Inte viktväktarna ;-)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

God kväll!

När jag började jobba på min arbetsplats 2004 bråkade personalen nästan om vem som skulle få pedagogisk lunch, för rektor hade bara råd med ett visst antal, så vi fick gå till matsalen ca 2 ggr/vecka, äta gratis med barnen, annars kostar det 36 kr. Nu vill ingen äta, för de flesta har sina matlådor med till jobbet, med GI-mat, inga kolhydrater osv...
Och jag har beställt en kokbok, GI med Ulrika Davidsson och ska köpa stavar på sportaffären. Så jag är gärna med! Har faktiskt gått ner 1.5 kg den senaste veckan genom att slopa SOCKER och minimera kolhydrater, och äta mer fett. Men jag vill unna mig nåt gott när lusten infaller sig.
En kollega berättade att det tar 12 veckor för kroppen att rena sig, om man slutat med socker, först då avtar sockersuget på riktigt...stämmer detta?

Heja heja!

/Linda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Klart du ska vara med Linda - bättre peppare än en gympalärare bli svårt att hitta :wink: :!: Jag säger bara WOW: 1½ kilo på en vecka :shock: :!: Då är du snart i mål, du :wink: :!:
Jag har ingen aning om de 12 veckorna du skriver om, men jag hoppas det inte stämmer :roll: ...
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
jag vill också vara med! Nu har jag skjutit upp nyttighetsstarten alldeles för länge. Alltid något att skylla på. :roll: Jag är visserligen i den (rätt slappa) form jag brukar vara men efter Lovisa så var jag smalare ett tag och det var himla trevligt. Måste ha varit alla promenader och så amningen. Efter Hannes fick jag inte den effekten tyvärr. Hursomhelst så VILL jag i de jeansen jag köpte när Lovisa var i ettårsåldern. Får se om jag kan införskaffa ett måttband imorgon! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Med tanke på att det tar tre veckor för andra saker att etablera sig, så har jag svårt att tro att just socker skulle ha 12. Det tar tre veckor att bli kvitt nikotinabstinens (stämmer) och dito för kaffe (har jag också testat...). Pappa, som är nykter alkoholist, säger att det är samma med alkohol. Sedan sitter vanan i förfärligt mycket längre, och begäret. Men själva "reningen" tar tre veckor i runda slängar. Det är nog därför som det är tre veckor här med. Kan jag tro. :D
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Tack Sara, ditt svar ang socker lät rimligt!
Ska hälsa kollegan detta! :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Krümel - kul att du är med :D
Hoppas du får tag i ett måttband - minns när jag försökte mig på att mäta mig med tumstocken :shock: runt midjan :oops: :lol: ...

Ett tips till alla som vill göra det enkelt för sig med salladen: gör en veckosallad! Jag gjorde en bautaladdning igår, beräknat till 20 portioner, och den ska visst hålla sig en vecka (som namnet antyder, då :wink: ) i kylen. Perfekt att ha till lunchen, t ex, då jag inte vill lägga många minuter på matlagning! Och billig är den att göra också!

Här har ni receptet, vare sig ni vill eller inte :wink: :lol: :

1 kg morötter
1 kg vitkål
1 st purjolök
2 st paprikor

lag:
1 dl äppelcidervinäger
½ dl olivolja
½ dl rapsolja
1 msk salt
1msk italiensk salladskrydda

Strimla / hacka alla grönsaker.
Koka upp olja och vinäger i en kastrull.
Tillsätt salt och krydda och rör om.
Svalna av lagen och blanda den sen med salladen!
Klart!

Nu är det MOT MÅTTBANDET :roll: :lol: :!: [/i]
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

miar70 skrev:Nemita, K-ina och mari.g - härligt att ni hakar på! Och choklad 8) är för mig godis, annars blir det nog inget mindre midjemått här, inte :roll:
Darn!!! :lol: Jaha. Okej. Hm. Jag gör följande variant - som har fungerat utmärkt för mig tidigare - som kommer från Pauluns tankar om GI. Jag får äta en liten bit mörk choklad till kaffet på kvällen efter middagen, men inget mer. Som tur var är jag inte så galen i just mörk choklad att jag kastar mig över hela kakan, men det är tillräckligt godis-igt för att jag ska kunna hålla mig borta från övriga sortimentet. Och jämförelsevis nyttigt och kolhydratlågt.

