Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Cyan

Inlägg av Cyan »

Hej på er allihop! Jag har inte tittat in i denna tråd förut och inte hinner jag läsa igen om den nu heller. Men en liten son kom den 15:e, så vi får se om jag hänger på och kacklar här framöver!
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Nu är Ebbe här! Han kom den 10:e december och är helt underbar! Vi har det så mysigt här hemma. Vardagarna här börjar komma på plats. Arvid är så duktig, har vuxit så de senaste dagarna. Är lugnare, mer harmonisk och älskar sin lillebror. Skall ha koll på honom hela tiden! Han kallar honom dock för ischi (som är hans ord för hundar och katter) :shock: 8) :lol: så jag vet inte vad han tror vi har fått hem :lol: men härligt har vi det! I natt hade han nattmål klockan 01:30, övriga nätter har han sovit från ca 23-24 till 05-06. Så duktig kille. Han är som gjord för standardmodellen (vilka barn är inte det :wink: ) och följer 1,5-2,5 jättefint de flesta pass.

Bvc var här i går och Ebbe har gått upp 350 gram på fyra dagar :shock: så hon var nöjd. När hon drog det gamla vanliga om att de rekomenderar ryggläge mm. så sa jag bara att Ebbe sover på mage. Då log hon och sa bara något om att jag inte behövde oroa mig för platt skalle :lol: . Ville gärna se larmet och tyckte det var jättebra. Kändes roligt faktiskt.

Trodde inte livet kunde bli så mycket bättre än med ett barn, nu är det ännu mer kärlek och ännu mer att glädjas åt! Säger som Anna, man borde alltid ha ett litet skräp hemma :wink: :lol:

:heart:

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
ElinN

Inlägg av ElinN »

Johanna w. skrev:ElinN: Hur går det då? Nyfiken :roll:
BRA! :D Verkar lovande!

Hur gick det med isen i magen för din mamma? :wink: :?:

Stort GRATTIS till bebisarna Cyan och blivandemamma! Njut av er underbara smekmånad!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad roligt ElinN - ni är också tre som börjar på E :D !
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

emma80 skrev:Vad roligt ElinN - ni är också tre som börjar på E :D !
Ja! Och tjejerna heter dessutom Emma Elicia och Ebba Elvira Så många E blir det! :lol:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Inga uppdateringar i tråden?! Eller julstökar ni mest?

Vi njuter av vårt lilla skräp här hemma. Han är ljuvlig! Var själv med barnen idag då maken jobbade. KAOS :shock: :lol: Arvid ramlade ur sängen under ensamleken, fick en stor bula. Sedan testade han alla mammans gränser under förmiddagen. Det blandades med en och annan kaskadspya och fylda bajsblöjor. Men skam den som ger sig! Vi skall på det igen i morgon igen 8) och då har modern laddat om batterierna :wink:

Annars flyter allt på. Ebbe är duktig på att ha vakentid faktiskt, ligger gärna och pratar en stund med kompisen blomman (libro-blomman ni vet), är mest nöjd hela tiden. Jag har så galet mycket mjölk ibland så att han blir arg när det bara öser ut mjölk. Men mätt och god är han. Det är så underbart att få andra barnet tycker jag! Man borde aldrig få vara förstagångsmamma. Fy vilken ångest jag hade över allting. Jag njöt för lite av Arvid som spädis. Det tar vi igen nu :heart:

Hoppas ni har det mysigt med julförbredelser och mys. Vill ju höra fler uppdateringar, men det kommer väl efter jul när alla har mer tid :wink:

God jul!!

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Marisch65
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Hej hopp och god fortsättning allihopa! :D

Här har vi blivit riktigt dunderförkylda allihopa. Det snoras och hostas överallt, och fyraåringen blev magsjuk igår på självaste julafton. Stackarn! Han hade inte så mycket behållning av den dagen/kvällen. Han var med en stund för att öppna sina klappar, förövrigt sov han mest. Får väl se vart det bär hän av detta. :-s

Lille Isac växer och frodas. Han är väldans social och snålar absolut inte på varken leenden eller "prat". Sover som en gris om nätterna och har "sovmorgon" till bortåt 8.30 - 9.00 nästan varje dag.

Men mycket mat vill han ha. Amningen är på väg att ratas helt, han har siktat in sig på flaskan. Det är sååå mycket bekvämare enligt honom. :lol: Mätt och nöjd blir han iaf och det är ju huvudsaken.

Stort Grattis :!: :-({|= Cyan och blivandemamma till era nytillkomna små älsklingar! :D

Kram Mari :heart: :heart: :heart:
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej och god jul på er!

Här har jag inte haft många minuter över. Vi har gått in och ur diverse förkylningar och verkar ständigt hamna i en ny. Storebror är klängig och testar för allt vad han är värd och lillebror är långt ifrån en SM-kille, trots att jag kämpar. Nu har jag bitit i det sura äpplet efter en fullständigt vidrig julafton och postat på Späda barn... Nu behöver jag få hjälp, för jag går ner för räkning vilken sekund som helst.

