Nu ska trean sova!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ajmaja

Nu ska trean sova!

Inlägg av ajmaja »

Hej! Har varit här o tjuvläst ett tag :) . Oxå gjort ett försök att kura men fick tyvär avbryta redan första natten då min andra dotter va tvungen att åka till akuten o vi blev kvar på lasarettet 3 dar. Men jag har bestämt mig att ta tag i det igen! Inte satt datum än, men kanske redan i helgen.
Lillan som ska kuras e 6 månader. Tycker buffning e svårt så jag tänkte vagna henne både dag o kväll. Då jag e ute o går ofta för att hämta större barn på dagis o skola passar de oxå bättre.
Mina andra barn e 2 1/2 o 6år och har alla varit jobbiga när de gäller nattning o sovandet. Men nu ska de börjas med den lilla!
Kommer säkert på många frågor under resans gång som jag tänkte ställa här!
M.v.h en trött mamma
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Välkommen ajmaja! :wink:

Grattis till beslutet att lära dina barn sova gott. Det kommer gå galant!

Det viktigaste är att du läser på och VET vad du gör. Vagning eller buff, det spelar ingen roll. Huvusaken är att du är säker på det du gör!

Vi finns här om du får funderingar!

Lycka till!
Kram :wink:
ajmaja

Hur länge ska man vagna?

Inlägg av ajmaja »

Brukar vagna lillan till söms både kväll o dag. i bland tills hon somnar helt o i bland bara lite Ska man bara vagna tills hon slutat skrika eller ska hon va helt tyst men ändå vaken?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej ajmaja och välkommen! :D

Berätta lite mer om vad som hände under den första kurnatten och hur hon har sovit sedan dess. Kanske är ni inte alls på natt 1 när ni kör igen. Jag hade övervägt spjälsängen ändå till natten, just för att det ju är där hon ska sova sedan och det ändå är en hyfsat gammal dam. Dagslurarna kan du i vilket fall som helst ha i vagnen.

MEN! Inte vagna till sömns! Utan kort, effektiv vagning och gå med ramsan är det som gäller! :wink:
ajmaja

Om första natten

Inlägg av ajmaja »

Hade faktiskt en riktig kurare här första natten :) , men då jag fick åka i väg mitt i natten fick jag inte in så mycket. Lillan somna ganska bra på kvällen o sovfrån 19.20 till 23.48. Sen höll hon på nån timme o precis efter det fick jag lov o åka iväg. Men kuraren stannade o tog hand om henne.vakna 02.28 o höll på 10 minuter. sov sedan en timme. Höll på ca.20 minuter. sov sedan en timme till. Vaken en sväng vid 5. Sov sedan till glad morgon 6.25. Har planerad natt 19.15-6.30.
Första nätterna efter kurnatten sov hon bättre tyckte jag. Vakna vid 23 o fick mat o sen vid 5. Då jag blev inlagd med min större dotter va de lite svårt att fortsätta kuren. Kurnatten va förra helgen lö-sö.
Nu e hon helt hopplös på nätterna! Sover till 22-23 sen kan hon vakna en gång i timmen o vid 5-6 e de omöjligt att få henne o somna om.
Jag e totalt helt slut o min man tycker jag e sur hela tiden, men de e väl inte så konstigt.....
Hade så svårt att få buffningen o fungera tränade på kvällen men fick inte till de. Vagna däremot tycker jag e smidigt! Har ingen stor tjej så nog får hon plats i vagnen lite till.
Har troligtvis en utlandsresa på G med mina föräldar i början på december. Skulle va underbart o ha en lättsövd liten tjej med då!!!
barn nummer fyra ska sova
ajmaja

Sover bara sämre o sämre....

Inlägg av ajmaja »

Blir bara jobbigare o jobbigare nätter här......... i natt vakna hon redan vid 22 sen har hon gnällt o bökat o hängt i mina tuttar. Är helt snurrig! vill bara ZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej ajamaja :!:

Jag tycker du ska kura tösen, på riktigt.
Inga nattmål, inget lyfta-upp-ur-sängen.
Hon behöver få sova hela nätterna, det kan hon inte göra om hon "hänger dig i tutten"!
Hon kurar sig inte själv :wink: så det är nog bara att läsa på och kavla upp ärmarna!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ajmaja

I kväll sätter jag i gång!

Inlägg av ajmaja »

Nu har jag bestämt mig! Jag börjar i kväll! Känns som om de aldrig blir nått bra läge annars o jag behöver sova ordentligt snart, annars vet jag inte va.....
Kan bara inte bestämma mig för vagning eller buff? Men njag har lite tid kvar o bestämma oträna. Läggning kl.19.15!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Aha! En kurare från Dalarna!? Då har jag mina aningar om en viss kompis... :wink: :D

All lycka till nu. Jag röstar på buffen för att just etablera sängen och hela nattkonceptet, men du bestämmer...

Vi finns här!

Kram Tinis
ajmaja

Jag gjorde det!!!

Inlägg av ajmaja »

Så lite sömn o ändå känner jag mig pigg! :D Kan de bero på att jag tog beslutet o genomförde första kurnatten i natt!
Gick väl ganska bra. Natt ningen tog inte lång tid, men hon vakna ganska många gånger o va rätt irriterad o undra säkert va jag höll på med när jag la henne tillrätta buffa o ramsa iväg. Hon som e van o få bröstet i mun så fort hon piper!
Känns underbart o va igång o kunna se ljuset i tunneln!

Skönt o känna stöd här oxå! tyvär tror inte min man på kuren, men jag ska minsann visa han! :lol:
ajmaja

Fick henne inte o sova i vagnen!!

Inlägg av ajmaja »

Lillan vakna för tidigt i första luren. sovit max 45 minuter o jag fick henne inte o somna om. Hon ligger på mage inne. tips någon?
ajmaja

glömde fråga om sömnen ska kompenseras under dagen?

Inlägg av ajmaja »

missade ju 45 minuter sömn. Eller ska jag fortsätta följa schemat noga?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Följ schemat :D :!:
Du kan lägga till en marginalkvart på nästa lur, om du vill!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ajmaja

andra natten!

Inlägg av ajmaja »

Andra natten gick i helt rätt riktning! 4 uppvak vilka jag lyckades bara ramsa de två sista. Var dock bökigo orolig mellan 3-5. 3 av uppvaken låg där. Är SÅ glad att jag inte vänta längre med att ta tag i de här! tyvär e lillan fruktansvärt snorig så mitt i natten for tanken genom huvudet att jag skulle ta upp henne , men som tur va föfsvann tanken lika fort som den kom!

kämpa på ni andra! detta e värt hur mycket som helst!!
cissii

Inlägg av cissii »

Ska köra tredje natten på kuren i natt o tycker att de går bra! Men har svårt att få lillan o somna på dagarna. Nu va hon jätte arg när hon skulle sova! Får vagna henne till söms o de e ju inte mening. När hon e arg ska man inte vagna o solfjädra då? Hur gör man då, kan man bara låta henne skrika o gå? Lyssna ju inte på ramsan när hon e så arg. Tycker de e svårt! Men jag vill så gärna lyckas o göra rätt!!!!
Det är ju det, arga barn ber ju inte om hjälp, dom vill bara vara arga. Tills dom är klara med det. 8) . Så här får du avvakta och lyssna vad som händer, när/om hon börjar bli ledsen och ber om hjälp kommer hon oxå ta emot den. Så backa, lyssna av och ingrip först om hon behöver dig.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"