Höstbarn 07
Ja just det, skulle ju förklara. Det är ju inte meningen att de ska se en i ensamleken. Jag har öppen dörr för att hon ska höra musiken, sängen står så att hon inte kan se mig, och jag sitter för det mesta i köket och äter frukost då. 
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Det går i perioder lite. De senaste nätterna har jag hört henne prata och sedan somna om. Ibland kan man höra ett optimistiskt HeeejLaQ skrev: Här har vi haft en lite orolig natt. Junior har bökat och gnölat till då och då. Utan åtgärd från oss. Han somnar om. Händer det så för er också ibland eller är det knäpptyst från 19-07?![]()
Har ni prövat rödlök i hett vatten förresten? Det funkar riktigt bra tycker jag som komplement till lutande säng och ev näsdroppar.
Apropå ensamleken. Det är nog attityden som vanligt som gäller. På det igen som sagt och börja med korta tider och öka sedan. Vet att det finns flera bra trådar om det också. För oss gjorde införandet av musik stor skillnad som sagt. Vi har en CD-spelare inne i rummet och spelar samma skiva "Lek och fantasi från Stor musik för små öron" varje dag. Det gör det trevligare för henne tror jag plus att hon inte hör vad vi gör lika bra. Vi har öppen dörr men jag brukar försöka undvika att gå förbi.
Det ÄR verkligen en tillgång för alla parter. Ni ska nog få till det med!
Men visst är det svårare om de har lite seperationsångest. Jag fick backa lite när hon var nio månader och faktiskt till och med stanna kvar lite. Skrev till och med en tråd om det
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Nillan: Näe har inte provat lök.
Han är inte extreeemt vrålförkyld utan mest snorig. Vi klarar oss bra med bara Renässans koksaltlösning än så länge. Det här tredje förkylningen med bara nåra veckors mellanrum. Vill inte använda för mkt näsdroppar typ Nezeril. Tycker det rinner rätt bra när man går ut också. Å så suger vi med Näsfridan. Junior avskyr det men det hjälps inte!
Han verkar inte störd av att han är tät, möjligen hade han sämre aptit på plockmaten igår och föredrog frukt som apelsinklyftor, bananbitar och mangobitar. Men han sover iaf inte sämre pga snoret. Snarare har jag upplevt att han sover hårdare när han är förkyld.
Att höja sängändan är heller ingen idé eftersom han snurrar runt så och ofta sover med huvudet i fotändan. Det får ju liksom motsatt effekt då.
Han är inte extreeemt vrålförkyld utan mest snorig. Vi klarar oss bra med bara Renässans koksaltlösning än så länge. Det här tredje förkylningen med bara nåra veckors mellanrum. Vill inte använda för mkt näsdroppar typ Nezeril. Tycker det rinner rätt bra när man går ut också. Å så suger vi med Näsfridan. Junior avskyr det men det hjälps inte!
Han verkar inte störd av att han är tät, möjligen hade han sämre aptit på plockmaten igår och föredrog frukt som apelsinklyftor, bananbitar och mangobitar. Men han sover iaf inte sämre pga snoret. Snarare har jag upplevt att han sover hårdare när han är förkyld.
Att höja sängändan är heller ingen idé eftersom han snurrar runt så och ofta sover med huvudet i fotändan. Det får ju liksom motsatt effekt då.
LaQ, hackad lök i kakhett vatten med timjan & lavendel göt också susen vid förkylning. Ytterliggare ett tips
Idag blev ingen ensamlek för vi åkte till min mamma på Marstrand, men imorgon så! Skall ställa in en CD spelare med bra musik också, tack för tipset!
Kram
Idag blev ingen ensamlek för vi åkte till min mamma på Marstrand, men imorgon så! Skall ställa in en CD spelare med bra musik också, tack för tipset!
Kram
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
http://dahlin.bloggproffs.se
Gomorron brudar!
Lite ensamleksdiskussioner... Junior har ju som sagt varit jättenöjd och ensamleken har fungerat förträffligt. Tills för nån vecka sedan när han började vara ledsen efter ett tag. Jag blev lite rädd för att något var "fel" eller att något hade blivit "förstört". Fick snabbt fixa helt andra nya leksaker och muta med lite majskrokar och idag med russin för första gången. Ååh nu har han varit såå glad och lekt igen. Tror helt enkelt att han börjat lessna på leksakerna som han haft i flera månader nu.
Behöver nog ge mig ut och shoppa lite lämpliga prylar.
Sakerna som jag lyckades skrapa ihop här hemma för idag var (till Juniors stoooora nöje) följande:
En muffinsplåt med en massa burklock (barnmatsburkslock i olika färger, syltburkslock i olika storlekar) Russin gömda under fyra av dem.
En klassisk valpleksak i form av en ihopknuten strumpa med tidningspapper i.
En plocklåda i form av ett tåg. Endast två klossar fick han. En som passar i hålet på ovansidan och en som inte passar. Tänker att det räcker i början. Dvs "den passar men den passar inte, hmmm".
