Vi och vår älskade lille Ruben på strax åtta månader är just nu inne på andra naten av SHN-kuren. Det går jättebra och vill så gärna peppa andra som ligger i startgroparna att bara göra det! Första natten somnade han på 50 minuter (lite gråt och stånk, men mest högt prat och undrande frågor). Sedan sov han gott i 10 timmar! Och detta är en liten älskling som aldrig tidigare har kunnat somna utan vid mammas bröst och som sedan 6 månaders ålder, från att ha sovit hela natten tidigare, vaknat 3-4 ggr varje natt. Dessutom var det första natten i eget rum. Vi är så lyckliga för hans skull och tackamma för Anna W och detta forum!
Har dock några frågor... Vår lille älskling sover på rygg och därför är buffningen lite svårare att genomföra, vi snarare gungar honom (armen under och runt rumpan och gungar från sida till sida) och håller en hand på hans huvud. Detta fungerar bra, men både i natt och igår natt jagade han upp sig ordentligt och grät under en kort stund, varpå vi plockade upp och lugnade (vet sedan innan att han lätt kaskadkräks när han ligger och gråter, vilket han också gjorde igår). Efter han lugnat sig (det sker snabbt) började vi om. Tycker att detta fungerar, men undrar om andra har liknande erfarenheter. Anna W menar ju att de inte ska kunna jaga upp sig så (bygger väl i och för sig på magläge). Men om han ändå gör det, är det helt fel att plocka upp då?
Undrar också om detta med arga skrik/rop kontra gråt. Jag upplever att vår son mestadels har skrikit argt och undrande, och båda nätterna har han liksom i klagande tonläge somnat in. Han gör samma sak när han somnar i vagnen om dagarna (vi kallar det för hans sömnprat), men det har varit något mer än det bukar vara vid dagslurarna. Blir det i och med detta en negativ upplevelse kopplad till insomnandet?
Sista frågan... Vid förmiddags- och eftermiddagsluren somnar vår son utelutande vid mitt bröst (efter lunch somnar han i vagnen på promenad). Hade tänkt fortsätta med detta tills insomningen på natten sitter ordentligt. Är dett ett bra sätt att gå till väga på eller säger andras erfarenheter något annat?
Jag är jättetacksam för alla svar! Varma hälsningar, Hanna
Kurar 8 månaders älskling, några frågor...
Hej!
Vad härligt att det går bra och att ni verkar få sova lite mer ordentligt. Frågor kring insomnandet, speciellt i samband med daglurarna, är vanligt i samband med kurandet. Det är nog inte så att det är en negativ upplevelse av läggningen utan en ANNORLUNDA upplevelse som gör att frågorna nog kan tyckas mer intensiva och fler. De håller i sig tills dess att barnet fått tillräckligt många betryggande svar av mamma och pappa (via ramsa och handfasta verktyg) sen försvinner de. - Barnet har då lärt sig att det är så här man somnar och sover gott.
Att ert tillvägagångssätt fungerar för er är naturligtvis det viktigaste, men enligt kuren ska man aldrig plocka upp ett upprört barn (annat än i absolut nödfall - typ bajskalas i sängen - fast även det ska man helst fixa utan att plocka upp barnet). Anledningen till detta är att man då befäster barnets oro - alltså att man i sitt handlande då man plockar upp barnet också bekräftar barnets oro, att barnet behöver plockas upp och räddas ifrån det barnet nu tycks vara uppjagat över trots att ni vuxna ju faktiskt vet att Ruben kan sova tryggt och gott i sängen. Om man lyfter upp barnet lär det inte sig att somna om på egen hand utan kommer även fortsättningsvis behöva ha hjälp av mamma eller pappa - vilket innebär ingen ordentlig sömn för vare sig er eller Ruben. Just nu har kanske lilleman en bra period och sover mer sammanhängande, men plötsligt kanske han får flera uppvak om natten igen (kanske vid sjukdom eller liknande) och då kommer ni behöva gå in och lyfta upp honom om ni inte dessförinnan lärt honom att somna om av sig själv via ramsa och verktyg. Därför - lugna barnet liggandes i sin säng. Förstår att kaskadkräkning inte är roligt, men med verktygen ska han inte behöva bli så olycklig att detta ska hända och det har inte med magläget att göra - även om barn generellt sover bättre om de ligger på mage - verktygen är ändå de samma till största del (har ni försökt magläge - att vänja honom vid det?)
Att låta barnet somna vid bröstet är naturligvis mysigt för både mamma och barn - men även här får alltså lilleman hjälp att somna. Hela grejen med kuren för att få den att lyckas och få ett barn som kan somna och somna om av sig självt är att låta barnet somna utan hjälp - alltså utan bröst, napp, ryggstrykning o.s.v. Jag hade i ditt fall varit noga med att även daglurarna ska följa kuren - alltså att man läggs i sin säng (eller i sin vagn) och sedan får sköta insomningen själv. Men som jag skrev innan - huvudsaken är att det fungerar för er.
Varmt lycka till!
