5-åring som vägrar somna själv....

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
FiaMia5

5-åring som vägrar somna själv....

Inlägg av FiaMia5 »

Vet snart inte vad jag/vi ska ta oss till....
Sonen, 5 år nu i januari, somnade alltid själv i spjälsängen men efter vi bytte till stor säng är det ett elände att få honom att somna.
Vi brukar läsa en saga för honom och sen ligger vi där tills han somnar, vilket tar runt 45-60 minuter.... Eftersom familjen består av flera barn tycker jag att 1 timme är för lång tid, jag/vi missat väldigt mycket tid med storebror, vilket han behöver.
Nu under jullovet tänkte vi ta itu med det hela. Vi har pratat om det mycket innan, att han ska börja somna själv i sin säng.
Vi är fullt medvetna om att det här inte är något som sker över en natt, men nu är det bara för mycket.... Nu tog det över 2 timmar innan han somnade!
Han har liksom ingen ro i kroppen, vägrar slappna av. Han far runt som en propeller, högt och lågt - gör allt utan att ligga still....
Det som är mest frustrerande är att så fort han ligger still och slappnar av, räcker oftast med någon minut, så somnar han.
Vad ska vi göra för att det här ska ändras?? Är villig att ta till vad som helst känns det som just nu....
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkommen :!:

Klokt av dig att vilja ta tag i sonens sömn! Varken ni eller han är betjänt av att ägna en timme åt att somna. Det kommer perioder i barnens liv när de ifrågasätter sakernas tillstånd och då är det viktigt att stå stabil och hålla fast vid rutinerna. Se hans protester som frågor: Är det verkligen så här det ska vara? Kan jag sova tryggt här? Det är då eran uppgift att i ord och handling visa att allt är lugnt. Om man dröjer sig kvar och söver och tröstar svarar du i handling: Här är otryggt och du behöver mitt beskydd. Vilket inte är särskilt sant, eller hur? Förstår du hur jag tänker?

Du kommer säkert att få flera tips och här kommer mitt:

:idea: Bestäm en strategi. Vad ska ingå i nattningen? Dusch och kvällsfika? Skratt och bus rekommenderar jag verkligen. En saga?

:idea: Presentera för sonen. Gör honom också delaktig genom att låta honom säga sitt och låta honom välja vissa saker, t.ex. var sagan ska läsas, om man ska duscha varje kväll eller varannan, om kvällsfikat ska komma före eller efter duschen... ja, du förstår. Det är min absoluta övertygelse att allt förberedande ska ske utanför hans sovrum och själva läggningen ska hållas kort. Alva fick titta i böcker eller lyssna på ett sagoband om hon ville, från ungefär 5 års ålder. Detta skötte hon helt själv.

:idea: Genomför. Med självklar Attityd och stabilitet. Han behöver sova och han behöver lära sig att han kan sova tryggt, själv.

Kommentarer på det?

Kram Lua. :heart:
FiaMia5

Inlägg av FiaMia5 »

Hej Lua!
Tack för välkomnandet, känns bra!

Jag förstår precis hur du tänker med trygga omgivningar.

Vi har haft samma nattningsrutiner ganska länge nu, så det är inget nytt. Dusch och sen pyjamas, val av bok och sen läggning. Det enda annorlunda vi vill försöka göra att vi inte ska behöva befinna oss i rummet när han somnar.

Ang. presentationen för sonen så har vi pratat om detta i flera veckor och att vi ska göra så här och han har fått vara med och tycka och tänka, fast kanske inte så mycket sedan vi började införa det hela....
Jag har också funderat på det där med sagoband men jag är rädd för att han blir ännu mer uppspelt, men det kanske är värt att prova, om inget annat hjälper....

Nu i kväll så var det mannen som lade honom. Det gick relativt bra, hann fick inte gå ut ur rummet utan han skulle sitta i fotändan av sängen, vilket vi ser som ett framsteg. Det tog ca 30 minuter innan han somnade.

Hade besök av ett par kompisar nu ikväll. Deras son är jämngammal med våran och deras son somnar själv. Dom blev alldelens förskräckta när vi berättade hur våran son beter sig i sängen. Slänger kuddar och täcke på golvet, står på huvudet, bygger kojor mm. Han är verkligen hyper....

