Gabriel, 8 månader -- buffning fungerar helt plötsligt inte!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bergarna

Inlägg av Bergarna »

Det står i boken "tyst och lugn". Inte "sömntung".
Det står i boken "ingrip när du bedömer det som alldeles nödvändigt". Inte att vi ska in och buffa vid minsta pip.

Han blir ju skitförbannad och vrålar så fort vi ("vi" = mamman i detta fall, pappa är peppare) släpper taget om honom.

Just nyss så tystnade han lite...hur ska man veta när det är dags för "bekräftelsen? Och var? I dörren eller vid sängen?

Om någon ställer frågan "är ni pålästa nog", så är mitt svar "ja, i teorin".
Vi är LÅNGT nere i stresskonen nu, och har varit länge. Så att läsa en manual skriven med talspråk kanske inte är vårt starkaste kort just nu - det är därför vi FRÅGAR här.

Nu verkar han ha somnat ändå...men frågan är varför: för att han kände sig lugn nog, eller för att han inte orkade mera..?

/Maken :shock:
Har 1 pojke, Gabriel, född 11/3 -08.
Bergarna

Inlägg av Bergarna »

Jösses. Nu sover han.
Första gången sedan han var en nyfödd liten telning som han har somnat av egen kraft..!

Men ändå. Det tog en bra stund innan han somnade, och vi vet inte hur natten blir. Så hur gör vi imorgon på dagen? Det står bara att man ska hålla hårt på schemat -- vad innebär det? Ska han sova mellan kl x och y? Det betyder att vi behöver en lång startsträcka..?

Vi får se hur 'vagningen' funkar imorrn..
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då är mitt svar, något försent: Håll på lite längre, lugna lite mer. Under första natten är det nästan bättre att lugna för mycket och för länge än tvärtom. Detta är nytt för honom, och han behöver känna lugn och trygghet.

Natt två och framåt är nätter för backning, och för ramsan att ta över. Förvänta er inte att den tar i natt, men glöm inte att bekräfta, så snart han blir tyst. (Då blir han säkert arg igen, så då får ni ta om... :wink: ) Bekräfa även om han sover.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ni ger förutsättningarna för sömn om dagen. Det finns inga krav att det ska sova hela tiden. Ett litet tips är att backa något långsammare dagtid, man kan sas ligga en dag "efter" på dagarna eftersom man har mindre tid på sig med verktygen. (Som ändå kommer att funka!)
E E E

Inlägg av E E E »

Sömntung har jag läst i flera sammanhang men hittar inte det just nu. Ledsen att jag förvirrade dig.
I vilket fall som helst, han ska buffas riktigt mjuk och avslappnad.
Han kommer att protestera i detta nya. Jag tycte själv det var jättejobbigt att höra. Det som hjälpte vara att verkligen lyssna och då märkte jag att skriken varierade. När han lät riktigt ledsen gick jag in igen. I boken står att det ska vara MYCKET kortare tid andra gångenmen jag fick stå ett antal minuter tills vår son tog emot lugnet.
Första läggningen var jag inne 15 minuter första vändan, kortare nästa (har inte anteckningarna här) och han tog emot bekräftelsen efter 56 minuter.

Vid NÄSTA uppvak gäller att vara där på stört. Då ska man inte vänta och se om han somnar om första natten. Se sid 156.
Theo 080328
Bergarna

Inlägg av Bergarna »

Ok.
Ni ska ha tack för att ni läser och svarar, ni får ursäkta oss som vi ställer för er självklara frågor..

Vårt största problem med Gabriel har alltid varit att får honom lugn, han har - peppar peppar, ta i trä, salt över axeln, tvi tvi tvi - kunnat somna om av sig självt i nästan 2 månader nu. Har han väl somnat så TROR jag (just nu) att han kommer sova i 9-11 timmar. Men det har alltid varit ett jäkla bök att få honom till ro och somna, vi var - som någon nämnde tidigare - långt ned i 'buffningsträsket'.

