Någon som lyckats med tvillingar och SHN?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Dubbeltrubbel

Någon som lyckats med tvillingar och SHN?

Inlägg av Dubbeltrubbel »

Någon men tvillingar som har tips?

Jag är mamma till 13 månader gamla tvillingpojkar. Vi kör hårt sedan 3 nätter, vi slutade samtidigt med napp och påbörjade SHN. Natt 1 var sådär, natt 2 var ett mindre katastrof, natt tre fantastiskt med 20-minuters nattning och 10,5 raka timmar av sömn. (Har aldrig hänt förut)

Så vi har fått en kanonstart och känner oss förhoppningsfulla. Säkerligen kommer det några sämre nätter till innan det blir stabilt men vi är laddade.

En fråga:
Vi var tvungna att flytta ut ena spjälsängen till vårt sovrum för att pojkarna skall ha var sitt rum att somna i, annars störde de varann för mycket. När vågar man flytta ihop dem igen? Vi vill såklart inte fortsätta smyga in till vår säng i totalmörker och ligga knäpptysta för att inte bli "avslöjade" att vi är där. Ska vi vänta ett tag till eller kan vi flytta in sängarna i samma rum så fort det stabiliserat sig?

Har ni andra tips angående tvillingar & SHN?
Ju mer jag tänker på saken, dess tydligare tycks det mig att livet är till helt enkelt för att levas. -Goethe
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och jättevälkommen hit till forumet :D :!:

Härligt med tvillingar, och vad bra ni jobbat med kuren!

Själv har jag inga tvillingar (men har alltid önskat mig :wink: ) men det finns många tvillingföräldrar här på forumet, så jag ska hojta på någon!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej och hjärtligt VÄLKOMNA hit :!:

Är alltid lika kul att tvillingföräldrar hittar hit :heart:

Såhär tycker jag:
Var inte rädd att de ska störa varandra. De kanske de visst gör, men det gör inget höll jag på att säga, de får lära sig och sova med störningar, och det kan dom, tro mig :wink:
För oss är det så här: Den ena i tvillingparet, håller låda, , men den andra sover gott i alla fall, oavsett :shock: Dom vänjer sig.
Och utöver det så skulle jag se till att det är riktigt mörkt i rummet, så att de inte kan se ett enda dugg av varandra.

Så jag tycker att ni ska flytta över på studs, ni skulle ha kunnat gjort det redan natt 2, då ramsan ska ta över helt, och svarat på alla frågor, där bakom dörren.
Om den ena skulle råka få ett extra svar utöver de frågor som ställs, så gör det ingenting.

Återkom gärna om det är mer frågor.

Kram :heart:
twins

Inlägg av twins »

Hej :D . Vad kul med andra tvillingföräldrar :heart: .

Vilken kanonstart ni har fått på kuren =D> . Bra jobbat.

När vi kurade delade vi på tvillingarna till uppföljningsveckan, mest för att jag var orolig för att de skulle störa varandra. Men när vi sen flyttade ihop dem så var det ju såklart inga problem. Och där hade vi sovit i hallen i nästan en vecka :roll: . Bor i en tvåa och hade en i sovrummet och en i vardagsrummet. Jag tycker absolut att du ska flytta ihop dem för det är lika bra att de vänjer sig med ljud för jag antar att de ska dela rum? Precis som sonica säger så kan en hålla låda medans den andra sover sött :sleep:

Angående andra tips om tvillingar och SHN så vet jag inte... Det är nog som att köra kuren på en liten parvel, förutom att det är lite svårare att bytas av nattskiften de första nätterna. Jag oroade mig lite för hur det skulle gå att lägga båda själv men man får prova sig fram. Det fungerar jättebra nu och den som jag lägger först har lärt sig att vänta på ramsan :D .

Hör gärna av er med frågor, här eller i ett PM, ska svara så bra jag kan. Och det finns massor av hjälp att få på detta fantastiska forum, jag hade aldrig klarat av kuren utan dem :heart: .

Vad spännande det ska bli att få följa er resa, lova att skriva hur det går :!:

Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Dubbeltrubbel

Drygt en månad senare... Någon som har tips om jetlag?

Inlägg av Dubbeltrubbel »

Hej och tack för alla svar!

Vi fortsatte med SHN och det funkade fint. Men sedan kom resan. Vi åkte till USA och var där i nästan en månad. Vi hade bestämt på förväg att efter några jetlagdygn på resmålet är set SHN som gäller igen. Och det gick väl ändå ok, fast vi var tvungna att buffa en hel del.

Det stora problemet är att nu när vi är hemma är tvillingarna helt förvirrade med sömnen. Vi har kämpat en vecka men det ger sig inte. De somnar för natten vid c:a 21.00 men de vaknar upp efter någon timme. och är klarvakna, pigga, omöjliga att få att somna om. Vi har som värst varit uppe till 04.00, först uppe med den ena 22-01.00 och sedan med den andra 1.30-4.00.

Vi låter inte dem sova mycket på dagen, bara en lur efter lunchen. (om de intefår sova då somnar de på golvet) Och så är det kvällsgröt, pyjamas och nattning som vanligt på kvällarna. Men vi lyckas inte vända dygnet.

Nu är vårt främsta mål att bli av med jetlag och sedan att återgå till SHN. Det blir väl en sorts nystart med det hela, tyvärr. Som tur är så behöver de inte nappavvänjas i alla fall...

Någon som klarat av jetlag och har tips?
Ju mer jag tänker på saken, dess tydligare tycks det mig att livet är till helt enkelt för att levas. -Goethe
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Dubbeltrubbel!

Jag vet att signaturen mrs tall ofta åker mellan USA och Finland så skicka henne ett pm så kan du säkert få några tips.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "