Föräldraledig som barnvakt

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Föräldraledig som barnvakt

Inlägg av Cyan »

Hej på er!
Detta inlägg passar nog både på Kackelforum och Istället för dagis... så jag lade det på kackel och blev uppmanad att lägga det här också!

Nästa år kommer jag att vara föräldraledig och har funderingar på att dryga ut kassan lite med att passa andras barn. Har någon av er erfarenhet av det? Hur funkar det om man vill göra det vitt? Måste jag starta ett företag som erbjuder tjänsten? Går det om jag samtidigt plockar föräldrapenning 5 dgr per vecka?

Jag tänker mig att vända mig till vänner/bekanta, men främst till folk från detta forum som jag ju vet delar min syn på barnen. Skulle någon av er kunna tänka sig att anlita en sådan som jag? Vad skulle ni kunna tänka er att betala?

Jag räknar med att ha barnet (barnen?) med i min vardag de timmar det är här. Jag kan även tänka mig att passa barn över natten som då får komma och sova över. Möjlighet för mörklagt eget rum finns nämligen även för gäster, stora som små. Det borde ju inte vara några större problem med hyfsade SS med BB-inspirerade läggningsrutiner, tycker jag.

Än är det bara lösa idéer och verksamheten skulle inte komma igång än på ett år eller så, men jag vill ändå göra lite research redan nu.
Det vore jättebra att få lite synpunkter från er!

Bara för att förtydliga, det är inte dagmammaverksamhet jag tänker mig, utan just att vara barnvakt mer på tillfällig basis. Men visst, lite mer än tillfällig basis kan man kanske tänka sig om det finns behov där ute...
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Vilken bra idé.
tyvärr vet jag inte så mycket om hur du skulle gå till väga.
Jag antar att du behöver någon form av F-skattsedel för att kunna fakturera "kunderna" och köra det vitt.

Jag tycker att det låter jättebra annars och skulle nog anlita dig då och då vid behov om du fanns i närheten :D
Men vad skulle jag kunna tänka mig att betala?
Det får inte vara för mycket, men samtidigt så är det ju ett arbete du gör så det ska ju löna sig för dig.
Jösses, det är svårt att sätta ett pris.
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Cyan, jag går i samma tankar! Vad lustigt :D
Jag personligen skulle inte tveka om att anlita en "sån som du" och jag tror att många skulle känna likadant!
Lycka Till,
kramar Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Inlägg av Cyan »

Tack för era svar!
Jag har inte tagit tag i det mer, för det är ganska långt kvar tills det blir aktuellt. Jag får rapportera vidare när det hela börjar konkretiseras mer.
Detsamma, Tina!
/Cyan
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

finns det där trebarns-systemet kvar som fanns när jag var liten? ett lysande koncept, man passar tre barn omväxlande i de tre olika hemmen. familjerna ser till attdet finns mat....
Oh härliga 70-tal :lol:
3 fina...2005, 2007, 2010
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

finns det där trebarns-systemet kvar som fanns när jag var liten? ett lysande koncept, man passar tre barn omväxlande i de tre olika hemmen. familjerna ser till attdet finns mat....
Oh härliga 70-tal :lol:
3 fina...2005, 2007, 2010
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"