AKUT!!! Mässlingen?! snabba svar!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Petra-77

AKUT!!! Mässlingen?! snabba svar!

Inlägg av Petra-77 »

Hej!!

Min lilla slutade amma för snart en månad sedan. För 6 dygn sedan blev hon jätte sjuk. Hon fick över 40 graders feber, kladdiga ögon och hosta. Hon ville inte äta eller dricka och var svullen i halsen. Varje kontakt med ljus resulterade i gråt..Febern var jättesvår att hålla i schack. Efter 3 dygn var vi på barnakut och de tittade på henne. Hennes CRP låg på 24 och de sa att det var vanligt virus, bara att rida ut stormen..
Den kvällen gick febern ner självmant.
På morgonen det 4-de dygnet vaknade hon med prickar bakom öronen och någon enstaka i ansiktet. Febern var tillbaka och hon blev tröttare och svagare..
Igår 5-te dygnet hade hon prickar i hela ansiktet,på bålen och ryggen. Hon började gnida sig mot min sambos skägg så det kliar nog rejält. Vi åkte ut igen efter samtal med sköterska. På akuten sa de åter igen virus (efter att ha tittat i öron, hals och nytt CRP på 30) när jag påpekade prickarna sa läkaren bara att det var typiska virus prickar..inget att bry sig om.
På eftermiddagen flöt prickarna ihop och blev större fläckar. De är högröda i färgen och finns nu över hela kroppen med konsentration över nacke,hjässa,bål och rygg, men även armar och ben. Jag letade på nätet för att finna svar och där hittar jag foto och sjukdomsbild för Mässlingen! Till min förvåning stämmer allt in på Trojas sjukdomsförlopp exakt!!

Febern har nu försvunnit och prickarna är fläckiga fält som är identiska med de på fotot som jag hittade..Vad kan jag göra?Är det meningen att JAG ska övertyga en läkare om att hon har Mässlingen??
Jag och min sambo har inga tvivel längre.Jag rådfrågade min mamma som är sjuksköterska och 3 barns mamma och hon tvivlar inte heller på vad det är..

Mässlingen kan leda till hjärnhinneinflammation och den går under smittskyddslagen. Hon är inte vaccinerad pga sin låga ålder (7mån) och Peter utsätts dagligen för smittorisk från utlandet.

Någon som vet vart jag ska vända mig eller har tips om hur jag får en vettig läkare att förstå?!

Detta är inget man leker med och jag förstår alla mödrar vars barn drabbats av sk. barnsjukdomar trots den låga riskfaktorn och vaccinationer!!

Kram
Petra (mamma till Liv 6år och Troja 7mån)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Mitt enda tips är att du vänder dig till barnakuten igen och verkligen står på dig och är envis. Tala om vart du läst om mässlingen och jämför med Trojas sjukdomsbild sen är de upp till dem att motbevisa att det INTE är mässlingen. Gå inte därifrån förrän ni känner er helt säkra alternativt har fått rätt behandling.

Hoppas att hon kryar på sig snart :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Petra-77

Fortsättning!!

Inlägg av Petra-77 »

Mycket riktigt var det Mässlingen!!
Hon får Tavegyl mot klådan och vi ska vara vaksamma vid förändring eller försämring i allmän tillståndet!!Synd om min lilla men jag har iallafall äntligen fått respons och svar på mina frågor..Vad är det man brukar säga..Tredje gången gilt!!

Kramar från en lugnare mamma
Petra(mamma till Liv 6år och prickiga Troja 7mån)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Skönt att ngn äntligen lyssnade på er :D Du vet säkert redan att Tavegyl kan göra att de blir ganska slöa, så du behöver inte bli nervös direkt om hon verkar tröttare än vanligt, men håll koll så att hon inte blir mycket hängigare än vanligt.

Krya-på-sig-kram från oss :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
tallo

Inlägg av tallo »

Hej! skönt att någon lyssnade till slut! Min dotter Bianca, har vattenkoppor nu och har hög feber. Men vi får hoppas att de kryar på sig snart.

Stor krya-på-sig-kram från Caroline och Bianca :D
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jisses, var det mässlingen :?: :shock:

Simon fick prickar (MYCKET!) över hela huvudet, särskilt i hårbotten, och i ansiktet på midsommarafton. På förmiddagen hade han blivit feberfri efter tre dagars feber. Jag sökte också på nätet och fann en bild på mässling och det var hur likt som helst.
När jag ringde distr. sköterskan så sa hon att hon inte sett vare sig mässling eller röda hund på 25 år... :shock: :? ...och att det här lät precis som tredagars-feber. Då kommer utslagen när febern går ned men på nätet står det att det sällan drabbar huvudregionen vilket var precis vad det gjorde här. Inte en prick på övriga kroppen!

Jodå, mycket riktigt var det precis tredagars-feber han hade haft. Utslagen kliade aldrig och försvann på ett par dagar och han var ju pigg under tiden han hade dem.

