Desperat tvilingmamma
Ja det gjorde jag.Vet inte hur det är meningen att man ska gå till väga men så här gjorde jag iallafall.
Jag hade ju tiden när de skulle ut och sova och när de skulle vakna och när de vakna för tidigt så var jag ut och knyckte vagnen säkert hundra gånger
och sen när det blev dags för det riktiga vaknandet så då hade jag klocka att ringa.Höll nog på ett par dagar men sen satt det som berg helt otroligt.
Du kan prova gå in på späda barn och små där har jag oxå en tråd om du kollar igenom där borde du hitta det.
Nu ska jag ha dom att sova från 12.30-15.Igår så var det inge vidare "storebror" han blev för trött innan mat så han mest drack istället för att äta så han sov bara till 13.30 sen fick jag knycka hur mycket jag ville så idag måste jag försöka ha mat en liten stund tidigare.Han vakna säkert av hunger.Kanske din ena gör det oxå?
"lillebror" han somna redan runt 11 igår en powernapp så det blev först 13.30 ut för honom till 15 men nu ska jag riktigt ta itu med det inget får inbokas denna vecka.
Jag hade ju tiden när de skulle ut och sova och när de skulle vakna och när de vakna för tidigt så var jag ut och knyckte vagnen säkert hundra gånger
Du kan prova gå in på späda barn och små där har jag oxå en tråd om du kollar igenom där borde du hitta det.
Nu ska jag ha dom att sova från 12.30-15.Igår så var det inge vidare "storebror" han blev för trött innan mat så han mest drack istället för att äta så han sov bara till 13.30 sen fick jag knycka hur mycket jag ville så idag måste jag försöka ha mat en liten stund tidigare.Han vakna säkert av hunger.Kanske din ena gör det oxå?
"lillebror" han somna redan runt 11 igår en powernapp så det blev först 13.30 ut för honom till 15 men nu ska jag riktigt ta itu med det inget får inbokas denna vecka.
stolt mamma till en dotter
född mars -03 och 2 pojkar 
födda juli -07
Ska nog prova på väckarklockan jag oxå. Men om det är panik och jag måste ta upp inom marginalkvarten, ska jag låta klockan ringa tidigare då, eller fungerar det bara om de får vakna till den? Det blir svårt att få dem att somna om, har inte lyckats hittills under dagslur. De sover inne i sängen så kan inte vagna. Ska genast läsa din tråd 1+2, tack!
Jag har oxå funderat om de hinner bli hungriga här. Har 4 timmar mellan lunch och mellis. Till lunch får de potatis/grönsakspuré+ fruktpuré. Jag tycker det är svårt att veta hur mycket jag ska göra iordning, vad menas med hel portion, är det en barnmatsburk? Har aldrig köpt någon, är det typ 2 dl i en sådan, måste kika på affären. Sedan ammar jag dem, och för att vara på den säkra sidan har jag börjat erbjuda ersättning oxå i flaska, vilket de oftast inte vill ha. Provar att ge dem ersättning på sked oxå för har märkt att de har svårt att byta från bröst till flaska, men det går inte ner. Jag måste säga att lunchen tar väldigt lång tid när jag är själv, typ alltid ca 45 min. Måste i så fall göra om mitt schema så det inte blir så långt mellan målen för mer mat går inte ner ](*,) . Jag har ju lite förlite sömn oxå så kanske ska se över hela schemat, men det är bara två veckor sen vi startade kuren, så det är kanske förtidigt?

Jag har oxå funderat om de hinner bli hungriga här. Har 4 timmar mellan lunch och mellis. Till lunch får de potatis/grönsakspuré+ fruktpuré. Jag tycker det är svårt att veta hur mycket jag ska göra iordning, vad menas med hel portion, är det en barnmatsburk? Har aldrig köpt någon, är det typ 2 dl i en sådan, måste kika på affären. Sedan ammar jag dem, och för att vara på den säkra sidan har jag börjat erbjuda ersättning oxå i flaska, vilket de oftast inte vill ha. Provar att ge dem ersättning på sked oxå för har märkt att de har svårt att byta från bröst till flaska, men det går inte ner. Jag måste säga att lunchen tar väldigt lång tid när jag är själv, typ alltid ca 45 min. Måste i så fall göra om mitt schema så det inte blir så långt mellan målen för mer mat går inte ner ](*,) . Jag har ju lite förlite sömn oxå så kanske ska se över hela schemat, men det är bara två veckor sen vi startade kuren, så det är kanske förtidigt?
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
När det gäller matmängden går jag efter Annas devis "mat, mat och mera mat"!! Jag brukar göra rejäla sluringar så att det kan räcka till 2-3 mål. Ibland har mina barn ätit upp allt, så det har inte blivit något kvar
och ibland har det räckt till det jag hade tänkt. Det är väldigt olika hur väl det smakar
.
