Stort behov av hjälp! (dagslur, osäkerhet)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
nona

Stort behov av hjälp! (dagslur, osäkerhet)

Inlägg av nona »

Hej,

Vi är inne på slutet av uppföljningsveckan och nätterna är helt otroligt bra men jag har jätteproblem med dagslurarna och är orolig för hur detta skall påverka nattsömnen och huruvida jag gör rätt.

Han somnar utan problem även på dagen men vaknar alldeles för tidigt på sin långa (1.5h) lur på dagen. Han vaknar och skriker i högan sky, jag tror att han bara är arg men jag är inte säker för han blir verkligen jätteupprörd!

Ramsan funkar bra i andra lägen men inte vid dagslurarna eller i vargtimmen.

Snälla hjälp mig med hur jag skall ta mig an detta problem för jag är så orolig för att rasera det jag byggt upp...

Kan också tillägga att solfjädern inte fungerar på min lille kille, jag tror att han är för stark.

Jag är så arg på mig själv för att jag låter detta påverka mig så mycket men detta är otroligt mycket jobbigare än på natten av någon anledning.

Tacksam för hjälp!

/N :cry:
Mamma till lille Lasse född 31 mars 2008
Gäst

Re: Stort behov av hjälp! (dagslur, osäkerhet)

Inlägg av Gäst »

Hej nona, snyggt jobbat och välkommen! :) Jag skall tänka med dig inne i brevet.
nona skrev:Hej,

Vi är inne på slutet av uppföljningsveckan och nätterna är helt otroligt bra

=D> :thumbsup: :-({|=

men jag har jätteproblem med dagslurarna och är orolig för hur detta skall påverka nattsömnen och huruvida jag gör rätt.

Mitt första tips är att du lägger huvudkoncentrationen på allt det som redan ÄR bra och som nu fungerar. :) Det är lite mumbojumbo varning över det här tipset men det du fokuserar mest på får du mera av. Garanterat! :)

Han somnar utan problem även på dagen men vaknar alldeles för tidigt på sin långa (1.5h) lur på dagen. Han vaknar och skriker i högan sky, jag tror att han bara är arg men jag är inte säker för han blir verkligen jätteupprörd!

Min första fråga blir: sover han i dagsljus? Ett hett tips är att ge honom samma förutsättningar som när han sover på natten. Total mörkläggning. :wink: Vaknar han då på dagen "tror" han att det är natt och somnar om, tänker jag mig. :)

Ramsan funkar bra i andra lägen men inte vid dagslurarna eller i vargtimmen.

Vad funkar - vilka verktyg fungerar till etthundratio procent? Vad litar du på utan tvekan och tvivel? :) Lite lugn klassisk musik att ta ner pulsen till vid krisfall kan annars vara ett bra tips - både till vargtimmesstrul och till dagslurshaverier. :wink: Jag vet inte hur gammal din lille är, men de små härmar ju musikens puls med andhämtningen rätt så länge och det rätt så automatiskt. :wink: Och när man väl har kommit SÅ långt är det lättare att somna om. Plockar ner överkoncentration hos föräldrar också! :)

Snälla hjälp mig med hur jag skall ta mig an detta problem för jag är så orolig för att rasera det jag byggt upp...

Mina förslag:

1. Mörklägg även dagtid. Tråkigt, inga synintryck till underhållning vid eventuella uppvak...

2. Förse barnet med husljus och eller klassisk musik efter en upplysningsramsa i hög, saklig ton.

3. Förvänta dig att det kommer att gå bra. :)

Kan också tillägga att solfjädern inte fungerar på min lille kille, jag tror att han är för stark.

Strunt i verktyg som inte funkar, håll dig till det som du kan och som du litar på. :) Om han fortfarande ryms i barnvagnen kanske han kan - vid kris - vagnas lugn? :roll: (om daglurar intas i vagnen i mörkt rum.)

Jag är så arg på mig själv för att jag låter detta påverka mig så mycket men detta är otroligt mycket jobbigare än på natten av någon anledning.

Slå inte på dig själv och släpp oron, när du kan! :) Du har ju redan gjort ett jättejobb och det riktigt bra! Det här löser du också! :wink:

Tacksam för hjälp!

/N :cry:
nona

Inlägg av nona »

Tack snälla Päivi för ditt svar!

Det var precis vad jag behövde!

