Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Underbara filmer! :D Elsa gillar "I skogen" bäst, hon fnittrade åt hans prat. :lol: Trodde hon skulle gilla gungan eftersom han skrattade men den log hon bara lite glatt åt. :shock: :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jaha, då har även vi en "kebaberia" :wink: hemma! Lilleman drabbades av forsande snuva vid 18.30 :shock: igår så det var bara att hacka lök...Men, det verkar funka här med för ävan han sov :thumbsup:
Men oj vad det rinner...
Idag blir det nog 2 lurar igen för Digge eftersom han har lite feber. hur brukar ni göra i sådanna situationer?
LaQ, vilka HÄRLIGA filmer :D Känner definetivt igen bensparkarna i gungan :wink:
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
LaQ

Inlägg av LaQ »

Vi har klarat oss bra utan sjukdomar hittills. Junior fick feber och förkylning första gången när han var 8 månader. Sedan dess är vi alltså inne på den tredje förkylningen nu. Dock har dessa två senaste varit utan feber. Jag har hållt rutiner, tider mm som vanligt. Tänkt på att ha lite lugnare aktiviteter kanske. Inte åka och hitta på en massa osv. Bjudit på nån marginalkvart på långluren om det behövts. Sen får han ju iaf fysisk vila, vaken, i vagnen när vi går med hundarna förmiddag och eftermiddag. Skulle han vara extremt trött skulle jag lägga lite tidigare för natten. Men det har funkat ändå som sagt.

Just nu ligger jag här i sängen och lyssnar på Junior som har ensamlek i sitt rum vägg i vägg. Ett himla kacklande och sjungande. Han tänker visst inte ta sig någon tupplur alls idag på ensamleken. Det har hänt nån gång att han inte gjort det. Men det klarar han också nån dag. Jag ger honom en stund extra att leka så får han chans till en 5-minlur.
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej hopp! :D

Hoppas att förkylningarna börjar gå över. 8)

I går kväll blev jag å stolt och glad över pluttan! :heart: Vi skulle gå och lägga oss och som vanligt kollade jag till henne en sista gång. Kände bajslukt när jag kom in i rummet. Men hon har ju aldrig bajsat på den tiden! :shock: Tillslut tände jag lilla lampan (hon sov som en stock), jodå hon hade bajsat!!! Tog upp henne och tänkte att jag gör bytet i badrummet så fort och tyst som möjligt. Sambon som stod och borstade tänderna blev helt paff när jag kom och bar på henne. :shock: :? :?: Vi hjälptes åt att byta och hon skrek och var riktigt arg på oss. :oops: :( Jag tänkte att i värsta fall så får vi väl vara vakna ett tag till och påminnelseramsa och plocka ur diskmaskinen som husljud. Men så fort vi var klara och jag gick in med henne i rummet så blev hon knäpptyst! :shock: När hon såg sängen sträckte hon sig efter den och när jag la ner henne la hon sig tillrätta med en gång! Så jag gav en glad ramsa ut och sen kunde vi gå och lägga oss direkt för inne hos henne var det helt tyst! :sleep: :sleep: :sleep:

:D
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej alla igen :!:

Just nu har det inte funnits någon som helst tid till att besöka forumet :( . Jobbet tar tid nu och sen har vi haft grejer inbokade hela förra veckan. Iband har saker en benägenhet att inträffa på samma gång :x .
Idag blev det t o m så tokigt att vi glömde av att åka till svärmor på söndagsmiddag som var bokat sen 2 veckor tillbaka. Tur att fler var bjudna så att hon inte lagat mat i onödan, men gud så pinsamt för oss... :oops: .
Usch och fy...

Peppar, peppar så har vi varit väldigt förskonade ifrån rinnande näsor och feber här. Två gånger är allt Lisa varit sjuk :D . Hon har varit väldigt glad och uppåt ändå så det har tagit en stund att fatta att hon haft feber :!: Först då har vi förstått varför hon varit lite grinig (då har man fått lite ångest för att man gnällt på henne för hennes grinighet när det visar sig att hon haft över 39 graders feber :o ).

