Pepparkaksbak = kaos under kontroll

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Gäst

Pepparkaksbak = kaos under kontroll

Inlägg av Gäst »

Hej alla! :D

Idag lovade jag till barnen att vi skulle baka pepparkakor. 8) Hugo kikar över spiskanten och ser förhoppningsfullt på degen, som är på G. Sofia rotar i lådorna och letar efter pepparkaksformena. Stämningen är hög.

Slutligen får jag degen klar och sätter barnen en stund framför "Thomas och vännerna" medan jag gör i ordning i köket. En tredjedel av degen har jag lagt i frysen så att vi kan göra pepparkakor redan idag, som jag lovat.

Hugo kommer med jämna mellanrum till köket och påminner mig: "pepparkakor" säger han, och plockar med formarna. :heart: Jag börjar värma ugnen och säger att när ugnen är varm DÅ skall vi börja baka! :D Undertiden kan han bära alla grejerna vi behöver till bordet.

Så blir det äntligen dags! :D Sofia kavlar deg så energiskt att jag får lite diskret försöka rädda undan lite deg till själva baket - jag räknar med en plåt. Hugo äter deg med en salig min. Jag lyckas rädda undan en giraff. :lol: Stämningen är avslappnad. Vad spelar det för någon roll ifall det blir mest kladd och äta deg?

Jag kan ändå inte låta bli att öva lite med sonen när jag nu har en ypperlig chans: "vilken form vill DU ha, giraffen eller kaninen?" Han funderar ett tag och väljer kaninen. Så får han trycka en kanin, och jag snor undan den till plåten. TVÅ pepparkakor klara för ugnen! :D

Slutligen har vi faktiskt en hel plåt, ifall man tänker generöst och sprider ut figurerna... 8)

Nu skall pepparkakorna in i ugnen! :D

Barnen är helt vilda. Sofia springer runt och skriker av glädje, Hugo jagar henne. Till en början tar han alldeles för hårt när han får tag i henne och puttar omkull henne och hon gråter. Han skrattar. :roll: Jag koncentrerar mig på ugnen. Hur skall hon lösa det här? Hon VILL ju bli jagad, men inte omkull vält? Hon springer, skrattar och tjoar, ser sig om över axlen. Kommer han?

Det gör han. Och hon blir omkullvält igen. :roll: Gråt. Skratt. Strax upp på fötterna och spring igen. Kommer han?

Slutligen löser hon det. När han får fatt henne sätter hon sig stoiskt ner och gör en boll av sig själv, med händerna och huvudet mot golvet. Han trycker båda händerna mot hennes rygg eller huvud, och hon väntar. När han springer ifrån, ställer hon sig upp och tjoar: IGEN! :lol: Och så springer hon: kommer han? :P

Mellan varven kikar han in i ugnen genom glaset och hoppas. Är de inte klara snart?

Så kommer pepparkakorna äntligen ut ur ugnen. Han klarar att nappa åt sig en, men hon tycker de är alldeles för varma. Nu skriker hon i vild ilska och frustration: varmt! :evil: Bränns! :x Jag har lagt undan en pepparkaka som jag tog ut ur ugnen lite tidigare och försöker erbjuda den till henne, men hon rasar. NÄ! :x VILL INTE HA :!: Mellan varven kommer storebror och vill fortsätta jageleken, och medan hon härjar och skriker och är arg som ett bi, sätter hon sig helt sonika ner, gör sig själv till en boll, låter honom trycka på ryggen, sedan reser hon sig, och fortsätter att skrika, härja och protestera över det orättvisa med varma pepparkakor. Jag lyssnar utan att kommentera. Hon springer och skriker och det vill aldrig ta slut, i hallen möter hon storebror, går ner till en boll, så där vid sidan om, han trycker, och sedan fortsätter hon att härja. :lol:

Slutligen har hon lugnat ner sig och fått sin avsvalnade pepparkaka. MJÖLK MÅSTE MAN HA! Deklarerar hon på finska, lite lagom upprörd över att det inte redan står på bordet.

Båda barnen sitter vid köksbordet och mumsar i sig. När de är klara hoppar de ner, och hon skriker till igen, på det där lyckliga viset, när hon vill att han skall jaga henne. :lol:

Han kommer och kramar mig.

Tack och lov gör man det här bara EN gång om året! :lol:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej :lol: !

Jo, ibland blir det bara kaos. Men kul kaos också, ibland.

Förra året var tufsan för liten för att riktigt förstå storheten. Hon satt och snörvlade med en egen liten degklutt som for in i munnen det mesta (och det andra slängdes för det var mer snor än deg, kändes det som). Medan storfisen gjorde en hel plåt själv under djup koncentration.

I år tryckte Disa former lika snabbt som hon skopade in i ugnen. 2 figurer på plåten blev det, resten hamnade i magen. "Ba-a maka lite", sade hon glatt frågande så där en gång i minuten. Och mamman sade att ja, man får smaka lite, men det där är degen man har. När den är slut är den slut. "Jaha. Och :roll: ", tycktes liten tufsa tänka och gnofsade glatt vidare på degen. Storlunsen plåtade på intensivt och lyckades nog gott och väl fylla någon plåt, men istället för att vilja ha MER deg, som tidigare, så var han färdigbakad :shock: Och där satt en förvånad mamma med resten av degbaket själv. Har aldrig hänt förr.

Första året han och jag bakade ihop filmade jag oss. Hade lagt kameran så det filmade på medan vi jobbade. När vi kollade filmen efteråt såg vi att lilla 1,5-åringen upptäckte degens förtrollade smaker efter en stund och varje gång mamman vände ryggen till snoppade han av en klutt som obemärkt slank in i lilla munnen :lol: =P~ Degälskare av stora mått, som jag själv är, så får man nu alltså gärna gofsa deg, men man får ju gärna baka en och annan kaka också.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: :lol: :lol:

Ja du, Ewa... 8) Det hinner ong hända ett och annat bakom mammas rygg, tror jag. :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Oj vad avancerat att baka med två :shock: Beundrande visslingar och rop :heart:

Jag fuskade och passade på medans Lussi var med pappa och handlade julklappar... Leia med förkläde på och Lani i babysitter på köksbordet var fullt tillräckligt tyckte jag.

Tack för underhållande skildringar av julstök :heart:

Nancy
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Underbart! :D :heart: Och vilken otroligt konstruktiv liten tjej hon är, Sofia!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh Päivi! Underbart! :D :heart:

Ser ni Tomas och vännerna sen gammalt? Eller är det Boken?

tipsar ödmjukast om bilderna på mina 4 bakandes pepparkakor, finns under fliken FjällNytt på hemsidan :-$

O:) :heart:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Thomas och vännerna är en nygammal bekantskap! Kan du tänka dig att på vår ö, vid stugan DÄR har vi Thomas-böcker på finska :shock: som kusinen har lämnat där. :o Så vi har läst om Thomas under somrarna. :) Nu fick jag ny inspiration av BOKEN :wink: och bad Ola kolla om det kunde finnas Thomas-filmer att ladda ner, och det fanns det! :D Så nu sitter han och "tittar tåg." 8) Blir detta en hit vet jag vad gosseson får i julklapp! :lol:

Nu skall jag kolla fjällbilder! :D
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"