Självklart så är det fantastiskt hur bra han sover på natten, han har gått från att vakna varje timme till att sova fran 7 till mellan 6 och 7. Om någon hade sagt det till mig för tre veckor sedan hade jag skrattat den personen rätt upp i ansiktet! Jag är verkligen jättestolt över både min lille kille och mig själv!

Du har helt rätt i att fokusera på det som är bra, jag skall vekligen tänka på det i fortsättningen. Jag antar att jag har blivit lite girig och otålig eftersom det har gått så bra hittills!

Han sover redan i mörkt rum och vagnen fungerar inte att ha inomhus. Han sover i sin säng nu till att börja med för att jag vill att schemat verkligen skall sätta sig. Sedan kommer han nog att sova i vagnen om vi är ute.

Jag skall genast rigga med klassisk musik utanför hans rum!

Vilka verktyg fungerar till 100%? Buffningen fungerar alltid förr eller senare.

Kan det vara så att om inte det fungerar att vare sig buffa (inom rimlig tid) eller ramsa så är han faktiskt inte ledsen utan het enkelt fly förbannad? Jag förutsätter att han nu känner sig trygg och säker eftersom han lyssnar på ramsan, somnar av sig själv utan påminnelse och vaknar på natten och somnar om själv.

Nej nu skall jag skärpa mig och se fram emot en natt med skön sömn för både mig och min lille prins!

Tack igen för hjälpen!

/N
Gäst

Inlägg av Gäst »

nona skrev:Tack snälla Päivi för ditt svar!

Det var precis vad jag behövde!

Så bra! :)

Självklart så är det fantastiskt hur bra han sover på natten, han har gått från att vakna varje timme till att sova fran 7 till mellan 6 och 7. Om någon hade sagt det till mig för tre veckor sedan hade jag skrattat den personen rätt upp i ansiktet! Jag är verkligen jättestolt över både min lille kille och mig själv!

:shock: Jag med! Om jag får vara med på ett litet hörn och vara stolt åt er... :lol:

Du har helt rätt i att fokusera på det som är bra, jag skall vekligen tänka på det i fortsättningen. Jag antar att jag har blivit lite girig och otålig eftersom det har gått så bra hittills!

Girig skall du vara. :P Det goda smakar gott och mera vill man ha. :P Så där du går på dagen och finns till i största allmänhet locka fram den känslan du beskriver här ovan, med flit, när du inget annat har för dig: "åååh tänk vad duktig jag är, vilken otroligt kunnig mamma jag är, här SHN - kurar jag helt själv utan att ge ett PIP ifrån mig på forumet, :lol: för jag kan ALLT :-({|= ååååh vad jag är bra..." Mera sånt, beställer vi. 8) Kommer att ge resultat. :!:

Han sover redan i mörkt rum och vagnen fungerar inte att ha inomhus. Han sover i sin säng nu till att börja med för att jag vill att schemat verkligen skall sätta sig. Sedan kommer han nog att sova i vagnen om vi är ute.

Okay. :) Fråga: är det HELT mörkt i rummet eller bara "mörkt" på dagtid? :wink: ibland kan man hjälpa till med en extra filt över fönstret eller så om det inte är kolsvart... :)

Jag skall genast rigga med klassisk musik utanför hans rum!

:-({|=

Vilka verktyg fungerar till 100%? Buffningen fungerar alltid förr eller senare.

Yes. KRISverktyg. :wink:

Kan det vara så att om inte det fungerar att vare sig buffa (inom rimlig tid) eller ramsa så är han faktiskt inte ledsen utan het enkelt fly förbannad?

Kanske det, kanske... :roll: :wink: "Förbannat folk ramsas inte" är ett av mina klassiska, :roll: samt "lagd son ligger." 8) Man får svära och vara fly förbannad - till det finns det dammsugare och Mozart. O:)

Jag förutsätter att han nu känner sig trygg och säker eftersom han lyssnar på ramsan, somnar av sig själv utan påminnelse och vaknar på natten och somnar om själv.

:!:

Nej nu skall jag skärpa mig och se fram emot en natt med skön sömn för både mig och min lille prins!

Please, ramsa efter mig:

"Jag är så himla bra.

Klart jag fixar allt.

Min son kan lita på min ledning, även då han svär.

Jag är så himla bra.

Klart jag fixar allt."

Lediga.

Tack igen för hjälpen!

