Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
blomman

Inlägg av blomman »

Bluna skrev:
Tror ni på ett liv efter döden :?:
Inte det minsta!

Men det betyder inte att jag är rädd för döden. Det är precis som det ska vara i naturens kretslopp, växter och djur föds och dör. Enda problemet är att vi förökar oss för mycket, lever för länge och dessutom botar alla sjukdomar som naturen skapat för att bli av med oss.. :wink:

Så går det när en primat lyckas tämja elden, tillaga sitt kött och då få ut fler näringsämnen ur det, få en större hjärna än vad det är tänkt från början, och med den stora hjärnan börja fundera på en massa saker.

Jag tycker vi människor är fantastiska och samtidigt helt dumma i huvudet.. :roll:
Men det är nog vår nya och vår gamla del av hjärnan som krockar lite. Den gamla som har instinkter kvar, är gjord för att leva i små grupper med inte alltför mycket nya intryck. Den nya delen har skapat samhället vi lever i, där vi översköljs av intryck och information varje dag. Inte undra på att vi gör konstiga val.

Ibland känner jag att det nog hade varit bra med en sådan där massdöd igen, som vi har haft ett par gånger under jordens historia. Bara för att bli av med parasiten människan. Jorden återhämtar sig och så kan nya arter få en chans. Sådär som det har gått till de senaste 200 miljoner åren, en sju gånger om.

Det här skulle jag nog kunna skriva en halv novell till er om, men nu får det vara bra :lol:
Långt svar på enkel fråga, och ett svar som drog iväg en del!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

blomman: Haha :lol: ja håller med om att vi nog kan tänka för mycket... Och en massdöd vore kanske något...för jordens skull. Tror du på liv på andra planeter då? Eller är det bara vår lilla planet som blivit just såhär? Alltså, jag håller helt med din logiska tanke, men min kanske romantiska sida har svårt att förstå hur allting kan vara så perfekt och så fint och vackert om det bara ska dö ut sen och inte finnas mer. Ja jag vet. Det är för att det som passar sig bäst i denna värld överlever och förökas... 8)

Men såhär då...om det nu är så logiskt allting och man föds och dör, inget konstigt med det, jorden föddes också och universum. Men vad fanns innan universum, alltså innan big bang om man nu tror på det??? Vad fanns där innan själva "bangen"???? :roll: ](*,) :?
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
blomman

Inlägg av blomman »

Bluna skrev: Tror du på liv på andra planeter då?

Men vad fanns innan universum, alltså innan big bang om man nu tror på det??? Vad fanns där innan själva "bangen"???? :roll: ](*,) :?
Ja, jag kan inte se att det inte skulle kunna finnas annat liv på andra planeter. Men notera att jag skrev ANNAT liv. Vi får inte förvänta oss att livet ser ut som här. Inte ens att det är intelligent. Eller att det har samma typ av intelligens som vi.. iallafall..
Vi har ju varit så tvärsäkra på att det behövs syre t.ex för att det ska finnas liv. Men det finns ju t.ex en mängd bakterier som tål flera hundra graders värme, svavel och kan äta järn..
Med det i backfickan kan man tänka sig att liv i övriga universum inte behöver likna livet här, överhuvudtaget.
Eller så gör det det.

Jag tror på teorin om utvidgning och ihopdragning. Alltså att universum hela tiden dras ihop och exploderar ut igen. Om och om igen.

Vår hjärna kan inte tänka sig INTET. Tomt, ingenting, evighet. Det finns inte för oss.
En kompis sa en gång, när vi diskuterade just det:
"Tänk dig att det kommer en löpare springande förbi. Du kan forma tanken att han kommer fortsätta springa, i evighet. Bara springa och springa. Men försök nu tänka dig att han aldrig har börjat springa. Dvs. Han har ALLTID sprungit, det finns ingen början..!"

