Nu sitter jag här i köket/rummet hos Susan D. Barnen sover gott och Sus har precis ställt in i ugnen en fetaostblandning med massa vitlök upplagd på gurka.
Så ska vi ha en mumsig mamma-kväll.
Igår kom vi vid 12-tiden och det var fint och städat
Vi var ute en kort sväng. Barnen var lyckliga i varandras sällskap men fullkomligt slut på kvällen.
Mammorna pratade en stund och gick och la oss. Inte jättetidigt, men inte så sent heller. Tyvärr ville inte Ivar komma till ro, och egentligen var det nog bara Vera som sov riktigt lugnt hela natten. De andra två killarna pratade en del i sömnen och bearbetade dagen.
Men Ivar vaknade första gången vid 3.30. Jag vagnade och han tystnade. Sedan vaknade han igen en timme senare och gick inte att få lugn. Så jag gjorde mat. Det är ju ingen prestigematch vi går utan ett mål att han inte ska vakna för att han är van vid att vakna. Men är han hungrig så är han.
Idag har vi varit ute i skogen. Gått till Emils häst Lucas och gett honom äpple. Det var fullkomligt livsfarligt på stallbacken för det var isgata. Men det gick bra när man gick långsamt.
När vi kom tillbaka så blev det lunch och efter det sov de små killarna. De större barnen satte sig och tittade på TV. Jag gick och la mig en stund och sov jag också.
När jag och Ivar vaknade bröt Vera ihop lite. Hon ville åka hem så fort Ivar ätit färdigt. Hon fick sitta hos mig en stund, sedan tog hon sin kudde och en bok och la sig i sängen. 10 minuter senare var hon sig själv igen.
Men det ÄR intensivt. Barnen går på varandra hela tiden. De är inte vana vid varandra och det är inte så lätt att gå undan och vara för sig själv, som man ju är hemma flera gånger om dagen, om än bara för några minuter.
Sedan åkte Susan, Emil och Sigge och handlade och jag och Vera gjorde ugnspannkaka när Ivar sov. Det var också en lagom paus och återhämtning. Jag blev också mycket stolt över Vera när hon föreslog att vi skulle skynda oss att plocka iordning alla leksaker innan de kom tillbaka också. Så det gjorde vi.
Och familjen D blav jätteglada när de kom hem.
Och nu har mammorna duschat båda två, känner oss som nya människor och ska snart krypa upp i varsitt hörn i soffan.
Imorgon bär det av hemmåt. Vi åker efter frukost någon gång.
/LO