Anyday. 8)

/N
nona

Inlägg av nona »

Tack Päivi!

Loving it!

Dags att ramsa sig själv nu då alltså!

:D

Nona
nona

Inlägg av nona »

Nu har vi avslutat kuren och uppföljningsveckan och min lille prins sover superbra på nätterna! Han vaknar ibland lite tidigare på morgonen men har även haft dagar då vi väckt honom vid sjutiden!

Dagslurarna strular fortfarande, han somnar bra men vaknar på tok för tidigt. Jag har försökt med musik men det fungerar endast en liten stund sedan blir han helt vansinnig. Han kan mycket väl gråta i 45 minuter innan jag får försoka lugna honom innan jag tar upp honom.

Jag har börjat att ta upp honom om jag märker att det inte kommer att fungera att få honom lugn, är detta helt åt skogen? (Jag tar aldrig upp honom innan han är lugn, ser alltid till att skoja med honom i hans säng och sedan tar jag upp honom)

Och förresten, det är väl normalt att det tar en liten stund innan han kan komma till ro så länge han fixar det själv? Han ligger och gnyr ett tag innan han somnar, vanligtvis runt sju minuter.

Min man och jag har fått vårt liv tillbaka tack vare att vi nu både får sova på nätterna och har tid för varandra på kvällarna!

/N
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :D

Grattis till det fina arbetet hittills :thumbsup:

Hur ser schemat ut?

Kram Lua. :heart:
nona

Inlägg av nona »

Hej Lua,

Schemat ser ut så här:

7.00 morgon
8.00 gröt, frukt och macka
9.15-10.00 sova
11.30 lunch (stor burk mat, frukt och ibland lite smörgås)
12.30-14.00 sova (det är denna lur som fungerar dåligt)
14.10 mellanmål
15.40-16.00 sova
16.30 middag (som lunchen)
18.00 bad
18.30 Gröt
19.00 sova

Anledningen att middagen ligger så tidigt är att han skall vara hungrig till kvällsgröten. Vi har en liten herre som vägrar flaska så därför ingen välling. Det är också därför som frukosten ligger så sent, schemat lades nämligen när vi kämpade med att få vällingen att funka, detta har vi nu lagt ned men han är nöjd fram tills 8 hursomhelst!

All input mottages tacksamt!

/N
Lua

Inlägg av Lua »

Hej igen!

Det kan vara så att tre lurar är lite i överkant för en så stor herre, och är det inte en halvtimme "för mycket" sömn? Om jag räknat rätt vill säga :oops: Han är åtta månader snart och ska ha 14,5 timme per dygn.

Kanske det är dags att finula på ett schema med två lurar?

Kram Lua. :heart:
nona

Inlägg av nona »

Hej!

Hm, jag får det till 14 h 35 minuter? Det är väl ok?

Hur skulle man göra ett schema med två lurar bäst med tanke på att det vore bra att behålla den långa sömnen mitt på dagen. (som han ju iofs nu sällan sover iaf). Kanske vore det ett alternativ att korta morgonluren?

Det har gått något bättre med dagssömnen idag och igår men dessvärre hade vi ett återfall inatt. Det var faktiskt jättekonstigt, han vaknade vid 10-11 tiden och jag var tvungen att ramsa och buffa i omgångar fram tills 2-tiden. Han sov ibland ca 30 minuter men ibland vaknade han efter nagra minuter. Han lät ledsen, inte arg. Han somnade till slut och sov hela vägen till klockan sju så det var ju en bra avslutning på natten.

Nu hoppas jag på god dömn inatt!

N
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Att göra ett schema med två lurar är ganska lätt om du försöker att göra så små ändringar som möjligt.

7.00 morgon
8.00 gröt, frukt och macka
9.15-10.00 sova 45 min
11.30 lunch
13.00-14.30 sova 1,5 h (tröttmössor sover 2 h)
14.30 mellanmål
17.30 middag
18.00 bad
18.30 Gröt
19.00 sova

Är det jätte tröttsamt på em kan man ta en promenad med vagnen och erbjuda en 20 minutare och även om det inte sovs så ger det en skön avkoppling.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
nona

Inlägg av nona »

Hej!

Har kommer en liten uppdatering.

Dagslurarna har gatt battre och battre, han har aven sovit i vagnen mitt pa dagen nar vi varit ute och gatt vilket har funkat bra. Han sover som regel bra aven in pa morgonen och om inte sa verkar den klassiska musiken fungera nu.