@Torpsara: kan du uttrycka dig lite mera i klartext, det var lite luddigt.
Om han, enligt schemat, skall sova 10.00 - 10.45, och det tar oss (hittills) 1 timme att få honom att somna -- när ska vi då inleda ramsande och buffande?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad tror du om att slopa buffningen och köra helt på solfjäder? Om han svarar så dåligt på buffningen skulle jag inte framhärda,

Jag tror inte att det tar en timme att söva dagtid. 8) Lägg när det är dags och ge en låååång solfjäder. Om han somnar sent, så väck efter första naturliga sömnpass, inom marginalkvarten.

WCS :wink: :Låt säga att luren ska ligga 10-10.45. Med en marginalkvart ger det möjlig sovtid till 11. Tar det så 55 minuter att söva honom så får han sova fem minuter. Går det fortare får han sova 20 eller 45 minuter. Förstår du?
E E E

Inlägg av E E E »

Hur gick natten?

Ställ du frågor bara. Det är lätt att känna sig lite villrådig när man väl står i situationen. Mitt råd är att läsa och läsa, både i boken och i forumet.

Kram
Theo 080328
Humlan86

Inlägg av Humlan86 »

Hej!

Nu är jag på intet sätt kunnig inom SHN och ska inte råda dig där - jag vill bara påpeka att ditt barn precis hamnat i den första "fasen" av separationsångest och då sover i princip ALLA barn sämre (kurade och okurade :wink: ). Det kan kanske vara värt för er att snabbt uppdatera er på detta (i t.ex. den bok ni fick på bvc) för att lättare förstå varför ert barn reagerar som han gör och med det också bättre kunna svara på hans kommunikation.

*smyger ut igen*
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Har du Barnaboken står det en del om 8-månadersångest där också. Det går utmärkt att kura ändå, men som Humlan86 säger så behöver man vara lyhörd och lätt på handen.
Bergarna

Inlägg av Bergarna »

E E E skrev:Hur gick natten?
Natten gick bra. Han sov som en sten fram till 07.20 så han vaknade lite lätt och småpratar för sig själv i sängen.

Fråga: om nu tanken är att han ska vakna 07.30, och han vaknar 07.20 i verkligheten...det finns ingen chans att han somnar om under dessa 10 minuter, så ska vi bara låta honom vara och storma in i hans rum jätteglada kl 07.30, eller vad?

Vi pluggar på så gott vi kan under tiden.

/Maken :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Marginalkvart får man alltid ta till!
Bergarna

Middagslur

Inlägg av Bergarna »

Hej,

Första dagsluren "vagnade" jag G utomhus, han sov i 40 min (han skulle igentligen ha sovit i 45) jag fortsatte och vagna under marginalkvarten, men utan resultat...när han blev på bra humör så sa jag hej till honom och vi gick upp och åt lunch.

Nu är det dags för middagsluren, jag la honom i spjälsängen för 25 min sen, med tillrättaläggandet och beskedet...han blir sömntung när jag håller på men så fort jag är klar med solfjädern och ramsar och går ut så börjar han prata och leka...har gått in 3 ggr men med samma resultat (jag ramsar utanför också)

Han verkar inte vara trött...vad gör jag nu?

/Frugan
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hoppar in...

"nöjda barn behöver man inte ramsa" brukar vara min banderoll. :) Du kan inte sova åt honom - bara ge honom förutsättningarna. :)

Is i magen. :) Schemat kanske inte sätter sig på en dag eller två - det är ju därför man har en hel vecka på sig till uppföljning och för all del - för att scehmat skall hinna sätta sig. :) Så ge honom förutsättningarna att sova - och gör han inte det panika inte. Ni är ju bara i början av resan. :wink:
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Om han vaknar efter 40 minuter behöver du inte försöka söva om honom. Var snabb bara och storma in, glad som rackarn, och låtsas att du precis skulle väcka honom!

Man använder inga verktyg på lugna, glada barn. Ditt jobb är att ge honom förutsättningarna (mätt, lugn, stilla) och sedan är det upp till honom vad han gör. Lyssna av honom. Blir han tyst har han förmodligen somnat. Då ger du honom det naturliga sömnpass som ryms inom marginalkvarten. Skriker han upp sig DÅ använder du verktygen.

Jag har inte läst hela tråden så jag undrar om schemat har varit upp till diskussion. Är det väl genomtänkt och så tänker jag?

Bra jobbat, för övrigt :thumbsup:

Storkramen från Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"