2 år och hjälpa till

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Joella

2 år och hjälpa till

Inlägg av Joella »

Vår lille 2-åring har börjat att allt som oftast försöka slingra sig ur att hjälpa till. En ständigt återkommande grej är att lägga undan kläder och skor när vi varit ute. Vi har provat en massa och allt provade känns inte så bra. Han testar tillbaka… Jag känner att vi har kört fast och vet inte hur vi ska göra :!:

Vi föräldrar är överrens om att vi tycker att vi kan förvänta oss att han ska hjälpa till med detta. Är det rimligt :?:

Ibland fungerar det, men ofta så springer han iväg in och börjar greja med något. Då hämtar vi ut i hallen igen. Där får han spaghetti-ben. Kan ta emot jackan, men oj då, tappa den igen. Och så kanske han leker hjälplös bebis. Jag har provat att lämna honom där och säga och ge honom tid och möjlighet att själv hänga upp. Ibland gör han det. Ibland inte. När han försöker ge sig iväg för att leka, hämtar jag tillbaka. Vi har provat att han får vara i badrummet (angränsar till hallen) tills han vill hänga upp kläderna. Fungerar ibland. Att han får ställa undan mina skor och jag hans skor fungerar ibland. Att jag spelar dum och inte vet var mössan ska vara har fungerat bättre förrut, men börjar nog bli uttjatat. Jag har provat att fråga vad han vill göra sen, när kläderna är upphängda. Locka med att läsa bok, som han älskar tex, men det går inte riktigt in. Hmmm. Hur gör man :?: Ska man ge någon tydlig konsekvens om han inte gör det :?: Indragen veckopeng är ju inte direkt aktuellt :lol:

En annan fundering kring social delaktighet. Vad ska man ”kräva” av en 2-åring :?: Vår kille har älskat att stå med på pall i köket när vi lagar mat. På sistone har han allt som oftast varit fullt upptagen med att leka på egen hand, ofta med sin spis och lagat mat där själv. Vilket vi tyckt är okej. Vid uppmaning att ”kom och hjälp till”, så svarar han ofta ”jag är trött” eller ”jag är bebis” och menar att han inte kan… Ibland står han med, men vill bara vara provsmakare. Andra gånger så hjälper han till med att mäta upp, vispa, lägga i skålar, skära korv med handen om handen etc. Men jag har sett en ökande tendens att testa vad som händer om man inte vill. Några tips :?: Gärna länk till någon annan tråd som behandlar liknande ämne!
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Elin försöker också slingra sig undan ibland. Här funkar det ofta att förekomma slingrandet genom att prata en stund innan om vad vi ska göra SNART. Om vi har varit ute och ska gå in så börjar jag prata redan utanför dörren om att när vi kommer in så får vi hänga upp våra kläder, få se nu igen hur man gör, man måste ju hitta lilla haken i jackan för att hänga upp den, få se om du hittar den, och mössan den ska ju ligga i lådan, undrar om vi kom ihåg att stänga locket till lådan, du får kolla när vi kommer in, och skorna ska ju stå bredvid stövlarna, kommer du ihåg var vi stövlarna står, etc etc. Jag tycker absolut man kan förvänta sig av en 2-åring att man hänger upp jackan etc. Det är ju kul när man kan och när man får hjälpa till att ställa mammas skor tillrätta också!

Vad gäller social delaktighet tycker jag man kan kräva mycket av en 2-åring, ju mer destå bättre :D . Det har hjälpt mig mycket att inte försöka hitta saker att göra, utan mer bara göra det som måste bli gjort, och då får elin hänga på. På senaste tiden har hon också blivit mer pysslig för sig själv och kan långa stunder vara för sig själv och fixa med egna grejer. Då lägger jag mig inte i. Men så snart hon inte håller på med något själv så gör vi allt tillsammans. Ska det lagas mat, så får hon hjälpa till PÅ RIKTIGT. Mäta upp, blanda, rulla köttbullar, hacka, riva, eller vad som nu verkligen behöver göras. Jag hittar alltså inte på några sysslor, om du förstår. De kan mer än man tror!

Sen kanske ni har kommit längre än oss med 2,5-årstrotsen, vi är ju inte där än, vi är bara i något sorts eftersläpsträsk till förtrotset :roll: , så jag har än så länge inte upplevt något testa-vad-som-händer-om-man-inte-vill. Det kanske någon annan kan tipsa om?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Å
Hoppar in lite snabbt, testa bakvägen!
Vi märkte att allt det som måste göras gjordes av bara farten när vi la till lite nya, svåra uppgifter till Karlas repertoar.
Hon hade tröttnat, gud bevars. Hjälpa till med maten och disken har hon ju gjort sen hon var 4 månader.
Nej nu tillkom till exempel:
skala räkor
skala lök och vitkål
knäcka ägg, HELT själv
göra kaffe i den riktiga espressobryggaren, alltid, till oss och alla gäster. Skumma mjölk!
slänga in ved i vedboden
köra bort löv och skräp i sin egen lilla skottkärra
dammsuga med bara röret (så dammsugaren blir kortare och lite mer lätthanterlig) hundhår och smulor.
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Oj, såg just att er kille är några månader YNGRE än Elin, då är ni nog mitt uppe i förtrotset, sorry :oops:
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Joella

Inlägg av Joella »

Tack Lobilina och kattklo för era svar :!:

Provade i eftermiddags med att prata om ute var alla kläderna skulle vara när vi kom in. Då berättade han hur allt skulle vara. När vi kom in så kom spex-killen fram och sa massa tokigheter om att stövlarna skulle vara på huvudet etc :lol: Men sedan gick det helt okej att få undan sakerna. Det som har blivit på sistone är att det har blivit varning för tjat från vår sida och vi vill verkligen inte fastna där.

Mer avancerade uppgifter ska absolut testas. Men det är inte helt lätt heller. Igår fick han uppgiften att dra av skinnet från falukorven. Lagom utmanande kan jag tycka. Han fingrar lite på korven och säger sedan "du hjälpa" till mig. Jag uppmuntrar och ser till att det finns en bra flik att dra i, men hans försök förblir rätt halvhjärtade. Han är inte så motiverad, förmedlar kanske inte att hans insats är viktig :?:

Storebror är 2 år och 3 månader, så det handlar inte om förtrots och heller inte om trots som jag upplever det.
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Joella! :D
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15741

en super länk om social delaktighet pa glid!

Berätta gärna hur det gar.
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz

Inlägg av miniz »

:D
En till! Tipstrad, social delaktighet!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385

Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"