Hur hantera detta?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Bustrollets Mamma
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 13 dec 2004, 12:54
Ort: G?teborg

Hur hantera detta?

Inlägg av Bustrollets Mamma »

Hej! Jag har en urgo flicka på två år och åtta månader.
Hon är kurad enligt SHN och sover gott om natten numera, till skillnad från förr... 8)
Men nu har jag en fråga:
Min dotter uttrycker sig nästan alltid när hon vill något, med en väldigt missnöjd ton och ett gnälligt sätt att prata. Det kan vara att hon bara ser något skoj hon vill göra och så skall hon meddela mig det: Till exempel om vi är på en lekplats och hon leker för fulla muggar:
"Mamma jag vill gunga där" (pekar på en gunga)
När hon säger det låter hon som ett barn brukar låta när man sagt nej till det tio gånger redan. :shock:
Det verkar som om hon liksom bara vant sig vid att prata så.
Jag har kommit att börja föreslå ett annat sätt att säga saker på. T.ex. när hon sitter vid matbordet och vill ha brödet:
"Mamma jag vill ha bröööödeeeeeeeeeeeeet" med oerhört gnälligt uttryck.
Jag har sagt att hon kan säga det på ett annat sätt och gett förslag.
Omedelbart "stänger hon av" gnälltonen och pratar helt vanligt.
Nu känns det som att vi hamnat i en ond cirkel där hon först uttrycker sig sådär, och jag sedan påminner henne och hon ändrar sig. :cry:
Det känns:
1. som att jag liksom tar ifrån henne möjligheten att själv på impuls uttrycka sig på ett annat sätt eftersom jag alltid "är på henne" när det sker och ger alternativ. Känns som att jag behöver "backa" som i SHN liksom...
2. som att hon på ett negativt sätt blir medveten om olika sätt att uttrycka sig och att det mer blir "teater" än äkta.
Nu behöver jag lite hederlig Anna Wahlgren taktik här!!!! :wink:
Vad tycker ni att jag skall göra? Hur skall jag handskas med detta på ett sunt och bra sätt?? :?:
Svårt att förklara här märker jag. Men jag får väl utveckla mer vid behov.
Ensamst?ende mamma till flicka f?dd 021114.
Startade kuren 14/10-04.
TV? TUFFA M?NADER tog det att n? fram till m?let...
Sol
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 29 mar 2005, 23:39

Inlägg av Sol »

Hej !

Jag har en liten tjej som är född i april-02, hon var också en aning gnällig för ca ett halvår sedan, precis såsom du beskriver. Jag vet inte om jag gjorde nåt mer än bara ignonerade det hela, kommenterade väl nångång att hon får prata ordentligt när hon vill något, men kan inte komma ihåg nåt mer än att det var väldigt gnälligt en viss period. Det gick iallafall över av sig själv, men jag hoppas att nån kommer in med något bra tips om hur man ska göra, för vi är nog inte de enda som haft/har det såhär med våra gullungar !
Bustrollets Mamma
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 13 dec 2004, 12:54
Ort: G?teborg

Ok...

Inlägg av Bustrollets Mamma »

Tack för ditt svar. Alltid skönt att höra att man inte är ensam! :)
Min dotter tycks inte riktigt ha en period, utan har liksom varit så här så länge jag kan minnas. Skillnaden är väl att hon ju nu kan prata mer och mer och därmed nyansera sig.
Till och med när hon var bäbis tycktes hon liksom jollra på gnäll!
Jag har videofilmer där hon till och med LER och gnäller samtidigt.
Det är som att det blivit en stor del av hennes kommunikations sätt. Hon har liksom hakat upp sig.
Nu när hon är större har jag kunnat ge alternativ och så. Nu är hon ju lite mer medveten. Men samtidigt är jag lite rädd att det är just det hon blir mer och mer, medveten alltså. Klurigt.... :wink:
Ensamst?ende mamma till flicka f?dd 021114.
Startade kuren 14/10-04.
TV? TUFFA M?NADER tog det att n? fram till m?let...
Bustrollets Mamma
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 13 dec 2004, 12:54
Ort: G?teborg

snälla?

