Tips om ute och inne grejer och lekar åt en 5-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
1+2

Tips om ute och inne grejer och lekar åt en 5-åring

Inlägg av 1+2 »

Ja som rubriken säger har ni några ideer åt våran 5-åring som har mycket spring i bena?
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jacob 6år har väldans mycket spring i benen och tycker inte om att sitta still långa stunder(förutom när han kollar tv då)även om det blivit mycket bättre ändå nu på senare tid att han kan sitta mer och pyssla med något.
Vi försöker vara ute så mycket som det bara går.Även då det regnar.En 3timmar ca då han varit i skolan och kommer hem runt 13.30.
Vet inte hur ni bor men vi bor mitt på landet och det är en skog aldeles intill oss.Vi cyklar,är i skogen.På gården har vi studsmatta som är väldigt bra.En liten klätterställning.Sparkar boll.

Inne blir det ju inte så mycket "energi" kanske man kan göra sig av med.
Skulle vilja ha en repstege i taket.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
1+2

Inlägg av 1+2 »

:lol: :lol: repstege ja det har jag oxå tänkt många gånger att våran tjej borde ha.
Jo vi bor oxå nära skogen och jag har funderat :roll: än så länge bara att man borde bygga en koja.Kanske inte så mycket för kojans skull men byggandet :D men jag vet inte tiden bara far och far hur hinner du vara ute i 3 timmar efter skolan med killen.Då sover mina killar till 15 ute så vi kan inte ha så mycket liv och så ska det börja kokas till kl.16.30 men efter det brukar vi gå ut allihopa.Och så har vi en grannpojke som hon cyklar och sparkar fotboll mycket med på kvällarna.Så det är mest på dan som hon inte får så mycket utlopp för sin energi.Klätterställning skriver du jag har alltid önskat en sån åt henne.Har ni byggt eller köpt?
På förmiddan är vi ute 1 timme med twinsen antingen i sandlåda eller lekstugan.Så vill hon förstås komma in när jag och killarna går in.Vi försöker över helgerna ha picnic i skogen eller grilla här på gården och sånt.Men det skulle behöva vara nåt mer känns det som.
Ja vi har ju inte så mycket åt våra barn sandlåda,lekstuga och en pytteliten rutchkana.
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej 1+2 :D

Jo,när Jacob kommer hem vid 13.30 så fikar Jacob och Liw(har nästan nyss infört det för Jacob är i en växaperiod och är väldans hungrig mest hela tiden)Vid 14 går vi ut tills klockan 16ungefär och fixar middag oftast rester som jag och Liw ätit till lunch.(hon sover mellan 12-13.30)Och efter middagen brukar det bli en timme vi är ute på gården tills det är dags för kvällsfika och bollibompa.
Våran klätterställning har vi köpt som sitter ihop med en gungställning.Eftersom Jacob nu på senare tid tycker det är roligt med att klättra så är den hemskt bra.Han vill klättra mest hela tiden om han skulle få bestämma :)
Picnic eller grillning i skogen låter ju helmysigt.
Koja har vi oxå pratat om men det har liksom inte blivit av....än :wink:
Som sagt,nästan bara utegrejer och mörkare och kallare tider närmar sig med stormande framsteg.Är själv intresserad om det finns några bra inneaktiviteter för barn med spring i benen?

kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

ulrikaj skrev:Är själv intresserad om det finns några bra inneaktiviteter för barn med spring i benen?
Anton tipsar om en live-dvd med Mora Träsk som han brukar rocka loss till innan läggdags. Kanske var inte dvd precis det du var ute efter, men vi blir riktigt svettiga av alla rörelser :D.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kom på en sak till, som vi fick i julklapp förra året men tyvärr inte satt upp än - klättergrepp! Vi bor lite för litet, så jag vet ingenstans Anton kan klättra utan att trilla ner på en vägg eller ett hörn eller någon möbel :roll:.

http://www.barndesign.se/product-ergo.php
1+2

Inlägg av 1+2 »

Wao tack JennyH det var ett bra tips.Skulle man kunna sätta på ena kortsidan av garaget.
Ja en Mora träsk dvd verkar ju vara bra för hela familjen :lol: Okej där se man det är bara fantasin som tryter för oss vuxna :wink:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

tack JennyH för bra tips.Blev väldigt sugen på klättergreppen.

/ulrika
Nillan

Inlägg av Nillan »

Jag har en tjej som är fem och en som är sju.

