Kissar ner sängen

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Pialacki

Kissar ner sängen

Inlägg av Pialacki »

Min son,2,5år och smal som en stör, kissar ner sej och sängen nästan varje natt trots att han kissar innan han går och lägger sej. Vi har provat alla blöjor och även dubbla men inget hjälper. Vi har lakan-plastad frotte-lakan så att det bara är att dra bort det 2 översta på natten men ibland så är hela han blöt så vi måste upp och torka och ev. byta pyjamas jacka. Det första han gör på morgonen är att gå på pottan och kissa. Han har blöja på dagen men bajsar alltid i pottan. Är han naken så går han och kissar själv på pottan men har han blöja så "glömmer" han bort pottan. På kvällen så äter han ca 11/2-2dl gröt med lite mjölk och dricker MAX 2dl välling.(bara för att varva ner innan tandborstning och nattning) Vad gör vi på natten???? Är det ngn som har ett bra förslag?
Mor till Aaron 060319 &
Saidi 080410
Fru W

Inlägg av Fru W »

Hej,

Jag kan förstå att du är frustrerad. Jag har fått det förklarat för mig att det kan ha något med en hormon som barnen ännu inte börjat att producera. Denna hormon gör att urinproduktionen går ner under på natten. Det finns ingen given ålder när barnen börjar producera detta hormon. Men, jag lider med dig, jag har en liknande situation men med en kille som är 5 år.. :!:

Tydligen ska det finnas en nässpray som kan hjälpa, men jag vet inget om det. Den 10 oktober ska jag diskutera detta med en läkare på BVC.

Hoppas detta hjälpte dig lite..

:)
Mamma till mina änglar, Hampus -01 & Linus -03.
Bonusmamma till 4 underbara barn födda mellan -85 - 97 + bonusmormor till ett charmtroll född -08.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

En tråd som förklarar det Fru W hänvisar till, läs särskilt MammaMys förklaring:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=122632

Du gör nog allt du kan i dagsläget, tycker jag det låter som. Vad man i övrigt kan göra, om man så tycker, är att begränsa dryck innan läggning. Att inte dricka något senare än 1 tim före läggning. Det skulle innebära att man skippade kvällsvällingen, ev. serverade den tidigare på kvällen. Om man så tycker. När min lilltufsa blev nattorr så tog vi bort kvällsvällingen och hon fick gröt istället. Vällingen får hon nu som mellis efter vilan istället. Och det är hon helt nöjd med. Så det kan du ju iaf ha i bakhuvudet om du vill.

I övrigt tycker jag det låter som om den här lille mannen är helt redo för att skippa blöjan helt på dagtid. Han VET ju redan, så allt du behöver göra är ju att ge honom förutsättningarna. Finns bra beskrivet i BB. Hittar du det inte, eller har du inte BB får du gärna hojta.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fru W

Inlägg av Fru W »

Tack Ewa,

det där var en bra tråd. Själv har min 5 åring vart torr dagtid i många år, men precis som trådskrivaren skriver i tråden var - förr - vissa blöjor plaskblöta. Den situationen har vi inte längre, utan det har blivit bättre.
Men, han klarar inte en hel natt. Innan jag går och lägger mig vid 10 tiden tar jag upp honom och bär ner honom på toaletten.

Jag stressar inte i detta, men visst är det jobbigt med blöta sängkläder och att se att han själv lider över att han inte lyckades denna natten heller. :cry:
Men vi ger heller inte upp, utan vi testar igen nästa natt! Han har vart torr en gång under den senaste månaden och den lyckan han utstrålade var helt otrolig! Han var verkligen överlycklig :lol:
Mamma till mina änglar, Hampus -01 & Linus -03.
Bonusmamma till 4 underbara barn födda mellan -85 - 97 + bonusmormor till ett charmtroll född -08.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Fru W.

Jag känner igen min stora kille här också. Han är 4,5 och inte på något vis nattorr ännu. Jag har svarat, när han frågat, att det inte alls har med åldern att göra, utan det har att göra med när kisset sover på natten eller kan säga till om det behöver komma på natten. Och att det är alldeles olika för alla. Ibland säger det till när man är 2 och ibland när man är 8. Och mer är det inte med det.