Inlägg av Bustrollets Mamma »

Finns det ingen alls som har några tankar eller tips?
Hoppas... :cry:
Ensamst?ende mamma till flicka f?dd 021114.
Startade kuren 14/10-04.
TV? TUFFA M?NADER tog det att n? fram till m?let...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm för fina nätter :D Vilken fröjd för er alla :D :P

Folk (små barn m fl m fl) kan "fastna" i de tristaste saker. Man måste helt radikalt bryta mönstret (och inse sig skyldig till det :roll: ) :D

Så ge henne en liten "kur". Du "hör" helt enkelt inte när hon gnäller. Du är absolut stendöv. Du pratar gärna på för dig själv om allt möjligt och är vansinnigt upptagen med vad det nu är (kan låtsas vara) men du HÖR bara inte. Barnet måste då försöka med andra sätt att påkalla din uppmärksamhet. Kanske mera gnälligt, kanske skrikande, kanske gud-vet-vad. Du ser då helt överrumplad ut, kläcker ur dig det magiska OJ DÅ och förklarar lite urskuldande att "Jag HÖR ju inte när folk gnäller! Vad sa du? Kan du säga det vanligt, tror du?" Väldigt coolt. rakt av, inte särskilt engagerat. Men när barnet sedan pratar "vanligt", lyssnar du älskvärt och vänligt och blir vansinnigt entusiastisk.

Det behövs alltså inga förklaringar, förmaningar eller långrandiga utläggningar (som möjligen kan vara skuldbeläggande) här, utan bara en lite lagom tankspridd notering: "OJ DÅ, sa du något? Kan du prata vanligt tror du? Jag HÖR mycket bättre då."

Lilla älsklingen ska "bara" snappa att man kommunicerar mera framgångsrikt på ett trevligare sätt. Det är ditt svar på hennes sätt att uttrycka sig som är så underbart och enkelt avgörande :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bustrollets Mamma
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 13 dec 2004, 12:54
Ort: G?teborg

Tack snälla Anna

Inlägg av Bustrollets Mamma »

...för ditt svar! Känns som alltid skönt att ha dig i ryggen när man stapplar fram längs den brokiga föräldrastigen... :wink:
Tror du att det går att göra så som du beskriver utan att medvetandegöra henne allt för mycket på ett negativt sätt om hur hon pratar/skall prata?
:?
För det är mycket det som jag blivit orolig för när jag funderat de senaste dagarna kring detta. Jag märker ju att hon mer och mer "agerar" trevlig istället för att spontant prata vanligt :shock:
Vill ju att hon skall få chans att vara den goa och sunda lilla tjej hon är! Inte förlora sig i olika sätt att nyansera sin medfödda spontanitet!
Uppenbarligen har det sätt jag hanterat detta på innan inte direkt främjat hennes spontanitet utan snarare medvetandegjort henne på ett negativt sätt om olika sätt att uttrycka sig. Så nu vill jag verkligen vända skutan! :D
Ensamst?ende mamma till flicka f?dd 021114.
Startade kuren 14/10-04.
TV? TUFFA M?NADER tog det att n? fram till m?let...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Att gnälla sig fram genom tillvaron är inget tecken på "medfödd spontanitet" :!: Och att "agera" trevlig är inget fel (vem gör inte det :?: :!: ) Poängen med "oj då" är just att du INTE medvetandegör i stor stil utan betraktar det inte av någon särskilt uppskattade gnällandet som en liten olyckshändelse, som du finkänsligt förbiser.

Psykologisera inte ihjäl dig nu :evil: Lilla älsklingen ska bara av erfarenhet inse att det lönar sig bättre, dvs man får trevligare svar och trevligare bemötande, om man slutar gnälla och pratar som folk :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bustrollets Mamma
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 13 dec 2004, 12:54
Ort: G?teborg

Ok

Inlägg av Bustrollets Mamma »

Okej :lol:
Nej du har såklart rätt, jag är en mästare på att psykologisera ihjäl mig :lol:
Har startat "kuren" i morse och tagit mitt "Wahlgrenförnuft" till fånga :!:
Såg hur det riktigt blixtrade till i dotterns ögon när hon fick det där bemötandet :lol: Blev själv helt full i skratt för det syntes så väl på henne att hon märkte att jag bytt taktik och att hon gillade det på nåt sätt *hihi*
Tack Anna!
Kram :!:
Ensamst?ende mamma till flicka f?dd 021114.
Startade kuren 14/10-04.
TV? TUFFA M?NADER tog det att n? fram till m?let...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där ja, härliga tider, strålande tider :lol:

Och som sagt - lite humor är aldrig förbjudet :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Tack för inspirationen... Har en 3,5-åring som kommit in i ömklighetsgnäll och ilsketgnäll sedan en vecka tillbaka... Men sedan igår så "hör" jag inte heller :roll: och tänk så lätt det är att ändra på en situation genom att byta förhållningssätt! :D
Bustrollets Mamma
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 13 dec 2004, 12:54
Ort: G?teborg

Oj

Inlägg av Bustrollets Mamma »

Tänk att jag kunde vara med och inspirera självaste Mammut Maria! :wink:
*stolt* :lol: 8)
Kram!
Ensamst?ende mamma till flicka f?dd 021114.
Startade kuren 14/10-04.
TV? TUFFA M?NADER tog det att n? fram till m?let...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det kan du absolut! Även en klok :roll: gammal Mammut behöver inspireras ibland :wink: :lol: !
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"