Hej, fortsätter här istället för den nya tråden.
Ibland ändras dom ju. Man har fått allt att funka, somna, lurar, nätter. Och så ska dom envisas med att ÄNDRA SIG och bete sig .
Ofta är det svårt och inte speciellt fruktbart, att fundera så mycket på varför. För det är sällan man kan räkna ut det.
För det första är det ATTITYDEN. All frågor du ställer i inlägget ställer du samtidigt till barnet.
2,5 veckor är ingen alls låg tid. Det tar tid att fråga klart, det gäller ju viktiga saker, om tryggheten och vargen. Om mamma verkligen är riktigt säker på sin sak.
Börjar hon gråta innan läggningen så skulle jag enligt MIN erfarenhet säga att det beror på att hon känner av oro, mer än att hon har någon personlig åsikt om att det är läggdags. Så tankar om att hon fruktar sängen eller liknande tycker jag du ska skippa. Observera att det bara är min åsikt, som jag kommit fram till från egen erfarenhet. Jag har haft exakt samma problem.
Jag tyckte det hjälpte att busa utan för mycket ögonkontakt när jag kände mig orolig. Kolla i speglar, hysta i luften. Andas djupa andetag och inte ens tänka på att hon ska lägga sig. Tänk på nått helt annat, typ nu ska vi ju ÄTA om 2 min, fast ni inte alls ska det. Helflummig jag vet.
Helt uppenbart så har "funkar" ramsan, hon tar ju den fint vid uppvak. För att barnet inte lyssnar på ramsan, betyder inte att det är något fel på ramsan. Hur låter hon? Är det gallskrik rakt ut, argt? Upp och ner, surt? Snyftledset och bedjande? Pauser i skrikandet? Det går ju som sagt inte att tysta med ramsan, bara lugna. Vilket förutsätter att barnet vill bli lugnat och ber om din hjälp.
Stopp på trafiken, på med husljud och glädje utanför sovrummet, enormt hurtig ramsa när du känner att du bara måste göra något, inte innan.
Fastnar hon totalt i det här mönstret så får man kanske lägga om stragei. Men för närvarande så tror jag att mindre verktygande och mindre oro skulle vara på sin plats.
Någon annan får gärna galoppera in oxå, om jag är helt ute och cyklar nu.