Större barns förvaring...
Större barns förvaring...
Jag vet att detta forumet mest handlar om lite mindre barn, barn i Dagisåldern, men för mig som har en 8åring härhemma känns det lika ledsamt att se förvaringen av dessa lite äldre små barn. Flera av hennes klasskompisar vistas på Fritis INNAN skolan, om morgnarna, från klockan 6 till 8 (då lektionerna börjar), går i skolan till 14 00, går sen direkt tillbaka till Fritis och vistas där ibland till 18 00 om kvällen! Nu är det "Sommarlov" men många många av barnen vistas på Fritis hela dagarna även då! En klasskamrat till min flicka ska vara nästan hela sommaren på skolans Fritis - utom 3 veckor mitt i då det ska bli "kvalitets-samvaro" och hela familjen reser utomlands i 3 veckor!
Var har det tagit vägen, barndomslandets himmelska sommarlov, som upplevdes så långa som evigheter, då tiden stod stilla och man bara fick VARA! Jag minns att jag upplevde sommarlovet som så långt, att då skolan bärjade igen till hösten, var det knappt jag kände igen klasskompisarna, dom hade ju "vuxit" så sen sist! Himmel...
Var har det tagit vägen, barndomslandets himmelska sommarlov, som upplevdes så långa som evigheter, då tiden stod stilla och man bara fick VARA! Jag minns att jag upplevde sommarlovet som så långt, att då skolan bärjade igen till hösten, var det knappt jag kände igen klasskompisarna, dom hade ju "vuxit" så sen sist! Himmel...
Jo, tack - visst är det sorgligt. Begripligt att det inte alltid är så lätt att få till, men istället för "kvalitetstid" kunde man ju gärna tänka kvantitetstid och åtminstone sprida semestrarna lite omlott så att det blir liiiiiite längre ledighet. Kan jag tycka.
Sen är det väl en skillnad på hur folk jobbar nu mot då - då man ofta kunde vara hos mor- eller farföräldrar ett tag. Själva spenderade vi alltid en del av somrarna hos mormor - som jobbade med att köra ut tidningen, och då cyklade vi med, förstås, hos farmor - som hade höns och grisar att ta hand om, och då hade vi det också förstås, eller hos faster och farbror, då farbror var hemmapappa med vår lilla kusin. Det är nog som med allting annat, att alla väldigt mycket sköter bara just sitt lilla egna och inte funderar över alternativa lösningar. Nog skulle föräldrar kunna gå ihop och förlägga semestrar lite omlott så att man hade varandras barn någon vecka eller två om somrarna. På så sätt skulle många fler barn slippa "gå i skolan" hela sommaren också.
Sen är det väl en skillnad på hur folk jobbar nu mot då - då man ofta kunde vara hos mor- eller farföräldrar ett tag. Själva spenderade vi alltid en del av somrarna hos mormor - som jobbade med att köra ut tidningen, och då cyklade vi med, förstås, hos farmor - som hade höns och grisar att ta hand om, och då hade vi det också förstås, eller hos faster och farbror, då farbror var hemmapappa med vår lilla kusin. Det är nog som med allting annat, att alla väldigt mycket sköter bara just sitt lilla egna och inte funderar över alternativa lösningar. Nog skulle föräldrar kunna gå ihop och förlägga semestrar lite omlott så att man hade varandras barn någon vecka eller två om somrarna. På så sätt skulle många fler barn slippa "gå i skolan" hela sommaren också.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Min erfarenhet är precis som din Sara76, att det underlättar mycket att ha det där större barnet på besök. Min gudmors dotter går i femman men trots att hon redan är 11 år så vill hon inte vara ensam alla eftermiddagar så hon kommer till oss 1 gång i veckan efter skolan. Nån fritidsverksamhet erbjuds inte åt så stora barn här. Det är otroligt uppskattat av vår snart 3-åriga Olivia att ha en lekkompis som inte rycker saker ur händerna och som leker just precis som hon vill, i motsats till de jämnåriga på ÖF. Det här systemet har fungerat fint i 2 år nu och hon får gärna komma hit så länge det intresserar henne. Nu på slutrakan av graviditeten kan jag vila den eftermiddagen som 11-åringen är här och leker med Olivia.
Under sommarlovet var hon också här några veckor och ibland har hon varit här på morgonen innan skolan börjat om hon kännt sig ensam. Besväret för mig är ju minimalt så jag hjälper gärna till. Jag tror att många skolbarn skulle uppskatta en lugn eftermiddag nu och då hos någon bekant familj istället för i en stor grupp på fritis eller ensam en lång eftermiddag.
Under sommarlovet var hon också här några veckor och ibland har hon varit här på morgonen innan skolan börjat om hon kännt sig ensam. Besväret för mig är ju minimalt så jag hjälper gärna till. Jag tror att många skolbarn skulle uppskatta en lugn eftermiddag nu och då hos någon bekant familj istället för i en stor grupp på fritis eller ensam en lång eftermiddag.
