Hej. Jag har tvillingar på dryga 8 månader som jag planerar att börja kura nästa helg (26 sept).
Imorgon får vi boken så då ska det intensivläsas.
Våra tjejer somnar ofta gott på kvällen på egen hand (vakna då vi lägger dem och somnar sen utan gråt på några minuter, dock med napp), nånstans runt 19:30. Sen är det alltifrån 4 till 10 uppvak per natt (totalt på båda två), inte katastrofläge med andra ord. Vårt dilemma är dock våra tidiga morgnar, de vaknar och väcker varandra ofta runt 5 till 5:30, och vi lyckas sällan få dem att somna om. Den ena tjejen pallar dock dagen ganska bra sen, sover ikapp på dagsvilorna och är ofta pigg och glad. Den andra tjejen däremot trött och gnällig, och hon har också svårare att långsova under dagen, har man tur blir det en timme och då endast under promenad, men alltför ofta blir det bara 30-45 min.
Så senaste tiden har vi dessutom fått ha dem osynkade, den ena sover två gånger och den andra tre gånger.
Så nu hoppas vi på sömn hela nätter i 12 timmar, utan napp, och dagsömn som på något pass sträcker sig längre än 45 minuter för båda utan att behöva traska traska traska…
Är detta möjligt? Det verkar ju uppenbarligen så när man läser runt lite här på forumet. Jag blir fascinerad och känner att vi måste ju testa även om det känns overkligt.
Vi planerar att kura dem i olika rum, med två dagars förskjutning. Jag tar de två första nätterna på båda och sambon de två sista (han har en skada i ryggen och kan inte stå framåtböjd så länge som ev kan krävas vid buffning första natten).
Men innan vi drar igång. Kan man redan nu göra något som kan underlätta för oss sen till kurningen?
Jag har bl a lagt tjejen som har svårt att sova på dagen på mage i vagnen, och hon somnar gott på det.
Jag håller också på att strukturera upp med maten på dagarna enligt schema för att ha det klart.
Men kanske fler tips?
Snart dags att kura 8,5 mån tvillingar
-
trollens mamma
-
ilindstrom
hej och välkommen hit.
Låter kanon som ni har planerat kurningen. Kör den ena först ett par nätter och sedan den andra. Självklart kommer ni också få 12-timmars nätter och bra sovpass på dagarna.
Boken är kanon och mitt tips är att läsa om och om igen så att ögonen blöder. Det gäller att ni tror till 100% på det och förmedlar den säkerheten till småflickorna.
Det är bra som du gör nu. Försök att strukturera upp dagarn. Hur ser er tilltänkta schema ut?
hälsningar
Ida
Låter kanon som ni har planerat kurningen. Kör den ena först ett par nätter och sedan den andra. Självklart kommer ni också få 12-timmars nätter och bra sovpass på dagarna.
Boken är kanon och mitt tips är att läsa om och om igen så att ögonen blöder. Det gäller att ni tror till 100% på det och förmedlar den säkerheten till småflickorna.
Det är bra som du gör nu. Försök att strukturera upp dagarn. Hur ser er tilltänkta schema ut?
hälsningar
Ida
-
trollens mamma
Schema
Vårt tänkta schema:
7:00 God morgon
7:30 Frukost
9:00 Sova 45 min
11:00 Lunch
13:00 Sova 90 min
14:45 Mellanmål (gröt)
17:30 Middag
18:30 Kvällsmål med välling
19:00 Godnatt
Funderar dock på att skjuta allt fram en halvtimme, för att inte hamna i att vakna kl 6 när det blir vintertid...
Men att hålla dem i sängen till 7:30 på morgonen kan jag fasa för då de i nuläget vaknar runt 5...
Jag hoppas jag kan hitta full tilltro till metoden, jag brukar ju tänka att mina tjejer är olika av naturen. Men det är nog min ena dotter som mest lider av sömnbrist i vår familj och något måste göras, då vi saknar marginaler vad gäller att tulla på sömnen numera.
Det jag läst hittills bådar gott
En annan fråga:
Jag söver dem ofta på dagen genom kort promenad. Detta ska ju i så fall ändras. Men om vi startar kuren olika dagar, då borde vi låta dem sova i olika vagnar även på dagen under kurning?? Vi ska starta en fredag kväll så på helgen är vi ju två, men från måndan är jag själv på dagarna.
Kan man introducera dagsömnen enligt metoden för båda redan på lördagen? I olika vagnar.
7:00 God morgon
7:30 Frukost
9:00 Sova 45 min
11:00 Lunch
13:00 Sova 90 min
14:45 Mellanmål (gröt)
17:30 Middag
18:30 Kvällsmål med välling
19:00 Godnatt
Funderar dock på att skjuta allt fram en halvtimme, för att inte hamna i att vakna kl 6 när det blir vintertid...
Men att hålla dem i sängen till 7:30 på morgonen kan jag fasa för då de i nuläget vaknar runt 5...
Jag hoppas jag kan hitta full tilltro till metoden, jag brukar ju tänka att mina tjejer är olika av naturen. Men det är nog min ena dotter som mest lider av sömnbrist i vår familj och något måste göras, då vi saknar marginaler vad gäller att tulla på sömnen numera.
Det jag läst hittills bådar gott
En annan fråga:
Jag söver dem ofta på dagen genom kort promenad. Detta ska ju i så fall ändras. Men om vi startar kuren olika dagar, då borde vi låta dem sova i olika vagnar även på dagen under kurning?? Vi ska starta en fredag kväll så på helgen är vi ju två, men från måndan är jag själv på dagarna.