Gröna ärtor med potatis (helst mandelpotatis) och palsternacka var favoriter väldigt länge. Burkmat har aldrig gått ner (vilket jag i och för sig förstår med tanke på hur det luktar
). Sedan när de dina får lite fler tänder och är vana vid att tugga maten kan du lägga till en brödbit efter varmrätten. Sedan har jag alltid trugat
i dem efterrätt också - mixade bär, mixade kokta frukter exvis äpple och päron (avsvalnat), mosad banan etc. När de är lite större har det blivit hela frukter som de får gnaga på. Det är bra att variera smakerna för dem under en måltid, det handlar visst om att de kan bli mätta på en smak och därför blir det stopp. Det behöver alltså inte alltid betyda att de är mätta i magen!
För övrigt är havregrynsgröt helt super!! Mixa bara 1 dl havregryn med 2 dl vatten och kör i mikron eller i kastrullen. Blanda i osaltat smör eller rapsolja och lite kallt vatten eller mjölk (3%), och hepp har du en bra frukost, lunch och/eller kvällsmål.
Jag hittade en bra hemsida på nätet med många bra förslag på barnmat: www.barnmat.net
Jag skulle ju bara helt kort säga att du ska ge prinsessorna så mycket mat så att det sprutar ur öronen på dem 8) , men det blev lite till i all iver
/Hönsmamma
Gröna ärtor med potatis (helst mandelpotatis) och palsternacka var favoriter väldigt länge. Burkmat har aldrig gått ner (vilket jag i och för sig förstår med tanke på hur det luktar
För övrigt är havregrynsgröt helt super!! Mixa bara 1 dl havregryn med 2 dl vatten och kör i mikron eller i kastrullen. Blanda i osaltat smör eller rapsolja och lite kallt vatten eller mjölk (3%), och hepp har du en bra frukost, lunch och/eller kvällsmål.
Jag hittade en bra hemsida på nätet med många bra förslag på barnmat: www.barnmat.net
Jag skulle ju bara helt kort säga att du ska ge prinsessorna så mycket mat så att det sprutar ur öronen på dem 8) , men det blev lite till i all iver
/Hönsmamma
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
(Jag skulle ju bara helt kort säga att du ska ge prinsessorna så mycket mat så att det sprutar ur öronen på dem , men det blev lite till i all iver
/Hönsmamma)
Haha så skulle jag oxå sagt.Ge dem tills de absolut inte vill ha mer.Har märkt att min ena som är ett litet matvrak kan äta nästan lika mycket till efter att det gått en stund.
Har oxå märkt att när mina två gnäller så är det alltid mat eller dryck som behövs. Tänk att man inte fattar det själv
Hmm kanske du kan vagna dem i vagn inne tills de sover den tid de ska
Vi har vagnat våra inne när de varit oroliga nån kväll.
Förresten har du 4 timmar från det varje mål börjar eller?
/Hönsmamma)
Haha så skulle jag oxå sagt.Ge dem tills de absolut inte vill ha mer.Har märkt att min ena som är ett litet matvrak kan äta nästan lika mycket till efter att det gått en stund.
Har oxå märkt att när mina två gnäller så är det alltid mat eller dryck som behövs. Tänk att man inte fattar det själv
Hmm kanske du kan vagna dem i vagn inne tills de sover den tid de ska
Vi har vagnat våra inne när de varit oroliga nån kväll.
Förresten har du 4 timmar från det varje mål börjar eller?
födda juli -07
Tack för matlänken hönsmamma
, väldigt bra. Ska prova lite gröt till lunch någon dag så kan vi köra det som mellis el middag senare. Ska oxå ta fram flera olika puréer så kanske det går i mer när smaken varierar, ärtor och palsternacka är favo här oxå
. Fruktpuré går alltid ner efter lunch till gottgrisarna men tycker inte att det är "mat", så ger inte så mycket.
Jag har 4 timmar mellan målen börjar 1+2. De har gått bra tidigare men kanske inte står sig lika länge nu när de är större? Det blir lite problem med att ta upp vagnen, bor på 3:e våningen med garderob till hiss. Behöver den till promenader dagtid och kan inte släpa den i trappen själv, den är stor som titanic
. Får försöka med väckarklockan och ta upp inom marginalkvart om det krisar. Ska mata tills det står genom öronen och hoppas att det löser lite fnurror oxå.
Tack för alla tips!!
