Kloka ord Emilys mamma
/Fjällmor
tack! jo, jag har en egen tråd här på späda barn och små. väntar på att jag ska komma hem igen så vi får "börja". hoppas att jag också kan rapportera om bra nätter om två veckor:)paola@hellmalm.com skrev:
Har du startat en tråd om din lilla son? Jag tycker att jag fick mycket på plats med hjälp av alla råd jag fick som utgick utifrån vår specifika situation (som visserligen inte skiljer sig mycket från andra, men ändå...). Jag tror också som TorsMamma sa att det blir mycket stabilare från andra månaden.
Lycka till, säg till om det är något mer du vill veta.
Vart har du läst detta? Det är väl MIN nattmacka?Funderar på Torsmammans nattmacka, men jag läste i ett annat tråd att man ska helst använda det efter 4 månader...
HÄRLIG rapport!!
Du citerade en del under ramsan och då citerar jag det som stod innan också.
Man bekräftelseramsar dem!!Barn under tre och en halv månad/fyra månader kan ”bekräftelseramsas” mer eller mindre sovande.
Jag sade ramsan precis när Tor höll på att somna precis som du skrev i ditt citat nedan! Mera i förbifarten som personliga husljud. Detta hör man i bakgrunden utanför dörren när man håller på att somna, med tonen som säger, precis så här mysigt är det när man sover och mamma VET precis vad hon gör.
Go Natti med sig, Sov så gott! Alltid x4!
Det är "pavlos hundar vi talar om här". Kan du den principen?
Han ringde i en klocka i "bakgrunden" NÄR hundarna åt. Och när han gjort detta under en tid så när han ringde i klockan började hundarna dräggla... Det triggade altså deras ÄT reflexer.
Samma sak gjorde jag med ramsan, jag sade den mera i bakgrunden när Tor somnade och den blev en "tingad reflex" och sen dess har jag faktiskt aldrig "kurat, minikurat, halvkurat, omkurat eller någonkurat" Tor. Jag har väl då kanske "bekräftelsekurat" honom kan man säga. Har vi någonsin problem med läggningar numera ser jag till att det är JAG som har sista ordet! ALLTID! Diskussion avslutad typ. 8)
Tror detta har varit en stor nyckel till att vi har haft oerhört "korta" och näst intill obefintliga fnurror på våra trådar. Och sen Tor blev diplomerad SS har han aldrig haft anledning att behöva erövra det igen. Jag har inte varit uppen 1 enda natt sen han var 6 mån. (förutom runt 23, då han när han varit sjuk eller haft tandproblem vaknat fått en alvedon och sen sovit vidare med en bekräftelse ramsa)
TorsMamma skrev:**********
3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!
Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål