Angående plattskalle, huvudform etc.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Angående plattskalle, huvudform etc.

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag har ett litet observandum som jag gärna vill ha åsikter om hos er veteraner...

Förrförra gången då vi var på BVC fick jag höra att sonen har en "favoritsida", dvs att han oftast vänder huvudet åt höger när han skall sova. Det hette att jag skulle vända honom åt andra hållet med hjälp av diverse stöd, så att han inte får snett huvud, eller skallform eller hur det nu var. Lydigt åkte jag hem och pallade upp lite kudde och annat så att han inte kunde vända huvudet åt höger, utan skulle nu ligga åt vänster ett tag. Han protesterade inte. Sedan började jag med "sova hela natten"- kuren, och då - som nu - ligger sonen på mage, med andningslarm och i Annas bok står det ju att man skall vända huvudet åt höger. Vilket jag har gjort. Men, nu under denna veckan har jag märkt följande:

Alltid (och jag menar alltid) när han ligger på sin filt eller i babysittern, eller till och med i mitt knä, vänder han huvudet åt höger. Aldrig vänster. Det spelar ingen roll hur många intressanta saker jag lägger till vänster om honom, han ligger och tittar åt höger. Jag låter honom så klart ibland ligga på mage även då han är vaken, för att han skall få träna på att lyfta på huvudet, vilket han gör jättefint! :)

Men, alltså: är detta med att han alltid vänder huvudet åt höger något som jag skall göra något åt - på BVC sa de ju att man skulle vända honom åt vänster ett tag... Jag har sett att när han ligger och sover kan han vända själv på huvudet åt vänster ibland. Men bara när han sover.

Slutligen: jag letar inte fel på min lilla gosse! Men eftersom nu BVC observerade detta så vill jag hemskt gärna höra vad ni som har fler barn tycker och tänker - ni vet ju hur det är som förstagångsmamma... :roll:

Tacksam för svar;

Päivi B.
jessicafagerström

Inlägg av jessicafagerström »

Hejsan!

Jag tror faktiskt inte att du behöver oroa dig :D

Vår dotter sov som liten, upp till 2-3 mån kanske, på sidan (gick ju att buffa på sidan också :wink:) och då var vi JÄTTEnoga med att hon varannan gång sov på vänster, varannan höger.... Ändå hade hon länge, länge samma sak som din kille: hon höll huvudet åt samma håll HELA TIDEN :!: . Jag var helt övertygad om att det var något fel på henne (efter vissa kommentarer från kära farmor :x).

I varje fall vände vi henne till magläge då hon var några mån. Trots att vi kört AW från början sov hon faktiskt på sidan, men jag upptäckte sen i nåt skede att hon sov (och sover) bättre på magen. Här lägger vi ju henne med huvudet åt höger, och sen får hon under natten göra vad hon vill (och det är en hel del, hon har en gång sovit med fötterna på kudden :D )

Min slutsats är den att det verkar som om vår dotters "snedhuvud" inte hade med sömnläge att göra, för det ändrades inte trots att vi höll på och svängde henne. Det växte helt enkelt bort. Jag tror själv att det hade att göra med att både jag och pappa alltid bar henne på samma arm (vänster) och att hon därför alltid höll huvudet åt samma håll. Eftersom lilla klimpen har vuxit väldigt snabbt tog det inte så länge förrän vi inte längre ville/orkade bära på henne, så nu är problemet sedan länge ur världen :!:
mamma till nova f?dd i januari -05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, jessicafagerström :D Och tur att du la lilla älsklingen på mage i tid, höll jag på att säga, eftersom snedskalle/plattskalle inte går tillbaka efter sex månader. I Amerika säljs särskilda hjälmar som ska pressa tillbaka den runda huvudform :cry: men resultatet är klent.

:D Bekymra dig inte, Paivihyv :D Alla små barn har en "favoritsida" (liksom de flesta små barn blir högerhänta), och det är ingenting vi ska förmena dem. Förr i världen slogs vänsterhänta barn på fingrarna med linjal för att tvingas skriva med höger, och nu ska alltså små bebisar förhindras att vända huvudet åt höger och tvingas hålla det till vänster i stället :?: Jag tycker nog BVC kunde ägna sig åt att "observera" viktigare saker :evil: och ingripa där det finns fog :idea:

På mage löser han det här icke-problemet själv, som du märker, och därför ska du odla den rörelsefriheten även när han är vaken. På mage ska han ligga vaken inte alls bara för att "träna på att lyfta huvudet" - vilket redan alldeles nyfödda kan, om de bara får chansen :!: - utan just för att kunna röra sig fritt, välja hur han vill vända både huvud och kropp, börja lära sig förfoga över det underbara redskap han har till sitt förfogande - på mage - som är han själv med huvud, händer, fötter, kropp. Se februarikrönikan 2005 om motorikens utveckling och de fem sinnenas med den :idea:

Lägg honom på mage på golvet och dig själv på hans vänstra sida till hans disposition, så ska du se vad som händer :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Tack för de snabba svaren - vi har varit hos lille mans farföräldrar på födelsedagskalas över helgen- så jag har inte hunnit/kunnat kolla svaren förrän nu! Det var ju skönt att höra att det finns fler som har sett liknande beteende hos sina små tellingar, och att Anna inte heller tycker att detta är något att oroa sig för.
Jag har läst februarikrönikan, och brukar låta honom ligga på mage ungefär lika mycket som han ligger på rygg när han är vaken - men på mage blir han alltid efter en stund mycket grinig. Varför då? Det är svårt att låta honom ligga på mage en längre stund ifall han börjar gråta. Han har intressanta saker att titta på, och jag sitter oftast bredvid eller iallafall mycket nära.
Nåväl, skall läsa feb.krönika igen.

:) Päivi
jessicafagerström

Inlägg av jessicafagerström »

Hej igen!

Ännu en gång kan jag säga att det var samma sak med vår dotter :D. I början var magläge (vaken :!:) ingen favorit. Jag antar (vet alltså inte!) att det tar ett tag innan lilla nacken blir så stark så de små liven orkar hålla upp huvudet några längre stunder.

Det är bra att köra kortare, men flera pass. Det är ju inte meningen att man ska ligga och gråta och vara ledsen då man ska leka :( . Nacken blir starkare, och snart orkar han längre stunder :!:. Kan ju berätta att vår flicka numera vill vara på mage precis hela tiden, så vi har fått tacka adjö till vårt kära babygym... Men det ordnar sig alltså :D
mamma till nova f?dd i januari -05
Hella

Inlägg av Hella »

Alltså jag fattar inte det där med plattskalle. Nu har jag iofs bara två barn men inte vid ett enda tillfälle har jag sett att de ,sovandes, på rygg skulle ligga med ansiktet rakt upp!. Antingen faller ansiktet åt ena ,eller andra sidan. Enda gången de tittade uppåt var i vaket tillstånd med nåt intressant ovanför sig. Inte vet jag om jag har haft ovanligt storhuvade ungar,eller om det vart ren tur. :) Kan tillägga att lilltjejen snurrade hela varv redan som en månaders plutt så magläget tog hon hand om utan min inblandning. Nu sover hon konstigt nog helst på rygg igen. Fast det där varierar nog under nattens gång kan jag tänka :)
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"