Åh, vad kul att läsa era åsikter och funderingar!
Här finns mycket att bita i och många intressanta åsikter!
Jag har en tanke när det gäller kvinnofällor.
Idag tror jag den största fällan är att vi ska vara så snygga hela tiden.
Vi kan vara smarta, roliga, intelligenta, mammor eller karriärskvinnor.. bara vi är snygga OCKSÅ!
Om man tar superhjältevärlden och Fantastic Four som exempel, så finns där en kille som är gjord av sten, stor och ser konstig ut.
Hur många såna kvinnliga superhjältar finns det? (det finns inte många alls.. förstås) En kvinnlig superhjälte behöver inte ha så mycket superkrafter bara hon är snygg, se Catwoman. Hon kunde väl mest säga mjau och se snygg ut i lackfodral? Alternativt så är kvinnan en sämre kopia av den manliga varianten, Supergirl och Batgirl t.ex.
Män kan vara mycket mindre perfekta och bara ta sig fram på intelligens, humor och styrka. Kvinnor måste alltid vara attraktiva dessutom.
Jag är lika fast i fällan som alla andra. Gör mig så snygg som möjligt, och tycker om uppskattande blickar. Om och om igen, tills jag plötsligt en dag får totalspel (händer med ett par månaders mellanrum) och "skriker" (mest bildligt talat) "Hallå, jag är mer än yta! Ser ni inte att jag är smart, rolig och stark!"
Nån mer som känner så?
Man är fast i ett beteende, som man inte vill ha.
Fast samtidigt måste det väl få vara ok att göra sig attraktiv? Även djur gör det, parningsdansar och visar upp sig...
Som sagt, jag ser det som den stora fällan just nu! Se bara på alla sajter som t.ex snyggast.se och liknande. Där du inte direkt bedöms för dina djuplodande och intressanta texter, din humor eller matematiska sinne. Utan enbart det du är född till, ditt utseende..
Ang. tröjorna, är det inte så att vi tjejer tar av oss på ett sätt som samtidigt ser snyggt ut, inte visar magen tex. Killar tar av sig på det effektivaste sättet, eftersom de inte behöver bry sig om ifall de ser konstiga ut eller visar upp en inte helt vältränad mage!? Utseende igen!
För en tjej är Naturbruksgymnasium guld om man vill få vara smutsig, osminkad, uppskattas för sin styrka, få vara högljudd och bufflig, lösaktig utan att få dåligt rykte, få vara teknisk och lära sig köra motorsåg och skjuta..
För en kille blir man nog bara mer cementerad i sin könsroll, men å andra sidan ser man tjejer som inte beter sig efter normen, och som faktiskt också kan svetsa och köra traktor. Är min egen erfarenhet åtminstone!
När vi skulle ta studenten sa en killkompis till mig "Här på skolan har du ju varit populär, men sen när du kommer ut så blir det nog svårare för dig, eftersom tjejer inte "ska" bete sig som du.."
Jag trodde honom
nästan, men tji fick hans spådomar, för jag har faktiskt mest fått uppskattning ändå för att jag inte är så "tjejig".
Jag är ju jag, liksom, och jag gillar nästan allt, och det tror jag väldigt, väldigt många gör egentligen! De flesta har fler än en sida och VILL prova saker!
K-ina skrev:Kvinnor nickar och hummar och bejakar män när de talar. Män tiger och påstår att de lyssnar men vi kvinnor tror inte att vi blir lyssnade på... Vi känner oss osäkra och tystnar... DUMT!
Det beskrivs ju väldigt bra av Marklund och Snickare i boken "Det finns en särskild plats..". Att kvinnor pratar fortare och fortare och upplevs inte lika kompetenta som män, därför att kvinnorna inte tror på att de FÅR ta lika mycket plats. Vi lär ju oss det så tidigt, och att ändra på det sen är inte lätt. Därför är det ju extra viktigt att börja tidigt!
Nu har jag skrivit så långt att jag inte tänker ta upp en grej till, men det handlar om hjärnforskning och om hur hjärnan "marineras" i könshormoner i faser, bl.a en runt 3-5 år. Då de flesta barn provar könsrollerna till max..
Gott nytt år!