Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej tjejer!

Jag blir allt lite sugen! Jag är så nyfiken på vad som är där inne och på hur den här förlossningen blir. Ibland, när jag får sammandragningar eller lite mensvärkskänsla, då tänker jag: "Oj, sätter det igång nu? Det har jag ju inte tid med!" - för jag vill verkligen hinna vara ledig några dagar innan jag blir tvåbarnsmamma! :D Plus att jag vill hinna träna lite mer och under de sista dagarna har det varit lite si och så med det.

Men planeringen har börjat. Knåpar på en förlossningsplan, skall till Apoteket och ladda med nässpray och öronproppar, måste hämta babyskyddet, funderar över vad som skall packas i väskan, har fixat så att jag har tomma DV-band till kameran, laddar batterier mest hela tiden osv.

Det känns helt absurt att det är så nära nu! :shock:

Mari - du fortsätter att vara min idol!!!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Lo: Spännande m smakisar. Duktigt av dig att göra eget smör! Själv vågade jag inte laga någonting åt Karisma (förutom typ kokt potatis då´rå :roll: ) så jag körde burkmat, men mitt matlagnings-självförtroende har ökat så med Havana ska jag laga eget har jag tänkt.
Tack för tipset, ska absolut testa!

Mari: Tack för att du delar med dig av er förlossning. Det är verkligen spännande att läsa för den ena är inte den andre lik.
Jag undrar det motsatta, dvs hur gamal din yngsta är :lol:.

ÅsaB: Förstår att du läääängtar! Sista månaden känns ju som lika lång som de andra 36 veckorna tillsammans. Men snart så får du snusa bebis du med!
När är BF?
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

BF är 15 november, så det drar ihop sig! Jobbar bara veckan ut (gör inte mer nytta än jag behöver :wink:) och sedan skall jag på allvar börja förbereda mig. Lista vad jag skall packa, handla det som måste handlas, få hem babyskyddet mm. Kotten kan komma när som helst, men en vecka till är jag säker att jag får. Gärna fler, för kroppen mår bra och jag går gärna över tiden, lite sådär lagom!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Johanna: själv börjar bli åt det hållet att jag inte vågar köpa mat åt bebisen - har inte gjort det än, förutom att han fått ersättning från dag tre... Mycket skräp blandas i industritillverkad mat nuförtiden.
Och du, koka hellre morot än potatis. Görs ju på samma sätt, men kanske behöver moroten koka lite längre.
Sedan gav Torpsara ett bra tips. Ut och läs på burkarna, så kan man få tips om vad man kan laga :)

Åsa! Förstår din längtan! Ivar kom 11 dagar tidigt och jag var HELT oförberedd. Även om det var skönt att slippa vänta :D

Nu ska jag byta på Ivar. Ska bli "spännande" att se hur det ser ut :D Återkommer med rapport ;)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Marisch65
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Hejsan! :D

Idag har vi varit på läkarkontroll nr 2 uppe på BB. Allt såg finemang ut och vi är nu formellt utskrivna. :D Lilleman hade gått upp hela 150 g sedan i söndags så han förser sig med mat och det märks för han är så nöjd och gosig. :heart: :heart:

Själv dras jag med en blixtrande huvudvärk, svullna fötter och händer. Jag ser nästan värre ut än när jag var gravid. :shock: Kanske efterdyningar sedan förlossningen, hoppas på bättring snart. :?
emma80 skrev:Får man fråga hur gammal din äldsta är? Jag är så nyfiken på dig, du behöver inte svara :oops: .

Visst får du fråga, det är lugnt. Min äldsta är en tjej på 23 år nu och hon blev själv mamma till en underbart söt flicka i december -07. Jag har alltså hunnit bli mormor... :D :shock: :lol:
Johanna w. skrev:Jag undrar det motsatta, dvs hur gamal din yngsta är .
Den yngsta lille busen blir tre år den 7 november, stora karln redan. :D :lol: :heart:

Åsa: Snart time för dej med, spännande! :D Ovanligt att man hör någon som VILL gå över tiden :!: Själv hatade jag det. Tyckte oxå det kändes overkligt när det började närma sig. Fattade inte ens när jag blev igångsatt att det skulle resultera i en bebis. :lol: :lol:

Kramar Mari
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härligt att det är bra med Isac. :D
Dricker du tillräckligt med vatten? Det går ju åt en del vätska nu.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Marisch65
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

/LO skrev:Härligt att det är bra med Isac. :D
Dricker du tillräckligt med vatten? Det går ju åt en del vätska nu.

