Jag har ett litet observandum som jag gärna vill ha åsikter om hos er veteraner...
Förrförra gången då vi var på BVC fick jag höra att sonen har en "favoritsida", dvs att han oftast vänder huvudet åt höger när han skall sova. Det hette att jag skulle vända honom åt andra hållet med hjälp av diverse stöd, så att han inte får snett huvud, eller skallform eller hur det nu var. Lydigt åkte jag hem och pallade upp lite kudde och annat så att han inte kunde vända huvudet åt höger, utan skulle nu ligga åt vänster ett tag. Han protesterade inte. Sedan började jag med "sova hela natten"- kuren, och då - som nu - ligger sonen på mage, med andningslarm och i Annas bok står det ju att man skall vända huvudet åt höger. Vilket jag har gjort. Men, nu under denna veckan har jag märkt följande:
Alltid (och jag menar alltid) när han ligger på sin filt eller i babysittern, eller till och med i mitt knä, vänder han huvudet åt höger. Aldrig vänster. Det spelar ingen roll hur många intressanta saker jag lägger till vänster om honom, han ligger och tittar åt höger. Jag låter honom så klart ibland ligga på mage även då han är vaken, för att han skall få träna på att lyfta på huvudet, vilket han gör jättefint!
Men, alltså: är detta med att han alltid vänder huvudet åt höger något som jag skall göra något åt - på BVC sa de ju att man skulle vända honom åt vänster ett tag... Jag har sett att när han ligger och sover kan han vända själv på huvudet åt vänster ibland. Men bara när han sover.
Slutligen: jag letar inte fel på min lilla gosse! Men eftersom nu BVC observerade detta så vill jag hemskt gärna höra vad ni som har fler barn tycker och tänker - ni vet ju hur det är som förstagångsmamma...
Tacksam för svar;
Päivi B.