Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Peo T :?: Who :?:

SusanD: Spela in Cityakuten vet jag :wink: Vi har en x-box (julklapp från mormor till Benji) med ett s.k. "mediacenter" som vi spelar in "Sjukhuset" på varje kväll och tittar när vi har tid. Jätteskönt. Så kan man spola över reklamen också. Vi spelar också in valda barnprogram från barnkanalen och låter barnen titta på sånt vi tycker är vettigt när vi har någon lucka i det, förhållandevis, rullande dagsschemat... Förutom vanliga Bolibompa då...

Men nu leker vi i snön i alla luckor. Oj oj oj, snart är vi uppe i sommarens "minst-3-timmars-utevistelse-om-dagen". Ahh vad härligt med vinter och det gäller att passa på, tyckte mamma *f* och lyckades paija glasögonen i pulkbacken :roll: Tur att jag har ett par extrabrillor och tur att jag hittade glaset helt och intakt i snön 8) fnittrade hysteriskt gjorde jag också, folk måste funderat över mitt förstånd :oops: :lol: *ridå*

Annars blöder jag, går att läsa om i min tråd i "Barnaväntan", har känningar i fogarna och har fått überstora ömma bröst :shock: Har jag aldrig haft i någon tidigare grav :roll: Så det är på tiden nu då :?: :lol: Nada Leche dock :roll:

Kram :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Peo? Vem är det? :shock:

Fjällmor,håller på att läsa BOKEN nu :o och blir alldeles kolossalt inspirerad!

Här saxar jag in från "Barnaboksbarn":

Igår var vi på habiliteringsbesök och det fanns de som glänste i alla uppgifterna. 8) Uppmuntrad av detta har jag nu idag gjort i ordning snäppet svårare uppgifter till den kejserliga övningsstunden - trodde jag... :P

Vi börjar med bil-lotto. :) Han får ett underlag med sex olika bilbilder och så ett kort i handen: "lägg lika". Han lägger bilbilden på rätt plats fort som blixten. Följer nästa och kort och nästa, det här kan han. :)

Så går vi vidare till imitationsövningar och finmotorik: kan du göra SÅ säger den entusiastiska mamman, och klappar två pekfingrar mot varandra. Gossen funderar och letar efter rätt fingrar, och klappar sedan pekfinger mot pekfinger. Och rullar lite med ögonen. :roll:

Så då tar jag fram BURKEN :D och nu skall vi öva på att turas om. Vi turas om med att lägga kort i burken. Han ser fortfarande så där lagom begeistrad ut. :?

I ren desperation sticker jag iväg till köket och hämtar två identiska burkar, lite skedar och gafflar. Han väntar hövligt vid bordet. Jag lägger en gaffel i den ena burken, och en sked i den andra. Sedan ger jag honom en sked: vilken bruk skall skeden i? :D

Han lägger skeden i rätt burk, och nu får vi ögonkontakt, för en kort stund:

"Titta hellre på Teletubbies" säger han, en fras som han snott av sin syster, använd nu för första gången. Samtidigt sneglar han på mig lite tröstande, då jag på största allvar inbillar mig att mina övningar skulle kunna nå upp till den roliga A;s som jobbar på habiliteringen. När hon ger honom övningar himlas det minsann inte med ögonen, det suckas inte och inte heller efterfrågas teletubbies. DÅ sitter han bredvid henne och fingrar lite lätt på hennes fingertoppar. 8)

Jag har blivit omkörd... :shock:

:wink: 8)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Päivi skrev:Jag har blivit omkörd...
:lol: :lol: Redan? Ja, det är väl bara att vänja sig... :lol: Som tröst till mammahjärtat så berodde det nog mer på att han redan gjort det där hos A, han kunde ju redan. Fattaru' väl? :roll:

*frieda*, läste precis om din blödning, men det verkar inte vara av någon allvarlig sort, eller? Inte ska du sakna simmet (dööödligt trist) nu när du kan motionera så fint med magen i pulkabackarna, haha! :lol: :heart:

Kram Jannika
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jannika skrev: *frieda*, läste precis om din blödning, men det verkar inte vara av någon allvarlig sort, eller? Inte ska du sakna simmet (dööödligt trist) nu när du kan motionera så fint med magen i pulkabackarna, haha! :lol: :heart:
Nej allvarligt är det ju tydligen inte :) Lite konstigt bara.

