Frågor innan kurstart för Theo

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
_lill

Inlägg av _lill »

En sak till:
Tycker att jag läser och läser men förvirringen känns ändå total Teckenstorlek: [size=x-small]liten text[/size]

Det viktigaste är inte att du gör allting exakt enligt boken - jag har ex missuppfattat solfjädern kom jag på i efterhand - utan det viktiga är att du kör på med attityden! Men det visste du säkert redan... :D
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
E E E

Inlägg av E E E »

Lingontuva: Tack för dina synpunkter. Schemat med tre dagslurar har bättre "flyt". Det är mina nojor som visar sig och har gjort mig tveksam.
Är nog på gång med 8-månaders ångesten. Lite mer klängig och vill ha kolla på var mamma är.

-lill: Tack snälla. Vad underbart det låter att du glömt hur det var före kuren. Vi SKA också nå dit.

Bra tips med vagnen. Jag hade fundering på att ta sista luren i vagnen. Alltid skönt att få sin tanke bekräftas. De andra har vi bestämt ska vara hemma. Det gör vi idag och det känns bra.

Du har så rätt. Attityden är ju den man kommer längst med och som jag tyvärr fått jobba hårt med. Tror att det är därför jag vill räta ut alla frågetecken innan så jag inte ska börja fundera på natten. Ska bara tänka MÅLET för Theos skull.
Theo 080328
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej EEE!

Vad bra att du är på G nu. Angående schemat så är min upplevelse att de felsta barns naturliga rytm är att gå och lägga sig någon gång mellan 18-19 och att vakna mellan 6-7. De allra flesta barn är morgonpigga. Så om jag var du skulle jag fundera ett varv till om du inte ska tidigarelägga kvällen.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
E E E

Inlägg av E E E »

ilindström: Efter lite funderande kommer vi ha natt 07.30-19.30 istället.
Det är spänd förväntan inför morgondagen. Vi har så underbara tider framför oss!
Theo 080328
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Om ni förlägger eftermiddagsluren i rullande vagn, kan ni också mer se den som ett "erbjudande". Om han inte somnar är det ingen katastrof och ni kan lägga upp till en halvtimme tidigare på kvällen om det skulle behövas.

Kram Anneli. :heart:
E E E

Inlägg av E E E »

Nu första natten förbi.
Snacka om att jag hade primiärnerver igår. Hade värsta hjärtklappningen och på kvällen upptäckte jag att jag glömt äta. Var så fokucerad på det som skulle komma att jag helt glömt bort mig själv.

Kände mig rejält laddad och hade underbart stöd av S. Tusen tack för ALLT :heart:

Visst var det jättesvårt att höra de kraftfulla frågorna men det blev så mycket lättare när jag lyssnade på skriket/gråten som frågor och hela tiden tänkte på målet. Fick inte buffningen att fungera. Varje gång jag släppte lite för att ge ny buff spjärnade han upp med rummpan och benen att nästa buff hamnade helt fel. Övergick till att helt och hållet solfjädra vilket han svarade bra på. Fick solfjädra som längst i 20 min.

Natten blev så här:
19.31 Läggning, besked, solfjäder.
19.48 ramsar ut. Går igång direkt, skrik i vågor.
19.55 In, ger besked, solfjäder
19.58 Ramsar ut. Går igång direkt, skrik i vågor. Stegrande gråt.
20.02 In, ger besked, solfjäder. Tystnar 20.05 men skriker upp sig igen när jag lättar på solfjädern för att gå ut. Trycker till igen.
20.08 Ramsar ut. Går igång direkt, skrik i vågor.
20.13 Tyst. Ger bekräftelse. Här blir det lite diskussion. Han vill ha sista ordet :wink: . Bekräftar sammanlagt 5 omgånger. JAG ska ha sista ordet.
20.27 Tyst. Bekräftelse. SOVER

23.39 VAKNAR. Skrik. Arg som tusan. Kraftigare protester än vid läggning.
Besked, solfjäder.
00.01 Ramsar ut. Protest direkt. ARG!!! Lugnar sig något. Låter mer ledsen
00.07 In. Besked, solfjäder.
00.09 Ramsar ut. Protest. Gråt
00.12 Påminnelseramsa. Fortsatt kraftigt skrik
00.14 Påminnelseramsa. Fortsatt kraftigt skrik. Går igång mer på ramsan
00.18 IN. Besked, solfjäder.
00.21 Ramsar ut.
00.27 Tyst, Bekräftelse, liten protest
00.29 Tyst. Bekräftelse. SOVER