Kan man introducera dagsömnen enligt metoden för båda redan på lördagen? I olika vagnar.
tvillingar
Hejsan!
Vad kul men fler tvillingar här!
Det låter som en jättebra ide att kura dem.
Jag har också tvillingar som är 6.5 mån.
Precis som dina är de väldigt olika men jag tyckte det var fullständigt jättehopplöst att ha olika scheman för dem. Vi hann inte med något annat än sova och äta.
Tror det är jättebra om man kan kura en i tagen om man är ensam. Jag är också ensam med mina-min man jobbar ju och får ta ett stort ansvar med vår 2-åring just nu. Vår ena tvilling tog till sig kuren på ett par dagar och sover jättebra, men den andra bebisen får jag fortfarande kämpa med. Hon lider av sömnbrist och har därför VÄLDIGT svårt att komma till ro, men tar hela tiden små små steg framåt...
Vi delade på dem för de störde varandra för mycket.
Tänker att sömnen måste få sätta sig innan de får flytta ihop igen. Viktigt är också med ordentlig mörkläggning. Inte en gnutta ljus får komma in för de tidiga mornarna...
Även om vi får kämpa med den ena dottern så vet jag att hon behöver sömnen så väl och det får ta den tid det tar. Finns jätte bra länkar här på forumet om tvillingkurande att läsa!
Anna har dessutom skrivit inspiration till schema som jag just nu inte hittar men som kan vara bra att läsa. Är inte så bra på det så jag kan inte kommentera ditt schema. Jag skulle göra ett bra schema redan innan kuren och köra det stenhårt med båda. Vad bra att du redan nu förberett med tider och magläge!
Det underlättar nog väldigt om de är inställda på tiderna redan innan.
När man väl är förberedd och startar med kuren, ska man starta rakt av så man blir konsekvent i det man gör!!
Samma sak ska gälla vid alla läggningar. Man kan nog inte börja med dagarna och göra på annat sätt på natten för det ger fel signaler till bebisen. Tydlighet hela tiden så bebisen till slut förstår vad det handlar om-hur man gör när man somnar och sover.
Lycka till M-t
Vad kul men fler tvillingar här!
Det låter som en jättebra ide att kura dem.
Tror det är jättebra om man kan kura en i tagen om man är ensam. Jag är också ensam med mina-min man jobbar ju och får ta ett stort ansvar med vår 2-åring just nu. Vår ena tvilling tog till sig kuren på ett par dagar och sover jättebra, men den andra bebisen får jag fortfarande kämpa med. Hon lider av sömnbrist och har därför VÄLDIGT svårt att komma till ro, men tar hela tiden små små steg framåt...
Vi delade på dem för de störde varandra för mycket.
Även om vi får kämpa med den ena dottern så vet jag att hon behöver sömnen så väl och det får ta den tid det tar. Finns jätte bra länkar här på forumet om tvillingkurande att läsa!
Anna har dessutom skrivit inspiration till schema som jag just nu inte hittar men som kan vara bra att läsa. Är inte så bra på det så jag kan inte kommentera ditt schema. Jag skulle göra ett bra schema redan innan kuren och köra det stenhårt med båda. Vad bra att du redan nu förberett med tider och magläge!
När man väl är förberedd och startar med kuren, ska man starta rakt av så man blir konsekvent i det man gör!!
Lycka till M-t
Tvillingflickor födda 6 mars-08 och en busig storebror född 17 april-06
-
trollens mamma
Lite uppdatering, vi kommer inte att kura den här helgen som planerat. dels är vi ännu inte fullt pålästa, sen har sambon mycket på jobbet just över det här veckoslutet och vi behöver vara två tillgängliga själar i detta.
Så nu fortsätter vi läsa och ska dessutom mörklägga ett andra rum.
Positivt är i alla fall att vår sovstrulare dagtid börjat sova långpass sen vi la henne på mage i vagnen, sover nu ofta 1,5 timmespass. Den andra tjejen har någon natt sovit någon natt 11,5 timme, i egen säng, och har lyckats somna om vid vargtimmarna. Dock med napp.
Jag klurar fortfarande hur man ska göra med nappen dagtid om vi kör med 2 dagars mellanrum på kurstart. Redan nu snor de ju varandras nappar, och jag kan omöjligt ha en i vagnen med napp och en utan napp...
Alternativet är förstås att inledningsvis köra dagvilor i sängarna. Fast att jag egentligen vill köra dagvilorna i vagnen.
Så nu fortsätter vi läsa och ska dessutom mörklägga ett andra rum.
Positivt är i alla fall att vår sovstrulare dagtid börjat sova långpass sen vi la henne på mage i vagnen, sover nu ofta 1,5 timmespass. Den andra tjejen har någon natt sovit någon natt 11,5 timme, i egen säng, och har lyckats somna om vid vargtimmarna. Dock med napp.
Jag klurar fortfarande hur man ska göra med nappen dagtid om vi kör med 2 dagars mellanrum på kurstart. Redan nu snor de ju varandras nappar, och jag kan omöjligt ha en i vagnen med napp och en utan napp...
Alternativet är förstås att inledningsvis köra dagvilor i sängarna. Fast att jag egentligen vill köra dagvilorna i vagnen.
Våra små troll kom till oss den 9 januari 2008!
-
ilindstrom