Tacksam för hjälp, vill SM:a 5 veckor bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hej!

Kloka ord Emilys mamma :thumbsup:

:D

/Fjällmor
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

paola@hellmalm.com skrev:
Har du startat en tråd om din lilla son? Jag tycker att jag fick mycket på plats med hjälp av alla råd jag fick som utgick utifrån vår specifika situation (som visserligen inte skiljer sig mycket från andra, men ändå...). Jag tror också som TorsMamma sa att det blir mycket stabilare från andra månaden.

Lycka till, säg till om det är något mer du vill veta. :D
tack! jo, jag har en egen tråd här på späda barn och små. väntar på att jag ska komma hem igen så vi får "börja". hoppas att jag också kan rapportera om bra nätter om två veckor:)
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
paola@hellmalm.com

Inlägg av paola@hellmalm.com »

Hej!

Det var ett några veckor sen jag var här. Vi lever fortfarande det goda SM livet :D. Om ett par dagar blir Emily 3 månader och jag har funderat mycket på hennes nya schema, verkligen observerat henne den senaste vecka och funderat. Här kommer det och jag hoppas ni har tid och ork att kommentera, är det ok tid mellan måltiderna, ok längd på natt etc:

0745-0930 Vaken (mål 1 0800)
0930-1100 Sova 1.5 t
1100-1315 Vaken (mål 2 1130)
1315-1445 Sova 1.5 t
1445-1715 Vaken (mål 3 1515)
1715-1800 Sova 45 m
1800-2000 Vaken (mål 4 1815 + kvällslurk 1930)
2000-0745 Sova 11 t 45 m (nattmål 0400)

Jag har ett litet bekymmer i vårt annars fina SM tillvaro. Sen ett par veckor så vaknar lilltjejen ständigt vid 0200-0230 och vakenheten och ljuden stegrar sig hela vägen till 0400 då jag ger nattmål. Jag har varit sugen på att ta upp henne för nattmålet tidigare för jag vet att när hon väl har ätit så sover hon hela vägen till godmorgon utan ett pip...ibland känns det som hon inte är en kl 4 ätare, å andra sidan ska hon ju klara, vad är det, 10 tim utan mat på natten nu vid 3 månader?

Jag helammar och pumpar BM på morgonen som jag ger som kvällslurk med varierande framgång, det går ner från 20 till 50 cl och ibland inget alls. Funderar på Torsmammans nattmacka, men jag läste i ett annat tråd att man ska helst använda det efter 4 månader...

Nåja vänner tack på förhand!
Mamma till E född 2008-08-05 i vecka 39+6. Hade sitt första 12 timmars natt dagen efter hon fyllde 4 månader!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Paola och välkommen tillbaka! :D

Visst kan du ha schemat så om du vill. Helt ok bara det passar resten av familjen. :wink:
Funderar på Torsmammans nattmacka, men jag läste i ett annat tråd att man ska helst använda det efter 4 månader...
Vart har du läst detta? Det är väl MIN nattmacka? :lol: Nej den kan serveras från valfri ålder men jag började vid 3 mån och har satt andra på den från ca. 2 mån. Den enda begränsningen det finns med den är flaskan. Man kanske vill få till amningen först och ta till flaskan sen när amningen sitter tänker jag. :wink: Så kör på den du om du vill! Du har min välsignelse :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
paola@hellmalm.com

Hej! Tack för svaret. Jag ska se om jag hittar det jag läste men det kan ju ha varit någon annan om något annat typ av kvällsmål...sorry för mitt dåliga koll .

Kära Torsmamma, jag är lite osäker angående tillagningen av nattmackan, jag blandar alltså mängd enligt instruktionerna på Nan2 paketet och sen, skakar jag flaskan och värmer i vattenbad till ok temperatur eller?

Tack så mycket på förhand!
Mamma till E född 2008-08-05 i vecka 39+6. Hade sitt första 12 timmars natt dagen efter hon fyllde 4 månader!
paola@hellmalm.com

Förlåt Torsmamma det står ju på ditt recept hur man ska göra.

En sista fråga för den här gången, jag kom på att jag inte köpt lactiplus, ska jag vänta med att göra nattmackan tills jag köpt i morgon?

Är det lönt att blanda till nattmackan även om jag bara har typ 50 cl utpumpade? Hon äter inte mycket eftersom hon inte gillar flaskan så mycket...

Tack igen!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Lactiplus är inte någon förutsättning, det är bara snälla baciller för magen. Så kör på utan dem så länge om du vill. Sempers magdroppar från apoteket går också bra nu för tiden. De finns på apoteket. :wink:

Visst kan du göra nattmacka på 50ml. det är det som är hela vitsen med den, att man får dubbla kalorier på just dessa 50ml så de blir värda det dubbla! :D Drygt 1,5 mått NAN kan du ha i. Jag körde på NAN2 men vill du kan du köra på nan 1 också. Det är bara längre proteinkjedor i NAN 2 samt lite mer järn. Men det gör inget. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej hej!
Har "tjuvläst" lite i denna jättebra tråd! :D Grattis till all framgång! =D>

Var hittar man receptet på denna "nattmacka"!? Gissar att det är BM + ersättning det handlar om! Blev så nyfiken bara! :)

Hoppas allt fortsätter i rätt riktning -själv vandrar jag och min 1-månaders juvel på den krokiga vägen mot Rom! :wink: Men dit kommer vi förr eller senare!

KRAM KRAM!
Elin
paola@hellmalm.com

Hejsan Elin :D

Tack snälla för dina ord :heart: Torsmammas nattmacka hittar du här:
”Nattmackan” (TorsMammas nattmacka – recept)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225

Det kommer att gå jätte bra för er, det gjorde det för oss tack vare forumet och alla råd som vi fått här :P Som du säkert sett så började vår story med att vi var nästan som siamesiska tvillingar min dotter och jag, sov tillsammans osv :? men det ordnade sig ju 8)

Jag testade nattmackan igår kväll första gången och dottern tog emot utan större problem. Dock ganska liten mängd men ändå. Nu verkar det som om jag har mindre BM än förut så då ska jag börja dricka luzern te igen. Återigen här är det Torsmamma som tipsat mig (och andra) ett gäng med råd för ökning av BM :thumbsup: Skulle gissa att det är därför vi har ständiga uppvak vid 2 tiden på natten som slutar med storgråt vid 4 tiden när det är dags för nattmål.

Jag undrar, kära Torsmamma eller vem som orkar svara, inför 3 månaders schemat, är det något mer jag ska tänka på, ska jag t ex börja smyga in ramsa eller så, eller tar vi det där när lilltjejen blir 4 månader? Eget rum med spjällis står och väntar redo för Emily 8)

Stort tack på förhand, ha det bra alla!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, njae JAG skulle införa det klassiska 12-45-2-45 schemat vid 3 mån och på så sätt dels få lite längre natt och med tiden få till den där 12 timmarsnatten.

Ramsan tycker jag man smyger in bakvägen, gärna från start. Så här har jag skrivit i en annan tråd på ämnet. :wink:
HÄRLIG rapport!!

Du citerade en del under ramsan och då citerar jag det som stod innan också. :wink:
Barn under tre och en halv månad/fyra månader kan ”bekräftelseramsas” mer eller mindre sovande.
Man bekräftelseramsar dem!!

Jag sade ramsan precis när Tor höll på att somna precis som du skrev i ditt citat nedan! Mera i förbifarten som personliga husljud. Detta hör man i bakgrunden utanför dörren när man håller på att somna, med tonen som säger, precis så här mysigt är det när man sover och mamma VET precis vad hon gör.

Go Natti med sig, Sov så gott! Alltid x4!

Det är "pavlos hundar vi talar om här". Kan du den principen?

Han ringde i en klocka i "bakgrunden" NÄR hundarna åt. Och när han gjort detta under en tid så när han ringde i klockan började hundarna dräggla... Det triggade altså deras ÄT reflexer.
Samma sak gjorde jag med ramsan, jag sade den mera i bakgrunden när Tor somnade och den blev en "tingad reflex" och sen dess har jag faktiskt aldrig "kurat, minikurat, halvkurat, omkurat eller någonkurat" Tor. Jag har väl då kanske "bekräftelsekurat" honom kan man säga. Har vi någonsin problem med läggningar numera ser jag till att det är JAG som har sista ordet! ALLTID! Diskussion avslutad typ. 8)

Tror detta har varit en stor nyckel till att vi har haft oerhört "korta" och näst intill obefintliga fnurror på våra trådar. Och sen Tor blev diplomerad SS har han aldrig haft anledning att behöva erövra det igen. Jag har inte varit uppen 1 enda natt sen han var 6 mån. (förutom runt 23, då han när han varit sjuk eller haft tandproblem vaknat fått en alvedon och sen sovit vidare med en bekräftelse ramsa)
Tor 2006

paola@hellmalm.com

Hej TorsMamma :D

Tack så mycket för ditt meddelande.