Tack miar70 för knuffen! :)

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag ska på kick off med jobbet idag, men jag ska göra mitt bästa. Jag kommer att ha svårt att låta bli min fredagswhisky så den kommer jag att unna mig. (man vet ju inte hur länge till man får det...)

Mitt problem är att jag glömmer mig hela tiden. Nu tyckte jag att kaffet var trist och funderade på om vi hade nått hemma som jag kunde få till.. :shock: Jag som ALDRIG har varit en fikatjej. Vanans makt, som det heter. Nåväl ett steg i taget.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag är rätt så nöjd med formerna för tillfället, men vill gärna hoppa in i peppartråden 8) och kanske få lite peppar om vilken motionsform skulle passa mig bäst - en som jag trivs med - när mörkret kommer. :)

Jag har hitintills ägnat mig åt morgonpromenader - men det är så tidigt på morgonen att barnen inte har vaknat än. DÅ har jag en stund för mig själv. :wink: Sen när det blir mörkt klockan sex på morgonen :roll: så kan jag inte ta någon morgonpromenad längre - då ser jag inget här ute i buschen. :shock:

Vad gör man dååå..? :-k
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ingen aning Päivi, men efter att ha ställt ditt horo så tvivlar jag inte på att du kommer på en briljant lösning alldeles själv, haha! :lol:

TorpSara jag läste petiG istället för petiT. :roll: :lol:

Du är väl i allra högsta grad petit fast på ett mycket smakfullt kurvigt sätt. :thumbsup: No gnäll from you if I may säg så.

Eftersom jag nu är lite inne på LoA så vill jag bara påminna er alla om vilken perfekt vikt ni redan har och hur tacksamma ni ska vara över era fulländade kroppar. :heart:

Kram Jannika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jannika skrev: Eftersom jag nu är lite inne på LoA så vill jag bara påminna er alla om vilken perfekt vikt ni redan har och hur tacksamma ni ska vara över era fulländade kroppar. :heart:
:mrgreen:

:heart: [/i]
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jannika skrev:Ingen aning Päivi, men efter att ha ställt ditt horo så tvivlar jag inte på att du kommer på en briljant lösning alldeles själv, haha! :lol:

Jannika vet för tillfället mer om mig än jag själv, hur nu det gick till. 8) Upplevelsen rekommenderas varmt. Någon annan har koll. Typ. 8)

Eftersom jag nu är lite inne på LoA så vill jag bara påminna er alla om vilken perfekt vikt ni redan har och hur tacksamma ni ska vara över era fulländade kroppar. :heart:

Kram Jannika
LoA! :D Var det någon som ropade på mig :?:

http://www.youtube.com/watch?v=aJbWNlQL ... re=related

O:)
mari.g

Inlägg av mari.g »

Kul att vi blir några stycken!
Det med mörk choklad ska jag annama!
Jag har iallfall idag levt fri från synd :thumbsup: men nu vill maken se film ikväll. Jag har bestämt mig för att det blir fruktsallad, känns som ett gott alternativ till 2hg lösgodis... :oops:

Good luck, ladies!

//Mi
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Skönt med bra början, Mari, det har gått finemang för mig också så här långt :wink: :!:

Hur känns det för er andra? TorpSara, hur gick det med kickoffen?
Päivi, motionstips :-k kanske göra som jag - boka in två-tre dagar på gym och träna där? Eller använda dig av videon och nån bra träningsfilm? Eller kanske eftermiddagsprommis? Kollade länken, förresten, och det är ju så sant! Man måste börja med att tycka om sig själv :heart: !

Heja på er alla goa!
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :D :!:

Kul att hänga i samma tråd som mari.g, mitt gullegull :heart: till syskonbarn!

Här har det också börjat bra. För mig blir det tallriksmodellen och mera motion. Mysmiddag med vin på fredagkväll är undantaget som bekräftar regeln. Vi försöker hålla fredagsmaten hyfsat sund, ingen beasås och potatisgratäng utan mera fräsch mat. Ikväll blir det den senaste favoriten: färsk pasta med rökt lax och spenat.

Vägning och mätning varje vecka, fredag, tror jag.

Tack för receptet på salladen, Mia! Den ska jag göra på söndag, för att ha under veckan. Jag har ju börjat om att jobba, så det är skitbra att slippa tänka på grönsaker varje dag.

TorpSara: MYCKET trevligt att du är här :P :!:

Storkramen från Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"