raptips

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Saara

raptips

Inlägg av Saara »

Hej! Håller på och inför standardmodellen på vår en månad gamla tjej och det går väl rätt så bra. Men ibland verkar det som om hon skulle ha svårt att få tag i sömnen i början av sovpassen (brist på mat är det inte :) , det kan hålla på i en ca en timme och jag får gå och vagna rätt ofta, kanske med 10-15 min mellanrum, tills hon plötsligt somnar och sover lugnt i 1,5 timme. Till saken hör att hon är rätt svårrapad. Tyvärr så uteblir rapen ibland, jag brukar vänta max 15 min.

Är det nån som har några bra tips på hur man får dem att rapa bättre? Kan det löna sig att testa Minifom?

PS. Hon sover på mage med andningslarm, ibland fixar hon rapen själv i sömnen utan att det stör henne men inte alltid.
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Raptips har jag inte. Mina flickor var svår-rapade. Jag försökte så gott det gick, kom det, så kom det, annars struntade jag i det.
Jag lade upp dem med magen PÅ min axel, och buffade i rumpan.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sussi

Inlägg av Sussi »

Hejsan!

Ibland hjälper det att lägga barnet på rygg och liksom få huvudet lägre än benen (förstår du hur jag menar?). OM det är luft i "botten på magen" så brukar den "rulla upp" över maten och komma i form av en rap :!: Oj, vad svårt det var att förklara, fråga om du inte förstår!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej!

:idea: Om man lägger barnet på mage så brukar den komma per automatik.

:idea: Om det inte gör det så lägg på mage en stund och lyft sedan upp barnet - då brukar det komma en rap!

:idea: Gå med höga skumpande steg på golvet (simulera att du går uppför en trappa :roll: :lol: ) - eller gå helt enkelt uppför en trappa!

:D Ja, du ser - många knep går det åt! :lol:
Saara

Inlägg av Saara »

Tack för tipsen! Har man en svårrapad baby kan man inte få för många raptips :o

Den där rapen kan vara knepig ibland. Den lilla kräks en hel del också (inte sjukligt mycket, men alldeles tillräckligt :? ) så därför har jag inte lagt henne på mage för att rapa utom när jag lagt henne att sova efter utebliven rap. Då har hon oftast inte somnat in ordentligt utan vaknat efter en stund och kräkts ner lakanet, antagligen har rapen kommit då med lite maginnehåll på köpet.
Em

Likadant här!

Inlägg av Em »

Min lille herre var precis likadan förr. Det som funkade bäst för oss var att sätta honom i bärsele. Märkligt nog funkade det MYCKET bättre än att bara hålla honom upprätt. Rapen kom nästan direkt bara vi satte honom i selen *skumt* .

Kan ju också meddela att det försvann plötsligt när han var runt 2 mån. Nu är det sällan han behöver rapa alls :)
Stolt mamma till en ?ventyrerska modell 0311 och en liten farbror modell 0503 (f?dd i v 36+0)
Saara

Inlägg av Saara »

Att simulera att gå uppför en trappa verkar fungera för oss. Tack Maria för tipset och tack alla andra också! Som sagt, raptekniker kan man inte ha för många av :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Toppen! :D
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Minn son är ruskigt svårrapad så jag brukar få hålla på ett bra tag. :P.
Men ett komplement till vanliga rapmetoder är att sätta barnet vänt mot dig framför dig i knäet och skumpa upp och ner ganska kraftigt (håll i huvudet på de yngsta). Ibland rapar han redan då, men annars verkar det vara ett bra sätt att få upp luften i magen till ytan. Sen brukar det räcka med att slänga honom över axeln så rapar han.
Funkar inte alltid, men ett tips till iaf. :)
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.

http://loviset.bilddagboken.se <--- Massa bilder på oss!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"