hjälp!! vaken 2.5h i sträck. tredje natten ikväll!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lotta K

hjälp!! vaken 2.5h i sträck. tredje natten ikväll!!

Inlägg av Lotta K »

hej.
har nu börjat genomföra kuren med tveksamt resultat. Min son är 8 mån och har fram till ca 6mån sovit fantastiskt bra men sedan hände något. HAn har alltid somnat själv utan krångel på kvällarna och slutade äta natt mål vid 5.5 mån.
Ett av problemen är att han bajsar på natten iblans tom 2 ggr. Ett annat är att han är vaken så länga är han vaknar. han har dessutom blivit förkyld och har nu efter andra natten 38.5 i temp vilket han inte hade när jag startade.

Natt 1 fortlöpte på detta sätt:
läggning 19.30, bökar lite men är ej ledsen, blir lite irriterad och får några påminnelser som sedan bekräftas. somnar 20.00
första uppvaket är 04.10. han har då bajsat igenom, byte av lakan kläder... en alvedon supp. JAg lägger honom tillrätta och ramsar ut han blir tyst och får en bekräftelseramsa och blir tyst. Sedan börjar han låta och gny fram till 06.20. Han blir inte riktigt ledsen förrän då.
JAG går in och lägger tillrätta, ramsar... Han blir arg, när jag går in på nytt har han troligtvis kräkts och får ett nytt lakan. läggs tillrätta och ramsar ut. han måste påminnas och bekräftas flera ggr. tillslut somnar han om 07.20. för att sedan väckas 07.30. en inte så lyckad natt.

natt 2 . Jag kände mig lite nervös då jag kände att ramnsan inte bet riktigt.

HAn somnade på 9 min utan krångel.
Vaknade sedan 00.00 nästan identiskt med förra natten, bajsar ... låter till 02.30 då han somnar om med ramsa och vaknar 06.20 och jollrar, han blir lite irriterad och bllir arg när han får ramsan, jag går in och lägger honom tillrätta, ramsar ut, han blir lite arg men somnar 06.46.

har tidigare kurat min äldste son. han reagerade kraftigare och svarade då bättre på ramsan. Vad ska jag göra?? om jag låter honom ligga och låta i 2 .5 timme väcker han storebror.
tacksam för hjälp!

mvh Lotta
    Lotta K

Inlägg av Lotta K »

tillägg.

under de två nätterna har jag höjt ena änden av sängen för att minska hostan men det som hänt är att han lagt sig åt motsatt håll och hanmat med huvudet i nedåtsluttande istället ( detta har gjort att jag andra natten gått in ganska ofta). måste även tillägga att febern har stigit under dagen, har nu över 39 grader. Ska jag avbryta kuren och börja om senare??
    MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Förutom att han har långa uppvak tycker jag det gått jättebra för er. Hur är det har lillen fått tänder? För detta att han bajsar på natten och att det går igenom (låter ju som löst diaré) får mig att tänka på min egen son då han fick sina tänder. Han var i och för sig bara 4 månader när de första 2 kom men sen gick det snabbt. När han var 7 månader hade han 8 tänder och hade varit konstant dålig i magen i 3 månader - då både tandsprickning och diarré slutade. Han hade också kring 4 månader börjat sova mycket oroligt från att ha sovit gott fram tills dess - det slutade tyvärr inte samtidigt som det andra... Nu är det ju så att kurade barn brukar lyckas sova igenom tandsprickningar men han är ju inte färdigkurad än så kanske är det det som stör honom. Bara en tanke.

Jag hade - eftersom uppvaken är så långa - gjort honom riktigt sömntung med buff och ramsa innan jag ramsat ut även denna tredje natt, men inte längre för verktygsträsket måste ju undvikas. Har du varit snabb i reaktionen de första två kvällarna? Buffat direkt vid första pip natt ett och gett ramsan direkt och vid varje pip oavsett ton andra natten? Det är ju först tredje natten som man ska avvakta och ge barnet chansen att somna om själv. Glöm inte att ge bekräftelsen när klagan avtar eller när han tystnar - det är då den sätter sig och den lille förknippar den med det lugna tillståndet. Bekräftelsen ska ges varje gång - även om man tycker att den bara sätter fart på köagan igen. Man ska inte ge sig förrän den får sista ordet.

Kram och lycka till
    Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
    MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Nej du ska inte avbryta kuren - han behöver sova nu när han är sjuk och det blir bara förvirrande för honom att nu sluta och sen börja igen. Ge alvedon och näsdroppar - i sängen. Personligen har jag skippat att höja huvudänden på sängen av exakt den anledningen du råkat ut för - nämligen att vår kille far runt i sömnen och ligger både kors och tvärs - så det får vara. Han hostar på - men sover vidare. Han är i och för sig färdigkurad...
    Kram igen
    TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Är han magsjuk, eller är mår han bra dagtid? Att han både bajsar igenom på natten, kräks och har feber låter ju inte helpiggt?

