Camilla_H skrev:Härligt att ni nu är ur vagn och buffträsk. Hur gjorde ni? Hur gick det? Jag är supernyfiken och självklart tror jag att fler som läser din tråd vill bli inspirerade. =D> \:D/
Hur gjorde vi? Krasst sagt - vi slutade buffa och vagna!
Vi kan ta det i punktform:
* Jag tog åt mig detta att jag bara kan skapa förutsättningarna för att han ska sova - jag kan inte se till att han sover - det måste han själv göra. Alltså så lägger jag, stoppar om och pratar då lite med honom, ramsar och sen får han säga till om han behöver mer hjälp, annars låter jag honom vara.
* Jag lärde mig att avvakta och lyssna på hur han verkligen låter. Detta att jag avgör om jag tror att han kommer att tystna själv eller om han kommer att bli jätteledsen. Han får nu låta rätt så mycket, för oftast har han bara ljud för sig och "klagar" lite lätt, men det är sällan han verkligen skriker. Men gör han det är jag fort där för jag vill inte hamna i femminutersmetoden.
* Jag lärde mig att backa - att försöka med andra verktyg istället, och då är det egentligen ramsan jag har infört (solfjädra fungerar inte så bra för oss av någon anledning). Dagtid tar ramsan riktigt bra nu, men nattramsan har inte övats lika mycket (man får ju tre försök med dagramsan mot ett med nattramsan varje dygn!

) så den tar inte lika bra.
* När jag väl buffar eller vagnar så gör jag det kort, dvs enbart tills att han tystnat och slappnat av sen slutar jag. Men det gjorde jag även förut, problemet var att jag var där vid minsta pip, hela tiden...
Så en normal läggning i vagnen vid dagslurarna och inomhus går till som följer:
1) Lockar fram lite skratt. Främst genom att leka flygplan som sen flyger och landar i vagnen.
2) Rättar till och stoppar om, ger honom något att hålla i (snuttetrasa eller gosedjur). Pratar hela tiden om att han ska nu sova en liten stund och vakna glad och go, typ.
3) Ramsar på väg bort därifrån och börjar stöka i köket, sätter på TV:n på kanalen med klassisk musik, pratar i telefon eller annat. Men jag gör husljud på något sätt.
Ev., men väldigt sällan, behöver jag påminnelseramsa.
Nattramsa: Go'natt vännen, sov så gott, dröm så sött.
Dagramsa: Sov en stund, dröm en blund.
Jag försöker också att inte hamna i ramsaträsket, vilket antagligen även det är djupt och förrädiskt, och därför är jag noga med att inte ramsa längre stund än jag avvaktar och lyssnar noga på reaktionen för att veta hur mycket jag behöver ta i nästa gång.
I början tyckte jag att det var obehagligt att det blev väldigt mycket skrik från Arvid då han säkerligen blev helförbannad över att jag inte var där och vagnade och buffade. Jag tvekade om det verkligen skulle fungera och inte bli värre, men så märkte jag att antalet skrik och deras längd blev mindre och mindre och nu skriker han väldigt lite öht.
/Camilla