Nette
mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Hej!
En bekant ojade sig så väldigt över att hon inte hann hjälpa dottern med läxorna, eftersom de inte kom hem förrän tidigast kl. 17 på dagarna och sen är det ju middag, Bolibompa och sängen i princip. De hade ingen särskild tid för läxläsning på fritidset, utan det skulle barnen klara när de kom hem. Det känns fel att de ska vara borta så länge, tycker jag. När det blir dags för våra barn att börja skolan tänker vi göra allt vi kan för att vara hemma när de slutar åtminstone de flesta dagarna.
Häslningar Mule, mamma till snutta (04) och prins (06)
En bekant ojade sig så väldigt över att hon inte hann hjälpa dottern med läxorna, eftersom de inte kom hem förrän tidigast kl. 17 på dagarna och sen är det ju middag, Bolibompa och sängen i princip. De hade ingen särskild tid för läxläsning på fritidset, utan det skulle barnen klara när de kom hem. Det känns fel att de ska vara borta så länge, tycker jag. När det blir dags för våra barn att börja skolan tänker vi göra allt vi kan för att vara hemma när de slutar åtminstone de flesta dagarna.
Häslningar Mule, mamma till snutta (04) och prins (06)
Jag vet ju att det är så, jag ser det med egna ögon.
Clara har börjat ettan, och jag ser ingen annan mamma än jag själv hämta upp sina barn direkt då skolan är slut. Jo en, men det är bara en e.m/vecka. Sedan är de på fritids. Och före är de på fritids, efter vad det verkar hela klassen
Och för vem är det bra? Man undrar ju...
Men varför GÖR folk så här då
Enda fördelen verkar vara:
Men vad HJÄLPER det
Kan man köpa sig lycka
Kan man köpa sina barn med fina presenter som kompensation för all tid man är borta
Jösses, vad jag gick igång
Jag avslutar med en DiLeva-text: "Det mesta kan man köpa, men ingen kan köpa livet"
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Hello!!!! Nu ger jag mig in i det där igen.... Det som jag borde hålla mig borta från för att jag också går igång!
Men jag KAN inte låta bli! För jag gillar verkligen inte generaliseringar... å då går jag i försvarsställning på en gång... Sorry!
Jag tänker så här: Om man snålat med pengar och föräldradagar under den tid som barnen är riktigt små så är ekonomin kanske inte så stabil längre. Kanske man MÅSTE gå ut i arbetslivet igen för att inte bli helt körd...
Jag är född i slutet av sextiotalet och hade heller inget fritids. I mitt fall fanns mormor och morfar hemma så mamma kunde försörja mig. Bland mina skolkamrater fanns många "nyckelbarn" som gick hem direkt efter skolan till ett tomt hus/lägenhet. ..
Kan man köpa sig lycka frågar du? Så klart man inte kan... Men mat, kläder och bostad! Och varför förutsätter du att man mutar sina barn med fina presenter som är "tomma" gåvor? Och bli nerskälld i sängen varje kväll???? Är det nått som händer per automatik hos oss med barn på fritids? Tror jag inte! Jag tycker faktiskt att det är ganska taskigt att påstå det!
Självklart vill föräldrarna ha "egentid" efter att barnen somnat - det vill både hemmaföräldrar och de som yrkesarbetar! Eller hur? Här på forumet slår vi oss ju på bröstet med att våra barn kommer i säng i rimlig tid och att vi har just den där egentiden! Eller?
Som du märker så gick jag igång på hundra cylindrar jag också!
Och jag försvarar som vanligt inte de som gör "karriär" för att säkra sina miljonvillor, Thailandsresor eller bilar i senaste årsmodell. Jag försvarar dem som har studielån upp över öronen, en hög hyra eller ett hus som behöver renoveras och en bil som förhoppningsvis tar sig igenom bilbesiktningen!
Nu skickar jag iväg det här innan jag ångrar mig - jag är på väg till fritids!
Jag tänker så här: Om man snålat med pengar och föräldradagar under den tid som barnen är riktigt små så är ekonomin kanske inte så stabil längre. Kanske man MÅSTE gå ut i arbetslivet igen för att inte bli helt körd...
Kan man köpa sig lycka frågar du? Så klart man inte kan... Men mat, kläder och bostad! Och varför förutsätter du att man mutar sina barn med fina presenter som är "tomma" gåvor? Och bli nerskälld i sängen varje kväll???? Är det nått som händer per automatik hos oss med barn på fritids? Tror jag inte! Jag tycker faktiskt att det är ganska taskigt att påstå det!
