Kurning av en tjej på snart 3år!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
ajmaja

Inlägg av ajmaja »

Har börjat läsa barnaboken om trots! Verkar va super tips som jag definitivt tänker pröva!
I morse vakna hon redan 5.30 men somna om efter ramsan o vakna när hon skulle, fast lillasyster höll låda :) . O läggningen i går tog mycket kortare tid en den gjort förut, så vi e verkligen på rätt väg här hemma! :D

Härligt! Tycker inte hon verkar så trött längre o i går o idag har hon inte nämnt nappen över huvud taget! O vi slipper springa runt o leta.
barn nummer fyra ska sova
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack snälla du för så fina rapporter! Är så glad för er skull!
Och napp - vad är det :? :wink: :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ajmaja

Bakslag igen!

Inlägg av ajmaja »

I går gick de så bra. Tog inte 10 minuter så va hon tyst. Men i kväll höll hon på en halvtimma. DE va vatten, de va fel på blöjan, hon ville ha proviva o när jag ignorerat börja hon med att hon måste tvätta händerna för hon pillat sig i rumpan :( . De blev tråktvättning i svag belysning på toan o försök o kissa. Men sen blev det tyst! I kväll e de ju en vecka sen vi börja, När hon skulle sova middag idag skrek o gnällde hon bort halva sömnpasset o va så grinig o gnällig när vi väckte henne efter 45 minuter.

Den här damen e inte lätt o tas med :? . Börjat behandla henne lite annorlunda nu när de gäller trotsen. Slår hon säger jag "inte slå utan klappa fint" o visar hur man gör. När hon vägrar sitta ordentligt vid bordet får hon gå in på rummet tills hon vill sitta ordentligt o inte skriker mer.

Sen funderar jag på en sak, hon e ju faktiskt kanppt 3 år, men e de meningen att hon ska vända upp o ner på hela rummet o inte plocka ihop nått alls även om jag hjälper till? Snart stänger jag bara dörren in dit... städat 2 gånger idag o efter nån minut såg de lika ut.....
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ni jobbar på så bra, pilla sig i rumpan var ju påhittigt :wink: :roll: Ett tips om hon börjar köra med det är att ta med våtservett / vatten och tvål och tvätta henne i sängen. Det är liksom ännu tråkigare än att få gå på toa...

Vad bra att du läser Barnaboken! Den är sannerligen en vän att hålla i handen, och ffa om man har trotsbarn i alla dess åldrar! Jag får aha-upplevelser varje gång jag läser boken, och då har jag ändå haft den i sjutton år :wink: :!:

Det här med rumsstädningen är ett bekymmer som många har, tror jag. Härhemma delar tre små flickro rum, och det är många leksaker kan jag lova, men vi städar en gång per dag, innan läggning, och då hjälper alla tre barn till.

:idea: Glöm inte bort den sociala delaktigheten - den är jätteviktig för små trotsare (och alla andra barn också) och är man noga med den så brukar barnen bli lugnare, mer ansvarsfulla, och mogna! Att känna sig behövd på riktigt är en lisa för själen!
Så ha med henne i dina sysslor och ge henne egna, viktiga sysslor som hon måste sköta, varje dag!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ajmaja

Kvällsrapport!

Inlägg av ajmaja »

I kväll blev lite sena av olika anledningar, men de e kul o se att hon vet vad som gäller, bad o godnatt o vatten o de där :wink: . Men första gången jag ramsa ut blev de ett vrål. Gick in efter en stund igen o använde mig av "mitt " verktyg (står vid sängen o tittar in i väggen) o hon la sig så snällt o så ramsa jag ut o hon e tyst! E de en vändning i kväll mån tro? Hon har alltid hållt på minst 10 minuter. Hoppas hoppas hoppas!
Ska försöka tänka ut bra uppgifter som hon ska ha ansvar för!

Måste oxå säga att vi tycker hennes tal blivit så mycket bättre sen mucklorna tog nappen :lol: . Hon har pratat ganska bra länge, men det tog verkligen skruv nu när inte nappen är där i tid o otid. O vi slipper leta :wink:

Tack för hjälp o pepp :heart:
miar70
Kontakt:

Re: Kvällsrapport!

Inlägg av miar70 »

ajmaja skrev:I Måste oxå säga att vi tycker hennes tal blivit så mycket bättre sen mucklorna tog nappen :lol: . Hon har pratat ganska bra länge, men det tog verkligen skruv nu när inte nappen är där i tid o otid. O vi slipper leta :wink:
:lol:
Ja, se dessa mucklor :wink: Så skönt att allt funkar så bra, och tänk vad onödigt det är att oroa sig för nappavslut - barnen verkar nästan aldrig sakna den så värst... Det är tur det finns mucklor!

Kram!
ajmaja

Inlägg av ajmaja »

I går va de 2 veckor sen vi börja kura våran tjej som ju fyller 3 i mars. Men tyvär lyckas vi inte så bra.... :(
Hon e i sin värsta trots o tyvär har vi nog låtit damen styra för mycket här hemma :cry: .
Kvällarna här e inge roliga. Hon hittar ständigt på nya grejer, kissa, bajsa, vatten, vill komma upp, nallar, tvätta händerna m.m. Låtit henne sova middag. men nu funderar vi på om de kanske e läge o ta bort dom eftersom hon ofta ligger vaken o ropar minst 30 minuter på kvällen. Försökt o väcka henne efter 45 minuter av dagluren. men då e hon sur o grinig hela eftermiddagen. O sover hon tills hon vaknar ca. 1 1/2 timme e hon för pigg på kvällen. Hon somna vid 20 i går. Vakna 4.40 o ville upp. Jag orkade inte bråka i natt så jag tog in henne till oss [-X . Hon somna om på en gång o sov till 7.20 fast vi andra gick upp en timme tidigare. så nu hoppas jag att jag kan hålla henne vaken o skapligt nöjd o lägga tidigare i kväll. E 18.30 för tidigt? Vi brukar ju ha morgon här 6.30 o hon skulle ju behöva 12 timmar om hon inte sover nått på dagen.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

ajmaja skrev: E 18.30 för tidigt? Vi brukar ju ha morgon här 6.30 o hon skulle ju behöva 12 timmar om hon inte sover nått på dagen.
Nej, det är inte för tidigt!
När mina stora barn var små hade jag just 18.30 som natt-tid och det funkade bra!

Har ni provat på en tjugominuterslur på dagen :?:
ajmaja

Inlägg av ajmaja »

Hon blir så fruktansvärt grinig när hon blir väckt! men man kan ju ge henne en 20 minutare nån gång om hon behöver o man kanske ska iväg på kvällen.
Tänkte lägga 18.30 men hon vill så gärna se bolibompa. Så fort den e slut e de ok att lägga sig för henne, tills hon kommer till sängen... Där måste hon ju testa mamma lite :? . Men i går gick läggningen bra! :) Hon ropa två gånger. Först vatten som hon då fick. Sen ropa hon att hon inte villa ligga där mer, men då ramsa jag o efter några få minuter somna hon. Men nu har hon börjat vakna mellan 4-5 o då har jag tagit in henne till oss eftersom jag inte orkar bråka den tiden på dygnet [-X
Ska utomlands 1 vecka o åker nu till helgen. Kanske får ta nya tag efter det!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "