För er som inte läser bloggen, så här blev vår julafton :santa:
En annan julafton
Julafton hos oss brukar vara ungefär så här:
Små tassande fötter och viskande röster styr morgonyra steg mot granen och klapparna. I pyjamas öppnas en varsin morgonklapp och så njuter vi en mysig frukost och pratar förväntansfullt om alla de andra klapparna som väntar.
Därefter är det pulkarejs som gäller, mot backen!
Slutkörda frusna kroppar värms sen med grötlunch och glögg inför siestan. En stunds vila som gör gott för både stora och små en spännande dag...
När man vaknat till tar man på finkläder och begår julbordets fröjder. Barna styr stegen mot tv’n efter maten och skrattar åt Kalle med vänner medans kaffe kokas och tomtar kallas på...
Så blir det då klappar, äntligen!
Och den stora blå skålen med godsaker!
Sen leker vi alla med våra klappar och varandra tills vi behöver mat... eller tills vi stupar i säng!
Denna julafton skulle bli likadan.
Men det blev den inte...
Redan efter frukost kroknade våra små förkylda älsklingar i rask takt. När liten Meja stoppats om i sängen såg vi på varandra jag och maken. Och sa:
-Äsch, va fan.. det är ju Barna som ska njuta en underbar jul!
...och så drog vi fram säcken...
Ronja blev tomte, i pyjamas och tomteluva.
Klapparna delades högtidligt ut under heeela långa förmiddagen. Mer kaffe kokades...och så ännu fler klappar! Oscar och Viggo Lo hojtade överlyckligt ikapp:
- SER du vad jag fick!
- TITTA!
Ronja överraskade med att ha tillverkat egna julklappar. M fick ett väsksmycke i renhorn, med inbrända symboler och namn.
Jag fick ett vackert halsband.
Mammahjärtat svämmade över...
Samtliga familjemedlemmar njöt fortfarande i pyjamas när det var dags för lunch. Då julmaten ju var förberedd beslutade jag snabbt att servera hälften nu och hälften till middag. Sagt och gjort! Sen njöt en lång siesta där de flesta av oss sov gott och länge...
Eftermiddagen lektes bort,
middagen blev både julig och ljuvlig,
barna njöt efter förmåga och ork.
Med en kardemummaespresso med vispad grädde
och kanel på toppen
Tryfflar i smakerna 3
En underbar make
mitt emot mig i köket
Lekande barn i pyjamas
runt benen
och i huset
Jag fingrar på mitt nya halsband