Ang. pulkabackar fick jag lite kalla fötter efter trasiga-brillor-episoden 8-[ :lol: Jag har tydligen gjort illa högerarm också, ja inte farligt men det känns. Så jag tar det lugnt i backen ett tag framöver. Barnen åker dock med glädje. Englis älskar sin röda pulka och Benji är Kung av bobb 8)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Här har de lekt snölejon, byggt gångar i snöhögarna och gjort små snölejonhus av perfekt kramsnö hela dagen. Hoppas snön stannar en dag till!

Kram Jannika
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu sitter jag här i köket/rummet hos Susan D. Barnen sover gott och Sus har precis ställt in i ugnen en fetaostblandning med massa vitlök upplagd på gurka.
Så ska vi ha en mumsig mamma-kväll.

Igår kom vi vid 12-tiden och det var fint och städat :D

Vi var ute en kort sväng. Barnen var lyckliga i varandras sällskap men fullkomligt slut på kvällen.
Mammorna pratade en stund och gick och la oss. Inte jättetidigt, men inte så sent heller. Tyvärr ville inte Ivar komma till ro, och egentligen var det nog bara Vera som sov riktigt lugnt hela natten. De andra två killarna pratade en del i sömnen och bearbetade dagen.
Men Ivar vaknade första gången vid 3.30. Jag vagnade och han tystnade. Sedan vaknade han igen en timme senare och gick inte att få lugn. Så jag gjorde mat. Det är ju ingen prestigematch vi går utan ett mål att han inte ska vakna för att han är van vid att vakna. Men är han hungrig så är han.

Idag har vi varit ute i skogen. Gått till Emils häst Lucas och gett honom äpple. Det var fullkomligt livsfarligt på stallbacken för det var isgata. Men det gick bra när man gick långsamt.
När vi kom tillbaka så blev det lunch och efter det sov de små killarna. De större barnen satte sig och tittade på TV. Jag gick och la mig en stund och sov jag också.
När jag och Ivar vaknade bröt Vera ihop lite. Hon ville åka hem så fort Ivar ätit färdigt. Hon fick sitta hos mig en stund, sedan tog hon sin kudde och en bok och la sig i sängen. 10 minuter senare var hon sig själv igen.
Men det ÄR intensivt. Barnen går på varandra hela tiden. De är inte vana vid varandra och det är inte så lätt att gå undan och vara för sig själv, som man ju är hemma flera gånger om dagen, om än bara för några minuter.

Sedan åkte Susan, Emil och Sigge och handlade och jag och Vera gjorde ugnspannkaka när Ivar sov. Det var också en lagom paus och återhämtning. Jag blev också mycket stolt över Vera när hon föreslog att vi skulle skynda oss att plocka iordning alla leksaker innan de kom tillbaka också. Så det gjorde vi.
Och familjen D blav jätteglada när de kom hem.

Och nu har mammorna duschat båda två, känner oss som nya människor och ska snart krypa upp i varsitt hörn i soffan.

Imorgon bär det av hemmåt. Vi åker efter frukost någon gång.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ååååh, vad mysigt!

:heart: :-({|=

inte alls avis, inte ett dugg... :oops: 8-[ :-$

O:)

/Fjällmor
Jannika

Inlägg av Jannika »

Tack LO för fin rapport! Det känns nästan som vi är med på ett hörn vi med. Hälsa alla söta små (och lite större) killar och en puss till världens bästa Vera! :heart:

Kram Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Nudu Jannika!