LaQ: Vilka härliga filmer. Måste säga att man ser likheter på Junior och Lisa, ljuden, utforskningen och gnagandet på äpplet :D . När jag spelade upp filmerna så kom sambon gående och undrade om Lisa var vaken och skrattade (hon sov för natten) för Juniors skratt lät precis som Lisas.
Lisa älskar också att gunga och de där bensparkarna är precis desamma, även i matstolen :!:
:arrow: Var får man tag på de där praktiska överdragsbyxorna Junior har på sig i filmerna :?: Vad jag kan se verkar dom förstora eftersom hängslerna är upprullade, vilken storlek har du :?:
:arrow: Vad har ni på fötterna till era små ute i trädgården och sandlådan :?: Lisa hasar sig fortfarande bara fram med armarna så skor och stövlar är lite för svårt för henne. Mockasiner gäller för tillfället här men det börjar att bli både för kallt och blött för det nu :roll: .

TinasDag skrev:
Idag blir det nog 2 lurar igen för Digge eftersom han har lite feber. hur brukar ni göra i sådanna situationer?
Jag har fortfarande 2 lurar på dagen till Lisa men skulle nog gett Dag 2 lurar vid behov när han är sjuk. Jag tänker bara på hur jag själv mår när jag är sjuk. Då går jag alltid och lägger mig och sover mitt på dagen. Sömn är det bästa för hälsan när man är sjuk och kroppen behöver verkligen vila då.
De gånger Lisa var sjuk väckte vi henne aldrig när hon sov över tiden och hon kunde sova 2 långpass på samma dag utan att det störde nattsömnen :!:
Men man får kanske testa sig fram och se :!: "En gång är ingen gång..."

Ha det gott :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
LaQ

Inlägg av LaQ »

NINA: Juniors överdagsbyxor är ett par vanliga galonisar från Abeko (köpta på Coop) i strl 80. Hängselremmarna (de upprullade) är ju ganska långa men det är bara att korta upp dem så passar byxorna perfekt! De kan ju inte krypa eller hasa på asfalt för då går det små små hål i byxorna. Junior har testat... Det är mikroskopiska hål på knäna som man ser om man tittar inuti byxorna och håller upp dem mot ljuset. Man hade ju kunnat sätta silvertejp där innan det hände om man varit lite förutseende. :roll:

Skorna han har är ett par jättesköna mjuka lära-gå-skor från Elefanten barnskor. Köpta på den tyska skokedjan Deichmann. De är i mjukt skinn med en väldigt mjuk och smidig sula. Inga särskilda som ska stå emot väta alltså. Men trots det håller de förvånansvärt bra. En timme kan han kravla runt i sandlådan utan att han blir blöt. Inte har det blivit så fula slitmärken på dem heller. Blir nog värre på asfalt förstås. Men därifrån kan vi ju försöka hålla de små. :)

Jag köpte först ett par överdragsbyxor med inbyggda tossor från Pippilotta.se men tyvärr var det onesize och de var jääättestora så dem skickade jag tillbaka. Men jag har sett på nån annan webbshopp (minns inte vart just nu) att de säljer såna separata överdragstossor. Annars kanske man kan sätta en plastpåse innanför mockasiner eller vad man nu har. Så att det inte blir blött iaf. :roll:
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Elsa var väldigt förkyld och hade hosta när hon var 2 mån, ingen feber. Sen dess har hon hållt sig frisk.

Jag har vanliga typ "promenadskor" med kardborre ute. De kan bli lite blöta men det läcker inte in.
LaQ

Inlägg av LaQ »

Appropå kläder. Junior har klarat sig hela våren/sommaren/sensommaren med byxor/jeans (och nu med galonisar över), vanlig långärmad body (ev en långärmad tunn tröja), vindtät (och i viss mån vattenavvisande) fleecejacka från Polarn o Pyret (den har varit guld värd!) och en bomullsmössa. Förra vintern hade han ju overall och satt i bärsele eller låg i vagn i åkpåse när man var ute. Funderar på vad man ska skaffa för ytterkläder nu. Snart är det väl läge att skaffa nåt annat än galonisar och fleecejackan tänker jag. Hur tänker ni?
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Mamma ville köpa en overall åt henne i födelsedagspresent, så det blir en sån till vintern. Kanske att vi köper en jacka också så att man kan betämma lite efter väder. :wink:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Jo en overall blir det säkert till vintern. Tänker mig lite tjockare då när det blir minusgrader osv. Men härifrån och dit känns ju som att nåt skulle behövas. Eller?