Just nu har vi ett "belöningssystem" som går ut på att varje morgon, om läggningen kvällen före gått bra, får han klistra ett märke på en av hans avritade händer. Vid 5 märken ska han få en present, som han varit med och valt själv. Inte ens det verkar han bry sig om....

Gör vi något fel? Kan vi göra något annorlunda?
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen säger även jag. :D

Du har redan fått superbra tips från Lua. Här kommer några fler tankar.

Vilken tid lägger ni honom och hur mkt sover han? Kan det vara så att han är lite övertrött och därför kommer upp i varv?

Mycket utevistelse så att hans energi får komma ut innan han ska sova.

Min dotter lyssnar ibland på cd-saga när hon lägger sig. Vi har mörkt i rummet och när sagan är slut ska hon sova. Jag tycker detta funkar bra.

När han har läst en saga eller lyssnat på en så ska alla frågor besvaras med en ramsa. Han ska inte springa upp och ut ur rummet. Ni måste också backa från rummet och låta honom somna själv. Ni får hålla lite vakt och ramsa honom tillbaka till sängen igen.

Klistrar in ett citat från shn-boken:

"• Folk i tre-fyra-fem-sexårsåldern ska överhuvudtaget inte tillåtas gå ur sängen!
Gärna ligga i mörkret och ha tråkigt, men inte gå ur den. Sätt dig på en stol i dörröppningen, så att barnet ser dig, och läs en tidning eller en bok eller sticka eller skriv eller gör vad som helst som inte har med barnet att göra. Din verksamhet ska tyckas kräva din totala uppmärksamhet. Titta inte inåt barnet och säg ingenting. Vid minsta rörelse i lilla sänghalmen sätter du stopp med en barsk, punktsättande ramsa. Hinner barnet upp, hinner det i alla fall inte ut! Hugg den lilla optimisten direkt, led snabbt tillbaka till sängen, tryck till utan ord och gå ut med ramsan. Upprepa lugnt."

Du skriver att han inte verkar bry sig om belöningen. Jag tror att han känner att det inte är ett svar på hans frågor. En trygg sömn blir då inte ngt självklart och naturligt utan en slags prestation. De blir lite av en maktkamp. Han vet att det är viktigt för er och hans ansvar blir då för stort. Ni måste ta ledningen här och visa att på natten sover man och man somnar själv.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
FiaMia5

Inlägg av FiaMia5 »

Tack för ännu ett bra svar, Susanne

Vanligtvis, vardagar när han går till dagis, lägger han sig klockan 8 på kvällen. En tid som funkat bra hittills. Problemet nu är att det blir lite senare läggningar, påföljden blir att han sover längre på morgonen efter... Förmodligen hade det varit lättare att genomföra detta under "normala" veckor...
Vi är ute varje dag och åker bl.a. skridskor så han borde vara trött, både av aktiviteten i sig, men också av luften ;-)

Ang. mörkt i rummet, så har han en liten lampa som lyser i fönstret, med blått sken. Han kallar den för myslampan och kan inte somna om inte den lyser. Tanken har slagit oss att vi borde kanske släcka den, men vill inte göra för stora förändringar på en gång.

I går gick det ju ganska bra, få se hur det funkar i kväll. CD-saga är ju annars ett bra alternativ. Vet dock bara inte vilken typ av saga det ska vara, någonting som han gillar typ. Blixten McQueen eller något mer sagoaktigt?

Du skriver att alla frågor besvaras med en ramsa. Vad för typ?

Jättebra citat du klippte med, tack så mycket!

Ang. det citatet så har jag setat ute i hallen på en soffa så han ser mig Jag har läst en tidning, löst lite korsord, men har bara far omkring. Även i citaet nämner dom "barsk, puktsättande ramsa"... Vad??

Känner mig helt vilsen och maktlös just nu....
miniz

Inlägg av miniz »

Hej FiaMIa5 :D

Du har fatt super svar fran Susanne G och Lua! Har du barnaboken? Om du inte har den borde du skaffa den direkt. Den kommer att hjälpa dig i hela ditt föräldrarskap, den är :heart: !

Ang ramsan kan du läsa under fliken sova hela natten överst pa sidan, där är ocksa mycket annat matnyttigt.