Som tur är bor vi i ett hus där det går att gå runt runt på bottenvåningen. Där byggs det emellanåt hinderbanor och annars byggs det i hela huset inte nudda golvet banor med det som finns till hands. Fast för det mesta gör de av med det mesta springet i benen utomhus. De behöver verkligen få komma ut.

Vi har faktiskt en liten koja i ett träd som det fortfarande leks massor i. Den sätter igång fantasin verkar det som. I trädgården har vi också en gunga med rund sittplatta i ett träd som är super. Den gillar alla barn (och jag gillar den eftersom olycksrisken inte är lika hög som hos andra gungor). På sommaren har vi något som kallas kanalen som är en sorts grund vattenbana får små båtar som det också leks med massor av barn i alla åldrar.

Inne är det smålego, duplolego och pyssel som gäller.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
1+2

Inlägg av 1+2 »

Gungan som Nillan pratar om verkar ju faktist bra tips men vad är den där kanalen för nåt förstod inte riktigt hur ni gör den?!
blomman

Inlägg av blomman »

JennyH skrev:Kom på en sak till, som vi fick i julklapp förra året men tyvärr inte satt upp än - klättergrepp! Vi bor lite för litet, så jag vet ingenstans Anton kan klättra utan att trilla ner på en vägg eller ett hörn eller någon möbel :roll:.

http://www.barndesign.se/product-ergo.php
Det har vi på en vägg inomhus! Fast vi köpte våra på www.addnature.com. Faktiskt 50 spänn billigare.. om man ska vara sån :wink:

Vanlig hederlig ribbstol är bra.
Men sen är det ute som gäller för vår del.

Mina har energi för fem barn vardera och har alltid haft. Men samtidigt är de otroligt bra på att aktivera sig själva, och frågar aldrig "vad ska jag göra". Tror det hänger ihop med den sociala delaktigheten, att de är nöjda på nåt vis. Har ni andra märkt av det jämfört med andra barn ni träffar? Lärarna i skolan kommenterar det här också.

Så därför tycker jag det är svårt att tipsa om lekar. Jag har ingen aning om vad de har för sig egentligen, men kul har de.. :wink:
Nåt med vatten och hinkar och gräs och lera, har jag sett ofta. Och så bygger de som små eldstäder av stenar på gräsmattan som de får plocka bort när man ska klippa gräset. Mer vet jag inte..
1+2

Inlägg av 1+2 »

Tror det hänger ihop med den sociala delaktigheten, att de är nöjda på nåt vis.
Hmm så egentligen borde jag fråga vad ska jag ha för socialdelaktighet åt min 5-åring istället???[/quote]
1+2

Inlägg av 1+2 »

Förresten man blir nyfiken på hur det ser ut i era hus.Har ni ribbstolar och klätterväggar i deras rum???
Har liksom aldrig sett det förut men det är precis vad som skulle behövas.
blomman

Inlägg av blomman »

1+2 skrev:Förresten man blir nyfiken på hur det ser ut i era hus.Har ni ribbstolar och klätterväggar i deras rum???
Jepp! :lol:

Och nu har jag precis byggt en scen till den ena rummet, där keyboarden och de elektroniska trummorna står. Med ljusslinga runtom. Där ska bli show! :lol:

Vad har din 5-åring för social delaktighet då?
Om hon frågar "vad ska jag göra" så kanske vi ska börja där. Om du vill såklart!
Nillan

Inlägg av Nillan »

1+2 skrev:Gungan som Nillan pratar om verkar ju faktist bra tips men vad är den där kanalen för nåt förstod inte riktigt hur ni gör den?!
Den är köpt i vanlig leksaksaffär för flera år sedan. Tyvärr minns jag inte vad den heter men jag vet att de säljs fortfarande, såg dem senast för en vecka sedan i en affär. Vår är mörkblå och är som en oval grund (vi pratar cm här) bassäng som är uppdelad i rännor och mindre bassänger. Det finns lösa båtar och gubbar att köpa till och utbyggnadsdelar (vilket vi aldrig har köpt). Normalt sett så leks det med alla möjliga attiraljer i banan. Nu är ju i.o.f.s den säsongen snart över.... Vi ska fälla ihop vår och ställa i förrådet.

Men instämmer med Blomman annars om den sociala delaktigheten som ju är helt fantastisk tycker jag. Alla behöver känna sig behövda helt enkelt. Hos oss märks det direkt om vi slappar till oss på organiserandet av det.

Så som sagt, det kanske är bra att börja där, med vad ni gör idag?
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"