De sover ju nätterna igenom så ska inte klaga, men skulle vara skönt om de fick den sömn de behöver dagtid oxå. Första luren á 1,5 timme sover de som klockor, iaf de sista 3 dagarna. Lur nr 2 á 1,5 timme blir bara sämre och sämre. Idag vaknade de efter 30 min
. Pangramsa och hög musik fick tyst på dem i två omgångar, sen gick jag in 5 min förtidigt med väckarklockan ringande. Meya höll låda medans Hanna sov gott
. Ska köra på i några dagar och se om det hjälper.

Jag har 4 timmar mellan målen börjar 1+2. De har gått bra tidigare men kanske inte står sig lika länge nu när de är större? Det blir lite problem med att ta upp vagnen, bor på 3:e våningen med garderob till hiss. Behöver den till promenader dagtid och kan inte släpa den i trappen själv, den är stor som titanic
Tack för alla tips!!
De sover ju nätterna igenom så ska inte klaga, men skulle vara skönt om de fick den sömn de behöver dagtid oxå. Första luren á 1,5 timme sover de som klockor, iaf de sista 3 dagarna. Lur nr 2 á 1,5 timme blir bara sämre och sämre. Idag vaknade de efter 30 min
Du verkar vara på spåret nu både vad gäller mat och sömn! =D> Snart är du själv också mer utvilad, trots att det tar ett tag innan du kommer i kapp all sömn du har missat.
Var inte rädd att ge dem rejält med fruktpuréer om det är det som går ner, men precis som du var inne på så är det viktigt att alltid börja med "riktig" mat först. Min Ms L kunde äta dels en stor portion exvis palsternacka och därefter ett helt kokt/mixat päron
, vi funderade många gånger på vart hon stoppade allt
En fundering bara - kör du någon av daglurarna i vagn utomhus!? För min Mr A var eftermiddagslurarna alltid ett problem men de funkade bättre när vi var ute och gick med vagnen (numera måste jag skaka liv i min käre 3-åring för att upp honom överhuvudtaget på eftermiddagarna
), .
/Hönsmamma
Var inte rädd att ge dem rejält med fruktpuréer om det är det som går ner, men precis som du var inne på så är det viktigt att alltid börja med "riktig" mat först. Min Ms L kunde äta dels en stor portion exvis palsternacka och därefter ett helt kokt/mixat päron
En fundering bara - kör du någon av daglurarna i vagn utomhus!? För min Mr A var eftermiddagslurarna alltid ett problem men de funkade bättre när vi var ute och gick med vagnen (numera måste jag skaka liv i min käre 3-åring för att upp honom överhuvudtaget på eftermiddagarna
/Hönsmamma
Jag trodde att det inte var någon bra idé med promenad eftersom de vaggas till sömns då, ska väl lära sig att somna själva
? Har ingen möjlighet att bara ställa ut vagnen och låta dem sova ute i den. Annars går jag gärna promenad om det är ok. Försöker promenera lite med dem vakna uppbullade med kuddar nu. Ska fylla upp med frukt så mycket det går
.
Angående klockan, ska jag ta med den ringande in i sovrummet och låta den ringa några sekunder så de garanterat hör den? Fungerar det bara om de vaknar till den?

Angående klockan, ska jag ta med den ringande in i sovrummet och låta den ringa några sekunder så de garanterat hör den? Fungerar det bara om de vaknar till den?
Jo, du har helt rätt. Det är viktigt att lära dina prinsessor att somna själva! Det kan man också praktisera i barnvagnen.
Jag gjorde så att när jag har varit ute med vagnen och det är sovtid så har jag lagt barnet tillrätta och lagt för något tunt tyg (exvis sarong eller litet lakan) för att skärma av synintrycken. Sedan har jag antingen vagnat eller gått en liten stund med vagnen men stannat av när jag märker att det börjar bli dags för att somna in. Då har jag stått still i 4-5 minuter och njutit av omgivningarna
och gått vidare då jag vet/misstänker att barnet har somnat in själv. Om det har blivit högljudda protester och tandagnissel har jag gått vidare en bit till eller vagnat för att sedan pausa när det tystnar. Så där får man sedan hålla på tills de somnar in på egen hand 8) . Kan vara värt att prova
. Det är ett jättebra tillfälle för dig och de dina att komma ut i friska luften och kanske får du dig rent av en rejäl motionsrunda
?
/Hönsmamma
Jag gjorde så att när jag har varit ute med vagnen och det är sovtid så har jag lagt barnet tillrätta och lagt för något tunt tyg (exvis sarong eller litet lakan) för att skärma av synintrycken. Sedan har jag antingen vagnat eller gått en liten stund med vagnen men stannat av när jag märker att det börjar bli dags för att somna in. Då har jag stått still i 4-5 minuter och njutit av omgivningarna
/Hönsmamma
Men bor du oxå i Sundsvall Hönsmamma? Världen är bra liten ändå. Hoppas sommaren kommer tillbaka hit, saknar att kunna lägga mig på gräsmattan med tjejerna. Har ju blåst så mycket de sista dagarna...