Prova! Det GÅR inte att tänka sig det sista. Det finns inte i vår föreställningsvärld att nånting inte har en start. Vi kan tänka oss, med viss ansträngning att nånting bara fortsätter.
Det säger en del om vår begränsning!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Blomman: Ja, jag har svårt att tänka mig vad som finns bakom, det måste i min hjärna finnas något bakom när universum dras ihop igen...

Ung som att jag kan tänka mig att det finns en tid då jag inte funnits till, men att jag har svårt att tänka mig att jag inte ska finnas till sen. För jag har ju en början och jag kommer få ett slut, men innan början fanns jag inte och efter slutet finns jag inte, så var är jag då? Då är jag ingenting...precis lika ingenting. Men ändå känns det så olika för tiden jag inte fanns kan jag ju få historia om nu, men tiden efter kommer jag inte ha en aning om... :? Dvs min hjärna vill ha en historia där också... :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
blomman

Inlägg av blomman »

När jag vill stressa min hjärna gör jag såna där tankeexperiment. Det blir liksom.. tomt i skallen då. Svårt att förklara, som en kortslutning, eller överansträngning. Jättehäftig känsla!

Men så är jag oerhört fascinerad av hjärnan också. Mer än huruvida det fanns nåt före Big Bang. Hjärnan sitter i varje människas skalle, en liten grå klump, och vi vet såå lite om den fortfarande.
Och den har skapat allt i vårt samhälle och allt vi vet har den räknat ut. Samtidigt som den inte kan formulera tanken om evigheten..

Och allt det här med bara ett gäng gråa celler, några signalsubstanser och lite elektriska impulser :!:
blomman

Inlägg av blomman »

Stilla skrev:: Detta fantastiska budskap har funnits där i 2000 år och folk har bara helt missat det... Det gör mig ledsen...
Det är ju synd att så många människor har använt religion till att kriga och döda. I genom tiderna har massor av människor dött i nån Guds namn.

Jag är ateist och har såklart svårt att förstå religion rent känslomässigt, men jag kan tänka mig att det gör en ledsen att se hur ens tro används till något negativt.

Jag vill ABSOLUT inte klanka ner på religiösa, och anser att var och tror som den vill, men för mig ser det ut som att problemet ligger i att olika religioner delar upp människor i Vi och Dem. Man blir fiender p.g.a att man tror olika.

Jag tror på människor. Jag tror inte att Gud gör för mig vad jag inte kan göra själv, att min bön blir hörd. Därtemot tror jag att världens till stor del befolkas av vänliga empatiska människor som vill mig väl och kommer hjälpa mig när jag behöver det. Och jag finns till för att hjälpa dem också.

Sen om det skulle passa in i nån religion bryr jag mig ytterst lite om, eftersom det inte för mig finns någon Gud, ingen högre makt, inte "nånting".
För mig finns bara en spännande värld full av outforskade områden, en natur som vi knappt förstår oss på, en hjärna vi vet så lite om och ett universum som är större än vad vi kan föreställa oss. Det är spännande nog!

Det här skriver jag för att jag har stött på åsikter som att det skulle vara andefattigt och tråkigt att vara ateist och dessutom så tokig i vetenskap som jag. Det är det inte. Jag får enorma kickar av det, som säkert rent kemiskt i hjärnan kan liknas vid reigiösa upplevelser.
Tinis skrev:Jag har funderat en hel del på det där med affirmationer och lagen om attraktion. Det finns en individualism som jag tycker är osmaklig och ologisk, men en hel del tror jag absolut på. Att vi med våra tankar väljer känslotillstånd och därmed hur vi tar oss an saker och vad vi möter.
Jo, det där kan jag köpa. Att man slappnar av och därför blir mottaglig för andra saker, att man vågar lita på magkänslan, som egentligen är hjärnans snabba överläggning och beslut baserat på erfarenheter.
Egentligen är det ju strunt samma vad det kommer ifrån, bara det funkar. Det är bara jag som inte tror på att det skulle vara nån osynlig kraft som skötte det där åt mig.

