Ni som har haft andningslarm, och vars barn nu är över året!

Medlemmarnas egna undersökningar

Hur många gånger har ditt andningslarm larmat?

Aldrig
18
90%
1 gång
0
Inga röster
2 gånger
0
Inga röster
3 gånger
0
Inga röster
4 gånger
2
10%
 
Antal röster: 20

Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Ni som har haft andningslarm, och vars barn nu är över året!

Inlägg av Sara76 »

Eftersom jag lovat att bedriva lite ovetenskaplig forskning på området skapar jag en poll här. Jag behöver nämligen veta hur (o)vanligt det är att larmet går, och då det enligt larm-expertisen uppskattningsvis är endast ca 1.5% av alla barn i Sverige som har larm, gissar jag att en betydande andel av deras föräldrar vistas här :wink:

Om ni sökt hjälp inom sjukvården på grund av larmet vill jag gärna få veta det.
Ni som röstar på "Fler än 4 gånger" får gärna skriva om ni tror det var falskt larm eller inte.

Tack för hjälpen :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Ni som har haft andningslarm, och vars barn nu är över å

Inlägg av annawahlgren »

Sara76 skrev: Om ni sökt hjälp inom sjukvården på grund av larmet vill jag gärna få veta det.
:D Hur menar du då :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Hej anna :D

Jag behöver bland annat utreda varför sjukvården avråder från användning av larmet, och jobbar då utifrån olika teser. En teori är att kostnaden för landstingen skulle öka om användningen av andningslarm blev utbredd, eftersom föräldrar på grund av falsk (eller äkta, får vi ju aldrig veta!)larm sökte läkarhjälp för sina barn.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Det äldsta - om man säger så - dokumenterade fallet av SIDS inträffade i Australien, där en 1,5-åring avled (utan larm, behöver kanske inte tilläggas).

Själv använder jag larmet upp till 11 månader. Men det är ju möjigen för att jag är en smula extra hysterisk eftersom det handlar om andras barn - andningslarm fanns inte på min tid. Dvs när mina egna barn var små. Så det var ett evigt rännande och petande i deras små handflator för att få reflexer av liv till svar :shock:

Normalt, om man vågar sig på detta icke vetenskapligt underbyggda uttryck, är andningsautomatiken pålitlig vid ca sex månaders ålder.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Sara76 skrev: Jag behöver bland annat utreda varför sjukvården avråder från användning av larmet.
:D Se månadens krönika :wink:

Och vidare i tråden om andningslarm som du sa att du inte följt.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Tack :D

Jo, själva grejjen med SIDS, är ju att man egentligen inte VET varför barnen slutar andas... Så säker kan man ju aldrig vara...

Vad det gäller mig själv, så har jag låtit båda mina barn sova på mage. då jag fick min dotter fanns inte andningslarm vad jag vet, och visste då, men hon sov ju dåligt på rygg! Alltså fick hon sova på mage ändå, men orolig var jag, påverkad som jag var av all skräckpropaganda.

Därför finner jag det så underligt att sjukvården avråder från larm, nu när barnen kan få sova gott OCH säkert, och vi föräldrar kan få sova i trygg förvissning om att vi hör om det hemska händer!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Jag skrev 0 gånger då det enbart larmat av 2 anledningar,

1. jag glömt stänga av det när jag plockat upp Tor.

2. Tor krypit av plattan vid något tillfälle.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Anna

Jag är bara så trött på att vissa inte förstår detta med omvänd bevisbörda... Jag vill själv gärna ha underbyggd (självbyggd) argumentation FÖR larm, oavsett sovställning. Det är för mig obegripligt, för att inte säga sorgligt, att så få skaffar larm till sina små.
Själv skulle jag få svårt att förlåta mig om ett barn i min umgängeskrets dog bara för att jag inte haft kunskap nog att argumentera för larm på ett sätt så dess föräldrar skaffat ett! Det är förövrigt ytterligare en svårbegriplig sak, detta motstånd även föräldrar känner :?
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jag är också med i undersökningen, och har svarat som TorsMamma eftersom de 3 gånger det larmat varit när jag glömt stänga av, och när Flisan började krypa runt och jag inte ännu lagt i andra plattan. Den har aldrig skrämselvarnat, mao.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Tur att ni förstått detta trots min miss :o

Menar absolut inte de gånger glömskan varit i farten!
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hejsan!