00.45 VAKNARGråter, hostar. IN Besked, solfjäder.
00.47 Ramsar ut. Tyst, Bekräftelse
00.56 Skriker. IN Besked, solfjäder.
00.59 Ramsar ut. tar emot. Bekräftar. SOVER

04.29 VAKNAR. Småljud. IN Besked, solfjäder. Lugn direkt
00.32 Ramsar ut. tar emot. Bekräftar. SOVER

04.47 VAKNAR. Småljud. IN Besked, solfjäder. Lugn direkt
04.49 Ramsar ut. tar emot. Bekräftar. SOVER

07.30 Väcker en sovande kille md GLAD MORGON.

En fantastiskt natt med andra ord :thumbsup:

Första vilan: ifrågasatte lite kraftigare. Blir inte riktigt mörkt och vände sig hela tiden efter pappa då han ramsade ut.
Läggning till tyst och han tar bekräftelsen tog 35 min.

Andra vilan: Ramsar ut efter 3 minuter. Går igång på ramsan ut. Nytt besked, solfjäder ut efter 2 minuter. Tyst och tar bekräftelse.
Läggning till tyst och han tar bekräftelsen tog 11 minuter
Theo 080328
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Det var bara en ära att få dela er resa med Theo. :thumbsup: :heart: En liten goding som med sin nyfikna och glada aptit på livet kommer lära sina föräldrar massor, och ge massvis med glädje. :D

Superbra jobbat. :thumbsup:

Nu vet jag ju att det är läggning strax och tänker på er. Ser fram emot rapport om en stund.

Varm kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Härligt! Bra jobbat - det kommer gå ännu bättre inatt. Kanon att ramsan verkar ha satt sig lite redan :lol:
Hoppas ni alla ska få sova gott inatt. Keep up the good work!
Kram på sig!
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Och jag vill också ha rapport. Lova att du skriver här i tråden hur det går. Vilka bra daglurar du fick till.

Ida

www.sovgott.net
E E E

Inlägg av E E E »

Tack alla gulliga :heart:
Det värmer mitt hjärta med sådant engagemang från främmande människor.

Klart att jag skriver.
Är så förväntasfull inför varje ny läggning. Visst finns det en liten nervositet också men framförallt är det underbart att ha en stadig väg att gå på.

Tar tacksamt emot synpunkter längs resans gång.
Vi har ju bara precis börjat och håller på att lära oss alla tre.
Theo 080328
E E E

Inlägg av E E E »

Lite uppdatering :lol:

Ytterligare en bra natt. Lite fler uppvak, de flesta mellan 04.30 och 06-45. Kände dock klar skillnad på frågorna/gråten jmf med gårdagen.
Gick in vid de 2 första uppvaken men resten av natten funkade ramsan utanför dörren. Märkte hur han riktigt lyssnade och tystnade redan på första versen. Skrek upp sig när jag slutade ramsa och behövde ett par påminnelser vid varje uppvak men tog som sagt emot. HÄFTIGT!!!

Första vilan idag var han jättetrött och protesterade kraftfullt.
Tyst och tog bekräftelsen efter 15 minuter (samma vila igår tog 35 min).
Fick väcka honom efter 45 min för att hålla schemat. Utnyttjade marginalkvarten. Kanske för tidigt än?
Theo 080328
E E E

Inlägg av E E E »

En snabb fråga.
Theo vaknade efter att ha sovit 30 minuter (av 1,5). Skrattade gott innan läggning som tog 10 min till tyst.
Gråter helt förtvivlat nu. Blev värre på påminnelsen. Satte på musik. Fortsatt gråt.
Gick in efter 7 minuter. Solfjäder. Bara ålar och skriker/gråter. Blundar dock och ser att han är jättetrött. Gråter så att han inte hinner hämta andan emellan.

Några tips?
Theo 080328
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur gick det?

