Läggning av otrevlig 6-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mariapia

Läggning av otrevlig 6-åring

Inlägg av mariapia »

Puh!

Har hållit på oc lagt min 6-åring i 2h nu-äntligen har han kommit till ro...
-19.00 slut på Bolibompa vi gick upp för att läsa. Han började att spruta vatten med en liten sprayflaska, jag bad honom lägga undan den men han gjorde inte det så jag fick ta den av honom.

-Sen sa jag att nu börjar jag läsa.., då skulle han bara hämta ngt.

-han vill att jag ska börja om med sagan, jag förklarar att det kan jag inte göra men jag kan berätta vad som hänt.

-han blir sur och går ifrån

-jag fortsätter läsa tills sagan är slut, han missar hela sagan

-lillasyster går och lägger sig

-jag går in till "prinsen" och skall borsta tänderna, det gör ont i två tänder så han vägrar att borsta mer e. halva borstningen, jag peppar och förklarar att tandtrollen äter under natten och det är ju inte så kul... Han vägrar och jag går ut, inte arg men jag kan inte göra mer känns det som.

-han skall inte sova, vill gå upp och vänta t. storebror kommer hem(som varit hos farmor och farfar), jag säger att det är sovdax men han kan få titta i en bok på sitt rum en stund till storis kommer hem.

-han blir arg och VILL gå upp, jag är lugn men förklarar igen vad som gäller.

-han säger fula ord, kastar en penna mot mig och slänger ur allt utom madrassen fr. sängen. Öppnar fönstret för att slänga ut kudden. Jag går bestämt in och säger att fönstret ska vara stängt.

-det haglar fula ord

-han ger mig order att bädda sängen, jag förklarar att det får han göra själv.

-Efter en stund bäddar han själv, medan han fortsätter att svära.

-han gråter och vill borsta tänderna(antagligen helt slut), säger att jag ska hämta tandborsten(på ett mycket otrevligt sätt) Jag säger att jag inte tänker göra det eftersom han är så otrevlig. Han frågsr snällare, och då gör jag det eftersom jag vill att tänderna ska bli borstade. När jag väl kommer så ska han inte borsta tänderna iallafall. Så hansomnar utan färdigborstade tänder

Jaa, det är inte roligt med dessa utbrott.. Båda de andra kan också, men inte i närheten av detta.. (har just nu en 10-åring som är helt ljuvlig vilket känns tur:)) Min 6-åring hakar upp sig och fastnar i en motgång, och sen spinner det bara på, han kastar saker, säger jätte-fula saker blir lea-lös och krälar på golvet.. I dessa situationer blir det ju så att jag "förvisar", men det trappas ofta upp till enorma proportioner när det är jätte-svårt att vara konstruktiv. Är det någon som känner igen sig och som har några råd? Jag har läst 6-års tråden, och försöker vara en "klippa" men det är inte alltid så enkelt..

Kram Mariapia
Mamma till tre älskade trollungar f. -98, -02 och
-04
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej MariaPia :D

Funderar när jag läser om det är just läggningen som strular eller om det är ett beteende rent generellt :?:

Gällande läggningen så har jag ju hängt med en stund och sett att du länge funderat på att tag tag i sovningen. Har du gjort det och dessa problem är efteråt :?: Annars skulle jag först vilja rekommendera dig att vara mycket tydlig och hantera allas läggning på samma sätt. När man inte har lite flytande regler så är det också lättare att det flyter ut och blir till mer konflikter.

Överhuvud taget så gäller ju i kris att det är än viktigare att du står som hans klippa. Och 6-års åldern brutar betyda kris. :? Regler, rutiner och arbete ska vara de stabila delarna i hans liv så kan han lättare förhålla sig till resten. Och dessutom en stor skopa humor.

Återkom så bollar vi vidare.

Stor kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej och tack för svar Susanne! :heart:

Detta är inte ett beteende som enbart är förknippat med läggning, utan det är ett beteende som finns där ibland, och det är när saker inte går "hans väg" kan man väl säga. Han är oerhört krävande på det viset att han vill ha hjälp NU, han har svårt att vänta. Det är faktiskt väldigt länge sedan det var konflikt just kring läggningen. Ikväll gick allt som på räls, inte alls som igår.
Det som är svårt är att det går inte att nå honom i dessa situationer känns det som, han skruvas bara upp mer och mer. Vad gäller läggningen så är det ju så att han somnar själv och kommer till vår säng nån gång under natten, och detta har vi inte gjort något åt. I tidigare inlägg så skrev jag om att han pratade bebis-språk, och det har han slutat med :) Han har ju börjat förskole-klass nu och det har blivit en väldigt positiv start, vilket känns väldigt skönt. Jag tror att jag får återkomma när jag har ngt mer konkret, men de känns bara så skönt att få "skriva av" sig en dag som igår, och speciellt när man får kloka reflektioner tillbaka :heart:

Kram Mariapia :heart:
Mamma till tre älskade trollungar f. -98, -02 och
-04
blomman

Inlägg av blomman »

Hej MariaPia!

Du skriver inget om hur hans dagar ser ut när det gäller social delaktighet. Har han eget arbetsschema? Är det uppskrivet vilka dagar han gör vad, och sitter det så att han ser det?

Under 6-årskrisen upplever jag att det är jätteviktigt med stabila ramar och att 6-åringen kan förutse sin dag, att han/hon vet vad som gäller. Att då ha ett schema, som man skriver ihop tillsammans med barnet och sätter upp på kylskåpt eller anslagstavla, gör att de får en stabilitet.
Det låter kanske löjligt enkelt, och det är det :wink: .
6-åringen behöver inte bara att du är stabil, kärlek och kramar. De behöver konkreta bevis på att man klarar sig sämre utan dem. Och det beviset blir tydligt med ett schema.
Var noga med att du inte gör hans uppgifter om han skulle missa dem en dag av nån anledning. För då betyder det ju att det inte var så viktigt det han gjorde. Säg inte "äsch, det gör inget" om han missar det.
För det han gör är viktigt!
Se till att välja uppgifter som är viktiga på riktigt. Som gör skillnad.

Jag skulle starta där, om du inte redan har gjort det.

Selektiv hörsel är bra att använda när det gäller 6-åringar.
Är han otrevlig säger du bara "jag säger inte så till dig, och du säger inte så till mig".
Upprepa dig gärna, som en upphakad grammofonskiva (numera cd-skiva :wink: ).

Det är helt ok att kompromissa och förhandla om vissa grejer, men till en början är det nog bra att hålla ganska hårt på saker. som att läggdags är läggdags och att man inte plötsligt får titta i en bok, när man alldeles nyss måste gå och lägga sig..

Eller hur känner du?

Precis som Susanne skriver är humorn otroligt viktig! Glöm inte skrattet till gonattet!

Kram Blomman
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"