Bara en reflektion, på henne lät det som om det var hur ovanligt som helst.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Petra-77

Tack alla!!!

Inlägg av Petra-77 »

Hej och tack för en fin respons!!
Stackars små livet, ja jag hoppas att våra barn blir friska snart så att de kan få vara barn och njuta av det!!

Till Mindy:
Precis samma bemötande fick jag(att det var 3 dagars feber) första gången jag kontaktade vården, men jag har själv jobbat inom området och anade oråd. Jag gav mig inte och Trojas sjukdomsbild stämde inte överens med det de sa att det var. Mässlingen var väldigt ovanlig men börjar tyvärr komma igen.Tyvärr är det så med många av våra tidigare "utrotade"(vet att det är fel ordval men hittade inget bättre) sjukdomar.Mässlingen är luftburen och smittar väldigt lätt. Min sambo kommer dagligen i kontakt med folk från utlandet och enligt läkarna så är det "uteifrån" det kommer. Det finns tyvärr fortfarande läkare som lever i tron om att Mässlingen inte kommit tillbaka, jag tror att siffran för hur många som fått fel diagnos, är skrämmande hög.

Till mig sa den första läkaren att barn i Trojas ålder absolut inte kunde insjukna i det pga antikropparna de fått från modern, läkare nr 2 sa att vi inte alls skulle oroa oss för hon skulle snart bli frisk, medan det till sist visade sig vara befogat med oro, extra observans och information till omgivningen..Jag vill med detta säga till alla mammor som känner inom sig(kalla det intuition) att de inte riktigt köper läkarnas diagnos, eller att de inte är tillfreds och mindre oroliga efter att läkarna sagt sitt, att stå på sig. KRÄV RIKTIGA SVAR!! Det tog mig tre olika läkare innan jag fick rätt diagnos så det finns hopp och våga vara "jobbiga" för ert/era barns skull!
Detta handlade om mässlingen som är nog så förädiskt, vem vet vad det handlar om nästa gång?!

Kramar till er alla!!
Ps Troja har börjat få i sig mer dryck och har ätit gröt och barnmat idag, hon är så tapper och stark..Förhoppningsvis på bättringsväg!ds

Petra(mamma till Liv 6år och Troja 7 mån)
Nu har jag fått ringa runt till vår omgivning, dagis osv för att informera om smittorisk och inkubationstid osv.
SaLi

Inlägg av SaLi »

Mässlingen är en otäck sjukdom som vi hade "utrotat" tills larmrapporterna kom i början på 90-talet om att barnen blev autistiska av vaccinationen :shock: . Detta gjorde att allt fler föräldrar valde att inte vaccinera sina barn. :roll:
Det hade varit bra för oss andra att få reda på var i landet du bor, för att veta om vi befinner oss i ett område där mässlingen nu är tillbaka. :!:
Hoppas ni kryar på er snart så ni kan njuta av den härliga sommaren vi har. :lol:
Kram på er :heart:
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Sådant här ska jag inte lägga mig i, egentligen. Sjukdomar är inte mitt bord. Men jag vill försöka lugna. Mässlingen ansågs inte särskilt farlig, eller farlig alls, på "min" tid, och mina barn vaccinerades inte ("inga" barn vaccinerades mot mässling på 60- och 70-talen). Tvärtom letade jag upp barn som hade mässlingen och lät mina smittas, och smitta varandra. För ju tidigare de fick eländet desto fortare gick det förbi. Jag plöjde alla barnsjukdomar på det viset och måste säga att jag inte alltid visste vilka prickar som betydde vad. Så pass lindrigt blev det.

Det som sas på den tiden var att små pojkar skulle ha, "få", påssjuka så tidigt som möjligt och små flickor röda hund. Och när barnen hade mässling skulle man spara på ljuset.