/LO
Hmm... Jag försöker men kanske det inte är tillräckligt. Får prova att dricka lite mer. Tack för tipset. :D

Mari
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Mäh! Här har det ju börjat kacklas utan att jag sett det :lol: :shock: underbart att höra förlossningsberättelsen, Mari, även om jag förstår att det var med blandade känslor med tanke på smärtan i slutet.

Roligt med lite tjatter från sommarbebisarnas mammor med :lol: så vi har några som just varit dit vi skall. Precis som Åsa så SM:ade jag inte Arvid så detta kommer bli spännande. Jag känner mig verkligen laddad och längtar tills det är dags! Fast jag har inte BF förrän 27:e november och jag räknar med att gå över. Det gjorde jag förra gången trots prematura värkar. Men det kan ju bli så av bricanylen. Slutade tidigare med den under den här graviditeten.

/LO: Tänk att Ivar har blivit 3,5 månad! :shock: Tiden springer verkligen förbi. Läskigt!

Allt viktigt är färdigfixat. Har bara lite apoteksgrejer kvar att handla. Ett spjälskydd till mangelkorgen och spjälsängen är beställd (mysigt att ha den på plats i BARNENS :lol: rum innan han kommer, även om det dröjer lite innan han skall sova i den). I söndags var vi och köpte en blå brio exlusive från 86 :lol: 8) stoooora hjul, rejält gung och blå samet. Kan det bli bättre?! 8)

Har plockat fram lite BB kläder till liten med.. Mest för att det är så mysigt att förbreda. Gick i total förnekelse att det skulle sätta i gång, när jag väntade Arvid. Så jag fick aldrig packa. Det fick maken göra då jag var inlagd :? Så skall vi inte ha det den här gången :D

Passar på att njuta av de sista veckorna. Arvid är ett ljuvligt sällskap och vi har det så roligt tillsammans varje dag :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Välkommen Anna :D
Det finns ingenstans man kan se vagnen, eller?
Har ni sett min? Den finns på hemsidan, i sy-albummet. Och den är SKITSNYGG :P :oops: :lol: . jag får så mycket beröm och kommentarer så det är en fröjd att gå på stan :lol:

Jo, 3,5 månad är länge. Samtidigt som det känns som det är jättelängesedan han inte fanns - ju. :D
Och visst han är 3,5 månad, men han är stor som om han vore minst en månad till. På tremånadersdagen vägde han 7 kg och var 63 cm lång (Känns som jag har skrivit det innan, men jag kan inte se hela historiken i tråden...)

Och så till en helt annan fråga. Om man tittar på kurvorna i böckerna från BVC så skiljer det på killar och tjejer.
Av någon anledning så tror jag att det är ren bullshit. Eller matar och trugar man killar mer så att de växer mer som bebisar? Det finns väl inget, rent fysiskt som skulle påverka tillväxten?
Jag går lätt igång på den diskussionen...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej /LO!

Japp, jag har sett din vagn, den är skitcool! :lol: :lol: 8) Tror jag kommenterade det i din tråd på SoS. Den är verkligen annorlunda :D Tycker det är mycket roligare att ha en unik vagn än de nya och moderna. Dessutom tycker jag att det är bättre med de gamla med gung, stor plats under vagnen och inte så hård att köra. Sen att de är mycket snyggare också, det är ju inte helt fel :wink:

Kommenterade också att Ivar har snygga kläder :lol: men du hade ärft en del va? Jag har shoppat sekond hand. Så mycket fint man kan få för inga pengar alls! :D Hade mycket kläder kvar från Arvid men nu är det överfullt :shock:

Hmm, det där med vikt är ingenting jag funderat så mycket över. Har väl tänkt att pojkar generellt är tyngre än flickor, kanske inte nödvändigtvis vid födseln, men över lag. Att de däremot har en maffigare tillväxtkurva känns kanske inte så troligt? :-k Hmm, det där får jag fundera mer på, så jag inte säger något ogenomtänkt :lol: (när gör jag inte det liksom 8) )

Såg precis en kvinna som födde barn på serien "sjukhuset" åh, jag lääängtar! Snart får vi det där underbara första ögonblicket med bebisen :heart:

Vi har en bilddagbok, PM:ar adress och lösenord. Finns några bilder som jag lagt upp i söndags och någon nu i veckan.

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh vilken fin vagn! Kanon verkligen!

Men VARFÖR skulle killar vara större/tyngre än tjejer? Jag ser ju att det är så enligt tabellerna, men på något sätt och av någon anledning tror jag inte att det är så.
Men jag kanske bara är korkad som lägger energi på det...