Intressant poll. Bra initiativ, Sara76. För oss har larmet gått när vi glömt stänga av det (många gånger...) vilket ju är en tydlig indikator på att det faktiskt registrerar rörelser hos barnet, men också när knodden legat och sparkat rytmiskt med benen (som när en torktumlare står nära och ger rytmiska rörelser). Vi slutade använda larmet när detta började hända varje kväll (han var 7-8 månader).

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Nemita/Ewa

Hej :D
Vilket larm har ni?
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Angelcare, heter det väl. Det är samma funktion på alla larm tror jag, dvs att rytmiska rörelser ska utlösa larmet för att varna föräldrarna att någonting annat än barnet (som normalt inte rör sig rytmiskt, utom Rufus då... :roll: ) ger intryck av rörelse. Det skulle i sin tur kunna bero på tex en torktumlare på andra sidan väggen, och rörelsen från den kan då dölja att barnet slutar röra på sig (därav varningen). Men detta kanske du känner till. :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Sara76 skrev:Själv skulle jag få svårt att förlåta mig om ett barn i min umgängeskrets dog bara för att jag inte haft kunskap nog att argumentera för larm på ett sätt så dess föräldrar skaffat ett! Det är förövrigt ytterligare en svårbegriplig sak, detta motstånd även föräldrar känner :?
:D En familj i en barnens bekantskapskrets fick ett litet tredje barn och jag "gav" dem ett larm, dvs hyrde ett åt dem för ett halvår. Detta var för elva år sedan, när andningslarmet på allvar hade börjat sprida sig utanför sjukhusen, tillgängligt för vanligt folk.

Någon tid senare träffade jag mamman i familjen som förklarade att hon gjorde sig samvete för att hon inte använde larmet. Det låg ouppackat. "Vi har ju barnen i vår säng", sa hon, "den lilla också. Så vi behöver inget larm." Jag blev bara perplex. Det var första gången jag öga mot öga konfronterades med denna underliga missuppfattning att samsovning på något vis skulle garantera icke-PSD, om man så får säga.

Två veckor senare ringde mig samma mamma alldeles förstörd. Hennes granne, som fått sitt lilla barn någon vecka efter det att deras egen lilla fötts, hade mist sitt barn. Man hade varit på bvc samma dag - allt var så bra, så bra. Nu höll man som bäst på att planera för dop. På natten dog den lille pojken. På morgonen låg han kall mellan sina föräldrar i sängen.

"Och där låg larmet ouppackat vägg i vägg", sa mamman. "Larmet som kunde räddat livet på honom. Jag kommer aldrig mer att våga se dem i ögonen. Inte mig själv heller."
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

"Vi har ju barnen i vår säng", sa hon, "den lilla också. Så vi behöver inget larm."
Jo, jag har också fått liknande kommentarer... Här är några andra;
-"Det är ändå så ovanligt med PSD" (Trots att personen i fråga just berättat för mig hur hon knappt kan sova då hennes lilla sover för att hon är så rädd för just PSD)
-"Kanske skulle jag skaffa ett, men jag blir nog bara MER orolig av alla falsklarm" (personligen anser jag inte att det handlar om föräldrarnas trygghet EGENTLIGEN, den är bara en bonus! Vad det handlar om är att rädda människoliv! Förrutom att det är så ovanligt med just falsk-larm :? )
-"Är det inte krångligt?" (Detta då menat som en retorisk fråga)

Och vad jag än svarar, så finns motståndet där :(
Kanske har det en del att göra med att jag lägger min unge på mage, även om magläget inte har något med larmet att göra :?: Men vad 17, MIN unge är ju den enda ungen jag känner som SOVER på natten. Att så få undrar VARFÖR :shock: :?:

Att hänvisa till dig, Anna, då det gäller information angående larm, sömn och annat fungerar inte på alla, om man säger så :roll: Säger man "Anna Wahlgren" så blir det lätt full orkan :wink: Kul om man har långtråkigt i och för sig, då kan man även nämna att V ska få vara hemma så länge han behöver och att dagis är rent skadligt för de barn som just fyllt året :lol: :wink:
Dess värre är det bara sorgligt för de små barnen. Som i allra högsta grad behöver sin tales"man"(kvinna) :(

De som blir intresserade vill inte säga det öppet, utan upp det med mig lite senare, i skymundan :?
Tyvärr vänds de flesta kappor efter vinden, och vinden för dagen heter BVC, föräldrautbildning och 5mm :cry:

Om jag däremot kan hänvisa till egenmäktigt införskaffade kunskaper blir det lite annat... även om dessa är bristfälliga 8)

Hursom; Starkaste oxen får dra tyngsta lasset, men även husmusen ska dra sitt strå till stacken :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Polls"