Att jag tillbaka vad jag ger funkar ju, för att andra människor är gjorda av samma som mig, och hjälper jag dem vill de hjälpa mig. Är jag öppen och positiv mot dem får jag samma tillbaka. Kanske inte av alla, vissa kan ha med sig saker känslomässigt som gör dem osäkra och otrevliga.

Jag har ändrat min syn på folks om verkar otrevliga vid första anblicken. Ofta är de osäkra och tar på sig en mask. Så numera ser jag dem som en utmaning, jag ska bryta deras is och få kontakt! 9 av 10 gånger funkar det hur bra som helst. Eftersom jag har jobbat med turrridningar nu ett tag, så är det en suverän testbana för det här nya tankemönstret. Jag möter mkt folk och då och då kommer det nån sån där typ. Och faktum är att hitintills så har det funkat på alla. Istället för att bli kort och otrevlig tillbaka kopplar man på all charm man kan uppbåda och är trevlig och intresserad, försöker hitta nåt intresse de har och vips så ler de och är helt förändrade. De allra, allra flesta människor är BRA människor!
Och alla människor har nåt intressant att berätta från sitt liv. Vad man lär sig när man pratar med folk, och vilka grejer folk har gjort! Den tystaste musen på jobbet har garanterat nån enormt spännande grej de har gjort tidigare. Eller ett ovanligt intresse, nåt konstigt husdjur..
Jag har börjat försöka lyssna på dem, för de där som hörs så himla mycket och tar all plats är tyvärr ofta inte lika intressanta. Tomma tunnor skramlar mest, som bekant :wink:

Låång utläggning igen! :roll:

Kram
Stilla

Inlägg av Stilla »

blomman skrev: Det är ju synd att så många människor har använt religion till att kriga och döda. I genom tiderna har massor av människor dött i nån Guds namn.
Jamen visst är det hemskt! Och inte bara i religioners och gudars namn, utan för andra saker också. Jag tänker t ex på kommunismen - om man tittar riktigt noga så är det ju en jättefin tanke att vi ska äga allt tillsammans och så. Men det funkar inte, för människan funkar inte så, hon vill äga och ha makt... :( Jag tror Gud sitter och gråter över allt ont folk gör i hans namn om vi sen kallar oss kristna eller muslimer eller vad som helst.

Du skriver så klokt om människor!
blomman skrev:De allra, allra flesta människor är BRA människor!
Så sant så sant! Om man är vänlig och glad brukar de flesta tina upp. Tänk så mycket missförstånd det kan bli bara för att någon är osäker eller rädd eller blyg!

F ö är jag också "tokig i vetenskap", ser ingen motsättning mellan det och min tro. När det kommer till universums uppkomst och världsrymdens slut och atomernas delar, då handlar det ju en hel del om tro även för vetenskapen. För mig är det inte svårare att tro på Gud än på att universum utvidgar sig och drar ihop sig! Jag har sett mer tecken på Guds existens än på det andra, om man säger så... :wink: :lol:
:heart: Kram Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Här var det lugna gatan minsann...

Sitter med en kopp yogite o andas lite lätt.
En av mina bästa kompisar fick missfall i v 11, nu i måndags, och idag fick jag reda på att en annan kompis är i v 7.
På Gotlands blåser det ute, men även inombords. Mååånga tankar som flyger runt och just nu känner jag mig stressad mentalt. Jag kan inte sätta finger på VAD det är som bryr hjärnan just nu. Varför det snurrar extra mkt, men tankarna går så på högvarv så jag blir matt.
Mitt tålamod räcker inte riktigt. Jag kan inte bita mig i tungan med kidsen, utan det blir att tröttheten går ut över dem o det känns inte bra.
Jag får försöka ha tålamod med mig själv i morrn. Sänka kraven på allt.
Har höstlov från skolan. Haft mamsen på besök, hon åkte hem igår och det känns så ledsamt när hon åker, för det dröjer ända till jul innan vi ses igen, och gud vad mysigt det ÄR när hon är här. Maken är i Stockholm på kurs. Kommer hem i morrn men åker på mån morgon för att sen komma tillbaka på fredagen...jag kanske inte fixar att vara ensam med barnen så bra. Eller så är jag beroende av egentid och träning mer än vad jag kanske inser. Nu har det inte blivit så mkt av det...
Jahapp. Sol under dagen så vi for till skogen o åt goda mackor och drack kaffe med en kompis till mig. Det piggade upp.
Hoppas att ni har det gott!

