Lösa morgonstrul

Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Kort rapport: Liten vaknade 6.22, låg och småskrattade för sig själv tills jag väckte 6.30 :lol: :lol: :lol:
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt!! :sleep: :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Nu skulle jag väl egentligen vara i kurforum för ´äldre barn men jag håller mig till den här tråden....

Med lilleman går allt jättebra! Han kan fortfarande ha 1-2 uppvak på morgontimmarna men somnar om på ramsan. Aptiten har ökat och han åt under dagen igår så han bara kväljde åt flaskan när det var dags för kvällsslurk :lol: Och min underbara GLADA kille är tillbaka! Han har varit riktigt gnällig några veckor och inget har varit bra. Nu är han "bara" sur för att han inte kommer nån vart med krypningen!

Men storebrors morgon var INTE kul... Vi tänkte ju att vi försöker få ordning på nätterna i samband med vintertidsomställningen. Kur kanske är fel ord men pappa ska hädanefter sova med MIG och väckarklockan ska väcka 6.30.
Ett uppvak nån gång mitt i natten (trött så jag vet inte vilken tid). Jag gick genast in, lade ner, han babblade på men jag sa bara att det är natt, vi ska sova tills klockan ringer och sen ramsade jag ut. Han somnade genast om!
Men så vaknade han igen kl. 5 (då pratar vi förstås vintertid) och sur var han. Samma visa, in genast, lägga ner och ramsa ut. Sen inget mer.... Och sur var han! Efter ett tag lugnade han sig men tjattrade på. En lååååååång ramsa som pågick till väckningen, pappan och jag låg och fnittrade i kuddarna, när han tjattrade "pappa Niclas kom hit, snääääälla pappa Niclas, kom hit till MIN säng, snäääälla pappa Niclas, kom hit" osv osv oavbrutet. Och så helt plötsligt "du ä' ELAK!" och så paus......sen: "snäääälla pappa niclas, du ä' inte elak" :lol: Så gulligt så det finns inte :heart: Han fick en ramsa till nångång mellan 5-6 men det var allt. Sen fick faktiskt väckarklockan väcka lite tidigare än tänkt men i alla fall så var det tyst inne hos honom precis när den ringde och han blev överlycklig när vi "väckte".

Nu har han då varit vaken sedan 5 så vi lär ju få en lattjo förmiddag
:D :evil: men så får det bli! Nu bygger han i alla fall garderober med pappan!

Synpunkter? Vad gjorde jag rätt och vad gjorde jag fel? Inatt tänkte jag då backa och bara ramsa, ingen trafik....
Elle

Inlägg av Elle »

Hur går det?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Det går ganska bra! Lilleman sover sina 12 timmar...eller nåja, jag kan nog höra honom surra på ibland men han somnar alltid om även om det ibland bara är en kvart före morgonen. Nån gång har jag serverat en ramsa men oftast fixar han det på egen hand.

Storebror då. Ja det gick ju riktigt bra att sova utan pappa oxå! Men det har ändå varit 1 uppvak/natt. Oftast framåt morgontimmarna och ganska svårt för honom att somna om, men några morgnar har han faktiskt vaknat av väckarklockan! Nu i helgen har dock blivit sjuk med en hemsk hosta så det har varit lite struligare, men det löser sig bara han blir frisk. Däremot är han ingen vintertidskille. Han är toktrött efter kl. 18 och vaknar ju oxå gärna tidigt....
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Härligt att ni ser så fina resultat! Trägen vinner :wink: Storebror kommer att finna sig i vintertiden, det tar bara ett tag :D Hosta är inte alls kul, en tesked honung brukar hjälpa. Effektivare än hostmedicin som bara gör det värre egentligen!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

En fråga om hur jag ska använda ramsan på morgonkvisten! Storebror är som sagt fortfarande inställd på sommartid och vaknar gärna vid 5.30 =mamma & pappa är jättetrötta :sleep: När han vaknar är han bara pigg och vill upp, inte arg eller ledsen (jo, till slut blir han förstås sur...) Men han ligger och ropar från sängen i en konstant ramsa (som jag berättade i ett tidigare inlägg). "pappa, det är morgon, PAPPA, nu ska vi gå ner, gomorron, KOM NU!!" Ramsan tar aldrig slut, och heller aldrig paus! Och det kan hålla på i en timma om vi inte tröttnar och går upp med honom :oops: Vad gör vi, ska vi ramsa fast han inte är ledsen eller arg? Eller bara låta honom ligga och hojta? Det är inte så kul för övriga familjen att lyssna på och lillebror vaknar oftast av skriket även om han somnar om efter ett tag (men uppvaket märks på förmiddagen för han är TRÖTT till första luren).

Borde jag korta lunchluren till 45? Hans natt är tänkt att vara 19-6,30...
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Jag tycker ni kan ge honom en pangramsa omedelbart när han vaknar på morgonen. Då slipper han ju liksom fråga om det är morgon eller inte! Sedan låtsas ni bara som ingenting tills väckarklockan ringer. Hade ni förresten en sådan? Om inte så är detta ett solklart "införa väckarklocka"-fall! :lol:

Han är alltså 2,5 år nu? Låt honom ha 1,5 på dagen ännu tycker jag. Han behöver nog 13 timmar sömn.
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Väckarklocka har vi :lol: Ja, då är det bara att lyssna vidare :roll:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

Ååååh, detta är bekant :lol: . Jag hade kortat luren... Alternativt börjat erbjuda musiksaga i sängen (eller film i soffan om det passar bättre), så att han kan sova vid behov. Om du kan klocka 45 minuter är ju det bra. Om inte föreslår jag 1 timmes vila. Det är en trixig tid ett tag framöver, ibland behöver dom sömnen, ibland inte. Ni kan alltid lägga en halvtimme tidigare på kvällen, han verkar ju föredra det :sleep: :thumbsup: .

/P
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ja det är trixigt. Han sover gärna 2 timmar om han får! På dagis måste de alltid väcka, hemma kan det IBLAND bli bara en timma men oftast sover han tills jag väcker...
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Precis så hade vi det när Agnes började sluta sova på dagen. Vi väckte alltid, inget som helst strul på dagen. Men tidiga mornar. Ugha.

/P
Lua

Inlägg av Lua »

Samma här! Jag skulle korta luren jag. Allis har nästan helt slutat sova middag, det är ytterst sällan hon somnar. Hon vilar antingen i sängen med saga eller i soffan till en film. Men hon sover däremot gärna 12,5-13 timmar natt :wink:

Kram Lua. :heart:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Ja du måste gå på känsla. Det varierar ganska mycket i den där åldern från barn till barn. Min Saga 3,5 år sover nästan varje dag, och jag försöker alltid väcka henne efter 1,5 timmar. Men ibland är det stört omöjligt. Väckningen kan ta 30 minuter ibland. Låter jag henne vara sover hon lugnt 2,5 timmar. Och vi har ALDRIG problem med tidiga morgnar!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Åååh. Om du anar vad avis :mrgreen: jag blir på din berättelse, Sagalinda. Så vill jag också ha det! Men Agnes är inte sån (vi kämpar fortfarande med hennes sömntimmar). Olle däremot är en trötter och det gör det hela enklare.

/P
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"