Självklart vill föräldrarna ha "egentid" efter att barnen somnat - det vill både hemmaföräldrar och de som yrkesarbetar! Eller hur? Här på forumet slår vi oss ju på bröstet med att våra barn kommer i säng i rimlig tid och att vi har just den där egentiden! Eller?
Som du märker så gick jag igång på hundra cylindrar jag också!
Nu skickar jag iväg det här innan jag ångrar mig - jag är på väg till fritids!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Men jösses så jag ångrar mig!
Jag tycker fortfarande det där jag skrev men jag är hemskt obekväm i att tycka...
Jag vill INTE peta igång den där dagis/fritids-debatten som jag inte orkar med... MÅSTE verkligen lära mig att antingen stå pall för motargument eller skita i att peta runt i det!
anna - du är väl inte sur? [-o<
anna - du är väl inte sur? [-o<
Mamma till två pojkar.
sur? Nu pratar du med en ytterst konflikträdd person här.
Jag tog också i.
Händerna flög fram, och orden kom...
Så är det ju naturligtvis inte för alla
Det där med att ha dyra bilar, resor, ja det du skrev om.
Och jag tycker det är så tragiskt.
Vill inte heller jag ha en debatt, jag ville bara skriva vad jag kände.
No hard feelings K-ina
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Vad bra anna att du är lika mesig som jag!
Sen var det en sak jag tänkte på... Axel går ju på fritids både före och efter skolan. Han börjar nån gång mellan 7.30 och 7.45 och får välja mellan frukost hemma eller på fritids. Morgonen är drop-in och han väljer ofta att sitta med sina kompisar istället för att äta med lillebrorsan... På eftermiddagen slutar skolan 13.15 och det samma sak hos oss som hos er - bara några få barn går hem. Men det betyder inte att alla dessa barn går på fritids till fem eller sextiden. Ibland är Axel kvar till 17.15 eftersom att jag schemaläggs till 17 då och då. (Ibland flexar jag däremot hem vid två och hämtar då.) Iallafall så är han nästan ensam om vi kommer efter fem. De allra flesta hos oss slutar på olika tider under eftermiddagen... Hans bästa kompis mamma slutar ofta tre och hämtar då och några andra går hem vid halv fyra. osv osv. Jag antar att det är samma sak hos er? Och att det är lätt att tro att alla går på fritids tills de är så trötta så att de spyr?!
Jag tycker att fritids är toppen. Kompisar och trygga vuxna. Ett nyttigt mellis. Sagostund, utelek, fotbollsmatcher osv osv. Jag funderar på vad som händer när han inte FÅR vara kvar på fritids längre... Och förvandlas till det där nyckelbarnet... Vad tänker du om det?
Mamma till två pojkar.
Hej på er
K-ina, får dina barn hjälp med läsxläsning på fritids? Det har varit lite debatt om det här hemma, och det tycker jag vore en jättebra idé! Då slipper man sätta igång med läsxläsning på kvällarna också, och barnen har det gjort när de kommer hem!
Här tror jag de allra flesta barn slutar fritids när de är 9-10 år, alltså börjar i mellanstadiet, och går hem själva. Efter vad jag har förstått så funkar det rätt bra, men de flesta har kompisförbud hemma tills föräldrarna kommer hem.
K-ina, får dina barn hjälp med läsxläsning på fritids? Det har varit lite debatt om det här hemma, och det tycker jag vore en jättebra idé! Då slipper man sätta igång med läsxläsning på kvällarna också, och barnen har det gjort när de kommer hem!
Här tror jag de allra flesta barn slutar fritids när de är 9-10 år, alltså börjar i mellanstadiet, och går hem själva. Efter vad jag har förstått så funkar det rätt bra, men de flesta har kompisförbud hemma tills föräldrarna kommer hem.
Än så länge består Axels läxläsning av en skönlitterär bok och en matteläxa som han klarar av på 5-10 minuter. Så det är ännu så länge inget problem. Boken tar han med sig i sängen eftersom att han läser en stund innan han släcker lampan. Jag tror inte att de erbjuder läxhjälp - vore en jättebra idé tycker jag också. Om man nu ska ha läxor??!!!! Men det är ju en annan debatt...
Jag tror väl också att allt kommer att gå bra i mellanstadiet. Och kompisförbud hemma är säkert det bästa. Jag har redan tänkt mig att han ska ha vissa arbetsuppgifter att utföra där hemma. Dels för att underlätta för hela familjen men också för att vara behövd! Annars kanske det bara blir Playstation?
Jag tror väl också att allt kommer att gå bra i mellanstadiet. Och kompisförbud hemma är säkert det bästa. Jag har redan tänkt mig att han ska ha vissa arbetsuppgifter att utföra där hemma. Dels för att underlätta för hela familjen men också för att vara behövd! Annars kanske det bara blir Playstation?
Mamma till två pojkar.