Jag hoppas på mer ordning framöver och nu, när vi fått julklappar och mannen vid min sida fått en dvd-box som jag inte är intresserad av kan jag komma över datorn mer kvällstid. Så jag lär säkert bli mer aktiv nu. Har inte varit så o-digital på år och dag som de senaste veckorna!

Grattis till nya bebisar, förresten! Jag har inte hängt med alls, tyvärr...

Kram// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej! Grattis och välkomna Blivandemamma och Cyan :heart:

Hoppas alla har haft en underbar jul och att era små fick fina klappar :D .
Vi hade det hur mysigt som helst Havana sov som en gris när Tomten kom och det var super så att jag kunde filma och njuta av Karismas reaktion när Tomten kom på besök för första gången i hennes lilla liv :heart:

Hon missuppfattade dock det här med Tomten och presenter för hon försökte ge tillbaka alla till honom :shock: . Hon trodde typ att Tomten kommer och vill HA presenter :lol: .

Vi ger flaska här hemma numera och det går bättre och bättre för var dag. I tre dagars tid har hon ätit som en kratta. Max 90 per mål. Jag började bli lite bekymmrad och bröstet vill hon ha mindre och mindre. Men igår natt svepte hon i sig 130 på 5 minuter - My god tänkte vi och blev lite religiösa där en stund. Dagen idag har hon ätit ok och nu på kvällen åt hon hela 270ml :shock: :!: Duktig tjej :heart:

ÅsaB: Tycker inte du ska se det som ett nederlag att ha en tråd på SoS. Man hjälper många genom att berätta hur man har det och även när det är svårt. Jag lär mig massor genom att läsa andras trådar och många kommer säkerligen lära av din :heart: :!:

Blivandemamma: Vad skönt att n är på banan m lille Ebbe :D Visst njuter man mer denna gången. Jag vet att hon snart, snart är större och kommer spendera mesta delen av hennes tid åt att utforska mm, så det gäller ju att passa på :wink:

Oj, det blev långt... Hoppas ni orkar läsa :oops:
God fortsättning till er

Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Oooo ja. Glömde ju skriva om min fin-fina julklapp från min svärmor. EN VÅG!!!
Fattade piken :lol: jag som tyckte att jag gått ner så bra i lagom takt och allt möjligt hoppade på och såg att det är 15 kg kvar till ursprungsvikten :shock: hur är det möjligt :roll:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Men jösses - en våg i julklapp!! Om man inte önskat sig en är det en av de sämsta julklappar man kan ge någon. Jösses...

Jag är ofta nervös när mina svärföräldrar kommer med paket, för det är inte alltid genomtänkt. Fast i år var det ok, bortsett från att jag redan köpt boken om julgodis, som svärmor tyckte att jag borde ha. Men jag ger bort den, utan att tala om det, för hon blir så om sig och kring sig och ber om ursäkt tills man vill skjuta henne, så det behöver hon inte veta. Och barnen fick vettiga saker också i år - till skillnad från förra året, då Waldemar fick julpynt!

Ännu en hemsk dag, då Waldemar testar tills jag blir vansinnig (man får jobba rätt bra på att behärska sig) och Gustav inte sover många minuter alls. Men jag jobbar vidare, ny flaska med större hål i nappen och så mer kvalitativ vakentid. Vi får väl se.

Nu vräker jag i mig julgodis (från boken, gottigottgott) och dricker en GT, faktiskt. Väldigt svag, dock. Och nu tänkte jag jobba vidare på min förlossningsfilm (snarare post-förlossnings-film), så tjabba, vi hörs längre fram!! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Johanna - Vi är på Hawaii :D . Och det är så otroligt skönt här och faktiskt ganska skönt att slippa allt jul- och nyårsfirande hemma. Vi firar här också, men det blir ju lite annorlunda när det är fullt med surfare och 24-28 grader varmt.
Resan gick bra, tidsomställningen på 11 timmar också. Däremot har det inte gått så bra att hålla sig till schemat här, även om jag har det någonstans i bakhuvudet och ser till att det inte går alldeles överstyr. Och det här med maten är ett kapitel för sig :? . Benjamin är så nyfiken att det är svårt att amma honom när det är folk runtomkring. Som på ett flygplan..... Så det går bara att amma honom när han är fullkomligt döhungrig. Matintroduktion på resa är inte heller lätt. Att ta med burkar till hela resan funkar inte - blir för tungt. Och laga egen mat orkar jag inte här. Och pulvergröten jag tagit med uppskattas inte. Lösningen har blivit havregrynsgröt på morgonen och lite köpta frukt- och grönsakspuréer här. Han vill egentligen ha mer mat, men det får vi ta när vi kommer hem. Han får smaka av vår mat när den är osaltad (ris, ugnspotatis mm) och det gillas :D .

Nu håller jag tummarna för att resan hem går bra också.

Kul att det fyller på med nya personer i tråden. Har inte hunnit läsa allt ordentligt, så jag säger ett kollektivt grattis till de nya bebisarna och välkommen till våra nya kompisar!