Sa har langt skulle jag alltsa kalla det hela en solskenshistoria!

Jag har inte andrat hans schema annu men inser att det ar dags nu da han nagra dagar i rad borjat vakna mycket tidigt pa morgonen, ja nastan pa natten skulle jag vilja kalla det! Jag marker ocksa att han inte ar sugen pa att sova sin 20 minutare pa eftermiddag3en. Jag ahr varit tveksam till att ta bort den for att jag nu vant mig vid att ha ett barn som nastan alkdrig ar gnallig osv.

Jag planerar darfor att kapa eftermiddagsluren och senarelagga middagsluren. Jag ar nagot tveksam till att flytta middagen fran 16.30 till 17.30 da jag tror att han inte kommer att vara tillrackligt hungrig till kvallsgroten 18.30 da. Vad tror ni?

Min lille prins har just borjat att krypa och han verkar ha en tand till pa g sa det ar mycket pa gang for honom och det marks pa hela hans satt att vara.

Inatt sa fick jag ga in tva gangen och vanda tillbaks honom till mage da han vant sig om till rygglage. Sa har har han aldrig gjort forut och jag tror att det beror pa att han nu ar mycket mer aktiv pa dagarna. Jag hoppas att detta inte skall paverka hans somn. Jag tycker att han borde klara av att somna om aven om han vant pa sig eller har jag fel?

Och forresten, visst gor jag ratt som ser till att han sover sina 45 minuter pa morgonen (alltsa raknar fran det att han somnat) och anvander marginalkvarten? Pa den langa luren sa brukar jag vacka den tid som luren ar slut oavsett nar han somnat.

Som vanligt ar jag mycket tacksam for hjalp och input!

/N
nona

Inlägg av nona »

Hej, nu ar det jag igen...

Har nu kort foljande schema idag:

07.00 vakna
08.00 frulle (1.5 port grot och frukt)
09.15 45 min lur
11.30 lunch (stor burk och frukt)
13.00 lur 1.5h (tidigare 12.30)
14.30 mellanmal (tidigare 14.10)
16.30 middag (som lunch)
(tidigare hade jag enm 20 min lur har)
18.00 bad
18.30 kvallsgrot
19.00 god natt

Det var inga problem att skjuta pa middagsluren men josses sa trott han har varit pa eftermiddagen. Jag forstar inte riktigt hur detta skall ga till om jag ar helt arlig men alla tricks och tips fran boken och forumet har ju funbkat hittlis sa jag ar forberedd pa att bli overbevisad!

Jag vore hursomhelst jattetacksam om nagon duktig kurare skulle kunna ge mig fler tips.

Tack

/N
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tycker allt ser fint ut och i början får man ta till sig av alla det ess man har i rock ärmen för att hålla vaken, men sedan ska man inte glömma att en 5 minutare kan man alltid bjuda på vid behov utan att det ruckar i schemat i övrigt, det tillför en powernap som kan räcka ända till läggning och i övergången kan du lägga upp till 30 minuter tidigare på kvällen! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
nona

Inlägg av nona »

Hej Duggan och tack for svar!

Inatt har vi haft en riktigt jobbig natt med uppvak i princip konstant efter klockan ett. Jag har varit strikt med att inte verktyga i onodan men dessvarre verkade inte ramsan ta overhuvutaget inatt.

Jag har undrat varfor det belv sa har inatt och tyckt att min lille kille har varit ute pa villovagar men jag tog precis tempen pa honom och han har 37.8 graders feber. Sa nu har jag da grymt daligt samvete for att jag latit honom grata till och fran i mangder av timmar.

Han haller som sagt pa att fa sina tander i overkaken, de ar just pa vag att spricka igenom sa jag antar att det kan vara boven i dramat, eller sa ar det val en vanlig flunsa. Jag har nu gett alvedon och hoppas att han skall bli battre.

Jag vet att det han behover ar somn men vad gor jag om han fortsatter sa har inatt ocksa? jag kanner mig nu osaker pa om jag faktiskt kan hora skillnad pa ledsen grat. Osakerheten kommer krypande mer och mer.

Samtidigt sa kanns det bra att ha fatt en forklaring pa den jobbiga natten.

Hur tycker ni att jag resonerar, ar det helt galet? Hur skall jag gora inatt?

Tacksam for hjalp!

/N
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"