kräkningar

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
jennymaria

kräkningar

Inlägg av jennymaria »

Sonen som precis blivit tre månader har tidigare kräkts i samband med amning någon gång i veckan. De senaste 2-3 dagarna har han kräkts flera gånger per dag. Ibland ganska mycket överskottsmjölk, ibland kräk.

Är det normalt att förvandlas till en kräkbebis när man hunnit bli tre månader? Om inte - vad kan det i så fall vara?
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard förvandlades till kräkbebis vid två månader. Och sen höll det på i ett drygt år... :roll: Jag tror att det blir svårare för magen att hålla kvar allt när de blir större och äter mer och snabbare, men det är bara min spekulation.

Håll ett öga på riktiga kaskadkräkningar (fulla mål på 2 dl). Magmunsförträngning kan debutera senare hos små magsovare.
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Hmmmm... så då kanske jag har fått en kräkbebis nu. Men då behöver jag i alla fall inte oroa mig, för det har absolut inte varit några deciliter som kommit upp. Tack!

Om det inte går över måste jag lära mig att hantera en kräkbebis, så att hela ryggen och golvet/soffan/sängen inte blir blött varenda gång :) :roll:
En solstråle okt-05
Aurum

Inlägg av Aurum »

Min pojk har också precis börjat med detta otyg! Trodde tvärtom att eventuella kräkningar skulle upphöra vid tre månader, istället börjar de?! Det är skitjobbigt med så mycket tvätt förstås men mest oroar jag mig för hur mycket han får i sig. Det är svårt att ge honom mat, mat och mera mat :cry: Har faktiskt slutat med påfyllningen då det bara kommer upp igen och hoppas att kräkningarna slutar snart så jag kan börja truga igen. Min bvc-sköterska hade inget svar på varför det blivit så här, men en kompis till mig gick igenom samma sak med sin son och där gick det över rätt snart.

jennymaria: Hur matar du?
Mor till solstrålen Frank 080719
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Vet inte om jag tolkar din fråga rätt - hojta om det blev goddag yxskaft :D

Jag ammar och är noga med raparna. För oss gick problemet nästan över efter några dagar, nu är det bara om raparna vägrat komma som han kräks. Han kan ibland pausa ganska ofta när han äter och då passar jag på att slänga upp honom på axeln, så att det inte blir så mycket luft som ska ut samtidigt sen. Jag blir lika förvånad varje gång han kräks, vilket nog är ett tecken på att det inte är ett problem längre :D .

Numera fyller jag inte på från bröst ett innan jag går över på bröst två. Om jag försöker med det tröttnar han på att äta - blir distraherad. Så det blir ingen påfyllning här heller.

Hoppas att det även för er är något övergående.
En solstråle okt-05
Aurum

Inlägg av Aurum »

Sent omsider - tack för svar! :)
Det var skönt att läsa att det var nåt som gick över för er, och så var det även för min pojk. Himla lustigt.
Det kommer fortfarande lite kaskader men det får man räkna med!
Mor till solstrålen Frank 080719
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"