En jacka som du säger är nog praktiskt att komplettera med. Bökigt om man ska ta på overall när man bara ska åka bil till affärn t.ex.
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ja precis...det var så jag tänkte. Det finns ju "skaljackor" som man kan ha olika mycket kläder under, det kanske skulle kunna vara något mellanting? Så kan man ju ha strumpbyxor under byxorna då...
LaQ

Inlägg av LaQ »

Ja den fleecejackan från PoP som Junior har har funkat bra som typ skaljacka. Vi är lite friluftsnördar själva, Pappan å jag, så vi är noga med funktionella kläder. :P Här blir det nog ett par fleecebyxor som överdrag över "innebyxorna" istället för strumpbyxor under.

Appropå galonisar så föredrar jag galonisar utan fleecefoder. Bättre då att köpa separata fleecebyxor. Visst det är kanske lite meckigare att ta på två par byxor än ett. Men kruxet är att ett par tjocka galonisar med fleecefoder inte torkar riktigt från förmiddag till eftermiddag om de blivit blöta. Bättre med flera lager som kan tas isär och torkas för sig alltså.
~ På äventyr ~
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Oj vad ni är flitiga skrivare allihop :shock: 8)
Angående kläder kör vi som följer:

:arrow: Superpraktiskt tvådelat set från PoP's begagnatsajt (deras egen hemsida, köp&sälj marknad :shock: ) som är fodrat med löstagbara fleecebyxor/tröja :thumbsup: Han har termobyxorna (utan fleecefoder) och fleecetröjan på sig för det mesta. Är det kallt som idag har jag en extra tröja under bara. (Kostade 300kr :D och använt av två barn innan men ser ut som nytt :!: )

:arrow: Tvådelat regnställ från Lindex (vitt/blått/rött) som också är super

:arrow: Hittils har Dag haft mockasiner på sig ute med plastpåsar runt om det regnat men nu när han börjat gå lite har han ett par lätta skor från Stadium eller vattentäta vinterkängor (Viking från Blocket :thumbsup: )

:arrow: Har även inhandlat en helt ny (fast på PoPs begagnatsajt :!: ) vinteroverall för 500 riksdaler inför den kalla, vita vintern :roll: (I wish)

NINA: :!: Jag vet att PoP säljer jättebra vattentäta tossor som krypisarna kan ha! :!:
Och Nina, tack för ditt svar om Digges sömn nu under snuvan :heart: Känns skönt att få sina egna tankar bekräftade på nåt sätt... 8)
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Nillan

Inlägg av Nillan »

Hej igen :D !

Tja, det där med kläder...

Nu har Klara fått riktiga skor eftersom hon åtminstone försöker gå en del även om det mestadels kryps fortfarande. Fram tills dess körde jag med galonVANTAR på fötterna när det var blött ute. De brukar ha en liten resårrem som man kan dra runt vristen (tänkt runt handleden) och sätter man sedan galonbyxornas resår utanför så funkar det jättebra tycker jag. Billigt och bra för krypare och ålare. Fast lite knöligt att gå i :roll: .

Annars kan jag slå ett slag för vindoveraller, alltså skaloverall. Det funkar super tycker jag och går ju att förstärka med fleece under både på ben och överkropp när det är kallt. Just nu växlar vi mest mellan jacka och galonisar och vindoverollen beroende på väder. Vi väntar nog ännu ett litet tag med tjockare overall.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nillan skrev:
Annars kan jag slå ett slag för vindoveraller, alltså skaloverall. Det funkar super tycker jag och går ju att förstärka med fleece under både på ben och överkropp när det är kallt. Just nu växlar vi mest mellan jacka och galonisar och vindoverollen beroende på väder. Vi väntar nog ännu ett litet tag med tjockare overall.
Tycker också dem är bra. Bättre med lager på lager så man kan ta av om det blir för varmt i hösttider. :)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"