Nu ska jag sova. Imorgon ska vi till Barnens Hus i Tidaholm, om det inte är snöstorm...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Hej!
Oj, vad ni har kommit igång med kacklandet :D
Benjamin har redan hunnit bli 3,5 månader (född samma dag som LO/:s Ivar :D ). Och han känns så stor. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var med Gabriel när han var lika gammal, men det känns som om Benjamin är tidigare med mycket. Han är i alla fall starkare i rygg och nacke och sover längre pass! Förra gången var det ryggläge som gällde och då körde jag inte SM, även om jag hade läst om det. Benjamin har sovit på mage sedan start och har redan haft ett schema i 1,5 månad. Vi har just bytt schema och har nu tre lurar (45 - 2 - 45) och 12 timmars natt med ett nattmål. Lite inkörningsproblem som jag hoppas ger med sig snart. Fast jag saknar vårt gamla schema :oops: :D , det var så skönt att ha en och en halv timma tillsammans med stora killen när han kommit hem från dagis.

Vi kommer snart börja med smakisar till Benjamin, även om jag väntar två veckor tills han är 4 månader. Han blir mer och mer intresserad av vår mat och blir mer och mer ofokuserad vid amningen, så det känns som om det är dags snart :D . Jag var faktiskt och köpte några burkar idag. Planen är att laga egen mat till största delen, men förra gången tyckte jag att det var svårt att få till konsistensen på de allra första smakisarna.

Kul att läsa om alla nykläckta bebisar och de som inte ens kommit än!
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jobbar mina sista skälvande timmar på jobbet - eller snarare: Sitter och surfar under de sista skälvande timmarna :wink:! För någon vidare effektivitet kan jag då inte uppvisa! :D

Vi har inte förberett just något. Men jag tror att jag skickar mannen att hämta babyskydd i helgen, så är det viktigaste fixat. Jag har fått en påse kläder hem, så jag klarar mig hyfsat, men det saknas en massa byxor. Syrran har två påsar till, så det finns nog byxor i parti och minut. Men frågan är: Var sjutton skall jag göra av alla kläder??? Vi bor så trångt och jag vet inte alls hur jag skall ordna det där. Men det ger sig.

Knyttet får sova i vagn inomhus. En Emmaljunga Classic som jag bara avgudar. Mormor köpte den på Blocket för att vi skulle slippa packa vagn när vi skulle hälsa på. Så lånade jag den till Waldemar och blev störtförälskad. Nu har min syster haft sin yngsta i den och nu blir det sovvagn till en till. Världens bästa Blocket-köp!

Nu hoppas jag att jag skall få några dagar (veckor?) ledigt, med gott om tid för planering, vila, profylaxträning och njutning. Walle skall gå ett par dagar på dagis varje vecka, men de andra dagarna skall vi bara gosa och mysa, han och jag!

Ett stort måste ha vi kvar. Vi har inte tagit ett enda bra kort på magen!!! Vi tog faktiskt inte så många på Walle-magen heller, men det här är katastrof. Minst ett måste jag ha, så det är kvällens/helgens absoluta måste. Så det så!

Jag har redan börjar undra lite över hur jag skall få ihop scheman och dagis och sånt, men har bestämt mig för att det ger sig. Nu skall bebisen ut först, så får vi se! :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

JennyMaria - kul att vi har killar som är födda samtidigt :D Vi har redan börjat med smakisar, ju!
Jag kan inte se att Ivar är tidigare än Vera, trots magläge, för han är så mycket tyngre. Han lyfter huvudet högt och stadigt, men än orkar han inte riktigt hålla uppe sig när han är mer upprätt, eller när man bär honom.
jag läste just nu att Vera reste sig från halvliggande till sittande några dagar innan hon var fyra månader. Det känns INTE aktuellt nu...

Hur stor var din kille när han kom? Hur stor är han nu? Kul att jämföra, även om jag absolut inte vill värdera jämförelserna...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Marisch65
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Hej hopp! :D

Tänk vad en vecka går fort ändå, det tyckte jag minsann inte de två sista veckorna på graviditeten. Igår fyllde Lilleman hela en vecka ju... :-({|= Amningen har kommit igång bra, det har flutit på nästan helt obemärkt. Konstigt! Jag är inte ens öm i bröstvårtorna och mjölken har bara liksom runnit till. Isac är väldigt nöjd iaf... :D :heart: Han är fortfarande ganska torr men mycket bättre. Han flagar som bara den, det ser ut som om det snöar om honom... :)

Nu på morgonen smet jag iväg alldeles för mig själv en stund. Jag åkte ut till mina föräldrars grav och pyntade lite fint nu till Allhelgona, tände ljuslyktan oxå. Stressade nog lite, orolig som man är att lillen ska bli hungrig medans man är borta. Men han sov lika sött som när jag lämnade honom. Vilken hönsmamma man är ändå. Som om inte pappa skulle duga nåt till... :lol: :lol:

Ha en underbar helg allihopa! :heart: :heart:

Kramar Mari
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"