Kram kram! :wink:
Stilla

Inlägg av Stilla »

Jag känner mig lite höstdeppig. Har inte lust med nånting. Det känns jobbigt på jobbet. Barnen är trötta. Nåt virus irriterar i våra halsar och näsor. Det är mörkt. Suuuuck. Men imorgon åker vi till mormor och morfar några dagar. Det ska bli kul. Med dit följer ett gäng bra böcker och ett stickmönster! Hoppas på fint, promenadvänligt väder. Och sen kommer mormor och morfar snart hit, när Stora S har 6-årskalas!
Jag har en känsla av att alla är trötta nu. Brukar det inte vara så i oktober- november? Fast sen förtränger man det och blir överraskad när oktober kommer igen med sitt mörker och sin trötthet... Längtar till advent och jul men mest till våren...
Kram Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Stilla och Gottis, vad deppiga ni låter :lol: 8)

Själv är jag hög som ett hög hus :shock: :shock: :shock: i morgon är sista dagen av en vecka på väddö folkhögskola, vi har haft drömpedagogutbildning :lol: gud vad roligt det är. Vi är bara 4 personer så vi får mycket utrymme och det händer mycket i oss alla. Idag har vi t.ex haft en promenadmeditation i 3 timmar :shock: Min kropp är så trött så trött så trött, jag är ju inte van att varken använda min kropp eller min hjärna, så trött är jag men gud vad glad jag är.

Gottis, vi kommer ner på måndag så om du har lust så finns jag där.

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gotlandsmamma

Joe, det kanske är det lite höstdeppigt här med...men det brukar släppa...som tur är. Man får stanna upp lite oftare och tänka på det som faktiskt sätter guldkant på tillvaron, de små sakerna...som nära vänner, släkt, kalas, soliga dagar, vackra höstblad, närhet, god kopp kaffe, att få vara frisk, att ha nån att dela livet med, goa härliga barn, osv...ibland tar man saker för givet.

Nu blir det en dusch och sen sova för hela slanten. Ligger på minuskontot...sova bör man!

Go natt!
Gotlandsmamma

Å kära kiki, klart jag vill ses...kanske på tisdagen då jag är ledig (min lediga dag). Var/när/hur?!

Jag längtar efter pussar i morrn. Tror jag blir knäpp om jag inte får kramas o pussas MYCKET...C tittade på mig lustigt idag, när jag pussade ner honom...stackarn.

Så här låter C nuförtiden
Mamma, jag ska baka bröd ja, du kan inte det själv va? Och sen står han där på sin pall o bakar bröd för glatta livet. Det är så jäkla härligt. Klart jag inte kan själv. Tur att han finns annars hade det blivit en torftig frukost ju.

Och så här låter J (för han är lika pratglad som bror sin)
Mamman: Vad finns det för djur på Kolmården
J: Lääääjooooooooon å apor å giraff o pippi
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej kompisar! :D

Jo, lite depp här med. Eller, inte depp kanske, men trötthet och lite avslaget vemod kombinerad med lättnad.

Vaddå? Jo, jag har bestämt mig för att gå hem igen på heltid i december. Jag har haft otroligt svårt att klara allt på samma gång, och vi har haft många diskussioner och tankar om hur vi ska ha det efter jul. Så nu slipper vi skola in Signe på dagis och Henning för fortsätta gå 15 timmar i veckan. Jag tar vårdnadsbidraget och driver min egen verksamhet under våren.