Och klart du kan gå in och vända honom rätt. Passa på när han sover så märker han inte mycket av det! En bra lösning när man vill titta till ett barn under kuren.
    I övrigt kan man gå in och om man set att det är grönt så lägger man bara tillrätta och går ut med ramsan, som om man själv valt att gå in.
    Attityden av självklarhet då med!
    TorpSara

Inlägg av TorpSara »

MissSoofi skrev:Nej du ska inte avbryta kuren - han behöver sova nu när han är sjuk och det blir bara förvirrande för honom att nu sluta och sen börja igen. Ge alvedon och näsdroppar - i sängen. Personligen har jag skippat att höja huvudänden på sängen av exakt den anledningen du råkat ut för - nämligen att vår kille far runt i sömnen och ligger både kors och tvärs - så det får vara. Han hostar på - men sover vidare. Han är i och för sig färdigkurad...
    Kram igen
    Jag håller med, du behöver inte avbryta, men du kan backa långsammare. Behöver man titta till ett sjukt barn så behöver man, det är ju inget att orda om. Bekräftelseramsan använder du ändå, och när han piggnat till så kan du backa det sista enligt natt tre.
    Lotta K

Inlägg av Lotta K »

hej och tack för svar!
    du har rätt i att han håller på att få tänder, 4 st på överkäken har bråkat med honom under ca 3 veckor och snart är alla framme, då hoppas jag på att det blev som för dig att bajsandet på natten slutar när tänderna är framme.

Jag tycker att jag har varit snabb och reagerat första natten, men att jag kanske natt två väntat lite eftrsom han inte vari ledsen.

Om jag har förstått rätt ska jag alltså inatt( 3:e naten), gå in och buffa på nytt direkt så att han blir trött, och sedan ramsa mig ut. och om han inte somnar upprepa detta. Ska jag sedan imorgon hoppas på att ramsan räcker ( det blir lite som att jag börjar om eller hur) Detta betyder då säkert också att jag denna tredje natt själv måste vara vaken hela natten.?

jag är jätteglad för svaren!!
    tack och kram Lotta
    Lotta K

Inlägg av Lotta K »

Du har rätt i att han inte är pigg, det är en rejäl förkylning med hosta feber och snor som har tilltagit under dagen( Som storebrors dagis generöst delat med sig av), troligtvis kräks han av snor och slem,( detta har bara skett under natten) har har även varigt väldigt hängig idag.

Problemet med bajseriet är att han vekar ha ställt in sig på att bara bajsa på natten och då med råge!! ( detta har hållit på några veckor)

kram lotta
    TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bajseriet ger sig tids nog. Jag håller en peng på tänder. Vi hade helt katastrofala nattblöjor hela julen, föranledda av fyra kindtänder... :roll: Det är ett ilsket bajs, så smörj noga. Jag tyckte att det frätte på några sekunder...
    Lotta K

Inlägg av Lotta K »

Om jag har förstått rätt ska jag alltså inatt( 3:e naten), gå in och buffa på nytt direkt så att han blir trött, och sedan ramsa mig ut. och om han inte somnar upprepa detta. Ska jag sedan imorgon hoppas på att ramsan räcker ( det blir lite som att jag börjar om eller hur) Detta betyder då säkert också att jag denna tredje natt själv måste vara vaken hela natten.?

jag är jätteglad för svaren!!
    tack och kram Lotta
    MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

ja jag hade gjort så - då blir det ju också aoutomatiskt så att du kan hålla lite koll hans tillstånd (feber/bajs/kräk...) och sen imorgon natt haft ramsan beredd. Sov du, bara du snabbt och då menar jag snabbt vaknar och kommer till lillen direkt.
    Kram och lycka till!
    Lotta K

Inlägg av Lotta K »

Lillens lillstånd igår försämrades med 40 grader trots alvedon, så vi fick åka in. Ett elakt virus som enligt läkaren borde dra sig tillbaka inom 2 dygn, annars nytt besök.
    MIn man tog natten och gjorde som du sa vilket fungerade utmärkt. Lillen vaknade ofta men somnade om snabbt efter att buffats till trötthet (vilket gick ganska fort.)

Funderingar inför kvällen; Om febern håller i sig är det läge att "stanna lite" på senaste natten "aktivitet" och gå vidare när tillståndet förbättrats, med andra ord skynda långsamt?

måste bara säga att detta forum är fantastiskt, tack för all hjälp!!
    Lotta K

Inlägg av Lotta K »

Lillens lillstånd igår försämrades med 40 grader trots alvedon, så vi fick åka in. Ett elakt virus som enligt läkaren borde dra sig tillbaka inom 2 dygn, annars nytt besök.
    MIn man tog natten och gjorde som du sa vilket fungerade utmärkt. Lillen vaknade ofta men somnade om snabbt efter att buffats till trötthet (vilket gick ganska fort.)

Funderingar inför kvällen; Om febern håller i sig är det läge att "stanna lite" på senaste natten "aktivitet" och gå vidare när tillståndet förbättrats, med andra ord skynda långsamt?

måste bara säga att detta forum är fantastiskt, tack för all hjälp!!
    miar70
    Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lotta K skrev: Funderingar inför kvällen; Om febern håller i sig är det läge att "stanna lite" på senaste natten "aktivitet" och gå vidare när tillståndet förbättrats, med andra ord skynda långsamt?
    Klokt tänkt!

Och tänk på att förebygga så gott det går med alvedon, frisk luft, höjd huvudände osv...

Krya på sig nu lillen :heart:
    :heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
    miar70
    Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ett litet ps Lotta :wink:

Det är jättebra om du skriver in gossens födelsedata i signaturen så är det så mycket lättare för oss som vill hjälpa, då ser vi direkt hur gammal han är!

Det gör du genom att gå in på "profil" här ovanför och fyll i de data du vill ha med.

Kram!
    :heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
    Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"