Hur förlänga vakenperioderna?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mama Mia
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 15:34

Hur förlänga vakenperioderna?

Inlägg av Mama Mia »

Hejsan,
har en pojke på två månader som sovit gott sedan start. Nu sover han ca fem timmar i sträck på natten, vaknar för slurk som han tar sovandes, sedan sover han vidare gott. Han väger mycket för sin ålder så vi har resonerat som så att han fortfarande behöver ett nattmål.
Hursomhelst, nätterna fungerar ok tycker vi.
Och dagarna med egentligen. Men han har så korta vakenperioder. En timma, max. Och det går inte bra att förlänga dem, han är supertrött och vill bara så sova. Det känns så elakt att hålla honom vaken, för han blir verkligen jätteledsen och är ju så trött.

Det här leder till att det blir så sena kvällar/nätter för oss, och snart är det ändå dags att få lite längre sovperiod på natten utan amning.
Vill få inom honom på bättre standardmodell, med rejäla vakenperioder och sovperioder på dagen, längre och mer sammanhängande. Han somnar nästan alltid när han äter vid bröstet. Hur kan jag hålla honom vaken? Känns inte snällt mot honom att han har entimme vaken, en timme sov på dagarna...
Vad har ni för tips därute?
Mamma till världens coolaste flicka född december 2005, och jordens finaste pojke född oktober 2008
Och superbästa sladdisen född mars 2017
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Mama Mia och välkommen hit :heart: .

Det första jag tänker på är hur långa sovpass han har under dagen? Är de också en timme? Isåfall skulle jag börja med att förlänga dem.
Det kommer i sin tur leda till att han orkar lite längre vakenpass :wink: .

Somnar han vid bröstet, så hivar du upp honom över axeln och buffar i lilla rumpan, inga små buffar, utan som att du ska rapa honom. När han sedan vaknat kan du lägga till igen.
Du kan också lägga platt på rygg, klä av honom resp. på honom.
I akuta fall ( typ han bara gråter när han är vaken av trötthet) ge honom en 5 minuterslur.

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Mama Mia
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 15:34

Inlägg av Mama Mia »

Tack!

Så här brukar dygnen se ut:

00 somnar för natten
05 amning, sovandes
(07 amningsslurk ev)
8.30 vaknar
9.15 somnar
10 15 vaknar
11.15 somnar
14.00 vaknar
15.00 somnar
16 vaknar
17 somnar
upp och ner mest hela kvällarna, vill sova ofta, svår att hålla vaken.
vi försöker få det till max tjugominuterslurar men det är svårt. Bad kommer in också vid nio-tio. Vid 23-24 brukar han somna för natten. Han är väldigt sällan vaken mer än en timme i sträck.
HAn äter bra, ordentliga mål, förutom på kvällarna då det blir lite här och där. Han gillar också att ligga själv och titta på händerna eller öva ålning eller annan ensamlek.

Det är kvällarna som är svårt att få bra, känns så hattigt. Det blir bara inkonsekvent och rörigt.javascript:emoticon(':(')

Tack för tipsen hur hålla honom mer vaken vid amningarna. Det känns rätt taskigt för jag får ta bort honom mest hela tiden för att väcka honom... störa honom. Men han kanske lär sig att vara vaken vid amningen såsmåningom?

Han har inga problem att somna själv i sin säng, med älskade nappen...
Mamma till världens coolaste flicka född december 2005, och jordens finaste pojke född oktober 2008
Och superbästa sladdisen född mars 2017
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Vill du vara snäll och gå in under din profil och skriva in exakt vilket datum och månad han är född, det blir lättare att hjälpa om man vet exakt hur gamal lilla älsklingen är :wink:.

Som jag kan se så har han för lite sömn per dag. Jag får bara ihop det till 14h och 15 min, men sen vet jag inte hur lång tid han sover från 17?
Han ska ju ha 16h/dygn, så det kanske inte är så konstigt att han är trött :roll: .

Tycker inte heller att du ska tycka synd om honom för att du försöker styra upp. Det är ju för hans välmående först och främst du gör det :!:

Kan tänka mig att hattigheten på kvällen beror på att han är för trött för att äta- för hungrig för att sova.

Här är några klassiska tider för en 2-månaders:
11-1,5-2-1,5
11-2-2-45

Vill du införa fasta mat och sov tider så gör du som så att du matar och trugar i 1h. När det är läggdax så vagnar du lite i ro, skakar i handtaget och går. Vaknar man innan det är tänkt så får du vagna igen, helst tycker jag att du vagnar innan han hunnit vakna, när du ser att det är på G. Säkerligen händer detta efter 1h eftersom din grabb är van att vakna då. Så gör du tills det är dax att väcka.
När du väcker honom så plockar du upp honom med världens gladaste HEEEEJ :!:

Du kanske kommer få vagna mycket i början innan han vant sig att sova mer sammanhängande, men det ger med sig och snart kommer han att älska sina härliga sömn och vaken pass :D

Förstår du hur jag menar?
Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"