ÅsaB - har inte sett din tråd på SoS, men jag upplever att de flesta förr eller senare startar en tråd där. Det är inte enkelt den första tiden och man ska se till att få all hjälp man behöver. För egen del är det först nu jag börjar tycka att det flyter på (och Benjamin är snart 6 månader).

Aloha!
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hawaii :shock: 8) =P~ . Modigt tycker jag! Vi har inte tagit oss längre än Dalarna :lol: .

Julen flöt på bra, men det märktes att alla tyckte det var skönt att komma hem. Sov borta två nätter. Nyår firades med vänner och vi lade grabbarna vanlig tid. Inte ett pip! De fick dela rum för första gången och det kändes så mysigt. Trots massa raketer vaknade ingen. Lyftes sedan upp dem, de vaknade men de sa inte ett pip varken då eller på vägen hem i bilen. Lades sedan hemma och somnade om direkt.Kunde knappt drömma om att det skulle gå så bra :heart: . Barn som inte springer som sockerstinna Duracellkaniner och vuxna som får festa ifred, det är ett nyår i min smak.

Hoppas ni alla haft en skön ledighet tillsammans med hela familjen!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

nu har jag också hittat hit. har inte haft ork och tid att skriva för "nöjes" skull. alla mina tankar och funderingar har samlats i min tråd på sos. lite konstig rubrik har jag. "allitd krispåfyllning och rapar".... inte trodde väl jag att jag skulle fortsätta med den i över två månader och ännu längre lär det väl bli. hade ju hellre döpt tråden till "lilla selma".... eller nått. går det att ändra i efterhand? jaja, det var dem frågorna jag först av allt behövde svar på och nu rullar det ju på....

min lilla selma är alltså född den 18 oktober och 2,5 månad nu. och inte trodde väl jag att det skulle va nån match att få barn nr 2. nu hade jag ju erfarenet och dessutom var jag väl påläst kring SM. skulle jag mot förmodan få ett skrikigt barn till så visste jag ju hur jag skulle lösa problemet. mat och mera mat!
så enkelt var det inte. hu vad dåligt jag mått. har inte kunna njuta alls av min skrikande dotter. förrän nu. vid 2 månadersgränsen. då först har magsmärtorna börjat lätta, jag har fått krafterna tillbaka och schema har sats. en bidragande orsak till att jag gick ner mig var nog att jag hade för höga förväntningar på mig själv. när jag inte fick till SM blev jag stressad och irriterad. tror dessutom att jag började manipulera för tidigt med lilla selma. borde gett henne och MIG en lite längre smekmånad. utan krav från mig själv på mig själv. det var skönt att ta ett break från det hela under ett par veckor och få lite distans. jag har bara velat att veckorna ska gå sen hon kom. och nu har vi tagit oss igenom den värsta tiden i mina ögon. tyvär. jag är ledsen att jag inte kunnat njuta- men jag får göra det nu istället!

jag har en tendens att skriva väldit lååånga inlägg. ska försöka skärpa mig med det!

vill iaf bara skriva också att jag är fantastiskt lyckligöver att jag har en sån fin och förstående 3-åring. den dagen jag bröt ihop här hemma i 5:e veckan var jag själv hemma med flickorna och satt och storgrät i soffan.

- varför är du ledsen mamma?

- det är så jobbigt bara. mamma är ledsen för selma är så ledsen. mamma blir så trött. och så hinner jag inte vara med dig så mycket som jag vill. jag blir arg på dig fast jag inte vill. därför är jag ledsen.

-men mamma, sen efter maten när jag ska kolla på barnprogram i den soffan, då kan du ju ligga och vila i den här soffan så du inte blir så trött.

min lilla ängel! eller mina små änglar!

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:heart: :cry: :heart:
Vilken stor tjej, så klok!!!

Jag förstår dig precis och jag har varit där hela vägen. En skrikis med en trött morsa som trodde hon visste hur man skulle göra :roll: NU vet jag, men nu är han fem månader.

Och oj :shock: Det är en STOR kille. Börjar närma sig 70 cm och väger en bit över 8 kg. Första tanden tittade ut på julafton :D
Han har börjat prata som sjutton. Supergulligt, men det jobbiga är när han sätter igång kl 6 på morgonen. Vad gör vi då?
Ramsar eller låter honom vara? Vi har avvaktat, men han har hittills inte somnat om till kl 7. Tystnat på ramsa (som vi gett senare när han blivit irriterad och grinig). Och så har vi tänkt att vi ska ge honom tid att somna om. Men så 6.57 drar han igång igen och då har han inte kommit till ro sedan. Så det blir gomorron i en skrikskarv. Detta är vi inte nöjda med alls, såklart. Inatt blir det ramsa vid första knyst och så får han vara.

Vi håller på att förbereda storasyster för att få rumskamrat. Hon vill gärna att Ivar ska sova hos henne, men då får hon ju gå och lägga sig samtidigt. Det hade hon inte tänkt på... Och helt mörkt... Det kommer att gå jättebra 8)

Nattinatti!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"