Vad härligt att det går bra och att ni verkar få sova lite mer ordentligt. Frågor kring insomnandet, speciellt i samband med daglurarna, är vanligt i samband med kurandet. Det är nog inte så att det är en negativ upplevelse av läggningen utan en ANNORLUNDA upplevelse som gör att frågorna nog kan tyckas mer intensiva och fler. De håller i sig tills dess att barnet fått tillräckligt många betryggande svar av mamma och pappa (via ramsa och handfasta verktyg) sen försvinner de. - Barnet har då lärt sig att det är så här man somnar och sover gott.
Att ert tillvägagångssätt fungerar för er är naturligtvis det viktigaste, men enligt kuren ska man aldrig plocka upp ett upprört barn (annat än i absolut nödfall - typ bajskalas i sängen - fast även det ska man helst fixa utan att plocka upp barnet). Anledningen till detta är att man då befäster barnets oro - alltså att man i sitt handlande då man plockar upp barnet också bekräftar barnets oro, att barnet behöver plockas upp och räddas ifrån det barnet nu tycks vara uppjagat över trots att ni vuxna ju faktiskt vet att Ruben kan sova tryggt och gott i sängen. Om man lyfter upp barnet lär det inte sig att somna om på egen hand utan kommer även fortsättningsvis behöva ha hjälp av mamma eller pappa - vilket innebär ingen ordentlig sömn för vare sig er eller Ruben. Just nu har kanske lilleman en bra period och sover mer sammanhängande, men plötsligt kanske han får flera uppvak om natten igen (kanske vid sjukdom eller liknande) och då kommer ni behöva gå in och lyfta upp honom om ni inte dessförinnan lärt honom att somna om av sig själv via ramsa och verktyg. Därför - lugna barnet liggandes i sin säng. Förstår att kaskadkräkning inte är roligt, men med verktygen ska han inte behöva bli så olycklig att detta ska hända och det har inte med magläget att göra - även om barn generellt sover bättre om de ligger på mage - verktygen är ändå de samma till största del (har ni försökt magläge - att vänja honom vid det?)
Att låta barnet somna vid bröstet är naturligvis mysigt för både mamma och barn - men även här får alltså lilleman hjälp att somna. Hela grejen med kuren för att få den att lyckas och få ett barn som kan somna och somna om av sig självt är att låta barnet somna utan hjälp - alltså utan bröst, napp, ryggstrykning o.s.v. Jag hade i ditt fall varit noga med att även daglurarna ska följa kuren - alltså att man läggs i sin säng (eller i sin vagn) och sedan får sköta insomningen själv. Men som jag skrev innan - huvudsaken är att det fungerar för er.
Varmt lycka till!
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Hej Hsm och kul att höra ifrån dig igen
Buffningen ska vara lugnande och inte tvärtom.Jag föreslår att du övar på ditt knä eller ännu hellre din sambo eller man.
Det VIKTIGA är att lära sig skilja på gråt och gråt om du förstår hur jag menar.Är han arg,så låt honom få vara det.Är han däremot ledsen så ingrip med ramsa eller buffningen.Det är nu andra natten ramsan ska ta över mera.
Jacob 6år ligger och snackar för sig själv äön i dag och redovisar hur dagen varit så låt honom vara när han har sitt "sömnprat"
/ulrika
Jag gjorde som så att jag bara lyfte benet,och buffade med knuten näve liksom vaggande.Och mjukt.Inte sida till sida utan uppåt.Sen hadde inte jag någon hand på huvudet som jag tycker låter väldigt obekvämt om jág får säga.Har dock några frågor... Vår lille älskling sover på rygg och därför är buffningen lite svårare att genomföra, vi snarare gungar honom (armen under och runt rumpan och gungar från sida till sida) och håller en hand på hans huvud.
Buffningen ska vara lugnande och inte tvärtom.Jag föreslår att du övar på ditt knä eller ännu hellre din sambo eller man.
Det är klart att han udrar vad som står på nu när han ska lära sig att somna i sängen på egen hand.Undrar också om detta med arga skrik/rop kontra gråt. Jag upplever att vår son mestadels har skrikit argt och undrande, och båda nätterna har han liksom i klagande tonläge somnat in. Han gör samma sak när han somnar i vagnen om dagarna (vi kallar det för hans sömnprat), men det har varit något mer än det bukar vara vid dagslurarna. Blir det i och med detta en negativ upplevelse kopplad till insomnandet?
Det VIKTIGA är att lära sig skilja på gråt och gråt om du förstår hur jag menar.Är han arg,så låt honom få vara det.Är han däremot ledsen så ingrip med ramsa eller buffningen.Det är nu andra natten ramsan ska ta över mera.
Jacob 6år ligger och snackar för sig själv äön i dag och redovisar hur dagen varit så låt honom vara när han har sitt "sömnprat"
Det är inge bra tycker jag då att du ger honom dubbla budskap med att "ibland" låta honom somna vid ditt bröst och helt plötsligt ska han somna på egen hand i egen säng,.Han honom i sängen alla lurar.Nin kan gosa hur mycket ni vill under hans vakna tid,men låt honom somna alla lurarna själv.Han blir bara förvirrad och vet varken ut eller in tillsist.Sista frågan... Vid förmiddags- och eftermiddagsluren somnar vår son utelutande vid mitt bröst (efter lunch somnar han i vagnen på promenad). Hade tänkt fortsätta med detta tills insomningen på natten sitter ordentligt. Är dett ett bra sätt att gå till väga på eller säger andras erfarenheter något annat?
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07