Kurat G 6 månader - råd önskas!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
F'lippas mamma

Kurat G 6 månader - råd önskas!

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej! :D

Nu är det snart två veckor sen vi började kura G :heart: och det går väl lite sisådär tycker jag som är lite otålig. Vi tog bort napp och ett nattmål och fjärde natten sov han i princip hela natten, fantastiskt! Vaknade till vid 6 men somnade om på ramsa. Sen har det varit en hel del uppvak och återfall kanske man kan kalla det. Skulle behöva lite råd och idéer om hur vi ska gå tillväga för att komma tillrätta med de flesta uppvak man kan tänka sig!

1) Läggningar som tar lååång tid, ca 45 min idag. Men då var han också rejält förkyld och det var nog längst hittills sen början av kuren. Annars brukar det ta 10-20 min. Hade fått alvedon och nässprej men ändå inte ätit så mycket välling som han brukar så efter en halvtimme gick jag faktiskt in och trattade i flaskan, tyst och sen tillrättaläggande och ut med ramsan. Förstår att jag sabbar en del då... Sen kom bara lite gnöl och han somnade utan något mer ingripande. Innan ramsade jag när jag gick ut och han var tyst för att sen börja skrika upp sig, avvaktar men ger sig inte och får en till ramsa. Så brukar det se ut med läggningarna. Avvktar länge och sen gick jag in med vällingen vid riktig kris som jag bedömde. Plus att jag tröttnat på hans tjut. Vi skrattar rejält tycker jag men kanske ska vi hålla på ännu längre? Idag var det trögt, pga förkylning skulle jag tro. Kanske var han övertrött också. Och jag var trött och hemma själv med båda barnen. Inte bästa förutsättningarna kanske.

2) Uppvak mitt i natten. Tex kl 23 och 2 då han först ligger och bara pratar för sig själv. Ligger nog på rygg ibland men på dagarna rullar han runt utan problem så nog kan han vända sig tillbaka om han vill. Avvaktar länge men efter ca 20 min blir han ledsen och får en lugn och betryggande ramsa som han lyssnar på men inte blir tyst av för det mesta. Fortsätter skrika säkert 10-20 min och vi avvaktar och ramsar igen beroende på om han lugnar sig eller inte. Har lagt tillrätta någon gång men inte många. Är buff och solfjäder på sin plats nu när vi hållit på så pass länge? Upplever att han har svårt att somna om och tillslut blir ledsen/sur lite varierande. Borde vi kanske bekräftelseramsa när han somnat också? Gör inte det längre.

3) Uppvak i vargtimmen. Får pangramsa. Läste i Gastsjötråden att Annas pangramsa var en uppenbarelse! Hur ska man göra? Min funkar i alla fall inte så värst bra. Samma procedur som vid uppvak mitt i natten följer. Har inte satt på musik eller gjort husljud. Får väl fundera på det.

4) Tidiga morgonuppvak. Somnar inte om utan skriker och det är rätt jobbigt. Erkänner att vi tagit upp upp till 45 min tidigt. Upplever att han då är vrålhungrig och kastar sig över maten. Men visst, hade han sovit hade han ju inte känt av hungern!

Mörkt och magläge såklart. Vi sover dock i samma rum men har en madrass och halvdörr som avskärmning. På dagen sover han i vagnen och får lite hjälp med vagning när det behövs, funkar bra. Försöker verkligen tratta i så mycket mat det går med smör och olja i för att få mätt men någon storätare kan man väl inte säga att han är.

Schemat ser ut så här:

19.30-7.00 Sova natt
7.00-9.00 Välling och familjefrukost
9.00-9.45 Sova
9.45-12.00 Vaken. Lunch med pure och ersättning till efterrätt ca 10.45
12.00-14.00 Sova lunchlur
14.00-16.15 Vaken ute och mellanmål ca 14.30
16.15-17.00 Sova
17.00-19.30 Vaken. Gröt ca 17.30 och välling till nattslurk

Svårt att hålla schemat när han vaknar 6 dock...

Mycket tacksam för input på mitt långa inlägg. :shock: :P Blev väldigt inspirerad när jag läste Gastsjötråden just måste jag säga. Har ju varit där för två år sen själv och vet hur omvälvande det är! :heart: Första lilla kurtjejen F sover gott om nätterna men nog kan det bli en del ifrågasättande om man verkligen ska sova JUST NU verkligen?

Kram Jenny :D
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

God morgon!

Jaha, det kanske räckte att jag skrev en fråga för att det skulle lösa sig. Eller så är det bara tålamod som krävs.:roll: :D I natt somnade G om av sig själv vid 12-tiden och vid 4-tiden fick han pangramsa och började aldrig skrika utan somnade om, samma sak vid 6-tiden. Låg säkert vaken 30 min men sen fick jag väcka! Fick faktiskt marginalkvart för han var så snorig. Kompenserar annars inte på dagen utan för det mesta ligger han nog i underkant om man räknar vakentiden på natten. Men inte så länge till! :D
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ah. Jag tror minsann att det kom ett extra stycke attityd i och med detta:
Blev väldigt inspirerad när jag läste Gastsjötråden just måste jag säga.
Det brukar ju vara den stora magin. :D
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej! Har börjat kura lillebror igar natt och skulle gärna ocksa hitta till Gastsjötraden. Vill du hjälpa mig tack???
Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Jonatans_mamma

kolla under Kackelforum där finns två trådar från Gastsjön, en med skvaller :lol: alltså hur det gick när vi var där och sen en om kurmammornas rapporter efter hemkomst.

Sen kan du samla dina frågor i en egen tråd här på kurbarnen, om du har några vill säga :lol:

Grattis till beslutet :lol:

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Jag har läst lite nu och blir alldeles tarögd! Synd bara att man inte kan ta del av AW´s ramsningar, jag känner att jag inte är helt pa det klara med hur jag ska ändra tonläget. Det finns väl inget klipp pa detta?
Har en egen trad ocksa!
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"