Det är ett skönt beslut, men samtidigt väldigt kluvet. Det är skönt med vuxenvärlden också och alla underbara kollegor jag har. Men det känns rätt i hjärtat att ge Signe mer hemmatid och det gör också att maken kan satsa 100% med endel resor och grejs. Alternativet hade varit väldigt mycket pussel och trix med hämtningar och lämningar. Vi vill ju inte leva så!!!

Idag har jag varit och lämnat massa hembakta kakor till en god vän som blir mamma när som helst. Hon har hjälpt mig med diverse bildbehandling, reklamlappar osv och ville absolut inte ha pengar. Det här var verkligen win-win. Nu ska jag bara försöka övertyga henne om standardmodellen och diverse andra godsaker också :wink:. Tänk om vi kunde hjälpa varandra mer med det vi är bra på och byta tid och tjänster med varandra. Jag vill leva mer kollektivt, helt klart! Istället sitter man här i sin villa utan släkt och syskon och får klara sig själv. Tycker

I helgen har vi vår bonuskille här som är 13 år. Vi är kontaktfamilj och får ha honom en helg i månaden. Tonåring och allt... alltså ÄR dom sådär trötta???? Kan sova hur mycket som helst ju! :lol: Men han är så fin...

Stilla och Gottis, tycker det låter som normal höst-trötthet. Den kommer som ett brev på posten tycker jag.

Kiki, jag bara ler... det låter så härligt. Vi hade dock massa förväntningar på drömtolkning ju... :wink: :lol:

Kram på er!
kiki

Inlägg av kiki »

Tinis, vilket bra beslut :lol: skönt när det är taget förstår jag.

Tonåringar är trötta :shock: Jag fick ett tips från rektorn på Felix gymnasieskola, hemma hos dem får ingen sova efter 12 :lol: Jag tog det rakt av, spelar ingen roll vad han gjort på natten, kl 12 går man upp, ha.

Jag har verkligen brakat ner i backen efter min dröm vecka, jag har sovit middag först mellan 13-14,15 sen kl 17-18.30 ojojojoj och det efter att jag sov till 9.30 i morse. Tar hand om den lilla kiki kanske, bebisen :heart: :heart: :heart:

Ang drömmar så är det så att alla kan tolka sina egna drömmar, man har svaret inom sig på vad det betyder, man måste bara prata om dom så kommer det, om man ska ha det,,, svaret.

Gottis, kan ni inte komma upp till oss på tisdag du och kidsen, vi kommer ju ner på måndag och jag gissar att jag inte har ork att åka någonstans på tisdagen.

Kram
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej alla kacklisar!

Kom nyss hem från Stockholm och har nog inte ens berättat om att jag går AF kursen hos Pea.(tillsammans med en viss kompis till gottis :wink: )

ojoj va många ahaa upplevelser jag fick idag. Just nu känns det dock rätt tjockt i huvet och undrar hur jag ska fixa att få allting att fungera i praktiken. Men vilken stark kurs det är, eller hur kiki, gottis och Tinis och ni andra som har gått??

Barnaboken är absolut det bästa boken jag ngnsin läst men jag måste erkänna att aktivt föräldrarskap programmet är också otroligt stark och kommer vara helt klart en viktig komplettering för mina kunskaper i föräldrarskap! Jag är glad att jag valde gå den kursen! :D

Höst depp har jag faktiskt inte känt av, är så pigg och alert på ngt sätt. Livet snurrar på och det enda som kan kännas tungt just nu är nog att lilltjejen ska börja hos dagmamman i december och att jag inte vet hur jag känner mig på jobbet. eller det vet jag ju men...kan inte bestämma mig där :roll:

En himla glad nyhet är dock att jag ska dra igång en studiecirkel i SHN i november och efter en liten annons i den lokala "bladet" så fick gruppen nästan (en plats kvar :wink: ) full på en och en halv dag. Trodde inte riktigt det var sant. Dessutom kan folk tänka sig att åka ca 8 mil för det :shock:

länge sen jag kackla men jag läser :wink:

Nu blir det säng för min del!

Kram på er alla!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"