En mjukishund (som han visserligen haft förut)
En matningssked i plast (träna själv på att äta kanske)
En brio leksaksbil
Låter kanske lite spartanskt och trist. Man tager vad man haver typ. Men Junior tyckte det var fantastiskt kul!
Lite ensamleksdiskussioner... Junior har ju som sagt varit jättenöjd och ensamleken har fungerat förträffligt. Tills för nån vecka sedan när han började vara ledsen efter ett tag. Jag blev lite rädd för att något var "fel" eller att något hade blivit "förstört". Fick snabbt fixa helt andra nya leksaker och muta med lite majskrokar och idag med russin för första gången. Ååh nu har han varit såå glad och lekt igen. Tror helt enkelt att han börjat lessna på leksakerna som han haft i flera månader nu.
Behöver nog ge mig ut och shoppa lite lämpliga prylar.
Sakerna som jag lyckades skrapa ihop här hemma för idag var (till Juniors stoooora nöje) följande:
En muffinsplåt med en massa burklock (barnmatsburkslock i olika färger, syltburkslock i olika storlekar) Russin gömda under fyra av dem.
En klassisk valpleksak i form av en ihopknuten strumpa med tidningspapper i.
En plocklåda i form av ett tåg. Endast två klossar fick han. En som passar i hålet på ovansidan och en som inte passar. Tänker att det räcker i början. Dvs "den passar men den passar inte, hmmm".
En mjukishund (som han visserligen haft förut)
En matningssked i plast (träna själv på att äta kanske)
En brio leksaksbil
Låter kanske lite spartanskt och trist. Man tager vad man haver typ. Men Junior tyckte det var fantastiskt kul!
Jag tror man ställer en skål under sängen.LaQ skrev:Tina, hur gör man då? Hackar löken, lägger i örter och häller på kokande vatten? Sen? Ställer det i rummet? Låter inge gott. 8)
Härligt med ensamleken. Jag är uppe i 40 min nu, men på tordagar är jag på körskola och hon vill INTE ensamleka när pappa presenterar. Hmm...undrar om han är osäker eller så, han vill gärna hämta henne om hon klagar lite så det har jag varit på honom om. Idag var det ledset och vi fick avbryta efter 5 min
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Japp LaQ, man häller kokande vatten på alltihop och ställer under sängen. Lavendel & timjan tar bort lökdoften men är även antiseptiskt & sömnfrämjande
Inte dricka dock...
Bra tips på laksaker fö. Tycker muffinsplåten med lock var en riktig höjdare
Har varit på kyrkans "öppna hus" och haft supertrevligt! Dag kröp runt och busade och var helnöjd! Nu sussar han jättegott och i eftermiddag blir det promenad och lek i sandlådan.
Kram på er
Bra tips på laksaker fö. Tycker muffinsplåten med lock var en riktig höjdare
Har varit på kyrkans "öppna hus" och haft supertrevligt! Dag kröp runt och busade och var helnöjd! Nu sussar han jättegott och i eftermiddag blir det promenad och lek i sandlådan.
Kram på er
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
http://dahlin.bloggproffs.se
Snuvan blir visst bara värre här... Har fått gå på tyngre grejer än Renässans så nu kör vi på Nezeril. Junior sover gott nu med en tallrik lökmix nedanför sängen. Rummet luktar som en kebaberia. 
Man kanske skulle göra en såndär tallrik åt sig själv också, har också åkt på förkylning.
Så tröttsamt! Tredje gången nu sensommar/höst. Med bara några veckors mellanrum.
Man kanske skulle göra en såndär tallrik åt sig själv också, har också åkt på förkylning.
LaQ skrev: Rummet luktar som en kebaberia.
Det var när jag själv var supertäppt och lilla K fortfarande sov i vårt rum som jag insåg hur bra lökskålen faktiskt funkar. Men lavendel och timjan kanske även gör det lite trevligare för dem med luktsinnet i behåll.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Ska höra med gubben om han kan tänka sig att sova i en kebaberia trots att han inte är förkyld. 8)Nillan skrev:Det var när jag själv var supertäppt och lilla K fortfarande sov i vårt rum som jag insåg hur bra lökskålen faktiskt funkar. Men lavendel och timjan kanske även gör det lite trevligare för dem med luktsinnet i behåll.
Måste bara dela med mig av ett litet filmklipp från i eftermiddags när vi var ute på lekplatsen och gungade. http://www.youtube.com/watch?v=lGykyfv-fnY
Junior har sovit som en prins hela natten i kebaberian. Har hört några hostanden i vargtimmen, annars har det varit heltyst från 19-07. Jag lyckades till och med somna om en stund före sju efter att Pappan åkt till jobbet. Idag blir en låång dag. Junior och jag är snoriga. Ensamma hemma till på köpet för Pappan ska bort ikväll.
Tack för fina kommentarer om filmen. Har lagt ut lite fler nu också.
Tack för fina kommentarer om filmen. Har lagt ut lite fler nu också.