappflaska kör du? Det kan vara värt att byta till större napp. Det är bara rekommendationer som står, inte en skriven regel från tillverkaren kan jag lova. :wink:

:?: Sover han på mage, med larm? Detta rekommenderas annars skarpt. Även om du väljer ryggläge av PSD skäl så anser i alla fall jag att oavsett sovläge så använder man andningslarm, det är den bästa försäkring man kan ha. Lika självklar som brandlarm, flytväst och bilbälte.

Här kommer mina favoriter, flanera runt lite bland dem. Jag tror du kan uppskatta lucine tråden. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sny

Inlägg av sny »

Ja dom senaste dagarna har vi väckt honom så han inte sover för mycket på dagarna och lagomt till kvällen sett till att han hållts vaken en stund tidigare och lekt med och även en stund på kvällen ev med ett bad. Så ganska hyfsat har han sovit på natten nu. Utan att vi satt igång med SHN kur.

Men vi har ett problem. Jag kan inte mata honom ordentligt mätt, han blir bara frustrerad :( Han brukar bli så när han måste rapa men jag kan som sagt försöka få honom att rapa ett bra tag innan han kan ta flaskan lugnt igen. Rapar och kräks gör han, på axeln för det är det enda som funkar. Men så testar jag bjuda mat igen men då blir han bara arg samtidigt som han försöker suga...

Det ar alltid efter första målet mat, skötningen och umgänget han börjar såhär, alltså när han blir trött och behöver mer mat för att kunna sova gott. Oftast då sover han inte länge. Kräks gör han lite hela tiden under skötningen och umgänget....

Ska jag lägga honom då trots att han behöver mer mat? Nästan jämt är det pga detta han är vaken så länge som han kan ibland...

Just nu dricker han ur Man Ultivent med flasknapp nr 1.

Nej jag har inget andningslarm men har starka funderingar på att skaffa ett. Han sover endera på sida eller på rygg, växelvis.
sny

Inlägg av sny »

Och så har jag en fundering. När man får i dessa rutiner under dagen då det ska sovas/vaknas vissa tider, hur gör man då om man ska bort? Tex till BVC? Eller bort och handla då barnet garanterar somnar?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, napp 1 anser jag bara är till för de som ammar och inte vill ha flasklata barn. Jag skulle gissa att han beter sig så för att han inte orkar suga, han är för trött helt enkelt, men samtidigt som du själv säger, för hungrig för att sova gott. Byt i alla fall till napp stl. nr 2. Vi brukar om du har funderat på att byta flaska, rekommendera Dr. Browns då de ger minst problem med luft i magen. :wink:

När min son var liten bokade jag BVC tider och så vidare efter schemat. Så jag sa bara att mellan dessa tider passar oss bra. Det var inga problem. Vill man handla så kan man ju åka när de är nysövda om man vill och sen låta dem sova i vagnen när man shoppar. Är det en kortlur så kan man ge den i bilen och sen ha vaken när man kommer fram. Sätten är många, men man VET alltid VAD som händer och allt blir förutsägbart för både barn och vuxna. Detta innebär att du kan jobba förebyggande och slippa känna dig som en brandman och felsöka vad som är fel hela tiden. :wink: 8)

Ps. det vi gör nu är att styra upp er tillvaro med det som kallas SM (standardmodellen). Går att läsa mer om i BB (barnaboken) och sammanfattat MYCKET kort här. Ds.

”Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader”
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sny

Inlägg av sny »

Ah, dags att byta napp då! Eller förresten så är det väl värt att testa en Dr Brown flaska, blir till att köpa en sån imorn :wink: Ska det vara med napp nr 2 då?

Idag har Simon sovit jättedåligt!
Vakna kl 7.
Sov 9-10.
Sovit 13.15-15.15 när vi var ute på promenad i vagn, låg och tittade lite då och då.
Sov 18.30-18.50.
Somnade nyss, 19.30 igen efter många om och men då jag bjudit flaska flera ggr, napp, rapning...inget hjälpt :( somnade dock med napp till slut.

Hoppas dock han kan äta ordentligt nästa gång han ska vakna för att sen kunna sova så länge som möjligt inatt!

Nej, en Dr Brown flaska ska iaf inhandlas imorn!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja jag tycker allt att du skall testa 2:ans napp, det kan ta ett par dagar innan han får till tekniken men sen kommer det att gå mycket bättre. Glöm inte 3:ans napp också. :wink:

Sen tycker i alla fall jag det låter som om det är dags att köpa/hyra ett andningslarm. Då kan sonen sova EXAKT som han vill.
www.andningslarm.se

Sen ang. sovning i vagn, häng över ett skynke så du stänger ute alla synintryck, det är inte ljuden de vaknar av, det är synintrycken. 8)
Tor 2006

sny

Inlägg av sny »

Nu har vi använt Dr Browns flaska med napp nr 2 några dagar och det har inte blivit nå bättre.

Det jag funderar över är hur vi skulle kunna få SM att fungera när sonen har problem med att äta?

Repeterar hur det kan se ut för oss;
Sonen vaknar, får Minifom och jag går och gör i ordning mat.Han äter max ca 160ml beroende på hur länge han sovit och hur hungrig han är. Blir mätt och kräks. Kräks mera.
Vi går och byter blöja, tvättar honom och pratar lite. Sen leker vi en stund tills han blir trött och hungrig igen. Det är då problemet kommer!
Han är hungrig och jag bjuder mat, han suger några sug tills maten landat i magen och så blir han lessen och korvar ihop sig och sparkar med benen, viftar med armarna. Tar bort flaskan och då blir han lessen för det. Sätter dit den igen, han suger 1-3 sug och så blir han lessen igen...

I övrigt en glad och snäll kille, idag 7 veckor gammal.

Så att lägga mitt barn med mätt mage blir svårt:-( om ni inte har andra tips?

(Ska ringa BVC direkt måndag morgon för nu behöver vi hjälp!)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Sny.

Jag har tyvärr inte så mycket tid just nu, men har du provat att gå runt med honom i famnen och mata samtidigt? Likaså sätta på damsugaren eller prutta med munnen :lol:
Så gör vi när lillan får för sig att hon ätit klart och ska kolla in storasyster.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
sny

Inlägg av sny »

Hej!

Nej det har jag iof inte gjort, värt att testa kanske :)

Jag undrar, går det att få sonen sova hela natten trots han inte är helt mätt när han somnar?
Eftersom han äter som en häst när han precis vaknat och kan inte äta mer efter skötning och umgänget efter ca 1,5 timme... Ofta vaknar han efter bara nån timme då.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"