Våga använda verktygen är mitt tips. :D En lång solfjäder, tills han lugnar sig.
E E E

Inlägg av E E E »

Han har tagit emot solfjädern väl hela tiden, även fått buffningen att funka efter lite strul första kvällen. Vid eftermiddagsläggningen igår kunde jag dock inte förmedla någon lugn och trygghet. Theo blundade och var jättetrött men bara skrek och ålade. Jag gav en Låååång solfjäder men han bara skrek. När sovtiden var slut hade han fortfarande inte somnat om skrek fortfarande. Tog upp honom till glatt återseende och låtsades som ingenting.

Läggningen igår tog 15 minuter. Första natten 56 min, andra natten 23 min så vi ser verkligen framsteg där.
Stötte dock på problem och frågeställningar under vargtimmen. Blev själv villrådig och behöver lite synpunkter och råd om hur vi går vidare.

04.33. Skrik. Avvaktade lite.
04.34 Ramsa. Tystnar i 30 sek. Går igång igen
04.39 Musik på.
Fortsatt klagande. Skriker upp sig.
04.45 IN. Han "hänger" då i spjälorna och försöker ta sig upp.
Lägger tillrätta. Solfjäder. Tystnar efter 1 min.
04.47 ramsar ut. Skriker igenom ramsan.
Jag ställer mig och diskar
04.49 Tyst
04.50 Lite beklagande
04.53 Tyst. Tar emot bekräftelse.

05.02 Skrik. Får en pangramsa. Musik på.
Fortsatt skrik som stegras. Jag tar resten av disken för att distrahera mig själv.
05.15 IN. Besked, "lång" solfjäder
05.30 UT lugn men vaken då jag går ut
Sätter igång att skrika då jag börjar ramsa.
Fortsatt skrik som blir högre och högre.
Hög ramsa. Går ej fram
Musik på som överröstar.
jag sätter mig i soffan och sätter på TV. Läser i boken. Känner mig villrådig vad jag ska göra.
05.55 IN. Besked, solfjäder. Lugnar sig efter en stund men skriker till igen då han har svårt att få luft. Är rejält förkyld. Använder näsfridan i sängen. Nytt tillrättaläggande och solfjäder. Lugnar sig.
06.15 Ramsar ut. Tar emot. Mjuknar till bekräftelse.
06.20 Lite småljud. Osäker om han är vaken eller han bökar lite i sömnen
06.22 Helt tyst. Avstår från bekräfteslse. RÄTT?

07.45 Väckning till glad morgon för en MYCKET trött kille. Utnyttjade en marginalkvart här. Tänkte att det gått ett naturligt sömnpass från han somnade tills 07.45.

Förra natten tog han Påminnelseramsan utan att jag behövde gå in vid flera tillfälle.
Inatt kändes det som om han skrek mig till sig. Han VILLE att jag skulle komma in. Känns som jag lockats i "solfjäderträsket" :oops:

:?: I vargtimmarna borde jag ge ramsan direkt, rätt?
:?: När jag väl går in, lång solfjäder, rätt?
:?: Hur gör jag med bekräftelseramsan?
:?: Känns som om han inte riktigt hajat ramsan. Han lyssnar på den men svarar gärna på den med skrik. Vi kommunicerar men jag lyckas inte lugna med den. Ska jag backa lite i kuren för att nötta in ramsan mer?
Theo 080328
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej EEE!
I vargtimmarna borde jag ge ramsan direkt, rätt?
Japp helt rätt. Vid första pipet på med en pangramsa.
När jag väl går in, lång solfjäder, rätt?
Ja så skulle jag göra.
Hur gör jag med bekräftelseramsan?
Såhär i början av kuren så ska du alltid ha sista ordet med bekräftelsen. Det är ju så ramsan sätter sig.

Känns som om han inte riktigt hajat ramsan. Han lyssnar på den men svarar gärna på den med skrik. Vi kommunicerar men jag lyckas inte lugna med den. Ska jag backa lite i kuren för att nötta in ramsan mer?
Ja då backa du bandet så att du ramsar, han svara, avvakta och lyssna av. Går han upp eller ner? Om han skriker upp sig så ramsar du högt med magstöd. Du ska överrösta han skrik. Han ska inte höra sig själv. Ramsa 4,6,8 verser, beroende på vad som behövs. Lyssna av. När han väl tystnar efter bollningarna fram och tillbaka så ger du bekräftelsen. Antagligen protesterar han men du ger dig inte. Vänta tills han blir tyst igen och bekräfta. Du ska ha sista ordet.

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"