Pussa på lilla Troja!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hallojsan i värmen!
För mig som har sjukdomar på mitt bord, kan jag berätta att för oss doktorer är mässlingen svår att känna igen eftersom de flesta av oss aldrig nånsin sett den, sjukdomen är pga vaccinationerna ovanlig i Sverige idag.
Som SaLi påpekar har dock allt fler föräldrar börjat tveka om vaccinationerna och låter bli att vaccinera sina barn, vilket ökar risken för epidemier även i Sverige. Smittan kan också föras in av smittade, sjuka eller bärare av smittan, från utlandet. För att lokala epidemier skall kunna undvikas måste minst 90% av befolkningen vara vaccinerad (om jag inte missminner mig visavi siffrorna, eventuellt var det 95%, länge sen jag studerade nu....). Detta innebär i praktiken att de föräldrar som inte vaccinerar sina barn åker snålskjuts på att alla andra gör det, vilket jag tycker är dåligt :evil:.
Precis som AW påpekar skulle en släng av mässlingen vara helt ofarligt för de allra flesta barn i Sverige idag, jag har själv haft det som barn. Mässling är dock ENROMT smittsamt och INTE ofarligt. För ett inte helt obetydligt antal skulle sjukdomen ge t.ex. lunginflammation, ett nog så allvarligt och ibland dödligt tillstånd, för några andra skulle den ge en hjärnhinneinflammation vilket skulle döda några och ge några andra obotliga hjärnskador. I u-länderna är mässlingen fortfarande en av de allra vanligaste dödsorsakerna hos barnen, men man ska då komma ihåg att dessa barn som regel också är undernärda eller malnutrierade från början. Mässling är INTE ofarligt för alla tyvärr och det är därför vi vaccinerar mot den.
Påssjuka kan ge bitestikelinflammation hos män och orsaka sterilitet. Röda hund som smittar en gravid kvinna kan ge blindhet eller annan missbildning hos det väntade barnet. Det finns helt enkelt en god anledning till att vi vaccinerar mot de sjukdomar vi gör i Sverige idag och jag hoppas att ni alla vågar betro läkarvetenskapen med den bedömningen.
Till Petra -77 vill jag bara säga BRA att du stod på dig!! Det är en trygghet för oss doktorer att folk återkommer om de inte tror på vad vi säger, vi är också människor och vi gör fel, regelbundet och tvivelsutan. Ingen doktor kan veta allt, men många doktorer har svårt att medge detta självklara faktum :cry: :shock: :?: , obegripligt nog. Drömmen om omnipotensen är en mycket svår och enormt smittsam sjukdom bland läkare :lol: .
Jag hoppas slutligen att din BVC-doktor har Trojas genomgångna mässling i åtanke vid kommande vaccinationer. Jag kan inte på rak arm säga om hon bör få en annan blandning än den sedvanlliga MPR-sprutan (mässling-polio-rödahund "groggen") då det är dags för den eller om ni bara ska vara beredda på en kraftigare reaktion på vaccineringen, då Troja nu kommer att ha en fullgod antikroppsreaktion redan från första början (dvs hon kan få ett stort varmt utslag på sprutstället, hög feber mm, som svar på sprutan). Hör med doktorn och nöj dig inte med ett svepande svar utan kräv att doktorn kollar upp det hela om hon eller han inte är bergsäker på hur det ligger till.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Mammamy; varför vaccinerar man inte tidigare än 18 månader, om de kan få mässlingen så tidigt som Troja?

Den här autism-debatten, eller vad man ska kalla den, anser ju att man ska vänta med MPR-vaccinet ännu längre. Har det att göra med några sådana risker att man har valt senarelägga vaccinet? Jag tänker mig att (tyvärr) är ju de flesta (?) barn på dagis vid 18 mån... :?

Hrm...nu åker jag snålskjuts på läkarkonsultation här på forumet. Hoppas att du ursäktar... 8)
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
br

Inlägg av br »

hej
vi lät sonen bli mpr vaccinerad när han var 12 mån pga utlandsresa. Då fick vi reda på att om man vaccinerades innan barnet var 12 månader så var man tvungen att vaccinera igen när barnet fyllt ett år. Kanske man vill vänta med MPR eftersom det är en massa andra vacciner som tas det första året?!
Bor i USA nu och här vaccinerar man andra mpr sprutan vid 4-5 års ålder. Man vaccinerar även mot vattkoppor och hepatit B och _inget_ barn får börja på ngn slags verksam,het (daycare, preschool, kindergarten, eller first grade) utan att ha blivit vaccinerade.

Oj, nu kanske tråden spårat ut lite, hoppas att mammamy tar sig tid att svara ang tidpunkten för vaccination!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen, jaha, nu är jag nästan fast i det dagliga surfandet igen, illa illa, jag ska ju måla!! Ni ställde en mycket bra fråga som jag i dagsläget inte har nåt bra svar på men GIVETVIS ska försöka ta reda på, jag älskar nämligen att lära mig nya saker !! :D Återkommer i ämnet om det är okej!? Ciao
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Självklart! :D
Här sitter en till som borde måla... :? men det är så VARMT.
24 grader helt i skugga så här sent på kvällen.
Petra-77

Vad roligt!!

Inlägg av Petra-77 »

Hej igen allihop!
Vad roligt att ni alla verkar ha lika fint väder som oss. Vi har fått vara mycket sparsamma med ljuset(solen) för Trojas skull, men nu verkar det som om hon är sig själv igen!!!
Vi myser och plaskar hemma hos (mormorn) som har pool och även införskaffat en "baby pool" med palmer och annat skoj. Troja plaskar och badar med förtjusning!!Det är helt fantastiskt underbart att sitta och titta på henne när hon busar och leker med sång och skratt!! Vilken lycka, denna lilla tös, som var så blek och svag att hennes mammas hjärta fanns någonstans vid halsgropen, för knappt en vecka sedan! Jag säger bara Titta, Njut och Fröjdas över era barn, för visst är det detta som är LIVET!!

Kramar till er alla!!
Petra-77
(mamma till Liv 6år och Troja 7mån)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"