Det låter ju skönt med långpromis och motion tackar jag inte nej till
. Har du ramsat oxå i vagnen? Lagt dem på mage? Har fortfarande liggdelen i vagnen men tror inte att det blir allt för trångt för dem. Det kanske vore nått
.
Typiskt, nu vaknade Meya i skarven på första luren oxå
. Ska aldrig säga att det fungerar bra för då börjar problemen igen... Provar pangramsa och hög musik så får se om hon somnar om.

Det låter ju skönt med långpromis och motion tackar jag inte nej till
Typiskt, nu vaknade Meya i skarven på första luren oxå
Hög musik brukar fungera, eller dammsugning
i skarvarna.
Visst, jag finns också i Sundsvalls kommun i Matfors för att vara mer exakt! Idag är det ju riktigt fint väder men tyvärr ser utsikterna mest regniga ut de närmaste dagarna, och vi som hade tänkt ut och plocka blåbär och hallon i helgen
.
Jag har inte ramsat i vagnen när jag har promenerat eller vagnat eftersom det ju kan ses som en ramsa i sig? Tror att det var så det stod i SHN-boken, men det var ju ett tag sedan jag läste den
. Däremot när de har blivit större och somnar själva när man lägger dem i vagnen, då har jag lagt dem tillrätta och sedan ramsat.
Jag lade Ms L på mage i början när hon var liten och rymdes i ligginsatsen OCH skulle lära sig att somna själv, men därefter (började när vintern kom) har hon legat på rygg och det har funkat jättebra. Det handlar nog om den självklara attityden
. Sonen har legat på rygg i vagn hela tiden sedan kuren (men på mage i sängen) mest beroende på att vi har haft voksipåse på vintern och det funkar än! 
/Hönsmamma
Visst, jag finns också i Sundsvalls kommun i Matfors för att vara mer exakt! Idag är det ju riktigt fint väder men tyvärr ser utsikterna mest regniga ut de närmaste dagarna, och vi som hade tänkt ut och plocka blåbär och hallon i helgen
Jag har inte ramsat i vagnen när jag har promenerat eller vagnat eftersom det ju kan ses som en ramsa i sig? Tror att det var så det stod i SHN-boken, men det var ju ett tag sedan jag läste den
Jag lade Ms L på mage i början när hon var liten och rymdes i ligginsatsen OCH skulle lära sig att somna själv, men därefter (började när vintern kom) har hon legat på rygg och det har funkat jättebra. Det handlar nog om den självklara attityden
/Hönsmamma
Tänkte bara säga att du gärna får kontakta mig om du vill! Pm:a i så fall
Kanske träffas över en fika eller något, eller bara någon att surra med?
/Hönsmamma
/Hönsmamma
Hejsan vilka lyckostar som bor brevid varann
Då kommer du att få mycket råd och tips i verkligheten så att säga.
Ja det är ju nog skillnad på att bo i lägenhet och på landet.
Vi har haft både enkel och dubbelvagn åt våra.Så det har varit smidigt att kura dem båda då har jag tyckt iallafall.
Men jag antar att ni har det trångt som det är.
Lycka till en dag är aldrig en annan lik
Tur det.
Ha så bra båda två
Då kommer du att få mycket råd och tips i verkligheten så att säga.
Ja det är ju nog skillnad på att bo i lägenhet och på landet.
Vi har haft både enkel och dubbelvagn åt våra.Så det har varit smidigt att kura dem båda då har jag tyckt iallafall.
Men jag antar att ni har det trångt som det är.
Lycka till en dag är aldrig en annan lik
Ha så bra båda två
födda juli -07
Väckarklockan fungerar kanonbra
. De sista två dagarna har tjejerna sovit alla sina dagslurar som de ska.
Har därimot fått lite uppvak under natten som vi inte haft sen kurdag nr 3. Meya vaknade inatt kl 1 och kände sig tydligen utvilad och beredd att möta dagen
. Hon låg för det mesta snällt och inväntade att morgonen skulle komma, frågade lite var 20 minut ungefär. Efter 1 timme drog jag en ramsa för att hjälpa henne förstå att det ska sovas mer. En halvtimme senare bestämde hon sig äntligen för att sova vidare. Hanna vaknade i går natt vid 5 snåret men somnade om själv =D> efter en halvtimmes bök i sängen. Men jag är helt övertygad om att detta snart ger med sig oxå. De är bara inte vana att sova så gott och så mycket
.

Har därimot fått lite uppvak under natten som vi inte haft sen kurdag nr 3. Meya vaknade inatt kl 1 och kände sig tydligen utvilad och beredd att möta dagen