Jag funderade länge på det klassiska schemat men kände att det inte passade min tröttis...men råkar du ha något förslag på hur ett sådant schema (alltså med klockslag) kan se ut? För att se hur långa vakenpassen kan bli. Det vore ju kanon att få 12 timmars natten, det skulle passa lilltjejen. Jag tänkte bara att hon brukar behöva sova mera under dagen...

Stort tack igen :thumbsup:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Paola!

Hur skulle du vilja att hennes dagar ser ut? Hon behöver ju ca 15,5 tim sömn/dygn. Vid 3 mån hade vi detta schema: 11,5 tim natt(med nattmål ca 04)-45 min-2,5 tim-45 min.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
paola@hellmalm.com

Hej,

Jo alltså, jag har tidigare skrivit om ett förslag jag har till min lilla dotter (kommer igen här):

0745-0930 Vaken (mål 1 0800)
0930-1100 Sova 1.5 t
1100-1315 Vaken (mål 2 1130)
1315-1445 Sova 1.5 t
1445-1715 Vaken (mål 3 1515)
1715-1800 Sova 45 m
1800-2000 Vaken (mål 4 1815 + kvällslurk 1930)
2000-0745 Sova 11 t 45 m (nattmål 0400)

Detta är baserat på tendenserna som min lilla tjej visat. Men jag har förstått att många använder 12-45-2-45 eller den som du Elle berättade om, och innan jag sätter igång med nya schemat skulle jag vilja se hur ett sådant schema som Elle och Torsmamma föreslår kan se ut i riktiga tider. För att se hur långa vakenperioderna blir och se om det kan passa min lilla tjej just nu. Hon är en riktigt tröttis som gillar långa sovpass och jag är inte säker på om hon är mogen för 2 stycken 45 min pass...men som sagt jag vill gärna utvärdera sådana schemor om ni råkar ha sådana någonstans.
Tack på förhand!
Elle

Inlägg av Elle »

Aha :wink: Här kommer exempel på hur några 3 mån schema kan se ut:

7.30 Godmorgon
8.00 Mål 1
9.30-10.15 Sova 45 min
11.30 Mål 2
12.30-15.00 Sova 2,5 tim
15.00 Mål 3
17.00-17.45 Sova 45 min
18.00 Mål 4
Bad och bus
19.30 Nattslurk
20.00 :sleep:
ca 04.00 Nattmål
TorsMamma skrev:**********
3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
paola@hellmalm.com

Hej på er,

Hoppas allt är bra med er. Emily tog emot det nya schemat med stor tacksamhet för någon vecka sedan. MEN! nu är min lilla som förbytt sedan ett par dagar tillbaka. Hon blir rädd i sina kända miljöer, gråter till synes för ingenting och sömnen är åt skogen. Vi har backat rejäl från vagning sedan några veckor och att vagna i skarvarna har vi inte behövt göra på länge, men nu när hon vaknar i skarvarna så är det vrålskrik sedan igår, typ ala -blir-röd-i-ansiktet-tappar-andan-stilen. Vagningen får tyst på henne inom 2 minuter men det pågår luren ut...det värsta är att hon gråter i minst en kvart till när vi väl tagit upp henne. Igår vid 22 tiden fick hon liksom en gråttack, vi tar aldrig upp henne utan lugnar på plats men det hjälpte inte. Vi tog upp henne men hon grät i armarna på oss ändå i 30 minuter. Vi la henne att sova sedan och ingen vagning behövdes men sov jätte oroligt resten av natten. Hon har också börjat visa rädsla för t ex mormor och farfar och om jag inte är i närheten så blir hon jätte orolig...

Stora saker har hänt, idag vände hon sig från rygg till mage! och hon griper skallran ordentligt nu och är medveten om det också! Jätte kul. Men jag och min man undrar, är hon i någon typ av intensiv utvecklingsperiod? Hon verkar känna sig otrygg och jätte rädd ofta nu. Samtidigt är hon jätte social och pratig och observant, mycket mer än förut. Vi har en trygg hemmiljö och har SM som en trygg grund att vila på, så att hon vet alltid vad som händer. Vi är inte ute en massa med henne utan promenerar 30 min dagligen och är sparsamma med aktiviteter som kan överstimulera henne. Hon har turen också att både mamma och pappa är hemma med henne.

Jag matar på med BM och använder TorsMammans nattmacka.

Är det någon som har erfarenhet av något som detta? Hur kan vi tackla det och hur länge varar det? Är det fråga om någon utvecklingsperiod?

Tack ska ni ha!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"