Smakisar infört - hur snabbt framåt?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Tyvärr minns jag inte märket. Det brukade finnas bland vanliga mjöl- och grynsorter. Grönt paket (i sockerpaketsstorlek) med texten Fullkornsrismjöl. Muksupulvret går säkert lika bra. Kokar man gröten på MME blir den riktigt god (eller åtminstone ätbar) :wink: :!:
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Antonias mamma skrev: Alltså, jag vet inte om jag inbillar mig eller önsketänker eller om jag faktiskt tolkar honom rätt... Men det kändes idag som om han KASTADE sig efter skeden och mer banan :shock: Då halvan var uppäten vrålade han rakt ut efter mer mat - men om det sen dög lika bra med mjölken som då kom vet jag ju inte... :?
Jo 8) - att det var ett litet matvrak du fått på halsen stod rätt snabbt tydligt, tycker jag :heart: . Jag tycker mig se ett samband mellan små ärtor som tycker det är SÅÅÅÅÅÅ trist att slurpa på bröstet och som blir som TOKIGA när riktig mat kommer in i bilden =P~ . MEEEEEEEEEEEEERA, vrålar de!

Med min lilltufsa var det ju också amning i sovandes tillstånd under en period. Min stora var nemas problemas. Så jag tror inte nödvändigtvis att det har med mjölkkvalitén att göra. Snarare på personlighet - och HUNGER!!!! Disa visade sig ju vara en muskelbyggare av rang. Och sådana har ju liksom bara inte TID att ligga och gottslurka sig. Medan Anton, min semla, tyckte det var hur trevligt som helst.

Och ett litet matvrak kan väl vara trevligt som omväxling för dig, tycker jag :wink: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Ewa skrev:Jo 8) - att det var ett litet matvrak du fått på halsen stod rätt snabbt tydligt, tycker jag :heart: . Jag tycker mig se ett samband mellan små ärtor som tycker det är SÅÅÅÅÅÅ trist att slurpa på bröstet och som blir som TOKIGA när riktig mat kommer in i bilden =P~ . MEEEEEEEEEEEEERA, vrålar de!

Och ett litet matvrak kan väl vara trevligt som omväxling för dig, tycker jag :wink: :heart:
:thumbsup: :lol:

Ja, det har du minsann rätt i Ewa!? :D Men jag hade ju inte ens vågat hoppas på något sådant. Än mindre kan jag tro det jag ser. Jag är fortfarande väldigt osäker och tror att jag bara inbillar mig - jag har ju aldrig matat en unge förut som gapat och velat HA maten. Känns som om det är mitt absolut första barn - om ens det. Kanske bara ett jag lånat - och att jag inte har NÅN aning om hur jag ska tolka honom eller gå vidare.

Han fick persika på burk idag till lunch (vi var på stan). Jag satte stopp vid halva burken. Gav flaskan efter det men han ville inte ha. Försökte fler gånger i upp till 1½ h men nej.
Verkade sedan också halvled på eftermiddagsmjölken och jag började fundera om jag skulle ge risgröt till kvällen åt honom, men fegade ur. Det skulle han inneburit att han fått a) sitt allra första puremål b) hela 3 nya sorter c) inte bara 1 utan 2 puremål införda inom loppet av 5 dagar. Och det är väl att ta i? Eller...?

Ja, som sagt. Kan vara mer osäker... :?:

PS Med Antonia tog det 2 månader innan vi var uppe i en halv burk :!:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

och här kommer jag och bara bekräftelseramsar övrigas inlägg 8) :lol:

Malte fick ammas halvsovande fr om 2 månader och framåt. Jag var knäckt, trodde att jag hade fått en "matkrånglare" till. :evil: :cry: Hade en låååång tråd angående detta.

Men tji fick jag. Införde gröt och smakisar när han var knappt fyra månader, och det var hel portion inom loppet av några dagar :shock: :D Helt plötsligt blev problemet det omvända. :roll: Malte åt ALLT och hur mycket som helst. Jag släppte amningen helt när han var 6 månader ( ammade bara en stund på morgonen + en kortis efter långlur då) Då var både han och jag sååå less på strulet och kampen vid bröstet :cry: Om jag inte minns fel så fyllde jag på med mat efter varje amning från 4 månader och vid 5 månader hade jag bytt ut alla mål ( förutom kortamningarna ovan då)

Matglädjen har fortsatt efter det. Det är oerhört skönt vill jag lova...särskilt när man vet hur det är att ha en som INTE äter.

Kram :heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

LindaVega skrev:och här kommer jag och bara bekräftelseramsar övrigas inlägg 8) :lol:

Malte fick ammas halvsovande fr om 2 månader och framåt. Jag var knäckt, trodde att jag hade fått en "matkrånglare" till. :evil: :cry: Hade en låååång tråd angående detta.

Men tji fick jag. Införde gröt och smakisar när han var knappt fyra månader, och det var hel portion inom loppet av några dagar :shock: :D Helt plötsligt blev problemet det omvända. :roll: Malte åt ALLT och hur mycket som helst. Jag släppte amningen helt när han var 6 månader ( ammade bara en stund på morgonen + en kortis efter långlur då) Då var både han och jag sååå less på strulet och kampen vid bröstet :cry: Om jag inte minns fel så fyllde jag på med mat efter varje amning från 4 månader och vid 5 månader hade jag bytt ut alla mål ( förutom kortamningarna ovan då)

Matglädjen har fortsatt efter det. Det är oerhört skönt vill jag lova...särskilt när man vet hur det är att ha en som INTE äter.

Kram :heart: Linda
Låter härligt!!! :D :heart:

Det blev som vanligt efter läggningen - då han för övrigt var fullproppad med majsvälling. Vaknade efter 20 min. OMÖJLIG att söva om. Tog upp honom efter dryga timmen och ammade lite. Han låg mest och flinade åt mig. Sen satt han i pappas famn med hela handen sin i munnen och dreglade. Nä-ä, tänkte jag och gick och mosade en halv banan.

SLURP, sa det och så var den borta =P~ :shock: . Skulle fylla på med välling men då blev det ilskna protester. Mosade andra halvan av bananen. SLURP. Borta :!:
En hel banan har han just vräkt i sig ovanpå all välling!!! Antonia har ALDRIG ätit en hel banan!!!!

Imorgon får ha gröt till middag. Så det så.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Ewa

Inlägg av Ewa »

:lol: :lol: :lol:
Välkommen till de matgladas rike :thumbsup: =P~ :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

MEN vilken härlig läsning!

:heart: :D

Må matglädjen blomstra!
/Fjällmor
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:-({|= :thumbsup: :heart:

Kände mig också som en nybörjare. En unge som ÄTER :shock: Hur gör man då...typ :roll: :lol: Särskilt efter helomvändningen från att i princip ha ratat bröstet i två månader (fick alltid ta upp sovande bebis och snabbt lägga till bröstet)

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nelly

Inlägg av Nelly »

Hej hej!

Kastar mig in i denna tråd, hoppas det är ok :roll:

Härligt det är med barn som äter, vår store har alltid varit ett matvrak :D och vi införde gröt innan han var 4 månader. Men nu är det de små tvillingarna så har jag helt plötsligt glömmt allt o hur det fungerade.

Har from igår börjat med smakis på gröt. Idag testade vi 50/50 ersättning och 6 mån. välling. Tror ni att det blir för mkt. nytt? Tänkte som så att det är ju havre både och.... :)

Hoppas bara att deras magar fixar det, några råd om hur man gör om de blir hårda?

Hej hej
Stolt mamma till:
O :heart: 061117 :heart:
E&M :heart: 080908 i v38+1 :heart:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Nelly skrev:Hej hej!

Hoppas bara att deras magar fixar det, några råd om hur man gör om de blir hårda?

Hej hej
Katrinplommonpure eller päron är lösande.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

KIWI, är riktigt lösande. Finns en "päron/kiwi pure" den gör redig fart på magen kan jag lova. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nelly

Inlägg av Nelly »

ok, men vad tror ni är det för mkt. på en gång??? :-s

Jag vill ju så gärna att de ska vara mätta och goa de små grynen :heart:

Eftersom jag inte ammar längre.....tyvärr :( (det tog på mig för mkt. fysiskt med två st.) Så känns det inte lika känsloladdat att börja med gröt och välling, hade jag ammat så hade nog "moraltanten" på min axel sagt sitt...ja jag vet jag försöker "putta" bort henne :-#

Visst är det så att 6mån vällingen var tidigare från 4mån?
Stolt mamma till:
O :heart: 061117 :heart:
E&M :heart: 080908 i v38+1 :heart:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kör på du. En portion gröt och en välling blir inte för mycket!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"