Jag gjorde en liten miss i somras när han frågade och jag jag svarade att "när blöjan är torr - eller när du vaknar av att kisset behöver komma" :roll: . Efter några dagars funderande så har ju sonen då förstås kommit fram till att han ju vaknar när kisset behöver komma. Jaså. Jaha. Och så fick han sova utan blöja. Första två dagarna kom det inte något kiss, men han hade varit uppe och kissat på pottan två gånger båda nätterna. Och var SÅÅÅÅÅÅ trött om dagarna. Stackarn. Modern anade ett samband, om man säger :wink: . Nästkommande 7 dagar var det riktigt, riktigt blött i sängen. Men gossen sov som en tok och vaknade inte ens av att hela han var insnärjd i blöta lakan. Inte fräscht, tyckte mamman (och antagligen inte sonen heller). Och nytt beslut togs. Vi återgick till blöja. Och mamman var lite tydligare med att det ju inte är SONEN det hänger på, utan faktiskt kisset. Och han fick sin goda sömn tillbaka.

Vad jag vill ha sagt med detta är just att det faktiskt är en hormonell sak, detta. Och att sonen sover som en stock, genom magsjukor och allt. Så även kissnödighet. Och jag tror då hellre på att vänta ut honom. Han var dagtorr vid 2 års ålder - det gick på en vecka, så det är uppenbart för mig att det inte har något samband. Precis som du själv skriver.

Jag skulle också vara väldigt vaksam på att inte få honom att förknippa detta med prestige på något sätt. Men strålar han av lycka när han "lyckas" hålla tätt hela natten - hur ska han då inte uppleva det alla de andra nätterna, funderar jag. Och läkarna gör ingenting förrän tidigast vid 6 års ålder. Så jag tycker faktiskt att man kan ta det hur lugnt som helst tills dess.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nette

Inlägg av Nette »

Hejsan Pialacki!

Vår dotter är 2,9 år och hon vaknar alltid på natten när hon behöver kissa och vill då kissa på pottan. Men för att vi föräldrar ska slippa vakna vid 2 tiden varje natt och hjälpa henne så gör vi så att när vi går och lägger oss vid 23-tiden så tar vi upp henne och sätter på pottan som står brevid hennes säng. Då klarar hon resten av natten utan problem. Värt att pröva i ert fall också kunde jag tro.

Liksom Ewa skriver så kunde ju kvällsvällingen lämnas bort. 2 dl extra vätska är ganska mycket om man ska klara hela natten.
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Pialacki

Inlägg av Pialacki »

tack
Vi har provat ta upp honom för att kissa men det kommer sällan ngt. Ibland har han inte velat stiga upp heller. Jag lägger mej väldigt tidigt, 21-21.30 så då känns det onödigt att väcka honom. Vi har lyckats att ta bort vällingen 3 kvällar nu och 2 har varit torra hela natten :D Hoppas att det var "bara" det som krävdes.
Mor till Aaron 060319 &
Saidi 080410
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag tog upp min lilltufsa också några dagar i början, men hon blev skogstokig över att bli väckt, och dessutom tänkte jag att jag då heller aldrig kommer att få veta OM och NÄR hon faktiskt klarar sig hela natten. Vilket hon ju då gjorde, visade det sig efter några nätter, när vi tagit bort vällingen. Men hon har förutsättningarna att gå på pottan inne på rummet om hon så skulle behöva. Och det behöver hon ibland. Men annars klarar hon sig hela natten. Så det kan mycket väl fungera alldeles utmärkt för er också.

Pialacki

Inlägg av Pialacki »

Har inte gett välling på 3 nätter och han har varit torr på morgonen, hurra. I går kväll så gav pappa välling ändå men han kissade inte ändå på natten. Vällingen får han nog vara utan i fortsättningen om det inte blir protester, då får han nog ca 1dl bara för att.. Tack för hjälpen alla.
Mor till Aaron 060319 &
Saidi 080410
Ewa

Inlägg av Ewa »

Härligt att höra :thumbsup: Och när man tänker efter så är det ju inte så konstigt att en massa dryck före sänggående måste ut någongång, någonstans.

Nika

Jag har också....

Inlägg av Nika »

... en nästan femåring som INTE är torr nattetid. Lillebror är det däremot men han får ha blöja han också för storebror blir så ledsen när han inser att lilla lillebror kan men inte han. Jag har försökt förklara att det inte bara är att "lära" men han förstår inte riktigt. En period har vi nu tagit med en nästan sovande storebror till toaletten när vi går och lägger oss för att se om det ger torr blöja på morgonen och att han på så sätt skulle kunna slippa den samtidigt som vi tar bort lillebrors. Men det hjälper inte alltid.

Lite "ironiskt" eller vad man kan kalla det är att storebror är den som dricker väldigt lite och lillebror den som sörplar vatten även nattetid. Så det har inget med dryckesvanorna att göra alls hos oss.
Annika - mamma till buspojkarna Melvin, 031117, och Ville, 050915.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"