Nu drar det ihop sig juh... hur går det med brölloperandet?

Nerver än?

:-({|= :D

/Fjällmor (som stolt gör reklam för stortjejjens premiär i matbloggarnas värld - kolla fjällbloggen!)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu är vi hemma. Fyra trötta barn och viss oro över att en stor tjej skulle åka hem gjorde att Emil visade tecken på den trots han faktiskt är mitt uppe i. Och behövde viss vägledning i hur man beter sig i världen bland stora och små. Men det gick bra.
En lite rolig episod från igår. Vera blev lite sur för att Emil mest sprag omkring och gick hon efter, så trodde han att det var tafatt och blev jätteglad och skrattade :lol:
Vera blev mer :x
"Jag vill säga en sak, Emil" "Ja", svarar Emil. "Får jag prata med dig?" Emil tänker en sekund och svarar klockrent "NÄ" och går därifrån med ett leende. Vera blev helt ställd, jättesnopen och inte helt nöjd.
Det blev inget av situationen, men det var så tydligt att hon är rätt van vid att de yngre lyssnar på de äldre och gör som de blir tillsagda, ungefär. Men det var inte Emil van vid. Dessutom brukar han ju vara äldst.

Och jag är stolt över Vera när det gäller hur hon hanterade hundarna. Hon har alltid varit lite schåpig med djur som inte är i bur. I viss mån är det ju bra att inte vara för närgången, men rädd när en hund eller katt kommer i närheten känns lite onödigt.
Och hon hade respekt för dem, men var absolut inte rädd. Hon hanterade dem med attityd av självklarhet och sa till dem att gå om de blev för närgångna.

Det har varit roliga, mysiga dagar och jag hoppas vi träffas igen, om inte alltför lång tid! Det tar ju faktiskt inte mer än två timmar + paus.

/LO+VO+IO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Jannika

Inlägg av Jannika »

Fjällfolket skrev:Nudu Jannika!

Nu drar det ihop sig juh... hur går det med brölloperandet?

Nerver än?

:-({|= :D

/Fjällmor (som stolt gör reklam för stortjejjens premiär i matbloggarnas värld - kolla fjällbloggen!)
Näe, inga nerver än. 8) Men jag är sugen på att slutdatumet ska vara så vi kan börja med alla roliga bordsplaceringar och annat socialt skojs. Vi blir runt 100 pers, ca 70 stora och 30 mindre varav 9 riktigt små. Myyysigt! :heart:

Måste man brudvalsa? Vi känner oss tveksamma till det.... Och vi har inte "hunnit" träna in nån dansshow surprise som tydligen är trendigt nu enligt glassiga bröllopsmagasin, haha! :lol:

Tårtan hoppar vi och tärna och bestman med. Känns överkurs.

Har fortfarande inga skor. Barfota? :wink:

Kram Jannika
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Har fortfarande inga skor. Barfota?
Gummistövlar? :wink:

Man måste alls inte brudvalsa, man måste INGET på sitt eget bröllop. Sådetså! Dansshow, jo, tjenare! :shock:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Varför INTE ett par hederliga gummistövlar? :thumbsup: Det ingår ju i min vardagskostym. :D

Vi kanske hoppar valsen också, haha! :lol: Tack för stöd Torpan. :heart:

Näe, middag med två små sjuka och sen blir det storsängen för dem, pluttarna. :(

Kram på er! Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Nej definitivt inga måsten på sitt eget bröllop :!:

Men du, skorna... för det första finns det ju grymt snygga gummistövlar :wink: för det andra - kollade du länken jag skickade?

Där finns suuuperfina, till allt...

Själv hade jag kängor 8) och var höggravid :heart:

Men barfota vore underbart!

/Barfotafia som också har baciller i huset
Jannika

Inlägg av Jannika »

Fjällan, jag tittade i länken men såg mest riktiga grovsingar i svart och rött(?) Är inte så bra på letandet, behöver serverat... :wink:

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"