Som attityden av självklarhet.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet
och skrattet till godnattet
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... l-gonattet

Du skriver att du suttit ute och gjort egna saker medan han inte vill ligga ner, men saken är att han ju far inte hoppa ur sängen. Ni maste visa honom vad som gäller. Han ska ligga i sängen, ingen diskussion! Han behöver inte sova, men han ska ligga i sängen. Om han hoppar ut gör du som AW skriver, leder honom bestämt tillbaka till sängs. Och avslutar med ramsan. Ramsan är ett slags godnatt, min ramsa är: God natt och sov sa gott! Den ska du säga bestämt och ga ut av rummet och det är svaret till alla hans fragor. Om han vill ni ska sitta inne hos honom sa svarar ramsan pa hans fraga. Det är inte han som bestämmer om ni ska sitta i fotändan eller i hallen. Det är ni som maste ta ledningen. Leda-visa-lära-hjälpa som AW skriver sa fint.

Detta klarar ni fint. Visa honom hur ni ska ha det, sa följer han pa. Ni kan räkna med et par tre kvällar med fragor, kanske lite tandgnissel och grat ocksa, men med ramsan bekräftar du att du finns där och allt är lugnt och att du passar pa. Medan ni genomför denna minikur kan du finnas utanför och greja med ditt, kryssord, städning, vika tvätt eller vad som helst som inte har med honom att göra.

Berätta gärna hur det gar!
Kram Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
FiaMia5

Framsteg :-)

Inlägg av FiaMia5 »

Efter att ha läst alla goda råd här samt med en hel del tålamod så når vi faktiskt framgång här :-).
Ikväll var första gången jag inte satt utanför dörren, utan gick ut köket och hjälpte storebror samt gick och tittade på TV. Han låg kvar i sängen, sa ingenting, mer än att han pratade för sig själv i bland :-). Jag tittade till honom ibland och rätt som det var så sov han :-).
Så himla skönt!

Jag är fullt medveten om att det kommer bakslag, men just nu känns det jättebra! Hoppas det går lika bra i morgon, och dan efter det och dan efter det mm :-)
Nika

Hoppar in i tråden.

Inlägg av Nika »

Jag hoppar också in i tråden - om jag får. Även jag har en femåring som har svårt att somna och alltid har haft (vi har legat bredvid nästan hela hans liv). Vi har tagit till oss råd härifrån och har nu suttit utanför dörren och han har somnat på egen hand. Och det funkar faktiskt bra.

Men vi harvproblem med nätterna för tillfället. Han vaknar flera ggr. Vill INTE sova själv - vi ska ligga bredvid eller så vill han ligga bredvid oss. Han som inte ens ville samsova som liten bebis utan alltid sovit själv. Och tidigare är det inte nätterna som varit störst problem utan insomningarna. Nu är han i en väldigt tjurig period även dagtid, någon slags utvecklingsperiod känns det som. Inget är bra, han är väldigt arg helat iden och så vidare. Och han är OERHÖRT envis. Tidigare har han kanske vaknat max 3 nätter i veckan och man har legat bredvid en liten stund och han har somnat om. Eller så har han haft långa perioder då han sovit hela nätterna. Men nu vaknar han om och om igen. Han hör ljud, han ser saker som rör sig, han säger att han är rädd (men mest känns han bara envis och arg). Vi har nu provat att han ska sova tillsammans med lillebror (något han vägrat tidigare) men han vaknar ändå. Bäst sov han i jultid hos mina föräldrar - då samsov han med brorsan och sin pappa och jag fick eget rum :D . Han säger att han bara kan sova med en vuxen i rummet, inte med brorsan.

Vad ska vi göra? De senaste nätterna har vi kört en kompromiss då han måste somna själv men fått komma in och ligga på en madrass vid våra sängar när han vaknar nattetid (för att vi ska få sömn och för att han inte ska väcka hela Sverige med sina skrik och sin envishet). Men det känns inte som en bra lösning alls.

Hur löser vi det här? Hur får vi honom att våga somna om i egen säng? Att vilja det? Utan tusen fighter hela tiden.

Till det hela ska läggas att lillebror, som kurades vid sex månaders ålder, sovit dåligt det senaste året då han varit så mycket sjuk. Så jag och barnens pappa är TRÖTTA. Vi orkar inte hur många fighter som helst. Som TUR är har lillebror nu börjat sova hela nätter igen och är en helt exemplarisk liten kille vad gäller sömnen. (en nappflaska med vatten, som han fått lite ur på nätterna när han var febersjuk vilket han var varannan vecka och haft flera magsjukor, ställde till det. Han ville dricka så fort han vaknade till slut. Vi tog bort flaskan helt och hållet under julen. Han har inte frågat efter den en enda gång. Han SOVER!)

HJÄLP!
Annika - mamma till buspojkarna Melvin, 031117, och Ville, 050915.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! Nika:D

Jag tycker ni ska köra en regelrätt kur på honom så ni får bukt med sömnproblemen.

I och med att ni sitter utanför hans dörr när hans somnar så förväntar han sig er närhet även när han vaknar på natten. Han vågar inte somna riktigt själv utan känner att han vill hålla koll på er. Ni söver ju honom också på natten genom att ligga brevid honom, och det gör ju att han undrar var ni är när han vaknar till nästa gång. :wink:

Läs på ordentligt hur man arbetar med verktygen för sova-hela-natten.
Förbered honom och berätta att från och med ikväll ska du sova och somna själv. Ni kanske få gå på spök- och trolljakt för att skrämma bort allt han är rädd för. När ni lagt honom och ramsat er ut får ni helt enkelt sitta på vakt. Han ska inte gå ur sängen. Är inte "hoppa ur sängen" något problem så tycker jag att ni kan lämna rummet med ramsan och direkt gå till era sysslor. Så fort han kommer upp så ska han ledas tillbaka och ramsas på vägen ut.

Du skriver att han är envis och rädd. Försök se det som att han ställer frågor. Han undrar hur saker och ting ska vara. Han får ju lite olika svar så då blir det lätt att barnet frågar ännu mer. :roll: Nu testar ni lite olika strategier för att ni inte vill störa lillebror och resten av Sverige.
Detta skapar osäkerhet hos honom. Han upplever det som att ni frågar honom hur det ska vara och det sover inget barn bra av.

Så. Läs på i denna länk och läs gärna sova-hela-natten boken :http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Härlig rapport FiaMia. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Nika, här kommer länken igen
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... aldre-barn

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
FiaMia5

Inlägg av FiaMia5 »

Hoppas det håller i sig...
Just nu är han sjuk med hög feber, runt 40 grader, så jag hoppas verkligen att det håller i sig när han tillfrisknar.
Om vi nu skulle ramla tillbaks lite så vet vi ju iallafall hur vi ska handskas med det hela :-)

Ang. Nikas problem - vi har också det problemet, fast inte så ofta. Ibland kan det gå flera nätter/veckor innan han kommer till våran natt. Jag ligger närmast dörren så han kommer oftast till mig. Omedvetet i sömnen sätter jag mig upp och han kryper upp och sen somnar vi alla om. Det stör oss liksom inte. Ibland vill han inte sova hos oss heller, bara att vi ska hjälpa honom tillbaks till hans rum, han går en hel del i sömnen....
Det känns som om vi får ta itu med det efter vi fått honom att somna själv, orkar inte med 2 moment på en gång :-)

Lycka Till!
Nika

Tålamod, tålamod!

Inlägg av Nika »

Tyvärr saknar mamman i vår familj tålamod! :)

Men visst är det så här: en gång är ingen gång men två gånger är en vana! För nu har han sovit två hela nätter inne hos sin lillebror. (vaknar visserligen vid 22-tiden men det tror jag är vårt fel för vi har tagit upp honom varje kväll vid den tiden för att han skulle kissa - han har haft nattblöja fram tills jul). Men då kissar han, somnar sedan om på 30 sek alldeles själv. (och har inte nattblöja längre!!!)

Nu sitter vi inte längre precis utanför dörren utan finns i närheten så att han hör oss.

Och så kom han på själv att det bästa är om lillebror ligger där uppe i loftsängen och han själv på en madrass på golvet (meningen var att han skulle ligga under lillebror - i lillebrors tidigare säng - och att madrassen skulle finnas ifall lillebror ramlar ner). För madrassen är monstersäkrad och där sover man så bra, menar storebror. Smart kille.

Tålamod, tålamod. Önskar jag hade min sons envishet!

Nu ska vi arbeta vidare med annat vad gäller honom. Det finns en hel del att ta itu med. Men nu smyger jag ut ur den här tråden igen... i alla fall för stunden.... :)
Annika - mamma till buspojkarna Melvin, 031117, och Ville, 050915.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

FiaMia5 skrev:
Om vi nu skulle ramla tillbaks lite så vet vi ju iallafall hur vi ska handskas med det hela :-)
:thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "